Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 maart 2022 21:15

Vrijdag nog een rondje op de Scalpel gedaan, kan me nauwelijks voorstellen dat ik daar op gefietst heb. Niet vooruit te branden. Zo snel went die extra snelheid van de Levo.
Scalpel gaat niet veel kms meer maken denk ik.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 maart 2022 22:38

Cazzo Super Veloce schreef: Scalpel. Niet vooruit te branden.


Niet de fiets de schuld geven hè. :shock: :mrgreen:
De Scalpel is een GT3 onder de MTB's, je kunt er erg hard mee als je je best doet.
.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

14 maart 2022 23:00

Dan is de Levo een GT2 :mrgreen:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 10:12

Cazzo Super Veloce schreef:Dan is de Levo een GT2 :mrgreen:


Nope :D

Je kunt ook op een crossmotor springen ... en dan erachter komen dat die Levo niet vooruit te branden is :P :lol:

Heb zelf ook mtbs (scalpel en neuron) en ook een tijd e-bike (Stromer met mtb banden) ervaring.
Het zijn in principe verschillende soorten 2-wielers :wink: .
Daarnaast wissel ik ook af met racefiets ... is ook weer heel anders en zeer lichtvoetig in vergelijking met mtb.

De race scalpel niet vooruit te branden verklaren ...ligt vooral aan de zwakke aandrijving die erop zit :oops: :lol: :mrgreen:

Zowel normaal mtb-en als e-mtb-en is leuk en het zijn twee totaal verschillende ervaringen.
Ga eens avontuurlijk op pad ipv op aangelegde tracks ... waarbij je dan wel eens vastloopt op dwarsliggende bomen of hekjes ... waar je de tweewieler overheen moet tillen ... en je gaat erachter komen dat je met e-bike "niet vooruit te branden" bent :lol: en dan komt de waardering voor een scalpel meteen weer bovendrijven.



Veel plezier is er in ieder geval met met alles waar bandjes onder zitten te beleven ;-) ... dus have fun en verkoop die scalpel niet.


oja... met e-mtb is het goed oppassen dat je niet met te lage cadans gaat trappen door de enorme ondersteuning ... komt niet goed met de knieën.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 10:54

Helemaal eens. Scalpel is een heerlijke fiets en die blijft.
Maar Levo is veel spectaculairder. Als je terug gaat van Levo naar Scalpel heb je (ik) toch het idee dat het wel erg langzaam gaat.
Ligt uiteraard ook aan het track waar je rijdt.
En idd met al die bomen die er op veel plaatsen nog liggen ben je niet per definitie sneller op de Levo. Man wat is dat ding zwaar :lol:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 11:24

chris.71 schreef:
Zowel normaal mtb-en als e-mtb-en is leuk en het zijn twee totaal verschillende ervaringen.


Dat heb je helemaal goed :thumleft:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 13:21

Levo/e-mtb is plomp/zwaar (vaak rond de 23kg) en dat merk je in alles (tillen, balans etc). Dat vind ik dan weer een flink nadeel. Gewicht/lichtvoetigheid is niet te compenseren en dat weten we vd auto's ook.
Een scalpel zit ergens rond de 11kg zoiets.
Spectaculairder ... mag je me uitleggen ;-) ... anders.

Bergaf ben je niet per definitie sneller dan een geoefende fietser (ikke ben niet zo geoefend ... maar ken er die niet bij te benen zijn). Ik ken er een hier in het zuiden die "draait rondjes" om je heen in technisch terrein bergaf ... met gewone mtb.
Op het vlak is een goed getrainde fietser ook erg snel (gem. snelheden van 22+ kmh op vlakke track in het midden van het land ;-)). Dus met een "legale" 25kmh ondersteuning is het verschil dan marginaal.
Kracht/acceleratie vanuit bochten zal wel hoger liggen met e-mtb.

Bergop wordt een heel ander verhaal ... de kracht en doseermogelijkheid bij klimmen zijn van andere dimensie en daar zag ik vooral enorm verschil en is heel anders rijden mogelijk. En dat is dus erg gaaf.

