Als je op zoek bent naar een Porsche kun je hier je wensen achterlaten.
Plaats een reactie

Re: De drang

30 apr 2024 21:18

Tilt! schreef:Verder ook nieuws gekregen van de 964 Turbo die sinds november (2023) bij de specialist staat met een defect aan "een stuurdoos". Ik kon kiezen: ofwel maar stuurdozen bestellen (en effectief aankopen, ook al was het probleem niet opgelost) tot de goeie er tussen zat, ofwel wachten tot hij hier of daar een stuurdoos kon sponzen om eens te proberen.


Klein stapje dichter mbt de stuurdozen (steuergerät)
't Blijken er 2 te zijn die verdacht worden en ze kosten idd al snel 6 à 700 Euro 't stuk.
De 964 Turbo staat nog steeds bij de carrossier want de lak op de bumpers en zijskirts heeft tijdens de finale polierbeurt gereageerd met de onderliggende lak die veel te zacht zou zijn. Nieuwe ETA is binnen 2 weken, maar dan start het beestje nog steeds niet (het ding waar hij origineel voor binnen gegaan is, nu anderhalf jaar geleden).

Ik heb beide stuurdozen hier nu voor mij liggen omdat ik dacht ze zelf eens na te kijken en misschien (mijn ervaringen met DME relais en verwarmingsservo's op de 964 Murano indachtig) het misschien kunnen op te lossen met een kapot baantje te ontdekken of de solder te reflowen. Helaas is de electronica in die krengen veel fijner én is de electronica overspoten met één of andere coating om net die dingen te vermijden. Goeie engineering dus maar ik zie er dus niks fout aan.

De nummers op de stuurdozen zijn:
965 618 131 02
965 618 130 00

Iemand die deze liggen heeft en wil verkopen of eens uitlenen om te testen?
Iemand die hier ervaring mee heeft en weet dat het 9 op de 10 keer stuurdoos x, dan wel y is?

Alternatief is wachten tot er bij de specialist een andere 964 Turbo binnen komt en zo uitsluitsel geven, ofwel de hap maar bestellen en aftikken, maar ja, de restauratie moet ook nog betaald worden (nog geen enkel idee wat de eindfactuur uiteindelijk zal zijn) en terwijl hij er dan toch stond nog een onderhoudje laten doen enzo, dus zomaar in 't wilde weg nog eens pakweg 1500 Euro uitgeven is misschien een beetje te gek :?

Re: De drang

30 apr 2024 22:50

Zal in tussentijd een veelvoud daarvan meer waard geworden zijn dan die kost (al is in het wilde weg geld wegsmijten nooit een goed idee) EN je ontzegt jezelf nog langer het rijplezier…

Hoe groot is de kans dat je specialist een 964 Turbo in zijn werkplaats heeft de komende 2 jaar + als hypothetische eigenaar daarvan zou ik erg huiverig staan tov het idee om wat onderdelen te gaan wisselen om te testen op een andere auto.

Maar ook dit project komt met tijd en boterhammen wel goed :thumleft:

Re: De drang

01 mei 2024 6:40

Porsche maakt deze krengen niet zelf. Probeer uit te vogelen wie de fabrikant is (Bosch waarschijnlijk). Ergens staat misschien een productienummer zodat je dit kunt achterhalen.

Voorbeeldje, achter de 964 airco CCU zit een klein ventilatortje dat de lucht uit het interieur trekt door een sensor en zo de temperatuur regelt. Het mijne haperde, was stuk eigenlijk. Dit ventilatortje wordt gemaakt in Japan bij Denso. Serienummer bij Porsche 96465914802, kostprijs 330 euro. Aan de hand van het serienummer van Denso ben ik te weten gekomen dat ook Mercedes, Ford en Jaguar net hetzelfde ventilatortje gebruiken. Besteld bij Mercedes aan 35 euro. Liefst 10 keer goedkoper dus.

Re: De drang

01 mei 2024 7:49

Het blijven boefjes bij VAG :lol:

Re: De drang

01 mei 2024 10:29

Te druk bezig met hun meuk te verpatsen :mrgreen:

Zal in tussentijd een veelvoud daarvan meer waard geworden zijn dan die kost (al is in het wilde weg geld wegsmijten nooit een goed idee) EN je ontzegt jezelf nog langer het rijplezier…

Hoe groot is de kans dat je specialist een 964 Turbo in zijn werkplaats heeft de komende 2 jaar + als hypothetische eigenaar daarvan zou ik erg huiverig staan tov het idee om wat onderdelen te gaan wisselen om te testen op een andere auto.


