Hier kun je praten over alles wat niets of weinig met ons merk te maken heeft.
Plaats een reactie

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

21 feb 2024 20:10

Er is nog nooit een perfect concept uitgedacht op “papier” dat dan vervolgens perfect werkte in de praktijk.
Innovatie gaat altijd met vallen en opstaan, testen, proberen, verbeteren, optimaliseren.

Geldt zelfs voor de natuur. Evolutie heet het dan. Vergelijk Neanderthalers maar eens met de gemiddelde forumbezoeker en je ziet dat het originele concept behoorlijk is fijngeslepen (nou ja, voor de meesten :mrgreen:).

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

21 feb 2024 20:24

Met je eensch! Het gaat echter over de uitgangspunten van je ontwerp.

Als je bijvoorbeeld niet stilstaat bij hoe je product weer op minimaal hetzelfde niveau bijdraagt aan een nieuw begin als het end of life is, in technische of ecologische zin, dan is je ontwerp in de basis geen goed ontwerp. Hetzelfde geldt voor restproducten zoals uitstoot.

En uiteraard evolueert een ontwerp, net als de natuur.

Kortom, het gaat erom om circulair te denken in plaats van lineair. Dat is eigenlijk niet heel moeilijk, je hoeft alleen maar het einde aan het begin te verbinden ;-)

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

21 feb 2024 22:06

1,2 % EV's in Europa, dat schiet lekker op.....
Weg met de EV's. :twisted:

https://www.autogids.be/autonieuws/mark ... NYB9jX0sQ4

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

21 feb 2024 22:26

EVs moeten niet weg, als ze de fiscale stimulans laten vallen dan koopt bijna niemand nog zo een ding uit vrije wil.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 10:12

alvin01 schreef:1,2 % EV's in Europa, dat schiet lekker op.....
Weg met de EV's. :twisted:

https://www.autogids.be/autonieuws/mark ... NYB9jX0sQ4

Heb je de kanttekeningen ook gelezen?

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 10:14

@! Wimpie; je kunt toch niet verwachten van producenten dat ze C2C gecertificeerde producten op de markt gaan brengen als dat niet verplicht is en de consument er niet om vraagt.
Zou zelfmoord zijn.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 11:56

Verklaar je nader

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 12:20

Simpel gezegd: het interesseert de gemiddelde consument gewoon geen zak. Die kopen gewoon wat het beste past bij hun behoeften en (vooral) wat het goedkoopst is.
Daarom nog elke dag containers vol met shitzooi uit China :cry:

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 12:41

Dat dus...

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 13:14

Deze redenatie had ik niet zien aankomen hier. Laten we dan gewoon stoppen met innoveren. Hoeven we het er ook niet meer over te hebben.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 13:23

Toekomst kijken blijft lastig, voor mij in ieder geval wel, paar voorbeelden uit mijn verleden:
- In Delft introduceerde men rond 1983 de nieuwe studierichting "ICT", ik dacht toen "ga ik niet doen, dat is een hype"
- Bij mn werkgever in 1990 deed men een onderzoek naar wel of niet invoeren van email, ik reageerde toen "heb ik niks aan, als ik iets van iemand nodig heb dan moet ik m toch aan de telefoon hebben"
- In 2010/2011 sprak ik een ondernemer die met oa Prins van Oranje en de overheid in gesprek was over het landelijk uitrollen van een laadnetwerk voor volledig elektrische auto's, ondanks mijn ir. titel dacht ik toen "die vent is niet helemaal jofel", 3 jaar later reed ik zelf één van de eerste BMW i3tjes...

Maar zal voor groot deel dus wel aan mij liggen...

Ik denk dat e-auto's vooral vanuit eigen financieel voordeel worden bekeken.
Ik ben ooit elektrisch gaan leasen omdat het fiscaal veel voordeliger was dan benzine of diesel, prive zou ik dat nooit doen.

Mijn Tesla 3 gaat er later dit jaar uit, komt geen Tesla voor terug.
Vooral alles moeten bedienen via het touch screen en de periodieke software updates een beetje zat; andere merken hebben nog gewoon knoppen voor ruitenwisser, verwarming, airco etc. Maar ja dit past wellicht ook weer in het eerste rijtje van deze post helemaal bovenaan...:-)

Ik denk dat het uiteindelijk wel naar waterstof zal gaan, synthetic fuel zie ik nog niet gebeuren, en die olie is toch een keer op.
Accu's zijn - tot er iets beters komt - een goede tussenoplossing als je de ruimte hebt voor zonnepanelen en een eigen laadpaal; voor de grote binnensteden lijkt me massaal elektrisch rijden en kunnen opladen een grote uitdaging.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 13:26

@ Wimpie; Uiteindelijk moet je met je innovaties geld kunnen verdienen. Anders is er geen bedrijf wat er aan begint.
Ben overigens voor circulariteit, maar zie het niet groot worden zonder dat het afgedwongen wordt.
@ Lindemans; die uitdaging valt wel mee. In NL wordt er heel weinig stroom verbruikt tussen 21 uur en 6 uur.
Kwestie van slim laden.
Plus ik denk dat waterstof kansloos is. Batterijen worden in hoog tempo beter.
Laatst bijgewerkt door Cazzo Super Veloce op 22 feb 2024 13:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 13:32

Cazzo Super Veloce schreef:Uiteindelijk moet je met je innovaties geld kunnen verdienen. Anders is er geen bedrijf wat er aan begint.
Ben overigens voor circulariteit, maar zie het niet groot worden zonder dat het afgedwongen wordt.


