Auteur |
Bericht |
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Het grote motorfiets topic
Als je een beetje kan motorrijden is een Harley echt geen stoomboot. Ik refereer wel naar een uit de touring serie, dus een Elektra Glide (standaard) of een Road King. Die dingen zijn te berijden als fietsen. Wel zwaar om te maneuvreren, maar eens in beweging niks mis mee. Menig touring motor op de bergpassen het nakijken gegeven.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
27 feb 2021 21:22 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Het grote motorfiets topic
Als ik mensen het nakijken wil geven stap ik wel in mijn Porsche. Met de motor liever toeren bij een aangename temperatuur. Af en toe een terrasje pakken en dan weer door. Eigenlijk hetgeen we nu jaarlijks met de P in de Eifel of het Sauerland e.d. doen maar dan op de motor.
|
27 feb 2021 22:01 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: Het grote motorfiets topic
Kan Ewout wel volgen. Als je van een 911 droomt, dan ga je ook niet met een Toyota Celica beginnen 'om 't te leren'. En je hoeft ook niet meteen met een 911 Turbo te beginnen. Ik had me destijds overigens ook voorgenomen om eerst maar eens met diverse types te gaan rijden, maar ben niet verder gekomen dan een proefrit met een Deauville (met een vastzittende voetrem ) en daarna een V-Strom. Die laatste reed zo lekker dat ik me daar verder op heb gericht. BMW staat ook nog steeds op de verlanglijst, maar na een proefrit op een R1200 R ben ik toch gaan twijfelen. Die V-Strom is zo gek nog niet.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
28 feb 2021 10:10 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Het grote motorfiets topic
Zo'n neppe 1100 Shadow kost geen drol. Als nu blijkt dat ik daar genoeg lol van heb bij 2K km per jaar dan mag hij blijven. Als ik merk dat ik elke keer mijn nek verdraai als er een Heritage Softail Classic voorbij komt rijden dan wordt hij op termijn vervangen. Dan heb ik inmiddels ook genoeg ervaring om een motor van 360 KG te rijden. Het kan ook nog zijn dat ik het na een paar jaar helemaal zat ben. We gaan het zien. Wat een ander van mijn motorkeuze vindt maakt me niet zoveel uit. Ik ben best eigenwijs..
|
28 feb 2021 11:00 |
|
|
Niels9??
Vlakbij Groningen
|
Re: Het grote motorfiets topic
Als je de lengte ervoor hebt kunt je prima zo'n Shadow 1100 kopen hoor. Het is wat anders als je als beginner van 1.70 op 1000cc racer wilt beginnen....
|
28 feb 2021 13:18 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Het grote motorfiets topic
Ik heb het hele gamma gereden. Begonnen met de oer-superbike, de Suzuki GSXR750 in 1986 en leren rijden bij de Hans Van De Ven Motorosportschool op circuit Zolder. Platgereden en vervangen door een Yamaha FZR1000 waar ik 119000 km mee gereden heb waarvan veel woon werk verkeer. Na een uitgelopen krukaslager kwam een Yamaha R1 model 2004 (eerste 1 op 1 motorfiets: 172pk voor 172kg met de mooie seatpipes). Mijn vrouw reed in die tijd ook met de motor (Yamaha Virago 750) dus iets gemoedelijker was aan de orde zodat we samen lekker konden gaan toeren en dat werd een HD Elektra Glide Standard 96 CI. Vrouw stopte met motorrijden (kleinkinderen weetjewel) dus HD ook weg. Na 4 jaar toch terug kriebels en dan kwam de BMW R1200GS LC die ik nog steeds heb. Ik heb grosso modo 350000 kilometer afgelegd op twee wielen (veel woon werk verkeer met de FZR en de GS). Qua motorisatie is de R1 het fijnste waar ik ooit mee gereden heb, qua polyvalentie de GS. Met de GS kan je lekker toeren maar dat ding is ook een geweldige bochtenpikker en verassend snel. Maar sinds ik de Porsche heb staat de GS in de garage aan de druppelaar, dus gaat die de verkoop in. Einde motor verhaal en dit keer definitief. Lekker erop uit met de Porsche samen met totmbo is zeker zo fijn.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
28 feb 2021 13:47 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Het grote motorfiets topic
En zo heeft iedereen zijn eigen gedachte over hoe je het aanpakt.....vertrouwen opbouwen en wennen aan anderen in het verkeer. Anticiperen, positie op de weg en en vlotjes rijden..... @Ewout, veel rijplezier met je motor carrière...
