Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Heb er toch echt 6

08 dec 2015 15:04

Dames en heren,

Wilde een paar weken geleden mijn 911 3.2 carrera modeljaar 84 starten en merkte al meteen dat er iets niet pluis was. Motor loopt wel, maar niet mooi en bij het uit de garage rijden van de auto merk je al dat je hem niet echt lekker van de plek af krijgt.

Klonk me alsof niet alle cilinders mee deden. Motor een paar minuutje laten pruttelen, en toen aan de onderzijde gevoeld of er cilinder koud bleef. En inderdaad, rechts doet de voorste (nr 4) cilinder het niet.

Bougie vervangen, niets. Hij vonkt wel buiten de cilinder.
Heb hier ergens gelezen dat de injectors na zoveel jaar problemen zouden kunnen geven. Onder het mom van " kan geen kwaad" die verwijderd en ultrasoon laten reinigen. Weer teruggebouwd en ........nog hetzelfde.

Verdelerkap los gehad, contacten schoongemaakt, rotor ook weer blank, maar ook dat helpt niets. Heb de weerstand in de bougiekabel gemeten, is hetzelfde als bij andere cilinders.
Ook de motor in het donker laten lopen, zie (!) nergens doorslag of zo.

Dus nu sta ik op het punt om nieuwe verdelerkap en bougiekabels te gaan bestellen, maar wilde dit toch even bij jullie voorleggen, misschien dat iemand hier dit herkent en zegt "kijk daar eerst even naar" . Aangezien het nog steeds die ene cilinder is, kan ik me niet voorstellen dat het nog ergens anders in kan zitten. Of er moet iets aan de hand zijn met een klep?? Maar de motor klinkt verder prima. Er lijkt wel een soort geknetter te komen van de stroomverdeler, maar ik weet niet of dat er voorheen wel of niet was....

Ik hoop dat iemand even zijn lichtje :idea: er op wil laten schijnen!!

Gr Marc

Re: Heb er toch echt 6

08 dec 2015 16:39

ik zou eerst even een compressie test laten uitvoeren of zelf doen als je de middelen hebt.
kun je dat uitsluiten van kleppen of niet.

Re: Heb er toch echt 6

08 dec 2015 19:25

"... uit de garage rijden van de auto merk je al dat je hem niet echt lekker van de plek af krijgt."

Dat lijkt meer op een 'plakkend' remblok. Ook met 5 cilinders is er natuurlijk ruim vermogen om de garage uit te rollen.

Vorige advies opvolgen.

Kopbouten al eens vernieuwd? Soms hangt de kop nog aan (veel) minder dan 4 bouten en dan is er niet veel compressie/warmte.

Re: Heb er toch echt 6

09 dec 2015 10:16

Spuit gewoon eens wat remmenreiniger in de inlaat met een lopende motor...
Als die zesde cilinder dan wel meedoet dan weet je in ieder geval in welke hoek je het moet zoeken...
Als je denkt dat je een sterke vonk hebt zou ik het eerst in de brandstof hoek zoeken...

Re: Heb er toch echt 6

10 dec 2015 21:45

Nieuwe verdelers en rotors kunnen geen kwaad gezien het geknetter dat je uit de verdeler hoort,
ik heb op EBay Lucas verdelers en rotor gekocht voor heel weinig en het resulteerde in een bijna nieuwe motor !
Zie mijn eerder draadje hierover.

Re: Heb er toch echt 6

10 dec 2015 22:34

Hallo allemaal,

Dank voor jullie reacties. Zeker zinvolle tips van iedereen.

Heb al geprobeerd om met de starthulp te controleren of alle 6 cilinders mee gaan doen. Maar als dat al het geval is, dan is het slecht waar te nemen. Zelf heb ik het idee dat een klep die blijft hangen voor vreemde geluiden zou moeten zorgen. Maar ik hoor van die kant niets afwijkends.

Ga zeker een compressietest doen, of laten doen, moet er nog iets voor zien te regelen.

Tot slot, een nieuw setje verdeler en rotor en kabels is inderdaad altijd goed. Weet niet wanneer die voor het laatst vervengen zijn, maar dat zal wel even terug zijn zo te zien. Heb de auto zelf al bijna 10 jaar......

Zodra ik achter de oorzaak ben, meld ik me nog even!

Groet Marc

Re: Heb er toch echt 6

11 dec 2015 21:48

Tussendoor mag je je ook wel melden hoor :wink:

Re: Heb er toch echt 6

13 feb 2016 13:54

Heb inmiddels een en ander uitgesloten. Weet nu wel wat er aan de hand is, echter heb nog niet op kunnen lossen. Graag jullie expertise om weer wat verder te komen.

Mijn probleem is dat de injector van cilinder nummer 4 geen signaal krijgt. Ik weet al zeker dat het niet in de injector zit.

Nu zie ik op de schema's dat 4,5 en 6 vanuit de EMC dezelfde uitgang hebben. 5 en 6 krijgen wel het signaal door.

Voor zover ik kan zien lopen die kabels door een stekkerblok tegen de achterwand. Nog niet los gehad.

ik zou graag willen weten of het aannemelijk is dat er in de EMC een fout zit, of moet ik maar beginnen in het zoeken naar corrosie of een kabelbreuk?

Graag jullie tips!

Re: Heb er toch echt 6

13 feb 2016 15:05

Persoonlijk denk ik dat het aan de voeding naar deze injector ligt, is de fiche naar de specifieke injector zeker in goede staat, kabel kan ergens onderbroken zijn...

Re: Heb er toch echt 6

13 feb 2016 22:49

Dank je wel voor je reactie noah!

Met het risico onnozel over te komen, wat bedoel je met fiche?

Staat er op 1 van de kabels altijd spanning en de andere schakelt? Dat zou ik dan al bij de stekker kunnen controleren?

Hoop dat je nog even kunt reageren!

Groet Marc

Re: Heb er toch echt 6

13 feb 2016 23:02

Fiche = Stekker

Inderdaad constant +, ecu zorgt voor pulsen door massa.
Plaats een reactie