Tot nu toe was "meedoen met circulariteit" vooral een keuze als het onder de streep ook voordeliger was.
Ik zie wel een kanteling in industrie en grote bedrijven die bereid zijn meer te betalen voor meer sustainable alternatieven; maar dat kan alleen als de consument daar dan ook weer voor wil betalen. Een flink deel van jongelui (iedereen onder de 45 ....) lijkt wel een groeiende aandacht en steun daarvoor te krijgen. Dat zorgt samen met druk van overheid wel voor meer dwang.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 13:35

Wimpie67 schreef:Deze redenatie had ik niet zien aankomen hier. Laten we dan gewoon stoppen met innoveren. Hoeven we het er ook niet meer over te hebben.


‘T Is wellicht wat cynisch, maar zo is het wel.
In een vrije markt zal (vrijwel uitsluitend) worden geproduceerd wat gevraagd wordt. Zolang er geen intrinsieke vraag is naar C2C producten, zullen die dus niet worden geproduceerd.

“Vrijwel”? Er zij.n uitzonderingen. Heel af en toe heb je een visionair die een nieuwe market creeert. Steve Jobs was zo iemand. Hij ging tegen de stroom in door te stellen dat de “consument helemaal niet weet wat ze willen” en dus verzon hij het voor ze. En ziedaar. Maar ook iPhones zijn niet circulair.

Daarnaast kan de overheid sturen door “slechte” producten te verbieden, duurder te maken, of regels op te leggen die de producten minder slecht maken. Aan de andere kant kunnen ze “goede producten” al dan niet tijdelijk steunen met bijv. subsidies. Zijn vaak geen populaire maatregelen (mede bewezen in dit draadje). Maar anders gebeurt er nooit wat. Zeker als het gaat om klimaat/natuur/de toekomst van onze planeet. Wat dat interesseert de meesten dus kennelijk geen zak.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 13:59

Cazzo Super Veloce schreef:@ Wimpie; Uiteindelijk moet je met je innovaties geld kunnen verdienen. Anders is er geen bedrijf wat er aan begint.

Ik zie niet in waarom er met waterstof geen geld verdiend zou worden en waarom de consument het niet zou willen.
1. De techniek is er en werkt
2. De infrastructuur is veel eenvoudiger te realiseren dan de elektrische grid
3. De resources zijn onuitputtelijk
4. Er is geen schadelijke uitstoot, maar wel schone uitstoot
5. Het tanken van waterstof is vergelijkbaar met het tanken van brandstof
6. Het is goedkoop, zeker als zowel waterstof als fuelcells en masse worden geproduceerd.
7. Geen vernietiging van de leefomgeving en de aarde door delving van moeilijk winbare grondstoffen
8. Etc

En we zien dat consumenten juist niet op BEV’s zitten te wachten. Zie bovenstaande posts en onverkoopbare voorraden.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 15:17

Klopt het dat dealers niet van hun Taycans afraken en ze dan maar 'flippen' naar de handel met 20-30K€ verlies per auto of is dat een fabeltje?

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 15:44

Ik hoop het niet, ik wil wel een dikke Sport Turismo 8)

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 15:52

Wat je ziet is dat er nu veel populaire EV's uit de lease komen, dus Taycans, Tesla's, E-trons. Deze vinden geen gretige aftrek in de tweedehands markt vanwege het (onverwacht) ontbreken van vertrouwen van de consument in combinatie met onzekerheid over de wegenbelasting. Derhalve aanbod heel groot en dus prijzen naar beneden. Ter illustratie: een vriend van me wilde een nieuwe Q8 e-tron kopen en zijn 2,5 oude e-tron 55 met 130k kms inruilen: inruilwaarde 23k. Nieuwwaarde bijna 100k...

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 16:12

Wimpie67 schreef:
Cazzo Super Veloce schreef:@ Wimpie; Uiteindelijk moet je met je innovaties geld kunnen verdienen. Anders is er geen bedrijf wat er aan begint.

