Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

08 jan 2006 23:52

Zoals HennieC2Targa het heeft meegemaakt, zó hoort het in mijn ogen: in principe (er zijn uitzonderingen !!) doen wij het altijd zo. We verkopen een duur produkt (zowel nieuw als gebruikt) en dan mag de potentiele klant wat ons betreft er een uitgebreide proefrit in maken of hem waar dan ook (binnen Nederland) ter keuring aanbieden. Mocht de proefrit of keuring tegenvallen: tòch schep je er goodwill mee . . . De praktijk wijst uit dat de persoon in kwestie dát nooit vergeet !

09 jan 2006 0:44

Rene914 schreef:10 K en hoeveel dames? (lekkere wijven klinkt zo...)


Sorry dames, excusez le mot . . . . liet mij even gaan.
Zal niet meer gebeuren :D

09 jan 2006 0:57

Geert schreef:Hear hear.
Een van de meest zinnige antwoorden en stellingen die ik hier gelezen heb.



In de ogen van Jan de particulier...zeg maar de calculerende burger....

Een ondernemer kan daar niets mee :!: er zijn helaas nog proefrijdende idioten zat...en een bejaarde/klassieke Porsche is daar niet altijd van gediend :cry:

Itt tot een solide Audi...kun je aan elke sul meegeven :lol: :lol:

09 jan 2006 0:58

Nicolò schreef:Om te beginnen geeft dat een ongelijke verdeling van de kennis tijdens het onderhandelingsproces. Immers, reken maar dat de verkoper weet wat er met de auto is en de koper weet nog van weinig (enkele koper/monteurs uitgezonderd).

Ik denk dat er ook een boel verkopers zijn, die echt totaal niet weten wat zij verkopen.
Hoevaak gebeurd het dat jouw Porsche eerst op de brug gaat voor een AKK, voordat zij een (inruil)prijs noemen?????
Het werkt dus vaak wel both ways! :wink:

09 jan 2006 9:51

Nicolò schreef:Waar ik problemen mee heb is dat ik dan pas ná de principe-overeenkomst weet wat voor Porsche ik nu precies in de kuip heb.
Om te beginnen geeft dat een ongelijke verdeling van de kennis tijdens het onderhandelingsproces. Immers, reken maar dat de verkoper weet wat er met de auto is en de koper weet nog van weinig (enkele koper/monteurs uitgezonderd).


Toch is dit zo vreemd niet. Bij een bedrijfsovename (meestal iets meer geld mee gemoeid dan bij de verkoop van een Porsche) is er ook eerst een intentie uitgesproken om te (ver-)kopen, waarbij de condities in grote lijnen duidelijk zijn (w.o. de prijs). Pas daarna vindt de due-diligence (AKK voor bedrijven) plaats. Als daar dingen uitkomen die het rechtvaardigen om nog eens aan de prijs te gaan sleutelen, gebeurt dat gewoon. Overname kan ook worden afgeblazen. Of meer garanties/zekerheden... allemaal mogelijk.

09 jan 2006 10:24

Nicolo helemaal eens!

09 jan 2006 10:38

Devils son schreef:
Nicolò schreef:Waar ik problemen mee heb is dat ik dan pas ná de principe-overeenkomst weet wat voor Porsche ik nu precies in de kuip heb.
Om te beginnen geeft dat een ongelijke verdeling van de kennis tijdens het onderhandelingsproces. Immers, reken maar dat de verkoper weet wat er met de auto is en de koper weet nog van weinig (enkele koper/monteurs uitgezonderd).


Toch is dit zo vreemd niet. Bij een bedrijfsovename (meestal iets meer geld mee gemoeid dan bij de verkoop van een Porsche) is er ook eerst een intentie uitgesproken om te (ver-)kopen, waarbij de condities in grote lijnen duidelijk zijn (w.o. de prijs). Pas daarna vindt de due-diligence (AKK voor bedrijven) plaats. Als daar dingen uitkomen die het rechtvaardigen om nog eens aan de prijs te gaan sleutelen, gebeurt dat gewoon. Overname kan ook worden afgeblazen. Of meer garanties/zekerheden... allemaal mogelijk.


Het grote verschil hier is, dat indien de verkoop niet doorgaat, dit grote nadelen kan hebben voor de verkopende partij. In vele gevallen wordt een bedrijf overgelaten aan een op dat moment concurerende firma. Om een echt goed zicht te krijgen op een bedrijf dat je wil overnemen, heb je buiten de financiële gegevens, ook een goed zicht nodig op de Know-How van een bedrijf. Ondanks dat je in theorie de vergaarde informatie niet mag gebruiken, gaat men dit toch doen. Hierdoor stel je je bedrijf redelijk kwetsbaar op. Vind ik persoonlijk toch net iets anders dan bij de aankoop van de wagen.

