Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 jun 2024 23:36



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
“De heer Nauta heeft met goed gevolg deelgenomen aan de Precision Training van de Porsche Driving School” staat er te lezen op het certificaat dat ik gisteren in ontvangst mocht nemen.

Na vorig jaar samen met Jeroen in de 996 Turbo en Cayman S PD1 de Pre Level Training te hebben gedaan, was het ditmaal de beurt aan de vervolgcursus. Het gaat dus om niveau 2 van het rijtrainingsprogramma van de Porsche Driving School. Deze cursus richt zich meer op het echte circuitrijden. Puur ideale lijnen rijden, deze verbeteren en vooral het maken van snelheid hierin. Maar ook zaken als over en onderstuur worden nogmaals kort behandeld.

Dit maal was het feest dus nog groter, niet alleen omdat we nu echt heel veel tracktime zouden krijgen, maar ook omdat we nu met Jeroen’s laatste speeltje gingen meedoen, laat dat nog eens mijn favoriete Porsche zijn ook. De 996 GT3 RS. Samen deelden we de auto de hele dag, die begon met een introductie om 11 uur. Het rijden zelf begon om 12 uur, en gelukkig direct op de baan met wat verkenningsrondjes. Al snel werd de snelheid lekker opgevoerd en wisselden Jeroen en ik af en toe van plek om zo beide lekker wat rondjes te kunnen maken. Onze cursus/groep (slechts 8 auto’s) telde 2 instructeurs, Mennu Kuus (coureur in de Porsche Supercup) en de talentvolle 17 jarige Marth de Graaf (rijdt Formido Swift Cup). De groep was in 2 groepjes van 4 verdeeld en vrijwel de gehele dag hebben we Menno als instructeur gehad. Af en toe liet hij zelf aan het stuur zien hoe het moest en geregeld ook kwam hij er naast zitten om tips te geven. Zeer waardevolle tips mag ik wel zeggen!

Naast het vele ronden maken op de baan werden er ook nog een aantal andere onderdelen afgelegd. Zo werd er nog een 180 graden slip achteruit gedaan en direct daarna een driftsessie op een natte asfalt cirkel. Dat ging bij mij erg voorspoedig en op een gegeven moment was ik al lekker hard rondjes achtereen aan het driften. Vlak voor de lunch was het laatste onderdeel het vol in de ABS een bocht insturen. Dit om bijvoorbeeld een andere auto uit te kunnen remmen. De bedoeling was om dan vol aan te komen en een stuk later te remmen dan normaal, we gebruikten de Tarzanbocht. Dus veel gang maken, extreem laat remmen en dan op de ABS remmende de bocht door. Alle deelnemers beschikten over een modernere Porsche met PSM en PASM etc. De RS heeft dit echter allemaal niet, dus voor Jeroen en mij was dit onderdeel iets spannender. Al beschikte onze wagen weer over PCCB’s die extreem laat remmen heel goed mogelijk maken. Erg gaaf was het dan ook dat bij het hard inremmen van de Tarzanbocht het kontje een beetje opzij kwam, iets meer gas er weer bij en je stuurt heerlijk de bocht uit. Iets wat later de dag zeker ook goed van pas kwam bij het circuitrijden.

Na de heerlijke lunch was het tijd om te rijden, rijden en rijden. Van 3 tot 7 eigenlijk alleen maar op de baan gezeten. Omdat onze groep heel klein was, was het lekker rustig op de baan en konden we vooral erg veel rondes maken. Hier hebben Jeroen en ik echt hard leren rijden. Voor de lunch was het namelijk alleen de korte baan. Eerst het deel Tarzan/Hugenholtz/S bocht/Bos uit. En daarna het andere deel, Scheivlak/Marlboro/bocht-zonder-naam. Bij het achterdeel van het circuit heb ik trouwens van een uiterst vriendelijke deelnemer nog een aantal ronden een nieuwe 997 Turbo met handbak mogen proberen. Ik had af en toe naast hem gezeten wat tips te geven en op een gegeven moment mocht ik zelf even proberen in de Turbo. Wat een power!!! En heerlijk dat er gewoon een handbak in zat. Thanks Lacko!!