Ik zie niet in waarom er met waterstof geen geld verdiend zou worden en waarom de consument het niet zou willen.
1. De techniek is er en werkt
2. De infrastructuur is veel eenvoudiger te realiseren dan de elektrische grid
3. De resources zijn onuitputtelijk
4. Er is geen schadelijke uitstoot, maar wel schone uitstoot
5. Het tanken van waterstof is vergelijkbaar met het tanken van brandstof
6. Het is goedkoop, zeker als zowel waterstof als fuelcells en masse worden geproduceerd.
7. Geen vernietiging van de leefomgeving en de aarde door delving van moeilijk winbare grondstoffen
8. Etc

En we zien dat consumenten juist niet op BEV’s zitten te wachten. Zie bovenstaande posts en onverkoopbare voorraden.


ad1; maar is zeer inefficiënt tov elektriciteit.
ad2; de infrastructuur voor elektriciteit ligt er al, je moet hem wel slim benutten.
ad3; Voor Natrium ook
ad4; elektriciteit heeft helemaal geen uitstoot.
ad5; Daar heb je een punt, mar electriciteit kun je thuis tanken, zodat je batterij iedere ochtend vol zit.
ad6; het is duurder dan elektriciteit want de productie is inefficiënt
ad7; voor een brandstofcel heb je nog steeds een batterij nodig, wel een kleinere. Plus Natrium bijv is overal en met bijna nul impact te winnen.
ad8; :mrgreen:

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 16:27

Wimpie67 schreef:
En we zien dat consumenten juist niet op BEV’s zitten te wachten. Zie bovenstaande posts en onverkoopbare voorraden.

Nee, de Toyota Mirai, die is populair :popcorn:

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 16:37

:lol: :lol: :lol:
Ik vind het altijd verbazingwekkend dat veel mensen alleen in problemen kunnen denken en niet in oplossingen.
Tuurlijk zijn EVs nog niet perfect, maar heb een beetje vertrouwen in technologische ontwikkelingen van bijvoorbeeld batterijen.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 17:06

2.2VTEC schreef:Klopt het dat dealers niet van hun Taycans afraken en ze dan maar 'flippen' naar de handel met 20-30K€ verlies per auto of is dat een fabeltje?


Had je onderstaand filmpje al gezien?

[/quote]

Oké, dit is in Engeland. Dus het zou idd zo maar kunnen ja.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 17:21

Ik heb begrepen dat je om waterstof te produceren 4kw elektriciteit nodig hebt om uiteindelijk 1kw weer met waterstof te kunnen terugwinnen. Dat lijkt mij om meerdere redenen weinig efficiënt.

Zelf was ik ook altijd zeer kritisch ten opzichte van het rijden met een EV. Ik heb nu sinds vier jaar de Taycen en heb er inmiddels ruim 160.000 probleemloze kilometers opzitten en ik kan zeggen dat het mij bijzonder goed bevalt. Ik lees heel veel bezwaren zoals de range en de laadmogelijkheden. Op basis van mijn ervaring kan ik wel zeggen dat dit vaak (niet altijd dus) als argument gebruikt wordt door mensen die nooit zelf een wat langere tijd met een EV gereden hebben. Het is in belangrijke mate een kwestie van omdenken. Als veel en lange afstanden rijdt dan ga je in de loop van de dag gewoon wat slimmer om je heen kijken. Ik wacht nooit tot het moment komt dat ik echt moet laden. Ben ik op een lange rit onderweg naar een afspraak, en ik heb wat tijd over, dan hang ik hem even een kwartier aan de snellader en heb dan meteen weer voldoende geladen om de rest van de dag mijn ritten te doen. Dit kan je dan vaak doen op de tijden dat het niet heel druk is.

Ook mijn echtgenote rijdt inmiddels elektrisch. Een Mini Cooper JCW. In de praktijk een range van ongeveer 170km. Ik kan de reacties hier op het forum al raden. Belachelijk kort en daar heb je niets aan. De gemiddelde particuliere automobilist in Nederland rijdt geloof ik ongeveer 16km per dag gemiddeld. Als je weet hoe vaak wij deze auto die fantastisch rijdt gebruiken voor alle kortere ritten, maar ook soms wat langere ritten. Ook hier geldt weer, anders denken. Ga je boodschappen doen, winkelen of lekker op Scheveningen een stuk wandelen enz. dan hang je hem even in de parkeergarage aan de laadpaal. Bij terugkomst is ie weer helemaal vol. Een keer geen paal beschikbaar, geen probleem, dan thuis of de volgende keer laden.

Ik ben me ervan bewust dat er zeker ook nadelen te benoemen zijn, maar die zijn er ook bij het gebruik van de auto's met brandstofmotoren.

Inmiddels ben ik van plan om de nieuwe Macan EV te gaan bestellen. Ik kan je zeggen dat ik bij de dealer bijzonder veel mensen sprak die nooit hadden gedacht de overstap te zullen maken maar nu bewust opnieuw voor een EV kiezen.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 17:48

Mooi verhaal en kan me er als mede Taycan eigenaar helemaal in vinden.
Een topauto met weinig praktische nadelen, en heel veel rijplezier en andere voordelen. Had de eerste 2000 km range anxiety, tegenwoordig TOTAAL niet meer.

Re: Tesla: you’ll love it or you hate it - the sequel

22 feb 2024 18:21

Nu heb je enkel nog residual value anxiety Enguess :lol:

@MY00 - inderdaad gezien en grote ogen getrokken. Wij blijven lekker hybrid rijden de komende tijd.
Plaats een reactie