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
28 feb 2021 14:10 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: Het grote motorfiets topic
Dit weekend weer wat geknutseld
|
01 maart 2021 11:41 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Het grote motorfiets topic
Alleen hier blijkt al uit dat je nog echt niet weet wat motorrijden inhoudt. 50kg op een motor is vergelijkbaar met 500kg bij een auto. Dat is echt heel veel. Begrijp me goed, ik zeg dit niet om je aftezeiken(bij wijze van uitzondering ), maar omdat motorrijden een fantastische, maar gevaarlijke hobby is. Ik ben er 10 jaar geleden mee gestopt (op de weg, niet op circuit) na een bijna ongeluk, overigens mijn eigen fout. Nu ouder en hopelijk wijzer weer gestart, maar met een hoop circuit-ervaring rijker.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
01 maart 2021 14:10 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Het grote motorfiets topic
+1 Heb er ruim een jaar over gedaan om te bepalen wat ik wilde. Toen heb ik die laten bouwen. Obv een Honda Dominator. Duurde ook nog een keer anderhalf jaar en een nier. Toen was hij klaar, heb er nog geen tweeduizend km op gereden en ding staat al heel lang werkeloos in de schuur. Ga hem binnenkort op MP knallen.... Dus Ewout - ik denk dat je strategie een goede is.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 maart 2021 14:18 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Het grote motorfiets topic
Met winterbanden goed te doen hoor
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
01 maart 2021 14:23 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Het grote motorfiets topic
Ik treed Cazzo bij wat gewicht bij motoren betreft. Daarbij komt nog (en dat is dan voor mij persoonlijk belangrijk) hoe de gewichtsverdeling tot stand komt en hoe de geometrie van het chassis in mekaar zit. Zwaartepunt, wielbasis, balhoofdshoek, naloop, lengte achterbrug ... Twee motoren die exact even zwaar zijn kunnen volledig verschillend sturen door verschillen in bovengenoemde zaken. Bijna alle cruisers hebben een laag zwaartepunt. Ga daarmee een rondpunt op en je voelt de motor eerst traag insturen en dan naar binnen vallen. Met hetzelfde gewicht en dezelfde inspanning kan je een toermotor veel makkelijker insturen en op koers houden en met een hoogpoter nog makkelijker. Race georiënteerde motoren offeren voor een geweldige rechtuit stabiliteit op hogere snelheden dan weer wat wendbaarheid op. Dus verkijk je niet op gewicht maar hou rekening met het karakter van de motor.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
01 maart 2021 14:30 |
|
|
erwin964c4
|
Re: Het grote motorfiets topic
Op het moment dat je het eens bent met cazzo word het tijd voor een sabbatical:-)
|
01 maart 2021 14:53 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Het grote motorfiets topic
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
01 maart 2021 15:04 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Het grote motorfiets topic
Klinkt logisch, duidelijk verhaal Toch vergelijk ik het een beetje met de aanschaf van mijn Porsche destijds. De 964 was mijn jongensdroom en ik wilde hem omdat ik hem prachtig vond. Voor aanschaf heb ik ook geen andere modellen gereden. Na 8 jaar plezier een 997 aangeschaft, die rijdt stukken beter maar toch heb ik geen spijt van de aanschaf van de 964. Als ik bij aanschaf van mijn eerste Porsche voor de best rijdende binnen mijn toenmalige budget had moeten gaan had ik een Boxster S moeten kopen en ondanks de betere rij eigenschappen van laatstgenoemde wilde ik toch die luchtgekoelde 911. Ik snap het verhaal van Cazzo ook heus wel dat de 40 kg verschil in gewicht en de andere gewichtsverdeling veel kunnen uitmaken, maar dat sterkt mij alleen maar in mijn huidige overtuiging eerst een VT 1100 aan te schaffen omdat het verschil tussen mijn lesmotor en de door mij gewenste HD zelf zo'n 150 kg bedraagt, en dat dus helemaal een grote overgang betekent. Ik zei al dat ik eigenwijs was.....
|
01 maart 2021 16:06 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: Het grote motorfiets topic
Zeker goede keuze de VT 1100.
