| www.porscheforum.nl |
https://www.porscheforum.nl/

Voor wie zijn motor laat opwarmen alvorens weg te rijden
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=8778
Pagina 3 van 4

Auteur:  Rescue911 [ 28 mei 2006 18:00 ]
Berichttitel: 

Maultier schreef:
Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche) :?:

Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?

Thx


Heb er nog één:

Als je de snelweg afkomt bovenaan de oprit heb je een lange remweg gehad, of gewoon als je een beetje vlot door gereden hebt en je remmen (schijven) dus lekker warm zijn, en je komt bij een stoplicht, NIET je voet op de rem houden! Op de plaats waar je blokken de schijf raken kan de schijf de warmte niet kwijt, resultaat: kromme schijven. Dus : altijd voet van rem als je stilstaat en het liefst nog een stukje "rollen" dat de schijven de warmte/hitte gelijkmatig af kunnen voeren.

Hoop dat jullie er iets aan hebben

Gr Rescue

Auteur:  maurice [ 28 mei 2006 22:36 ]
Berichttitel: 

Rescue911 schreef:
Heb er nog één:

Als je de snelweg afkomt bovenaan de oprit heb je een lange remweg gehad, of gewoon als je een beetje vlot door gereden hebt en je remmen (schijven) dus lekker warm zijn, en je komt bij een stoplicht, NIET je voet op de rem houden! Op de plaats waar je blokken de schijf raken kan de schijf de warmte niet kwijt, resultaat: kromme schijven. Dus : altijd voet van rem als je stilstaat en het liefst nog een stukje "rollen" dat de schijven de warmte/hitte gelijkmatig af kunnen voeren.

Hoop dat jullie er iets aan hebben

Gr Rescue


Lastig met een tiptronic of automaat :wink:

Ik ken de stelling. Vraag me alleen af of dat ook heden ten dagen nog op gaat. Vroeger waren de schijven enkel en vaak niet dikker dan 8 mm. Tegenwoordig zitten voor bijna altijd dubbele geventileerde schijven.
Misschien dat iemand dit kan beantwoorden :?:

Auteur:  WdePundert [ 29 mei 2006 16:08 ]
Berichttitel: 

Volgens mij mag je dan wel de handrem aantrekken. (Trommel?)

Auteur:  rob964.c4 [ 30 mei 2006 23:25 ]
Berichttitel: 

Maultier schreef:
Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche) :?:

Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?

Thx


ja hand op de versnellingspook laten rusten, ook zo iets.



robert

Auteur:  911-lover [ 30 mei 2006 23:29 ]
Berichttitel: 

Wel niet vergeten met je versnellingspook in neutraal stand van links naar rechts te bewegen na het tanken.
Zo meng je de oude met de nieuwe benzine waardoor je een homogeen mengsel krijgt en je Porsche steeds een gelijke verbranding krijgt :twisted:

-Koen die steeds zijn koppeling ingedrukt heeft aan een verkeerslicht-

Auteur:  944 guy [ 30 mei 2006 23:48 ]
Berichttitel: 

WdePundert schreef:
Volgens mij mag je dan wel de handrem aantrekken. (Trommel?)


Tuurlijk. Het gaat slechts dat de warmte weg kan vloeien. Als je helemaal tot stilstand komt na hard remmen dan blijft de warmte die je het laatst erin pompt gevangen. De blokjes zitten aan de buitenkant, en je hebt amper lucht wat doorstroomt omdat de wielen niet draaien.
Nou moet je het volgens mij wel extreem doen: echt hard remmen en ook zo blijven remmen totdat je stil staat. Volgens mij doet bijna niemand dit, en bij normaal rijden is dit volgens mij ook een non-issue. Je zal altijd rustiger gaan remmen als je bijna stilstaat omdat je gewoon netjes aan wil sluiten op je voorganger. En hard aan komen remmen is dan niet relaxed ;)
Het is meer iets voor als je ook echt een noodstop moet maken.