Kan je in dat kader ook meteen Zuid-Limburg aanbevelen ... Landgraaf en de routes bij Epen. Het technische terrein Watersly (Sittard) is ook een flinke uitdaging ;-) ... maar daar krijg je wellicht commentaar.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 13:37

Ben zelf ook lomp/zwaar, dus wellicht dat ik het extra gewicht van de Levo daardoor minder merk :mrgreen:
Maar serieus; Door medische oorzaak heb ik 2017-2020 nauwelijks kunnen MTBen. Ik heb een vast clubje van best snelle mannen waar ik niet meer mee kan komen, dat was de oorspronkelijke reden van de aanschaf van de Levo.
Nu ik hem heb en een beetje begin te ontdekken wat je kunt met dat ding vind ik het verschil best spectaculair.
Je gaat eigenlijk overal harder behalve bij de heel technische stukken en bij de afdalingen. En harder is altijd beter. 8)
Wel derestricten.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 15:48

oef, ik merk een paar maanden minder fietsen al.
Dus 3j nauwelijks fietsen en er is sprake van: Conditie, wat is dat :oops:
Je breekt makkelijker af dan dat je opbouwt.

En jou Levo houdt dus niet op bij 25 :wink: ... dat maakt t verhaal iets anders idd.

Harder is idd altijd gaaf ... maar ik ben daar met mtb toch voorzichtig ... valpartijen kunnen erg veel letsel veroorzaken en daar ben ik niet echt op uit.
Daar kom je dan achter als je eens verkeerd valt met mtb :oops: ... been there oa. Niet voor herhaling vatbaar.

Snelheid en tracks ...ligt natuurlijk ook waar je rijdt.
NB. Hier in Limburg noemt men tracks zoals op UHR ... bosracen :mrgreen: en niet mountainbiken.
Maar dat gezegd hebbende denken Oostenrijkers daar waarschijnlijk zo over mbt. de Limburgse tracks :lol: .

St. Pieter is bijvoorbeeld niet echt een track waar je de snelheid hoog legt ... tenzij heel onderkomen niet het belangrijkste is :mrgreen: .

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

16 maart 2022 22:45

Vandaag 3x Cadettenkamp en 1x Dorst gedaan.
Begin hem al aardig onder de knie te krijgen, alleen het hele korte werk (Dorst) is nog wel lastig.
Maar is idd meer bosracen dan MTBen, is niet anders, bergen zijn hier nu eenmaal niet.
Ga de Levo zeker meenemen op vakantie naar de bergen, lijkt me echt super.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

19 maart 2022 23:08

New bike day 8)

Vanmiddag Route Mook en Bikepark gedaan. Helemaal top!

Afbeelding

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

20 maart 2022 3:09

Gaaf hè, veel plezier ermee.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

20 maart 2022 8:10

Thanks, heel gaaf. :wink:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

20 maart 2022 21:38

Mooie fiets. Ik ben wel verbaasd dat ze 28 spaaks wielen erin doen, zou op een ebike eerder 32 of 36 spaaks verwachten.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

20 maart 2022 23:19

Zelfs op het 13,5K kostende topmodel van de Rail zitten 28 spaaks velgen. Ik denk dat Trek het geen issue vindt. Als ik zie wat andere gasten met hun Rails uithalen dan moet het met mijn routes en drops wel goed gaan. Het type velg waarmee de basis Rail wordt uitgerust schijnt wel problemen te geven als je daarmee het groffere werk opzoekt, maar dit is geen top model maar ook geen basis model. Overigens heeft dat basis model met die mindere kwaliteit velgen dan wel weer 32 spaken. Aantal spaken zegt blijkbaar niet alles qua kwaliteit van de velg.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

21 maart 2022 0:44

“De velg “vervangen door “het wiel”
Zal mijn spaken morgen ns tellen ;)

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

21 maart 2022 0:47

Zo noemen ze het zelf. Spaken ipv schapen tellen tot je vanzelf in slaap valt. :mrgreen:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

21 maart 2022 14:06

Ik bouw het liefst een wiel met DT Swiss velgen, 32 gaats en J-bend spaken. Velgen DT Swiss EX511, DT Competition spaken en Sapim brass Polyax nippels. Met goede naven (DT Swiss of Hope als het echt niet kapot mag) is het een perfect setje voor Downhill of zware E-bikes. Hoef mijn sets nooit na te spannen, en het heeft wat te lijden zo een paar seizoenen DH.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

21 maart 2022 16:51

chris.71 schreef:oef, ik merk een paar maanden minder fietsen al.
Dus 3j nauwelijks fietsen en er is sprake van: Conditie, wat is dat :oops:
Je breekt makkelijker af dan dat je opbouwt.


