Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

km stand versus draaiuren

01 maart 2013 23:43

Zoals al eerder gepost ben ik op zoek naar een 997 2 of 4.
Nu heb ik iemand gesproken die mij vertelde dat vooral Porsches uit het buitenland vaak worden "teruggedraaid".
Ook op dit forum heb ik verhalen gelezen over terugdraaien van bekende wagens.
In Duitsland schijnt het niet eens strafbaar te zijn.

Ik vind het best bizar dat zo'n groot merk als Porsche geen goede beveiliging hier voor heeft.

Nu heb ik ook gehoord dat er voor €200 een apparaatje kunt kopen dat wel de draaiuren kan uitlezen (heb ik ook wat over gevonden in dit forum).

Ik het een aantal vragen.

-1. Bestaat zo'n apparaat en waar kan ik die kopen.

-2. Als ik de draaiuren uit kan lezen wat betekent dat dan?
Bijvoorbeeld hoeveel draaiuren heeft een wagen met 50.000 km ongeveer? en die met 100.000 km.
Wanneer weet je echt dat het niet klopt.

Bijvoorbeeld ik lees net het volgende:

oude bericht schreef:De draaiuren van je motor (laten) uitlezen, brengt steeds de waarheid naar boven.
Bv: Stel je motor heeft 100000 km dan zal je CMU +/- 2200 draaiuren uitlezen, 150000km +/- 3300 enz.....
Komt dit niet in de buurt dan is er zonder meer geknoeid met de teller, tenzij de motor ooit is vervangen geweest, maar dit moet dan ook eenvoudig aantoonbaar zijn indien zich dat ooit heeft voorgedaan.


Klopt dat een beetje?

Re: km stand versus draaiuren

01 maart 2013 23:59

Als je een aankoopkeuring bij een p specialist laat uitvoeren kunnen ze je het aantal uren zo vertellen. Volgens mij zelfs het aantal keren dat de auto in de toerenbegrenzer heeft gereden.

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 0:05

dubsport schreef:Als je een aankoopkeuring bij een p specialist laat uitvoeren kunnen ze je het aantal uren zo vertellen. Volgens mij zelfs het aantal keren dat de auto in de toerenbegrenzer heeft gereden.

Ik ga liever niet met elke Porsche waar ik even naar ga kijken naar de Dealer.
Dat doe ik liever wanneer ik bijna zeker van de koop ben.

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 1:06

Weet je Harry, de koop van een Porsche moet ook een beetje fun zijn, afgaan op je gevoel, lekker sturen in diverse modellen, kijken wat bij je past en waar je hart sneller van gaat kloppen. Op een forum als dit (eigenlijk ieder auto forum wel) doen de meest ellendige verhalen de ronde.

Niet door laten afschrikken.

Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen maar dat zijn echt uitzonderingen. Als er iemand een gevoelige IMS Lager heeft gehad dan heb je daarna 7 pagina's "zie je nou wel" etc staan zonder dat de mensen die gereageerd hebben hier daadwerkelijk ervaring mee hebben gehad. Fraude hier, gevoelige IMS Lager zus, het komt hier allemaal voorbij.

Voelt de wagen goed, is de prijs netjes en je hebt er zelf een goed gevoel bij, laten keuren en kopen. De "ja maar" en "wat als" dingen komen haast niet voor IRL.

Succes en plezier gewenst met je zoektocht. :thumleft:

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 1:56

Harry700 schreef:
dubsport schreef:Als je een aankoopkeuring bij een p specialist laat uitvoeren kunnen ze je het aantal uren zo vertellen. Volgens mij zelfs het aantal keren dat de auto in de toerenbegrenzer heeft gereden.

Ik ga liever niet met elke Porsche waar ik even naar ga kijken naar de Dealer.
Dat doe ik liever wanneer ik bijna zeker van de koop ben.


Je hoeft ook niet met iedere Porsche naar de specialist te gaan enkel alleen met degene die je wil kopen. En ff serieus je wil toch niet € 200,- uitsparen bij het kopen van een Porsche?

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 7:35

kijken naar de algehele staat. of je gevoel zegt dat het klopt.
in duitsland is terugdraaien van de teller zeer strafbaar en de gevolgen zijn groot (google knows :wink: ). in duitsland gebeurt dat hoogstzelden. In Italie staan ze er om bekend dat veel tweedehandsjes ongeveer 120K km's hebben. Vandaar dat het kopen van een auto met een sluitende historie belangrijk is. en als je dan serieus bent laat je hem keuren.
het lijkt nu uit jouw post alsof 1 op de 10 auto's niet is teruggedraaid. dat is de situatie niet.

