Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
04 jul 2022 13:50
Hallo allemaal,
mijn Boxster 3.2S, Tiptronic, uit het jaar 2000 rijdt top. Motor trekt normaal, goed in de toeren, schokt niet en loopt prima. Het heeft geholpen dat de afgelopen 2 jaar een nieuwe LMM (luchtmassameter), service, bougies en bobines geplaatst zijn. Alles in orde, behalve in een bepaalde situatie.
Situatie:
Hoger in de bergen, zeg maar > 1500m,
warme motor > 30 minuten rijden,
bij het omhoog rijden,
valt perodiek mijn motor ineens uit. Alsof het contactslot uit gaat, of alsof ik van het gas ga. Een paar jaar geleden viel hij 6x achter elkaar uit en dat was absoluut niet ontspannen op de drukke bergpas. Dit keer kwam de motor terug, voordat hij helemaal uit viel. Maar het was dit keer ook minder warm op de berg.
Ik heb totaal geen idee waar het probleem zit. Ik weet niet of er geen vonk of geen benzine komt.
Wie oh wie heeft een idee, waar ik kan beginnen met zoeken? Welke dingen ik kan uitproberen?
Bij voorbaat dank
04 jul 2022 14:58
Ik zou het eerst eens in het contactslot zoeken. Die willen wel eens kapot gaat.
Daarna komt het zoekwerk naar mogelijke slechte contacten.
Misschien vooraf even de OBD foutcodes uitlezen. Dat geeft mogelijk ook een indicatie.
04 jul 2022 19:18
Dank je wel. Contactslot is ook al eens vervangen. Maar zou dat dan met de hoogte te maken hebben?
04 jul 2022 20:16
Misschien word de motor tewarm?
Of iets met het alarm, hellingshoek?
Contact denk ik niet, ontluchting van de benzine tank ofzo.
Ik zou het in de lucht of brandstof zoeken .
04 jul 2022 20:21
Voor zover ik weet zit in de sturing van de injectie een sensor die de luchtdruk voelt. Dat is nodig om op hoogte het mengsel te verarmen want de lucht is daar ijler en anders zou je stoichiometrische verhouding van 14.7/1 niet behouden blijven. Stel nu dat die sensor, eens op hoogte fout begint te meten en het mengsel te arm of te rijk maakt. Beide zorgen er voor dat de mengeling niet ontbrandt. En met warme katalysatoren zou je niet eens de geur van benzine ruiken bij te rijk. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Just my 2 ct
05 jul 2022 22:28
anton964 schreef:Misschien word de motor tewarm?
Of iets met het alarm, hellingshoek?
Contact denk ik niet, ontluchting van de benzine tank ofzo.
Ik zou het in de lucht of brandstof zoeken .
De motor wordt warm, ja,
zoals hij wel vaker doet. Maar hij valt niet elke keer uit.
Ontluchting is inderdaad een goed idee - maar is dat ook een probleem met injectiemotoren? Met tanken heb ik nooit problemen.
Voor zover ik weet zit in de sturing van de injectie een sensor die de luchtdruk voelt. Dat is nodig om op hoogte het mengsel te verarmen want de lucht is daar ijler en anders zou je stoichiometrische verhouding van 14.7/1 niet behouden blijven. Stel nu dat die sensor, eens op hoogte fout begint te meten en het mengsel te arm of te rijk maakt. Beide zorgen er voor dat de mengeling niet ontbrandt. En met warme katalysatoren zou je niet eens de geur van benzine ruiken bij te rijk. Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Just my 2 ct
Kijk nu komen we ergens, dat lijkt me een hele goede verklaring. Die sensor. Weet je toevallig hoe die heet of waar hij zit?
06 jul 2022 8:14
Ik weet helaas niet precies welke sensor het is en/of waar deze zich dan bevindt. Maar logisch gezien werkt zo een sensor samen met de luchtmassameter of is daar mee ingebouwd. Als de LMM de taak alleen klaart is mijn theorie natuurlijk voor de vuilbak, of het moest zijn dat de LMM vervuild is en lucht met lagere densiteit niet juist kan waarnemen. Dus ik zou sowieso de LMM (laten) nakijken. Deze kosten ook geen fortuin en zijn makkelijk te vervangen.
07 jul 2022 19:50
De LMM heb ik al vervangen, maar het probleem is nog steeds aanwezig. :/
08 jul 2022 0:18
Dat die naald twee milimeter naar rechts staat is geen enkel probleem. Ga maar een keer echt scheuren, dan zal hij nog verder naar rechts gaan en ook dat is geen probleem.
Dat jouw motor er zomaar mee kapt is natuurlijk echt
en
en
.
Ik zou gokken op iets elektrisch maar FvdVeen schreef dat al. (bv haperend contactslot)
Je zou alle stekkers die met motor en brandstof te maken hebben een paar keer los kunnen trekken en weer vastduwen. Misschien zit ergens een vuiltje tussen.
Volgens mij heeft de 986 geen aparte hoogteschakelaar.
