Auteur |
Bericht |
Pascal A
|
timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Goede avond Porsche-vrienden,
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik enkele weken geleden een Cayman 987.1 aangeschaft heb. De auto stond in een garage waar ik voor een bedrijfscontrole was en de klant wilde hem niet meer laten maken. In een garage in België (waar de klant gestrand was) hadden ze gezegd dat de motor waarschijnlijk kapot was. Nu ben ik al vanaf een klein manneke Porsche-gek dus dit was de uitgelezen kans. De autotechniek is mij niet vreemd. Het forum volg ik al een tijdje en lees dat jullie erg behulpzaam zijn. Nu heb ik een probleem en hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
Als de motor koud is start en loopt hij perfect en zonder bijgeluiden. Maar.....als de temperatuur rond de 60-70C is begint de motor plots onregelmatig stationair te lopen en slaat af. Na lang door starten slaat de motor aan maar het klinkt alsof de timing niet klopt. Alleen met gasgeven start hij en blijft hij lopen. Tijdens rijden heb ik +- 75% vermogen en stat. lopen doet hij dus niet.
De auto is uitgelezen met een Snap-on en deze geeft geen foutcodes. Ik wilde een schermafbeelding van de Snap-on bijvoegen maar vind nergens de optie. De nokkenasverstellers van bank 1 en 2 (die tussen de bobines) zijn verwisseld, dit maakt geen verschil. Wij vermoeden dat het de nokkenasversteller op de nokkenas van bank 1 is defect is maar twijfelen nog. Als wij bij warme motor de solenoïdes van bank 1 lostrekken wijzigt niks, en bij bank 2 wijzigt de 2e waarde van beneden. Ik heb deze vraag bij de Porschedealer uitgezet maar krijg helaas geen reactie.
Mijn vragen: - weet iemand hoe de solenoïdes worden aangestuurd? - kan iemand zijn voertuig met een Snap-on uitlezen met koude en warme motor en de schermafbeelding hiervan posten? Ik heb me laten vertellen dat de niet-Porschetesters L en R nog wel eens verwisselen, wat is jullie ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie reactie
|
06 jun 2023 22:25 |
|
|
JeroenSC
ex-911 SC Targa '82, nu 996 C2CAmersfoort
|
Re: timingprobleem bij warme motor
Als de 987 lijkt op de 996, dan is de versteller tussen de bobines voor de valve lifthoogte. De valve timing zit dan nabij de nokkenas tandwielen.
|
06 jun 2023 22:43 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: timingprobleem bij warme motor
Ik kan je niet helpen, maar… Welkom, elke 987.1 is het waard om uit een schuur gered te worden. Foto’s zien we altijd graag. Veel succes!
|
07 jun 2023 8:09 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Re: timingprobleem bij warme motor
Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik heb iets vergelijkbaars gehad met mijn vorige 986BoxsterS. Koud niets aan de hand, op bedrijfstemperatuur onregelmatig lopen en soms zelfs afslaan bij een stoplicht. Daarna slecht willen starten. Om een heel lang verhaal kort te maken - Lees: allerlei offertes tot aan € 3.500 toe - heeft Carman uit Strijen ontdekt dat de sensor ergens in de cilinderbank niet goed functioneerde. Had te maken met omwentelingen vliegwiel in combinatie met ............ . Ik was voor een paar honderd euro klaar. Materiaal stelde niets voor, maar het was lastig om erbij te komen. Geen idee om je hier wat aan hebt
|
07 jun 2023 8:14 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Re: timingprobleem bij warme motor
Oh ja, ik kreeg geen foutmelding bij het uitlezen. Dus het was ook maar proberen, gelukkig in 1 keer goed
|
07 jun 2023 8:18 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: timingprobleem bij warme motor
Dat zou dan wel eens de krukas positie sensor kunnen zijn. Misschien dat die met warm te worden foute info begint te geven.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
07 jun 2023 9:37 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Mee eens, bovenstaande is aannemelijker dan nokkenasversteller.
Gr.
