Re: De porsche van Bob de Bouwer - Part 2
Het ging mij er vooral om dat het altijd maar over waarde gaat. 'Dat dat' is dat blijft hangen bij de mensen. En dat vindt ik jammer.
Je verzekerd iets zodat je bij verlies (nagenoeg) het zelfde kunt terug kopen. Daarom moeten zeker speciale auto's en liefhebbers auto's getaxeerd worden. Dat weet iedereen. Dat zult jij misschien ook hebben laten doen. Als jouw auto wordt platgereden kun je voor het uitgekeerde geld hopelijk weer iets vergelijkbaars kopen. Daarvoor verzeker je. Bij 13 in een dozijn moderne auto's liggen taxatiewaarde en marktwaarde vaak redelijk bij elkaar.
Bij bijzondere, zelfgebouwde en gerestaureerde auto's juist vaak mijlenver uit elkaar. Als je goed wilt verzekeren, verzeker je een gerestaureerde auto voor de herbouwwaarde, niet tegen een vaak lagere marktwaarde.
Als die kever wordt platgereden door een niet oplettende Leopardtank bestuurder moet die kever ook worden teruggebouwd voor het uitgekeerde bedrag als de auto goed verzekerd is. Onmogelijk voor 95.000,- op dat niveau. Dus te laag getaxeerd. Dat taxatie rapport is misschien een gevoelswaarde tussen herbouwwaarde en verwachte marktwaarde?
Ook voor mij is die kever een ander bedrag waard maar het is niet interessant wat ik daar van vind. Dat is iets tussen de koper en eigenaar.
Ik kijk meer met respect naar het technische gedeelte van dit huzarenstukje.
Dus nu verder over de techniek.
Mooi gedaan hè, die kever
(ook al heb ik niks met de smaak van de bouwer wat betreft kleuren en uitvoerring interieur etc. )