Goch, ja en neen...
In principe gaat er elk jaar 10% af. Echter, de referentie-uitstoot verlaagt ieder jaar met 4,5 gram, waardoor je net weer meer belast wordt.
Bovendien veranderen ze in België om de 5 minuten de spelregels. Vandaag is de uitstoot het belangrijkst, morgen de instoot, en overmorgen de overstoot (if you catch my drift).
't Ding is, toen ik de Jubi de eerste keer inschreef (01/2014) moest ik een dikke 2000 Euro BIV betalen. Had hem dan uitgeschreven en een paar maand geleden weer ingeschreven. Kreeg netjes factuur van 3300 Euro (+/-) voor de BIV.
In principe ging er dus elk jaar 10% af en moest ik normaal gezien maar een 1700 Euro betalen, in praktijk echter was het 't dubbele. Niemand kan nog echt volgen in België vrees ik. 't Enige wat je kan doen da's bij eventuele interesse in een wagen zien wat hij op dat moment aan BIV en VB zal kosten.
Btw, de factuur van 3300 Euro BIV heb ik netjes geprotesteerd want je moet alleen BIV betalen als de eigenaar verandert, en dat was hier niet het geval. Ikzelf mag hem in- en uitschrijven zoveel ik wil, op deze auto moet ik geen BIV meer betalen.
Dat BIV spelletje bij veranderende eigenaars blijft dus duren tot de auto 25 jaar is, dan is de BIV d'office iets van een 40 Euro. Maar ook dat gaat binnenkort veranderen, oldtimerleeftijd zal opgetrokken worden naar (waarschijnlijk) 30 jaar. Hoe het dan zit met de oldtimers die op dat moment tussen de 25 en 30 jaar oud zijn weet ook niemand.
Het verhaal kort (want ik begrijp er zelf niets meer van als ik mijn reply herlees): Neen, dat spelletje blijft niet duren want elk jaar dat de auto ouder wordt vermindert de BIV met 10%, doch ja, dat spelletje blijft wel duren want een (bijna) 2 jaar oude auto is nu 50% duurder aan BIV dan bijna 2 jaar geleden.