Harry700 schreef:Ik vind het best bizar dat zo'n groot merk als Porsche geen goede beveiliging hier voor heeft.

Dit vind ik wel een mooie quote. Hoe denk je dat mensen hun teller terugdraaien? Met hun vinger op het knopje op het dashboard drukken waarop staat 'teller terugdraaien'? Kan je me een merk noemen dat wel zo'n beveiliging heeft als waar jij het over hebt? Waarvan de teller dus niet terug te draaien is, als je echt wil? :scratch:

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 7:43

Apparaatje voor de "hobby markt" is een Durametric. Hiermee kan je de auto modules uitlezen op storingscodes en resetten.
Je kan ook het aantal bedrijfsuren uitlezen en overrevs range 1 tot 6 voor een 997 (= aantal ignitions boven een bepaald toerental en op hoeveel uren voor het laatst. handig als je je auto hebt uitgeleend en hij doet gek....)

Ervan uit gaande dat de gemiddelde snelheid in NL op 45 -50 is er een simpel rekensommetje te maken. 100.000km / 45km/u = 2200uur.
Dus als de auto 100.000 km heeft gelopen met 4000 uren dan klopt er duidelijk iets niet en vereist wel enige aandacht waarom.

Bij overeffs boven range 4 snel weg :drive:
Range 1: 7300-7500 U/min
Range 2: 7500-7700 U/min
Range 3: 7700-7900 U/min
Range 4: 7900-8400 U/min
Range 5: 8400-9500 U/min
Range 6: 9500-11000 U/min

Een beetje specialist of handelaar met de juiste apparatuur (PIWIS/ Durametric) kan je dit ook vertellen en de informatie geven.

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 9:23

Ervan uit gaande dat de gemiddelde snelheid in NL op 45 -50 is er een simpel rekensommetje te maken. 100.000km / 45km/u = 2200uur.
Dus als de auto 100.000 km heeft gelopen met 4000 uren dan klopt er duidelijk iets niet en vereist wel enige aandacht waarom.


:shock: Da's wel weinig (die 45-50 km dan). Maar een handig weetje :thumleft:

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 14:24

Bij dagelijks verkeer (dus geen lange vakantierit) haal ik met de DD op 1 tank (= ca. 1.000 km) zelden een gemiddelde snelheid van 60 km/h... Zit doorgaans tussen de 50-55 km/h dus een goede indicatie van 993C2 is het wel

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 14:36

Delnoy schreef:
Ervan uit gaande dat de gemiddelde snelheid in NL op 45 -50 is er een simpel rekensommetje te maken. 100.000km / 45km/u = 2200uur.
Dus als de auto 100.000 km heeft gelopen met 4000 uren dan klopt er duidelijk iets niet en vereist wel enige aandacht waarom.


:shock: Da's wel weinig (die 45-50 km dan). Maar een handig weetje :thumleft:


Je moet maar eens je boordcomputer van je daily instellen op gemiddelde snelheid per rit. Het zal je verbazen hoe laag je snelheid gemiddeld ligt.
Alleen op lange autostradestukken haal ik rond 90km/u gemiddeld. (Mits ik 120 rij, geen 200 natuurlijk :D )

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 19:04

gemiddelde snelheid kan bij een Porsche die lang in bv Duitsland gereden heeft , wel eens veel hoger uitpakken :scratch:

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 19:13

Draaiuren zijn door experts ook aan te passen in de computer van de auto dus ook al laat je de auto uitlezen, nog steeds kan de kilometerstand niet kloppen.

Een sluitende onderhoudshistorie, liefst met facturen erbij, zodat je kan checken of het onderhoud ook daadwerkelijk is uitgevoerd, wanneer, door wie, en bij welke kilometerstand lijkt mij meer zekerheid geven dan puur alleen de kilometerstand.

Succes met je zoektocht.

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 19:22

993 C2 schreef:
Bij overeffs boven range 4 snel weg :drive:
Range 1: 7300-7500 U/min
Range 2: 7500-7700 U/min
Range 3: 7700-7900 U/min
Range 4: 7900-8400 U/min
Range 5: 8400-9500 U/min
Range 6: 9500-11000 U/.


