Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

23 apr 2024 19:42

Is de optie van CarPlay met een printplaatje wat in de originele radio word geplaatst? (En werken dan ook de toetsen op het stuur)
Of is er nog een andere optie voor Apple CarPlay (met behoud van originele scherm)

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

24 apr 2024 8:56

Op het forum vind je daar wel wat over, als je even de zoekfunctie gebruikt. Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een oplossing die goed werkt en niet betekent dat je je hele unit uit elkaar moet schroeven, maar meer plug & play. Ik kom o.a. op deze uit

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

24 apr 2024 10:25

Als je een keuze gemaakt hebt, dan ben ik wel benieuwd naar jouw ervaring. Ik twijfel zelf ook om iets te gaan doen.

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

24 apr 2024 20:45

Apple Car Play zou ik zeker doen. Ik heb het laatst laten installeren bij Haaglanden Motorsport . Werkt simpel en super. Tevens blijft alles origineel - dus gewoon via bestaande PCM

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

25 apr 2024 8:39

Haaglanden gebruikt de Carplaybox en werkt hiervoor samen met https://www.caroptions.nl/ Is volgens mij nagenoeg dezelfde oplossing, maar met een andere branding en €100 duurder. Haaglanden bouwt hem voor je in voor (tijdelijk) €773,-

Carplaybox (€499):
Afbeelding

Audiovoltbox (€399):
Afbeelding

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

28 apr 2024 8:34

Ziet er prima uit. Maar ik neem aan dat het nav scherm in de meter rechts op het dashboard dan niet meer werkt? Of is dit een foute aanname?
Groet

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

29 apr 2024 8:45

Dat heb ik op meerdere plekken inderdaad gelezen. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik dat scherm nooit gebruik. Heb altijd de temperatuurmeters voor staan, veel belangrijker dan een minikaartje (imho).

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

09 mei 2024 22:40

Vandaag eerste ‘lange’ rit gemaakt met de 981.
Vanuit Hilversum naar Francorchamps en vanuit daar naar Cochem en weer terug naar Hilversum.

Een kleine 800km.
Auto rijd heel fijn, strak, en de sound van de flat-six (gewoon standaard uitlaat) zorgt voor een grote smile.

Hiervoor had ik een BMW E85. Cabrio rijden mis ik wel een beetje, maar de looks van de Porsche coupés (Cayman/911) vind ik veel mooier.
De handbak zag ik altijd als een pre bij de BMW, maar PDK is toch wel echt fijn.

Ik heb vanuit België naar Cochem bijna 50km opgereden met 2 andere Caymans (987S en 718).
Eerst achter de 718 aan en later voegde er nog een 987S bij.

Sowieso veel Porsches gezien waaronder een 718 RS Spyder en een 987S sport (in het groen, hier heb ik toch echt wel een zwak voor)

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

10 mei 2024 16:20

Prachtige velgen, ik ben aan het dubben om ze aan te schaffen voor mijn 718. Bij MW Wheels staat zo’n setje te koop voor 3300 euri, dus best wel aan de prijs….

,

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

11 mei 2024 21:58

Voor de CarPlay functionaliteit zou ik voor het Mr12volt systeem gaan. Is een stabiel systeem en geluid gaat digitaal via een optische verbinding en niet via de aux aansluiting. Systeem doet zich voor als een TV tuner, alle andere functies van het PCM systeem blijven behouden. Met de laatste versie (grijze box) kan gebruikt worden gemaakt van de originele microfoon die al in de auto zit (als je auto al een handsfree telefoon optie heeft af fabriek) en hoeft er geen additionele microfoon bijgeplaatst te worden.
Ik heb het systeem zelf ook in de 981 (en ook in m'n BMW) en ik ben er zeer tevreden over!

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

13 mei 2024 12:40

@klaasvs31 weet jij zo of dan de weergave van de achteruitrijcamera en parkeersensoren (incl voorkant) automatisch blijft werken, of moet je dan handmatig terugschakelen naar het 'gewone' systeem?
Het lijkt me ronduit onhandig om steeds met de hand te moeten schakelen.

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

13 mei 2024 13:54

Polydeukes schreef:@klaasvs31 weet jij zo of dan de weergave van de achteruitrijcamera en parkeersensoren (incl voorkant) automatisch blijft werken, of moet je dan handmatig terugschakelen naar het 'gewone' systeem?
Het lijkt me ronduit onhandig om steeds met de hand te moeten schakelen.


Als het goed is blijft dit gewoon automatisch werken. Zodra de achteruit wordt geactiveerd en daarbij dus ook de achteruitrijcamera, schakelt het systeem automatisch over naar de camera en parkeersensoren (en weer terug naar CarPlay als je weer wegrijd). Ik heb dit zelf niet getest want ik heb geen achteruitrijcamera en mijn parkeersensoren zitten alleen achter en die geven geen visuele weergave op de PCM 3.1.
Je kunt binnen de Mr12volt module zelf aangeven of je een af-fabriek camera hebt geïnstalleerd of een aftermarket camera.
Er is vrij veel informatie te vinden over het gebruik van de Mr12volt op een Porsche op de verschillende buitenlandse fora, waaronder Rennlist.

Re: Zwarte Cayman 981 mijn nieuwe aanwinst!

13 mei 2024 14:40

Dat is ook wat je zou verwachten omdat deze module zich voordoet als een module die in het OEM systeem past. Bij gebruik daarvan zouden camera's en sensoren ook gewoon blijven werken. Ik heb in andere auto's ook zulk soort modules gehad en daarmee bleven de andere OEM functionaliteiten ook gewoon behouden.
Plaats een reactie