Auteur:  Hansv [ 31 mei 2006 10:11 ]
Berichttitel: 

Ha, die Porschisten;

Van een flinke noodstop zullen je remmen echt niet oververhit raken. Het advies om je remmen niet vast te houden voor het stoplicht geldt eerder na een flinke (berg-)rit waarbij de remmen geregeld stevig aangesproken zijn en langere tijd nodig hebben om af te koelen.

Auteur:  ECT [ 31 mei 2006 10:55 ]
Berichttitel: 

911-lover schreef:
Wel niet vergeten met je versnellingspook in neutraal stand van links naar rechts te bewegen na het tanken.
Zo meng je de oude met de nieuwe benzine waardoor je een homogeen mengsel krijgt en je Porsche steeds een gelijke verbranding krijgt :twisted:

-Koen die steeds zijn koppeling ingedrukt heeft aan een verkeerslicht-



:roll: :roll: :shock: :shock:

Dit zal vast een grapje zijn.

:lol: :lol:

Auteur:  911-lover [ 31 mei 2006 12:13 ]
Berichttitel: 

Je had het toch niet als ernst opgenomen hé :roll: :wink:
Wat 1 posts boven mijn stond klonk ook als grap (die quote van Maultier), vandaar.

Al moet ik eerlijk toegeven dat ik met dit grapje al verschillende mensen erin heb laten tuimelen , zo slecht dat ik ben :twisted:

Auteur:  patrick911 [ 31 mei 2006 12:18 ]
Berichttitel: 

Nou ja Koen, er zullen vast mensen zijn die denken dat benzine in de versnellingsbak komt, maar hier zal je die niet veel vinden, mag ik hopen.... :wink:

Vond 'm in de categorie 'doosje bougievonkjes' vallen... :lol:

Auteur:  maurice [ 31 mei 2006 14:33 ]
Berichttitel: 

patrick911 schreef:
Vond 'm in de categorie 'doosje bougievonkjes' vallen... :lol:


Naast het doosje bougievonkjes heb ik de speciale rolmaat liggen om één keer per maand even mijn Newtonmeters op te meten want die mogen niet te hard slijten :wink:

Auteur:  ruud964 [ 31 mei 2006 15:53 ]
Berichttitel: 

patrick911 schreef:
Nou ja Koen, er zullen vast mensen zijn die denken dat benzine in de versnellingsbak komt,


Nou ja, misschien bij een 968 :flower: :^: :mrgreen:

Auteur:  dzzl [ 17 jul 2006 16:30 ]
Berichttitel: 

dat met die oliedrukmeterherken ik, stationair staat ie 1 bar en vol gas gaat ie naar 5 en zakt ie naar 4. Dacht eerst dat het een alternatieve toerenteller was, want hij loopt af e n toe synchroon. klopt dit?

en ik laat ham altijd 1 sigaretje warm rijden en dan de garage uit en 15 km rustig aan, waarna gas iets wordt opgevoerd... maar in de 6 a 7ooo toeren trek ik hem sowieso alleen heel kort en als ie heel warm is....

Auteur:  Meneer aard [ 17 jul 2006 16:56 ]
Berichttitel: 

Naar mate je hoger in de toeren klimt, gaat alles harder draaien waterpomp (voor de waterkokers :P ), olie pomp etc. Daardoor stijgt je olie druk. Het zal geheid een keer voorkomen dat de getallen gelijk aan het aantal toeren zijn maar dat is gewoon puur toeval.

@ starten en warm laten lopen verhaal:

Ik doe s`ochtends altijd ff 10 seconden of iets in die trand laten draaien (ffkes riem aan, je kent het wel). Daarna gewoon rustig wegrijden. Hier in de wijk kun je niet harder als 25 km/h rijden, ik rijd gewoon rustig in de 1ste versnelling zo rond de 1800 toeren. En dan na 15 km af en toe keertje wat meer gas en bij 30 km kan ie ook wel wat meer hebben. Maar echt vollaan door trekken doe ik ook niet enkel als die meer als 50 km heb gereden.