Mja, daar sta ik dan anders in. Vroeger zou ik er ook niet gek van geweest zijn dat ze effe zo'n stuurdoos uitklikken en misschien de mijne ook defect maken, nu denk ik "dan moet de specialist het maar fixen op (zijn klant) zijn kosten en heb ik een nieuwe stuurdoos op hun kosten terwijl mijn oude waarschijnlijk toch de geest aan 't geven was".
Maar idd, hoe lang alvorens daar een andere 964 turbo arriveert? De mijne stond er al 6 maand, heb 'm toen naar de spuiter gebracht en ja, de maand erop kwam er 'n 964 Turbo binnen. 't Wil altijd lukken.

Het rijplezier...
Dat werd tot nu toe toch een beetje ontsierd door de algemene staat van de wagen. Ik kan daar dan niet echt van genieten. Ze moeten mooi en quasi perfect zijn, voor zover dat kan met die ouwe hokken..
Qua rijkarakteristieken is het ook mijn minst gewilde. Zal ongetwijfeld aan mezelf liggen maar onder de 4000 toeren heb ik de indruk dat hij trager is dan een "gewone" 964, eens de 4000 toeren voorbij is het een raket natuurlijk, maar ik ben niet echt de hoogtoerige rijder en om die auto dan constant boven de 4000 toeren te houden is niet echt mijn ding. Waarschijnlijk daarom ook dat ik niet persé een GT3 of consoorten moet hebben.
Ook hier weeral dikwijls gedacht van 'm toch maar weg te doen en een gewone 964 aan te schaffen, liefst in een kek kleurtje (maritiem) 8) en wat pegels op zak te steken, maar dan zie je 'm staan en ja, dat is episch hé? Hij heeft per ongeluk mijn pad gekruist en 't is een über Porsche. Vandaar denk ik dat er -na de restauratie- maar weinig meer zal mee gereden worden. Vandaar ook het "plan" van enkele maanden geleden van 'm in de living te parkeren (wat ik -voor alle duidelijkheid- niet ga doen).

Porsche maakt deze krengen niet zelf. Probeer uit te vogelen wie de fabrikant is (Bosch waarschijnlijk).


Zal eens kijken maar vrees ervoor. Iedereen vindt altijd wel iets interessants via Google, ik nooit :mrgreen:

Re: De drang

01 mei 2024 10:59

Zal eens navraag voor je doen Bart!

Had verwacht dat Bergvill F/X eea zou doen, maar helaas staat het iig niet vermeldt op de website.

Re: De drang

01 mei 2024 18:21

Vandaar ook het "plan" van enkele maanden geleden van 'm in de living te parkeren (wat ik -voor alle duidelijkheid- niet ga doen).
KIJK! zeer verstandig besluit :!:

Ik hoop Bart dat het met je gezondheid snel goed komt en dat je de Turbo weer snel op de weg hebt om (ook net als die andere twee P's) van te genieten.

Re: De drang

01 mei 2024 20:24

Operatie is uitgesteld tot al zeker in 't najaar (lang verhaal)
Deze namiddag mijn ouw krel (mijn oud kreng, de backdate dus) eindelijk eens gepoetst en 'm daarna eens losgereden na een maand of 6 stilstand. Het kreng startte gewoon van de eerste keer.

Wat een verschil met de 991 :shock:
Amai, dat zwabbert nogal...
Amai, zoveel lawaai...
Amai, maakte die altijd al dat geluid??
Amai, zoveel zicht rondom.
Etc, etc... 't Blijft een avontuur zo'n oudje :res:
Wou dan ook eindelijk eens mijn "Life is too short to..." stickers plakken maar idd, alle 5 plakten ze niet meer :?

Nine-6-four schreef:Zal eens navraag voor je doen Bart!

Thx!!! Benieuwd!!

Re: De drang

01 mei 2024 20:43

Tilt! schreef:Wou dan ook eindelijk eens mijn "Life is too short to..." stickers plakken maar idd, alle 5 plakten ze niet meer :?

Je moet wel dat papiertje eraf halen he .... :twisted:

Re: De drang

01 mei 2024 22:36

Waarom maken ze alles toch altijd zo ingewikkeld? ;)
Plaats een reactie