Je bent toch wel een echte baas als je hem in range 6 hebt weten te trappen

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 19:30

Dat toont het nut weer aan van de boekjes en stapel facturen.....

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 19:55

Draaiuren is alleen voor belang van de motor, kilometerstand geeft ook "wear and tear"aan van de rest vd auto :idea:

Re: km stand versus draaiuren

02 maart 2013 22:33

Dacht eigenlijk dat het gemiddelde rond de 60 km/uur lag. Maar zal idd per auto verschillen. En je kunt idd ook zien hoe vaak ze door de toerenbegrenzer is gegaan. Zoals gezegd: gevoel goed, prijs goed? Akk..

Re: km stand versus draaiuren

03 maart 2013 7:51

Wat de gemiddelde snelheid is, ieder z'n mening en rijstijl maar ik denk dat we wel kunnen concluderen dat als er met de teller gekloot is (totaal km / draaiuren) erg laag is zeg maar <30 dat er wel een erg oud vrouwtje in heeft gereden of iedere dag 2 uur in de file.... Bij hoog, >80 stevig doorgereden, track car of de teller omhoog gedraaid...

Re: km stand versus draaiuren

03 maart 2013 12:56

Delnoy schreef:Weet je Harry, de koop van een Porsche moet ook een beetje fun zijn, afgaan op je gevoel, lekker sturen in diverse modellen, kijken wat bij je past en waar je hart sneller van gaat kloppen. Op een forum als dit (eigenlijk ieder auto forum wel) doen de meest ellendige verhalen de ronde.

Niet door laten afschrikken.

Uiteraard zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen maar dat zijn echt uitzonderingen. Als er iemand een gevoelige IMS Lager heeft gehad dan heb je daarna 7 pagina's "zie je nou wel" etc staan zonder dat de mensen die gereageerd hebben hier daadwerkelijk ervaring mee hebben gehad. Fraude hier, gevoelige IMS Lager zus, het komt hier allemaal voorbij.

Voelt de wagen goed, is de prijs netjes en je hebt er zelf een goed gevoel bij, laten keuren en kopen. De "ja maar" en "wat als" dingen komen haast niet voor IRL.

Succes en plezier gewenst met je zoektocht. :thumleft:



Volledig met bovenstaande eens! Met als aanvulling dat je altijd onderhoud aan je auto zult hebben.

Re: km stand versus draaiuren

03 maart 2013 13:21

En wil je het (bijna) zeker weten? Nieuwe kopen... :wink:

Re: km stand versus draaiuren

03 maart 2013 14:25

Maar ja, dan wordt er weer gerommeld met de btw? :mrgreen:

Re: km stand versus draaiuren

03 maart 2013 14:44

This eigenlijk wat Rob (Delnoy) zegt, je moet er een goed gevoel bij hebben :idea:
Kocht mijn 997 bij PCL en heb op de factuur laten zetten dat hun garanderen dat de km stand klopt en dat hij geen (grote) schade heeft gehad :!:

Re: km stand versus draaiuren

05 maart 2013 11:14

Heren,
Bedankt voor alle informatie.
Ik heb inmiddels ook een aanbod binnen voor zo'n apparaat dus daar ga ik zeker gebruik van maken.

Re: km stand versus draaiuren

05 maart 2013 13:13

Enguess schreef:Je bent toch wel een echte baas als je hem in range 6 hebt weten te trappen


Baas of prutser, met accelereren zal je dat niet lukken wel met een handbak (bij tt of PDK kan dit niet) bij goed trappen van de 5 naar de 2 terug harken ipv 4. Gebeurt natuurlijk sneller bij iemand die eens een circuit meepikt. Dat zou voor mij de reden zijn betreffende gegevens uit te lezen, de kans dat je nuttige info over km c.q motorbelasting (dat wil je uiteindelijk toch weten) hieruit haalt is echter net zo klein als dat de teller is aangepast imho. Het is allemaal zo relatief, een auto met 50k die veel circuit heeft gezien, hoog in de toeren is gereden (heerlijk toch) zou ik laten staan voor een zakelijk gereden autobahnbrenner met 100k.

Ik ga mee met Rob, volg je gevoel. Laat een AKK doen, kijk of de slijtagesporen passen bij de km stand, als er nog garantie op zit mooi meegenomen maar laat hem dan toch even uitlezen om te voorkomen dat er toch een ueberdreher stufe 6 in de computer staat om discussie te voorkomen.
Plaats een reactie