Auteur:  maurice [ 17 jul 2006 17:06 ]
Berichttitel: 

De oliedrukmeter is een prima methode om te zien wanneer de olie op temperatuur is. De olie is dan dunner en de druk zal bij stationair een stuk lager zijn.
Als de motor koud is zul je zien dat de oliedrukmeter ook bij stationair een redelijke druk aangeeft een trager reageert op het gas. Op het moment dat de motor goed op temperatuur is zal zodra het toerental naar stationair terugvalt ook de oliedruk direct flink dalen. Je weet dan dus dat de olie dunner is geworden en redelijk op temperatuur is en tevens goed door alle oliekanalen en sproeiers kan lopen.

Auteur:  2.2VTEC [ 17 jul 2006 18:52 ]
Berichttitel: 

Meneer aard schreef:

@ starten en warm laten lopen verhaal:

Ik doe s`ochtends altijd ff 10 seconden of iets in die trand laten draaien (ffkes riem aan, je kent het wel). Daarna gewoon rustig wegrijden. En dan na 15 km af en toe keertje wat meer gas en bij 30 km kan ie ook wel wat meer hebben. Maar echt vollaan door trekken doe ik ook niet enkel als die meer als 50 km heb gereden.



met de eerste zin ga ik akkoord, maar het overige lijkt me wel wat overdreven : de eerste 5 km kom ik niet boven de 2.500 opm, tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen

Auteur:  DeniS2 [ 17 jul 2006 19:38 ]
Berichttitel: 

Citaat:
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen


Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.

Auteur:  2.2VTEC [ 17 jul 2006 19:55 ]
Berichttitel: 

DeniS2 schreef:
Citaat:
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen


Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.


Helemaal akkoord DeniS2 voor een luchtgekoelde motor, maar uit Meneer Aards avatar leid ik af dat hij 'watergekoeld' rijdt - ik rij geregeld met een BMW R1100GS twinboxer en die rij ik ook anders warm dan mijn watergekoelde VFR800 (wat is dat toch met die Duitse boxers, 50 km wachten eer je echt mag gassen?) :)

Auteur:  Meneer aard [ 17 jul 2006 20:30 ]
Berichttitel: 

2.2VTEC schreef:
DeniS2 schreef:
Citaat:
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen


Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.


Helemaal akkoord DeniS2 voor een luchtgekoelde motor, maar uit Meneer Aards avatar leid ik af dat hij 'watergekoeld' rijdt - ik rij geregeld met een BMW R1100GS twinboxer en die rij ik ook anders warm dan mijn watergekoelde VFR800 (wat is dat toch met die Duitse boxers, 50 km wachten eer je echt mag gassen?) :)


Ik kom de eerste 15 km niet boven de 3000 toeren uit (wel eens uitschieters tot 3500 maar das pas vanaf 10 km ongeveer, dan is de olie ongeveer 80 graden).

Maar ik heb inderdaad een waterkoker, daar zit maar 5 liter olie in ipv 13 liter in een elfje.

Auteur:  DeniS2 [ 17 jul 2006 20:36 ]
Berichttitel: 

maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.

Auteur:  2.2VTEC [ 17 jul 2006 21:45 ]
Berichttitel: 

DeniS2 schreef:
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.


tja heikel punt DeniS2, volgens mij zijn de 'luchtgekoelde' Porsches eigenlijk 'oliegekoelde' motoren; de 13 liter die je in een vorige post aanhaalt klopt voor een 3.0 (snel even gecheckt in een kapotgelezen Prisma Autogids van 1982) maar wat de carterinhoud van bvb. een watergekoelde 997 is kan ik niet direct terugvinden; ik heb enkele weken geleden het geluk gehad te kunnen meerijden met de 997 van F@rgo, toch iemand met een groot hart voor Porsches, en ik moet zeggen na een tiental km zorgvuldig warmrijden ging ie toch wel stevig op het gas - brengt nog altijd een :D op mijn gezicht als ik eraan terugdenk, wat een geweldige auto

Auteur:  maurice [ 17 jul 2006 22:14 ]
Berichttitel: 

DeniS2 schreef:
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.