Maar zoals gezegd, na de lunch dus veel de baan rond in de RS en wat is dat een machine zeg!! Pas geleden heb ik van Jan de eer gehad zijn GT3 een paar dagen te mogen lenen, dus ik heb duidelijk vergelijkingsmateriaal. De RS is echter een klasse apart. Zitten in de auto is al fenomenaal. De kuipstoelen zitten als gegoten, het suède stuur en pook zijn heerlijk en de volledige kooi zorgen voor de nodige veiligheid in de wagen, maar geven je ook nog eens een groter gevoel in een raceauto te zitten. Het rijden is echt super! De RS-koppeling is wat zwaarder en vergt enige gewenning, maar deze zat ook al in de GT3 van Jan, dus kon er zo mee op pad. Mijn eerste meters in de wagen waren dan ook direct vanuit te pitstraat de baan op. Sturen is echt heel strak en vol communicatie. Al snel durf je behoorlijk hard te gaan met de auto. Toch doe je in het begin natuurlijk voorzichtig. Ik voel me zelf gewoon nog niet 100% zeker op het randje van overstuur rijden bijvoorbeeld, later de dag was dat gevoel echter helemaal verdwenen doordat de auto gewoon zo verschrikkelijk veel communiceert en vooral vertrouwen geeft. Toen was het echt ‘hangen in dat diff’ zoals Menno dat mooi omschreef. Dus gewoon rijden op het randje van de grip beetje glijden, rustig gas opbouwen en dan heerlijk uitaccelereren tot 8.000rpm om zo dat geweldige orkest te kunnen laten spelen! In de bocht-zonder-naam zorgde dit af en toe zelfs voor een kontje dat een beetje op zij schoof. Ietsje tegensturen, voorzichtig wat gas bijgeven en weer gaan, een machtig gevoel.

En dan te bedenken dat dit een 996 GT3 RS is waar ik in stuur. De auto waar ik al jaren van droom en nu rij ik hem op hoge snelheid over een circuit. Met +-175-180 Scheivlak omhoog, even kort aanremmen en lekker hangend in de kont de bocht door, om het kleine hoekje heen, stuur recht, terug naar 3, kerbs lekker meepakken en weer door. Even later, aankomen op Kumho, even kort remmen, insturen, veel kerb meepakken, beetje stuur recht om de auto mooi in balans te brengen en in één vloeiende beweging in 3 door Bos uit. Vol dooraccelereren en dan bij 226 op de teller vol in de PCCB’s om daarna weer een volgende ronde aan te vallen. HEERLIJK!!!

De RS geeft gewoon zoveel vertrouwen dat je gewoon er erg hard mee durft te gaan. Door de messcherpe communicatie weet je ook precies wat de auto doet, zowel voor als achter. Te vroeg op het gas zorgt voor een beetje onderstuur, dat leer je wel af door iets minder hard te remmen, wat meer vaart mee te nemen de bocht in, en net een fractie later op het gas te gaan, om zo veel mooier en harder de bocht uit te komen. Menno Kuus leerde mij dit allemaal aan het einde van de dag toen hij als passagier naast me zat. Volgens hem had ik vooral het lijnen rijden op CPZ erg goed door, en was het gewoon zaak om nog meer snelheid op te bouwen en nog iets meer gebruik te maken van de mechanische grip van de auto, ook de wagenbeheersing was zeer goed in orde. Ik had zeer zeker talent en moest er wat mee doen zei hij. Erg leuk om te horen natuurlijk!

Zoals hierboven te lezen valt heb ik een enorm gave dag gehad. Ik kan nog wel even doorschrijven over de cursus en vooral de fenomenale RS, maar dwing mezelf nu even tot rust te komen. Jeroen enorm bedankt voor de mogelijkheid om op deze manier met deze auto te mogen rijden, te leren racen en een fantastische dag te hebben. We hebben ons samen weer prima vermaakt en weer dikke dolle pret gehad. Vooral het duifincident was mooi ;). Ook bedankt voor het naar huis mogen rijden in de RS, ook op straat een heerlijke machine. THANKS!!!!!!!!!!!

Natuurlijk was er vanuit de organisatie weer een fotograaf aanwezig. Van hem zie je hier een paar foto’s. Daaronder van Adam van Noort nog een foto. Hem had ik gevraagd een paar foto’s te komen schieten. Die zullen de komende dagen hier nog meer verschijnen.