Anekdote:
Voor aanvang van mijn laatste Tilff-Bastogne-Tilff (Luik-B-Luik; 140km en flinke klimmentjes) stond ik naast een Belg geparkeerd.
Hij vroeg: Hoeveel km heb je getraind?
Ik zei: 600km.
Zijn reactie: Oef, dan ga je het niet redden.
Ik vroeg: En jij dan?
Zijn antwoord: 3500-4000km.
We gingen allebei van start.
Bij aankomst zat hij al bij zijn auto. Hoe kan dat, vroeg hij, ik ben hier net 5minuten.
Ik doe aan hardlopen (40km/week) en heb een goede conditie, dus dat helpt wel met fietsen :thumleft: .

De laatste jaren fiets ik bijna niet meer. Heb al jaren een mooi Pinarello en die heeft nog nooit regen gezien :mrgreen:

Mss dit jaar toch maar weer eens Tilff-Bastogne-Tilff rijden?

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

21 maart 2022 18:17

DennisvdB schreef:Ik bouw het liefst een wiel met DT Swiss velgen, 32 gaats en J-bend spaken. Velgen DT Swiss EX511, DT Competition spaken en Sapim brass Polyax nippels. Met goede naven (DT Swiss of Hope als het echt niet kapot mag) is het een perfect setje voor Downhill of zware E-bikes. Hoef mijn sets nooit na te spannen, en het heeft wat te lijden zo een paar seizoenen DH.


Mooi dat je dat (zelf) kunt en doet. Ik kan dat niet en kom dan toch bij Trek of lbs terecht. En dat is ook prima maar voordat ik daaraan ga beginnen wil ik eerst weten wat die standaard fiets aankan en als er iets snel slijt of kapot zou gaan wat dat dan is. Eigenlijk beetje zelfde principe als ik op circuit heb toegepast met een in de basis betrouwbare auto. En die verwachting heb ik ook van deze fiets, in de basis voldoende betrouwbaar voor mijn gebruik. Maar wie weet wat ik er allemaal voor leuks mee ga doen als het echt goed bevalt.

Eerst morgen weer even bij Trek langs. Zitten toch om de hoek. Paar kleine dingetjes nakijken in de software, wil bijvoorbeeld zeker weten welke Bosch Tour mode is ingesteld (std Tour, Trek tuned emtb lite, denk ik zelf of Tour plus), wielomtrek even navragen en instellen (heb hem zelf wel nagemeten), paar boutjes nalopen, etc. Binnenkort dan misschien eens een basis clinic op bikepark Mook. Misschien niet de meest ideale fiets maar telkens weer omhoog is wel prettig met een emtb.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

11 apr 2022 23:38

De eerste beginners clinic zit er ook op. Basis houding, drops en kombochten. Begin mei verder met drops en (bescheiden) jumps. Emtb is ontzettend capabel en stabiel, zelfs met frame geo (minolink) in de hoge stand. En op het bikepark is die “e” wel heel lekker als je nog een keertje extra naar beneden (en naar boven) wil. Overstappen op de non emtb wordt wel lastig(er) als je hier veel km op maakt.

Afbeelding

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 apr 2022 8:10

Haha, stoere foto, zulke jumps durf ik nog niet te maken, misschien ook maar eens een clinic volgen.
Hier pech met de Levo. Ondersteuning valt regelmatig uit. Meestal na een uur of zo. Dan ben je net lekker ver en dan moet je zonder ondersteuning en vorige week ook nog met een lekke voorband terug...
Vandaag naar dealer in Goirle, want helemaal terug naar Borculo is mij te ver.
Overigens vergoed Spezialized alleen onderdelen en geen arbeid? :scratch:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 apr 2022 10:19

Da's een bijzonder garantiemodel :wink: :roll:

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 apr 2022 10:33

Is ook wel aanvechtbaar denk ik, maar niet de moeite waard in dit geval.

Re: Even geen Porsche, Wielren- & MTB liefhebbers onder elka

12 apr 2022 10:45

Das balen Paul. Hoop dat ze hem snel gefixed hebben.

Vond die clinic wel de moeite waard. Je fietst toch een beetje zoals je zelf gewend bent te fietsen en leert jezelf wat dingetjes aan. Goed en minder goed. Dus even terug naar de basis qua houding, gewicht, positie op de fiets en hoe je daarmee varieert in verschillende bochten, drops en jumps. Maar ook kijken door de bocht. Zag wel wat overeenkomsten met circuit rijden alhoewel me dat makkelijker afging. Hier moet je toch alles met je lichaam doen. En ben ook geen 20 meer. De emtb viel me ook enorm mee, wist niet of het wel de ideale fiets was hiervoor, zeker qua gewicht. Maar eigenlijk voel je dat bijna niet meer en hij wil ook echt wel de lucht in.
Plaats een reactie