08 jul 2022 8:58
we lezen hier het betere "facts & gambling".
gewoon eerst de foutcodes ns uit (laten) lezen. (als je huis in het zuiden van het land woont kan ik dit ff voor je doen)
08 jul 2022 15:29
dpRide schreef:als je huis in het zuiden van het land woont
Waar dat huis woont staat onder de naam
10 jul 2022 20:24
Oesje, da's ietsie te ver naar het zuiden.
12 jul 2022 5:46
NordRack2 schreef:Dat die naald twee milimeter naar rechts staat is geen enkel probleem. Ga maar een keer echt scheuren, dan zal hij nog verder naar rechts gaan en ook dat is geen probleem.
Dat jouw motor er zomaar mee kapt is natuurlijk echt
en
en
.
Ik zou gokken op iets elektrisch maar FvdVeen schreef dat al. (bv haperend contactslot)
Je zou alle stekkers die met motor en brandstof te maken hebben een paar keer los kunnen trekken en weer vastduwen. Misschien zit ergens een vuiltje tussen.
Volgens mij heeft de 986 geen aparte hoogteschakelaar.
Dat wilde ik natuurlijk vermijden, vandaar mijn vraag hier
Contactslot is ook al eens vervangen en vind ik gek, met de hoogte.
Ik zal eens bij de dealer vragen, of ze gewoon de foutcodes uit kunnen lezen en niets meer. Die zien alleen maar dollartekens. Is ietsje dichterbij dan Vlaanderen
16 jun 2023 7:35
Het is niet het contactslot. Wanneer ik het contact tijdens het normale rijden uit zet, gaat de snelheidsmeter naar 0. Dit is op de bergpassen niet het geval.
17 jun 2023 12:40
Je zult op zijn minst met de betere uitlees tools aan de slag moeten gaan om e.a. te zien of uit te sluiten.
Daarnaast is het belangrijk of je het kan laten optreden…om te kijk of het elektrisch, CPU of overig onderdeel.
Bij uitval, let ook op het cluster….welke meters doen evt nog iets…
22 jun 2023 22:37
Ik reed vandaag met de 997 ook de pas op.
Motor viel uit op 2600 meter. Olie temp 110 en water stond op 80 graden. Had gelukkig obd bij en fout code in de dme 1023. Had met benzine druk temaken.
De hogedruk pomp is vervangen pas.
Heb de tankdop er af gehaalt en daar hoorde je een flink vacuum. Een uurtje later deed de auto het weer.
We hebben wel octaan 100 getankt?
Kennis reed achter mij en had percies het zelfde.
Wie het weet mag het zeggen
23 jun 2023 17:01
Vandaag de stelvio op geweest zonder problemen.
Was wel een stuk koeler vandaag.
Gisteren was de caviapass. Die is voor de auto veel zwaarder. De stelvio is goed tedoen.
Ik zoek het een beetje in de temperatuur van de motorruimte. En de druksensor op de rail van de benzine met de injectoren
23 jun 2023 17:30
Je zou eigenlijk met een uitlees apparaat rond moeten rijden en live data bekijken met brandstof gerlateerde datapids...(en hopen dat je het grafisch kunt zien) en bijvoorkeur als het optreed.
25 jun 2023 11:55
Na wat langer denken over het probleem.
Kom ik meer bij de benzinetank uit.
Er zat veel vacuum op de tank.
De tank was halfvol. Ik hoorde bij contact aan de pomp voor inde tank op hoge toeren draaien( net als je ruiten sproeier pompje als hij leeg is)
Er zit ook een pomp in de tank die bij een half lege tank de benzine naar de anders kant over hevelt.
Ik heb gisteren weer passen gereden met een volle tank en geen problemen gehad.
Morgen naar gemund en de glossglockner op.
Wat me wel op val is dat de olie temperatuur snel op 110 graden staat bij een beetje klimmen. Water temp staat altijd strak op 80 graden
25 jun 2023 12:41
zou inderdaad goed een probleem met het vacuum in de tank kunnen zijn zoals jij het beschrijft.
Olietemperatuur van 110 graden schrik ik niet van, gebeurt ook bij mijn '71 als het heet is.
veel plezier in Gmünd in Kärnten!
26 jun 2023 21:24
Na wat langer zoeken op internet heb ik het woord luchtslot gevonden. (Viperlock) ik had er nog nooit van gehoort maar alles komt wel overeen met wat er is gebeurt. En de auto rijd weer super. Vandaag zonder problemen in gmund geweest en zo over de glossglocker naar sell am see.
Misschien ook wat minder goede benzine hier.
26 jun 2023 22:13
Vaporlock. Een viper in je lock lijkt me vrij gevaarlijk
26 jun 2023 22:18
Bestaat dat ook bij de 986 Boxster? Tanken gaat normaal, vrijwel altijd.
26 jun 2023 22:50
https://technisch-specialist.nl/index.p ... apour-lockHet is percies wat ik had, na afkoelen deed hij het weer, de motor zit best opgesloten en komt weinig rijwind. Met hoge buitentemperatuur en een slome dokus voor je word het bloed heet.
27 jun 2023 7:46
Tankontluchting systeem...is goed te volgen middels live data of evt aan te sturen. Die kunnen wel eens kuren vertonen.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.