Dit neemt niet weg, dat ik als verkopende partij, ook enkel maar een AKK zou laten uitvoeren, als ik wist dat voor de koper alles in orde is, en dat enkel nog maar een negatieve AKK de verkoop in de weg zou staan.

09 jan 2006 10:53

ppp 356 schreef:
Het grote verschil hier is, dat indien de verkoop niet doorgaat, dit grote nadelen kan hebben voor de verkopende partij. In vele gevallen wordt een bedrijf overgelaten aan een op dat moment concurerende firma. Om een echt goed zicht te krijgen op een bedrijf dat je wil overnemen, heb je buiten de financiële gegevens, ook een goed zicht nodig op de Know-How van een bedrijf. Ondanks dat je in theorie de vergaarde informatie niet mag gebruiken, gaat men dit toch doen. Hierdoor stel je je bedrijf redelijk kwetsbaar op. Vind ik persoonlijk toch net iets anders dan bij de aankoop van de wagen.


Hoezeer er overnames zijn waarbij dit geldt, zijn er ook zeer veel bedrijfsovernames waar dit niet geldt (gokje: een ruime meerderheid). Om een voorbeeld te noemen in lijn met de discussie: overname van een autobedrijf.

09 jan 2006 11:28

Ik vrees dat we nu sterk Off-Topic gaan gaan :mrgreen:

Ik ben nog niet zo zeker van dat autobedrijf?
Waar koopt hij zijn wagens aan, via welke contactpersonen?
Heeft hij hier of daar een leverancier zitten, die dezelfde kwaliteit kan leveren maar aan betere prijzen?
Heeft hij bepaalde opkopers die met de mindere overnames weg kan?
En wat denk je van wegkopen van personeel nadien, tenslotte weet hij dan ook wat er aan lonen betaald word.
enz.

Dit lijken misschien allemaal kleine details, maar hier word dikwijls het verschil tussen winst en verlies gemaakt.

09 jan 2006 11:47

ppp 356 schreef:Ik vrees dat we nu sterk Off-Topic gaan gaan :mrgreen:

Ik ben nog niet zo zeker van dat autobedrijf?
Waar koopt hij zijn wagens aan, via welke contactpersonen?
Heeft hij hier of daar een leverancier zitten, die dezelfde kwaliteit kan leveren maar aan betere prijzen?
Heeft hij bepaalde opkopers die met de mindere overnames weg kan?
En wat denk je van wegkopen van personeel nadien, tenslotte weet hij dan ook wat er aan lonen betaald word.
enz.

Dit lijken misschien allemaal kleine details, maar hier word dikwijls het verschil tussen winst en verlies gemaakt.


I beg to differ. Veel van deze info is zonder problemen te verkrijgen via-via mocht de concurent geïnteresseerd zijn (opvallend veel gegevens die bij de fiscus bekend zijn, zijn tegen een gering bedragje te koop...). Daarbij: niet zelden wordt bepaalde info geanonimiseerd. Maar je hebt wel gelijk dat we nu off-topic gaan...

09 jan 2006 12:02

Wel, ik kan u zeggen dat de fiscus nog niet de helft weet van mijn zaak. :wink:

09 jan 2006 12:07

ppp 356 schreef:Wel, ik kan u zeggen dat de fiscus nog niet de helft weet van mijn zaak. :wink:

:shock: :shock:
Paul,
Ook de fiscus heeft tegenwoordig internet.................. :wink:

09 jan 2006 12:11

Rob, het is niet omdat ze het niet weten, dat het ilegaal is :roll: :wink:

09 jan 2006 12:16

ppp 356 schreef:Wel, ik kan u zeggen dat de fiscus nog niet de helft weet van mijn zaak. :wink:


In Nederland is men misschien doortastender?

09 jan 2006 12:33

Je hoeft ook niet alle informatie aan de fiscus door te geven. Een bedrijf heeft nog veel meer gegevens dan fiscale.

09 jan 2006 13:00

ppp 356 schreef:Je hoeft ook niet alle informatie aan de fiscus door te geven. Een bedrijf heeft nog veel meer gegevens dan fiscale.


In NL moet je wel alle info laten inzien. Als het op schrift staat en je bewaart het is het administratie...