Dick
|
07 jun 2023 16:12 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Goede middag allemaal, Gisteravond een heel verhaal geschreven en op OK gedrukt, zie het nergens meer staan. Dan maar opnieuw. Bedankt voor jullie reacties!! De krukas en nokkenassensoren zijn goed bevonden. Bij warme motor staat de timing echt verkeerd. Toen ik hem (kapot) kocht had ie 1 foutcode: inlaatnokkenas bank 1 te vroeg. 2 weken geleden heb ik de 4 solenoïdes gereinigd, die van de timing bank1 deed niks meer. Gereinigd en functioneerde prima. Toen had ik ook weer 75% van het vermogen en geen foutcodes meer. De Snap-on gaf ook aan dat er verschil tussen de inlaatnokkenassen van bank 1 en 2 zit. Specified angle bank1 -7,8045 actual angle -5,9217 camshaft deviation (afwijking) - 0,2499 eigen uitkomst= -1,8828 ???? specified angle bank2 --7,8045 actual angle -7,0936 camshaft deviation (afwijking) -1,8124 eigen uitkomst= -0,7109 ???? Het woord deviation betekend: Afwijking, maar als ik de actuele van de voorgeschreven waarde aftrek krijg ik dus andere uitkomsten? De kennis die de auto heeft uitgelezen heeft met GMTO contact gehad. Zij zeiden dat de niet Porsche-testers de waarden van bank 1 en 2 wel eens om konden draaien. Als ik de motor warm start draait deze zwaar rond en het klinkt alsof ik vroeger de distributieriem 1 of 2 tanden verkeerd gemonteerd had. (vroeger op mijn 16e als leerjongen begonnen). Ik heb een reactie van de Porsche-dealer gehad en deze adviseerde mij om te beginnen om met koude motor de timing te controleren. Dus krukas op OT blokkeren en kijken of de nokkenassen in lijn met de cilinderkop liggen. Hij vroeg ook of ik de filters achter de timing solenoïdes gecontroleerd had. Dat had ik dus. Nu ga ik maandag een kennis bellen of ik ff op de brug kan om dit tedoen. Bank 1 lukt wel op de grond maar bank 2 niet. Ik verwacht niks geks te vinden omdat de motor koud loopt als een zonnetje. Je moet toch ergens beginnen. Ik heb de auto al 2 maanden in mijn bezit maar hij staat pas 1 week bij mij thuis. Ik ben herstellende van een hersenoperatie en begin weer langzaam wat te doen. Ik vraag jullie om hulp, dus mijn IQ is er niet op vooruit gegaan Eergister heb ik LV de wielkuip en veerpoot met borstel en spons gereinigd en gisteren schijven en blokken van Brembo en staalflex remslang gemonteerd. De remklauw gedemonteerd en opnieuw rood gespoten. Dit had de vorige eigenaar op het voertuig gedaan.....mmmmm Ook heb ik de klauw van witte Porsche letters voorzien. Dat ziet er nu uit als Carporn. Als ik alle 4 de wielen gehad heb monteer ik nog andere velgen. Zitten nu 19" Lobsters onder. Deze ga ik tzt verkopen. Nu maak ik jullie lekker zonder foto's he. Kan iemand me ff n tip geven over hoe dit moet? Ik had ergens gelezen dat je de foto's op een openbare site moet zetten en dan de link toevoegen? Tips graag. Ik las gisteren dat de 18e het Puur Porsche treffen is. Denk dat ik met zoon (13 jaar) ga kijken. Helaas niet met de mijne. Hopelijk word mijn reactie nu wel gepost. Ik hou jullie op de hoogte, groetuh
|
09 jun 2023 16:21 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Dat lijkt mij het best mogelijke uitgangspunt. Dan weet je tenminste of alles hardwarematig juist getimed is. Als de timing daar juist loopt moet je in de verstellingen (of de aansturing van de verstellingen) gaan zoeken. Een voor een de mogelijke oorzaken uitsluiten in volgarde van hun prioriteit zou een oplossing kunnen bieden. Ken je trouwens iemand die een PIWIS heeft en ermee overweg kan? Die diagnose toestellen zijn Porsche eigen en geven de correcte uitlezing van de parameters.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
09 jun 2023 20:56 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Hallo Ginnfizz,
Ik ken helaas niemand die deze apparatuur voorhanden heeft. Zou idd fijn zijn. Wel ken ik iemand die bij Porsche werkt, heb m al gevraagd wat de mogelijkheden zijn. Volgende week eerst maar eens de timing controleren. Heb al n brug geregeld.
Groeten en fijn weekend.
|
10 jun 2023 21:29 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Ga je met iemand anders z'n zoon kijken?