Ik heb zelf enige tijd op een nieuwe HD road king gereden . Een zware maar toch een super makkelijk te rijden toerbike. Mijn vrouw vond dat ook leuk om achterop te zitten terwijl ze op de BMW GS 1200 het een stuk minder leuk vond. De VT 1100 zal een afgeleide zijn van de road king en denk dat deze ook erg makkelijk zal rijden. Succes met de zoektocht
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
01 maart 2021 16:59 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Het grote motorfiets topic
Absoluut niet Ewout, je doet precies wat ik aanreik, je let op het karakter van de motorfiets (dat bij jou past) en je maakt de voor jou juiste keuze.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
01 maart 2021 17:04 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Het grote motorfiets topic
Echt wel eh, vele motorrijders schatten de touring reeks van HD verkeerd in. Dat zijn echt geen tractors, maar fijn sturende motorfietsen.
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
01 maart 2021 17:06 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Het grote motorfiets topic
Vandaag de vfr opgehaald na de wintercheck incl. het vervangen van olie/filter en helaas ook een nieuwe accu moeten plaatsen want hij bleek zwakjes te zijn na de meting. In overleg gelijk laten vervangen want ik wil niet het risico lopen om onderweg met een kapotte te staan. 57 euro ipv 250 voor de ANWB..... Voorlopig staat ook de vfr in de garage en wachtend op warmer weer....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
05 maart 2021 20:24 |
|
|
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: Het grote motorfiets topic
Mooie fiets ook, die Honda. Welke heeft je voorkeur, deze of dan toch de Duc? Zomaar benieuwd.
|
05 maart 2021 20:38 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Het grote motorfiets topic
Voor het betere zegmaar aktieve motorrijden de duc, in alle opzichten meer respons.... en voor gemakkelijke km’s pak ik de laatste jaren meer de vfr....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
05 maart 2021 22:18 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Het grote motorfiets topic
Ik moet mijn plas nog even ophouden. De wachttijd bij het CBR is dusdanig opgelopen dat ik waarschijnlijk pas juni kan afrijden. Nu dus motorpauze want ik heb volgens mijn instructeur nog maar een paar lessen nodig om even de puntjes op de i te zetten. Wekelijks rondjes rijden a raison van 50 euro per uur is een beetje zinloos. Jammer want afgelopen woensdag was het echt genieten met het zonnetje en weinig wind Ik mis dus het halve seizoen helaas....
|
06 maart 2021 18:03 |
|
|
hehe
Turrrrbo
|
Re: Het grote motorfiets topic
Dat is balen inderdaad. Maar ik zou je het seizoen niet laten afpakken, maar gewoon lekker af en toe rijden a 50 euro per uur. Als je een nieuwe motor koopt en na een tijdje niet meer zo veel rijdt, ben je dat ook wel kwijt aan afschrijving dan
|
06 maart 2021 19:55 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Het grote motorfiets topic
Ik stap volgende maand wel weer een keertje op om het een beetje bij te houden maar wekelijks is onzin. Verder ben ik een pauper die in de gezondheidszorg zit. Ik koop alleen tweedehandsjes!
|
07 maart 2021 9:37 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Het grote motorfiets topic
Vervelend dat je nog zo lang moet wachten. Vroeger had je een oefenvergunning in de gemeente, en was je onafhankelijk van rijscholen met eigen motor...een Suzuki t350. Man man wat was dat een verschil tov de schakelbrommer. Paar lessen en tijdens het afrijden onderweg de hoofdexaminator kwijtraken..1973....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
07 maart 2021 10:25 |
|
|