Maar goed, waar ging dit draadje ook alweer over? :roll: :wink:

09 jan 2006 13:08

Devils son schreef:Maar goed, waar ging dit draadje ook alweer over? :roll: :wink:


Over W&O en de fiscus :twisted: toch :?:

09 jan 2006 16:29

Olaf schreef:
Devils son schreef:Maar goed, waar ging dit draadje ook alweer over? :roll: :wink:


Over W&O en de fiscus :twisted: toch :?:

en vergeet die mooie dames niet! :mrgreen: :wink:

09 jan 2006 17:44

Rob Herfst schreef:
Olaf schreef:
Devils son schreef:Maar goed, waar ging dit draadje ook alweer over? :roll: :wink:


Over W&O en de fiscus :twisted: toch :?:

en vergeet die mooie dames niet! :mrgreen: :wink:


Heee . . . dan ben ik weer in beeld zeker :?:
Het wordt ineens weer interessant :wink:

09 jan 2006 20:30

Mijn mening is om W&O even links te laten liggen. Zoek een adres waar je gelijk een goed gevoel over de auto EN verkoper hebt.
Toen ik mijn 911 kocht kon ik hem laten keuren waar, en wanneer ik het wilde en door wie bepaalde OOK IK :!: :!:
Als je dus direct 100% medewerking krijg op je voorstel voor een AKK
krijg je er al gelijk een beter gevoel bij, toch?
Probeer te voorkomen dat je later spijt krijg van je aankoop.
Via het PF is er aan heel veel goeds te komen.
Veel sukses :wink:

09 jan 2006 20:52

Sterker nog, als je zon goed gevoel hebt over de specialist waar je komt, denk je gewoon helemaal niet aan een AKK en koop je de auto gelijk. In mijn geval tenminste, voor mijn eerste 911. Ja ik geef het toe, is een stukje emotie ook, maar ik heb er nooit spijt van gehad. Maar ook later bij TJ nog heb ik nooit ergens een AKK laten doen, en gewoon de autos gekocht op goed vertrouwen. TJ verkoopt ook voor 99% nette autos, en als er ooit wat is wordt dat opgelost. En ik kan me voorstellen dat meer specialisten zoals W&O op dezelfde wijze werken.
Dus in dat opzicht kan ik me wel voorstellen dat de specialisten niet zitten te wachten op "die mensen die een AKK willen laten doen ergens anders". Ter verdediging van W&O.
Ik hoor hier op het forum wel veel over een AKK, en 3/4 van de mensen hier is ook erg kritisch, goed geinformeerd en neemt de tijd om een goede keuze te maken, maar andere mensen kopen op een andere manier. En dat hoeft helemaal niet perse slecht te zijn "omdat je geen AKK hebt gedaan"

Dat wilde ik even zeggen :wink:

09 jan 2006 22:03

Gerco schreef:Sterker nog, als je zon goed gevoel hebt over de specialist waar je komt, denk je gewoon helemaal niet aan een AKK en koop je de auto gelijk. In mijn geval tenminste, voor mijn eerste 911.
Ik hoor hier op het forum wel veel over een AKK, en 3/4 van de mensen hier is ook erg kritisch, goed geinformeerd en neemt de tijd om een goede keuze te maken, maar andere mensen kopen op een andere manier. En dat hoeft helemaal niet perse slecht te zijn "omdat je geen AKK hebt gedaan"

Dat wilde ik even zeggen :wink:


Ik heb zowel mijn 911 SC alsmede de 993 op basis van vertrouwen en eigen kunnen zonder AKK gekocht.
De SC vertoonde enige niet onoverkomelijke gebreken en van de 993 heb ik nog nimmer spijt gehad.

In motoren of versnellingsbakken kunnen de specialisten ook niet kijken, deze kunnen goed klinken c.q. perfect schakelen (hoewel een 915 bak . . . ??) en toch later onvoorzien de geest geven.
Een gezonde kijk op een auto kan al veel ruis wegnemen.

09 jan 2006 22:05

heb de ballen verstand van techniek en dat soort zaken, daar huur ik een specialist voor in
boekhouding laat je toch ook aan een accountant over (my two pennies)

09 jan 2006 22:50

Marco schreef:heb de ballen verstand van techniek en dat soort zaken, daar huur ik een specialist voor in
boekhouding laat je toch ook aan een accountant over (my two pennies)

Bravo! 8)

09 jan 2006 23:05

Gerco schreef:Sterker nog, als je zo'n goed gevoel hebt over de specialist waar je komt, denk je gewoon helemaal niet aan een AKK en koop je de auto gelijk.


Wanneer je zo'n goed gevoel hebt over de auto én verkopende partij, bestaat inderdaad de kans dat je zo gaat denken. (uit ervaring)

Maar of je dit werkelijk zo moet doen is punt twee. :roll:

Een goede afloop is zeker wel mogelijk maar omdat dit nogal eens uitloopt op teleurstellingen, behoort deze tactiek NIET tot Pascal's lijstje voor nieuwe potentiële Porsche rijders........... :wink:
Plaats een reactie