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
12 jun 2023 10:00 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Hallo Porsche-vrienden,
Even een update,
Met koude motor heb ik hem gestart en de stekkers van de activators losgetrokken. Op de stekkers van L en R heb ik 11,07 volt gemeten. Tijdens het lostrekken veranderde er niets aan het geluid of het stationair toerental. Als ik de activators los aanstuur slatt de motor direct af. Dit heb ik aan beide kanten 2x geprobeerd. Dit is voor mij de bevestiging dat de activators en de verstellingen op de nokkenassen werken. De dag erna hen ik wederom met koude motor de timing gecontroleerd. Krukas geblokkeerd, groene doppen in de cilinderkop/ klepdeksel verwijderd. Dit heb ik zonder blokkeerplaten gedaan, dus op het oog. De timing was in orde. De sleuven in de nokkenassen lagen in lijn met het pasvlak van de klepdeksel op de cilinderkop. Ditzelfde heb ik bij warme motor gedaan en het resultaat was hetzelfde. Ook heb ik de spanner van de IMS-ketting vervangen. Deze rammelde. De auto geeft geen storingscodes meer, wat het des te moeilijker maakt.
Ik kwam erachter dat de kat van bank 2 leeg klinkt als ik er tegenaan tik. Komend weekend ga ik de uitlaat verwijderen om te checken of ik deze niet gedeeltelijk verstopt is.
Binnenkort gaat iemand met verstand van een scoop naar de auto kijken om de diverse sensoren en aansturingen te checken.
Wordt vervolgt,
Pascal
|
29 jun 2023 16:17 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Hallo allemaal,
Ik heb het gevoel alsof ik in een dagboek aan het schrijven ben, daar krijg je ook geen reactie. Ik snap dat het aan het onderwerp zal liggen en het moeilijk is om zomaar een oplossing te geven. Wel had ik wat meer reacties en tips verwacht. Natuurlijk wel dank voor degenen die wel gereageerd, en mij een PB gestuurd hebben.
Ik heb de uitlaat verwijdert om te controleren of de brokken van de kat de doorgang van de uitlaat niet zouden verstoppen. De linker-kat was idd helemaal leeg er er zitten enkele brokken in de demper. Deze rammelden en heb ik er niet uit gekregen. De kat zal ik vervangen als de motor weer goed loopt. Ook heb ik motorflush aan de olie toegevoegd. bij verhoogd toerental heb ik de nokkenasverstel-actuators een keer of 10 rechtstreeks aangestuurd. Het toerental en de motorloop veranderen dan behoorlijk. Toen motor laten afkoelen en nogmaals een half uur laten lopen. De motor slaat nog steeds af als deze bijna warm is. Hij zaagt enkele seconden in de toeren en slaat dan af. Als ik nu opnieuw start draait de motor normaal rond en maakt geen rare mechanische geluiden meer. Aanslaan doet de motor alleen als ik een beetje gas geef. Dit is ook nodig om hem te laten lopen.
Ik heb nu mijn been in het gips waardoor de werkzaamheden weer stil liggen. Mmmm. Hoeveel pech kun je hebben???
De auto geeft helaas geen storingscodes wat het zoeken erg bemoeilijkt. De luchtmassameter en het gasklephuis heb ik gedemonteerd en grondig gereinigd. De volgende stap is nu weer de Snap-on aansluiten en de posities van de nokkenassen tov de krukas controleren. Ook ga ik de livedata bekijken of ik het moment kan vinden waarop de motor plots slecht begint te lopen en afslaat en wat hiervan de aanleiding kan zijn.
Ik vind het heel raar dat ik geen enkele storingscode krijg. En wat kan ervoor zorgen dat de motor van het ene op het andere moment slecht begint te lopen en afslaat? Luchtmassameter zou kunnen. Als de motor slecht loopt en je trekt de stekker eraf zou hij weer beter (op fabrieks instelling) moeten lopen. Dat ga ik dus ook proberen. Een andere kandidaat is het gasklephuis, zeker omdat hij stationair begint te zagen in toerental. Deze is (volgens mij) niet door te meten of te controleren. Ook staat overal te lezen dat bij een defect aan deze onderdelen een storingscode gegenereerd wordt. Als ik tijdens het rijden een stekker los trek krijg ik overigens wel een brandend MILlampje en een storingscode. Dus dat werkt wel.
Nu eerst met een been in het gips op vakantie en dan met goede moed weer verder zoeken.
Voor jullie ook allemaal een prettige vakantie en ik zie tips natuurlijk graag te gemoed.