Lastig te zeggen. In zijn algemeenheid is het wel een gegeven dat een watregekoelde motor veel gelijkmatiger warm wordt. Daardoor is ook de spanning in de metalen beter verdeeld. Ook blijft de olie op een veel gelijkmatiger temperatuur waardoor je (kijk maar naar de 996 en 997) minder snel de olie 'kapot' rijdt en dus minder vaak hoeft te verversen (ehh de circuit gebruikers uitgesloten natuurlijk :lol: )

En zoals 2.2vtec terecht opmerkte zijn di luchtgekoelde motoren eigenlijk oliegekoeld. De olie voert de warmte af naar het carter.

Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.

Auteur:  2.2VTEC [ 17 jul 2006 22:33 ]
Berichttitel: 

mhoeneveld schreef:
Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.


ik heb het er een tijd terug over gehad met de eigenaar van een lucht/olie gekoelde (motorfiets) Suzuki GSXR1100 die in een concours-staat verkeerde ondanks een respectabel # kms en die ging uit van de stelregel "warmrijden dient te gebeuren à rato van 2 km per liter olie in het carter" -> dus voor het goede begrip bij 5L olie, 10 kilometer warmrijden.
Kunnen de technische mensen van dit forum even duiden of dit steek houdt of eerder "volkswijsheid" is (sorry, ken geen andere omschrijving)?

Auteur:  maurice [ 17 jul 2006 22:37 ]
Berichttitel: 

2.2VTEC schreef:
ik heb het er een tijd terug over gehad met de eigenaar van een lucht/olie gekoelde (motorfiets) Suzuki GSXR1100 die in een concours-staat verkeerde ondanks een respectabel # kms en die ging uit van de stelregel "warmrijden dient te gebeuren à rato van 2 km per liter olie in het carter" -> dus voor het goede begrip bij 5L olie, 10 kilometer warmrijden.
Kunnen de technische mensen van dit forum even duiden of dit steek houdt of eerder "volkswijsheid" is (sorry, ken geen andere omschrijving)?


Hangt ook nog van de buitentemperatuur af. Aangezien er geen termostaat in zo'n motorblok zit wordt de olie bij -10°C veel minder snel heet (als ie al op temperatuur komt)
Ik ben zelf een fanatiek motor rijder geweest en reed in de winter door. Dat heeft me eens een motorblok gekost omdat die niet goed op temperatuur kwam

Auteur:  Meneer aard [ 17 jul 2006 23:11 ]
Berichttitel: 

mhoeneveld schreef:
DeniS2 schreef:
maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?

klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.


Lastig te zeggen. In zijn algemeenheid is het wel een gegeven dat een watregekoelde motor veel gelijkmatiger warm wordt. Daardoor is ook de spanning in de metalen beter verdeeld. Ook blijft de olie op een veel gelijkmatiger temperatuur waardoor je (kijk maar naar de 996 en 997) minder snel de olie 'kapot' rijdt en dus minder vaak hoeft te verversen (ehh de circuit gebruikers uitgesloten natuurlijk :lol: )

En zoals 2.2vtec terecht opmerkte zijn di luchtgekoelde motoren eigenlijk oliegekoeld. De olie voert de warmte af naar het carter.

Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.


Ook aan de omgevings temperatuur. Als het nu 30 graden is. En beide auto`s (voorbeeld een luchtbakkertje en een waterkoker) zijn koud (1 dag stil gestaan). Dan zou in theorie de luchtbakker eerder op temperatuur zijn omdat ie al begint met 30 graden lucht te pompen (althans rijwind en van de ventilator). Bij de luchtkoker moet eerst die plas water opgewarmd worden (van de 924 is dat 8 liter ongeveer). En dat duurt eventjes.

Beiden hebben hun voor en nadelen. De radiator van de waterkoker gaat ook een hoop warmte verloren en door het water. De olie doet dat precies hetzelfde. En daar zit die fan (in wezen zelfde systeem allen ander vloeistof type) om het zaakje ook af te koelen (bij geen rijwind).

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/