Een 4-tal foto's van mijzelf in actie op de slalom. Hierin was ik met de 2e tijd de winnaar van een mooie fles wijn. De snelste was 0.18sec. sneller. Maar als excuus voer ik aan dat hij een PDK auto had en op Launch Control startte.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


En hier een foto met mij aan het stuur tijdens het driften ;).
Afbeelding

Jeroen doet een donut ;).
Afbeelding


15 mei 2009 12:57
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 M700
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Mooi samenvatting Mark :thumleft: Het klinkt als jullie a perfect dag hebben gehad in the perfect car for the job :wink:

Ik heb in de RS van Jeroen gezeten (maar helaas niet tijden het rijden :bang: ) en achter hem gereden tijdens het rit naar Meilenwerk in Dusseldorf, Geweldig Machine!!!!!.

Zo...Whats next Mark, niveau 3 :?:
_________________________________________
I am not perfect and neither is my Nederlands


15 mei 2009 13:41
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
BTRIII schreef:
Zo...Whats next Mark, niveau 3 :?:

Jeroen??? 8)

Ik weet in ieder geval dat ik mijn licentie wil behalen. Moet alleen even kijken wanneer.


15 mei 2009 14:02
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Mooi verslag Mark 8)
Je licentie haal jij natuurlijk met 2 vingers in de neus.
Heb zelf ook eens een dag Menno Kuus als instructeur gehad, helemaal top!
Zowel op het circuit als ernaast (aan de bar).


15 mei 2009 15:06
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Gaaf!! Mooie recensie. :thumleft:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


15 mei 2009 16:12
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
THE MUD schreef:
PS: Had jij een tijdje terug niet een antrecietkleurige Lotus Elise te koop? Meen me te herinneren dat een bepaalde Elise mijn intresse trok en dat daar een fotoshoot van jouw bij stond. Weet niet of die auto van jouwzelf was of dat jij puur de shoot had gemaakt.

zie Marks site - coole fotoshoot!

Afbeelding

On topic - gaaf verhaal, mooi avontuur!!! 8)
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


15 mei 2009 17:07
Profiel
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Ik heb van je verhaal genoten! Super dg heb jij gehad! Foto's zijn ook weer top!


15 mei 2009 17:10
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Dank voor de leuke reacties mensen!

@ The Mud. Die Elise is niet van mij. Ik had inderdaad alleen de fotoshoot gedaan. Die vind je terug op mijn site. Net als meerdere shoots trouwens.
Komend weekend komen er 2 nieuwe shoots online. Porsche 930 Turbo van Paul Broere en een 996 GT3 ClubSport.


15 mei 2009 18:19
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Erg prettig om te lezen :res:


16 mei 2009 6:48
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
THE MUD schreef:
Ik had gisteren meteen even gebeld voor een prijsopgave.

THE MUD die elders schreef:
Ik vind het enerzijds ook wel jammer dat ik niet gewoon zoals de normale 20'er GEEN geld heb

Inderdaad, doodzonde. :? Aan de andere kant is het voor jou wellicht een goede investering...
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


16 mei 2009 9:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Een bofbips ben je! 8)


16 mei 2009 10:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
THE MUD schreef:
Ik had gisteren meteen even gebeld voor een prijsopgave.
Heb jij misschien ook een verslagje over de 1e training, dat ik een beetje een idee heb wat ik me daarbij moet voorstellen?

Meer informatie over de cursussen (ook prijzen) kun je hier vinden:
http://imp.porsche.com/netherlands/nl/m ... ingschool/

Mijn verslag van de Pre Level Training staat ook hier op PF. Dit is de directe link:
viewtopic.php?f=16&t=20172


16 mei 2009 12:14
Profiel WWW Facebook  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
M140i
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Is een leuke dag geweest als ik het verhaal lees! :drive: En wat leuk dat je naar huis mocht rijden in de RS! 8)
_________________________________________
In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas


17 mei 2009 0:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 Carrera '02 M3 3.0 '94
Zevenbergen
Bericht Re: Porsche training gedaan op CPZ!! - Precision Training
Piet schreef:
Is een leuke dag geweest als ik het verhaal lees! :drive: En wat leuk dat je naar huis mocht rijden in de RS! 8)

Zo kon ik ook mooi de RS vergelijken met de GT3 die ik enkele weken terug een 5-tal dagen heb gehad. Die was aangepast met een Manthey onderstel. Die was een stuk harder dan de RS. Iets té hard in mijn ogen. De RS is fijner, ook als dagelijkse auto.


18 mei 2009 10:48
Profiel WWW Facebook  Twitter 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.