Wordt vervolgt........
|
23 jul 2023 13:54 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Kan je helaas niet helpen met technisch advies, maar fijne vaknatie gewenst en sterkte met je herstel
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
23 jul 2023 14:37 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Snap je reactie niet zo goed Je hebt een aantal reacties gehad, zowel hier als via PB, en geeft in je vorige post aan dat er binnenkort iemand naar gaat kijken. Dan is t toch niet gek als er even niemand reageert? Hoop dat jij en je Caymen snel herstellen, en dat je er dan eindelijk van kunt genieten.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
23 jul 2023 17:07 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Welkom. Ik heb geen verstand van autotechniek, wel van digitale techniek. Als je even de zoekfunctie op het forum gebruikt, dan vind je genoeg uitleg hoe je foto's kunt plaatsen. In het kort zijn er 2 manieren: 1. Je plaatst foto's in " Jouw eigen album" hier op het forum. Iedere foto krijgt een uniek nummer (getal achter het hekje #). Dit nummer plaats je tussen album-tags (gebruik daarvoor de album-knop in de balk). Dat ziet er dan zo uit: 2. Je plaatst foto's op een openbare site zoals imgbb. Iedere foto heeft een unieke url (het adres vanaf https.... t/m ...jpg). Dit adres plaats je per foto tussen IMG-tags (gebruik daarvoor de IMG-knop in de balk). Dat ziet er dan zo uit: Let bij het plaatsen van foto's erop dat je achter elkaar zet met hooguit een spatie ertussen en niet iedere foto op een nieuwe regel. We houden hier niet van lange berichten waarbij je veel moet scrollen
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
24 jul 2023 9:13 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
|
25 jul 2023 16:15 |
|
|
Ehombie
996 c4 2002Omg. Venlo
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Als je twijfelt aan timing zou ik dit met een oscilloscoop verifiëren. (iemand die er een heeft, zal wel weten hoe het moet)
ik zou evt met life data e.a. controleren misschien kun je het pin pointen naar een bank...
|
25 jul 2023 20:48 |
|
|
Neunvierundzwanzig
Porsche 924
Porsche 944S2
Porsche 928S4
Porsche 996
Mercedes c219 cls350
Mercedes c63 W205Nordrhein-Westfalen
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Hoe is het met de brandstofinspuiting? Evt met Live daten de Injectoren controleren als hij op warme Temperaturen komt. Ook Sensoren die Cruciaal zijn voor Motorloop zoals Krukassensor en Nokkenassensor kunnen gevoelig zijn voor warmte en het signaal kan vervormen bij warme Temperaturen. Er hoeft dan niet direkt een foutcode te onstaan. Met live data het beste te controleren. En zo geeft het nog een paar Mogelijkheden. Helaas een Problem dat niet makkelijk te vinden is.
|
25 jul 2023 23:39 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Hallo Porsche-vrienden,
Dank voor jullie reactie. Na de vakantie eerst de livedata lezen. Je kunt dan mooi de inspuittijden, lambdawaardes, inlaatlucht temperatuur, hoeveelheid aangezogen lucht enz lezen. Op deze manier hopelijk het klippingpoint vinden. Als dat niet lukt heb ik nog iemand met scoop ervaring achter de hand.
Voor de rest heb ik m zo goed als klaar.
Ik heb er trouwens 718 velgen en banden opgelegd. De ET en J waarde is t zelfde, alleen zijn de banden geen 35 maar een 40 serie. (265/40/19 ipv 265/35/19. Ze passen perfect en raken niets tijdens insturen. Doordat het wiel iets groter is zijn de spatborden mooi gevuld. Ik heb deze vraag ergens op t forum gelezen. Het past dus prima.
Morgen eerst het gips laten verwijderen, Brace aanpassen en op vakantie. Hierna weer met frisse moed verder zoeken.
Groeten en wordt vervolgt,
Pascal
|
26 jul 2023 19:31 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
De omtrek van je wielen wordt wel groter zo. Je kan uitrekenen hoeveel.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
26 jul 2023 19:44 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Morge Ginfizz
De omtrek wordt 2.65 cm groter wat voor een tellerafwijking zorgt van:
Bij 50 km/ h op de teller: 52 op de weg Bij 70 km/h : 72,7 Bij 100 km/ h: 104 Bij 120 km/h: 124,8
Dus ff opletten in t begin.
|
27 jul 2023 10:44 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Beetje off-topic, maar ik heb 20" wielen/velgen met 35 hoog banden af-fabriek onder mijn 981 en wat me opvalt is dat de snelheidsmeter nauwelijks afwijkt van de GPS-snelheid die bijv. Flitsmeister aangeeft. Ik ben gewend aan een kleine veiligheidsmarge/afwijking die al mijn vorige auto's hadden, maar in de P. moet ik dus goed opletten.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
27 jul 2023 12:15 |
|
|
Novastorm
987.2 Cayman S PDK
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Bij de meeste van mijn auto's wijkt de teller toch al naar boven af, dus zou eerst kijken of de teller wel klopt voordat je je drukmaakt om perongeluk te hard rijden. Mijn Toyota Avensis station is het ergste, 140 op de teller 130 op de GPS...misschien zijn daar ooit kleinere banden/velgen opgezet dan
|
27 jul 2023 13:50 |
|
|
Pascal A
|
Re: timingprobleem bij warme motor Cayman 987.1
Hallo Porsche vrienden, Het is even geleden maar ik wil jullie even op de hoogte brengen van de uitkomst. Na de zomervakantie zijn we met een scoop en testkast in de weer geweest. We hebben geen afwijkingen kunnen vinden. Wel viel ons op dat het oliedruklampje en zoemer af en toe aangingen. Hierna heb ik de oliedruk gemeten. Deze was bij warme motor 0,5 bar ! Moet ongeveer 1,5 bar zijn. Tijdens gasgeven liep deze nauwelijks op. Hierop besloot ik het blok te demonteren en uit elkaar te halen. Toen ik de drijfstangen demonteerde voelde ik dat deze veel weerstand hadden. De lagers waren helemaal verkleurt en sommige waren zelfs in de drijfstang rond gedraaid. Dit bleek ook bij de krukas het geval te zijn. Flink verkleurd en schilfers uit de lagers. Ik heb de cilinders, zuigers, drijfstangen en krukas naar het revisiebedrijf gebracht. De Nicasil cilinderwanden zagen er goed uit en de maatvoering van deze en de zuigers waren goed. De drijfstangtappen waren iets onrond en zijn gehoond. Ook de cilinderwanden zijn lichtjes gehoond. De krukas was enigszins ingelopen en moest geslepen worden en daarna gebalanceerd. Overmaat krukas lagers zijn moeilijk verkrijgbaar en heel erg duur. Ik heb toen bij King Bearings op maatvoering gezocht. Dus de maat van de geslepen krukastappen (-0,25 mm) ingevoerd. Hiermee vond ik lagers van een Golf R32. Na wat zoekwerk vond ik hier voor €117 performancelagers van. Een nieuwe krukas kost €2500. Bij het revisiebedrijf was ik €500 en 2 vlaaien kwijt. Bij Design 911 heb ik besteld: motorpakkingset, zuigerveren, drijfstanglagers, waterpomp, bobines, alle bouten (rekbouten), olie en filter, luchtfilter, bougies, koppeling, plunjer en veer van oliepomp, kettingspanner. In de tussentijd alles mooi schoongemaakt en met perslucht doorgeblazen. Toen alle onderdelen binnen waren heb ik alles mbv speciaalgereedschap secuur gemonteerd en afgesteld. De pistonpennen plaatsen mbv de glijstang was wel ff spannend. Drie keer op de werkbank geprobeerd en t lukte in 1 keer. In t blok ging t bij de achterste cilinder mis. Gelukkig na ff hengelen met n magneetje kreeg ik de borgveer te pakken. De distributiekettingen afstellen ging heel makkelijk (als je weet hoe t moet). Nadat ik t blok gemonteerd had heb ik m een halve minuut zonder BDP-sensor gestart zodat hij rustig oliedruk kon opbouwen zonder aan te slaan. Hierna de sensor vastgeklikt en hij sloeg bij de eerste slag aan en liep als n klokje De eerste 3 ritten rookte hij n beetje, de nieuwe zuigerveren moesten op de gehoonde cilinderwanden inlopen. DUS: door de slechte smering (waarschijnlijk uitgelopen krukaslagers) werd de inwendige weerstand in t blok zo groot dat de motor niet stationair kon blijven lopen. Verder was er niks mis zodat we ook geen storingen konden uitlezen. Hopelijk hebben jullie iets aan mijn verhaal en uitleg. Nu is t wachten op n paar flinke regenbuien zodat de wegen zoutvrij zijn. Mijn speciale dank gaat uit naar Mauri, Michel van Resto en Bart van Beyond Automotive in Heerlen. De foto's volgen over n paar dagen. Groeten en veel rijplezier, Pascal
|
25 jan 2024 17:47 |
|
|