Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
18 nov 2023 11:41
Ik rijd met een 911 3.2 G50 van 1988. Deze zomer heb ik rondgereden met te weinig olie en begon te motor op een bepaald moment te tikken. Onmiddellijk gestopt met rijden en laten takelen. Achteraf olie opgegoten, maar de tik blijft en is heel duidelijk hoorbaar boven de 2500 toeren. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Tnx!
18 nov 2023 11:58
Té weinig olie
Hoeveel liter heb je er bij moeten schenken om weer op het juiste peil te zijn
Het systeem van een Carrera 3.2 heeft ruimte voor circa 13 liter olie …. zelfs als je er 5 liter bij hebt moeten gooien acht ik motorschade onwaarschijnlijk - zolang je niet veel gooi en smijtwerk in bochten hebt gedaan.
Een “tik” op internet beoordelen is lastig, al dan niet onmogelijk
18 nov 2023 12:06
Misschien al eens zeggen op welke manier precies je de olie gepeild hebt
18 nov 2023 12:17
Thomasvhb schreef:Deze zomer heb ik rondgereden met te weinig olie
Welkom hier!
Als bovenstaande klopt wat je zegt tikt er nu mogelijk een drijfstanglager.
Niet meer rijden of starten en een goede diagnose laten stellen is het eerste wat nu verstandig is.
En ik ben benieuwd hoeveel km er op de teller staat. Ik gok dat deze 911 al veel kilometers gedraaid heeft.
18 nov 2023 15:24
Erwin schreef:Welkom hier!
Scherp
Inderdaad: Welkom Thomasvhb
Hier kan je jezelf en je Porsche even voorstellen.
20 nov 2023 12:47
Bedankt voor jullie antwoord allemaal!
Wel, gezien de motor in lage toeren geen tik geeft, heb ik het motorpeil kunnen checken na ongeveer een 10-tal minuten stationair te laten draaien. Ik heb ca. 5 liter opgegoten en zat dan net onder het laagste niveau. Ik reed op het moment dat ik de tik beginnen horen ben wel vrij sportief, meer zeker niet extreem.
Nu, mijn Porsche staat momenteel bij een garagist welke gespecialiseerd is. Hij stelde onmiddellijk voor een ander motorblok te plaatsen. Stevige som geld, geen gereviseerd blok en mijn blok zou ik moeten afstaan. Een soort dure ruilhandel. Heb ik onmiddellijk geweigerd...
Ik ben van Deinze (vlakbij Gent) in België. Dit is een Nederlands forum, maar misschien kennen jullie goeie adressen van "eerlijke" experts in mijn buurt voor een correcte diagnose?
Bedankt alvast!
20 nov 2023 12:59
Een “inruilsysteem” van de oude motor is niet ongebruikelijk.
Toch zou ik er de voorkeur aan geven om jouw eigen motor aan te pakken, na de zorgvuldige diagnose zoals Erwin ook al aangeeft. Al is het alleen al om mogelijke “Matching Numbers” te behouden. Dit is niet de meest voordelige oplossing maar mogelijk wel de betere.
Succes!
20 nov 2023 13:25
Als Zaffelare / Lochristi niet te ver is eens gaan praten met Flat4to6?
Dichterbij voor jou is natuurlijk Carrera Motors, maar het zou me verwonderen als die dit (revisie of iets dgl) zelf zouden doen & het gewoon uitbesteden. Stel je voor dat je 3.2 een drup olie zou lekken in hun marmeren paleis…
20 nov 2023 16:03
Hoi Thomas,
Goed adres in Berlare is JC Motors, werkt aan alles van de eerste luchtgekoelde tot 991, gezien de 992's nog voornamelijk in dealer-circuit zitten. Zowel complete restauraties, als revisies en gewoon onderhoud.
Zal ongeveer even ver zijn als Lochristi.
21 nov 2023 13:03
Bedankt allemaal! Ik steek eens mijn licht op bij Flat4to6 en bij JC Motors!!
Ik hou jullie op de hoogte...
22 nov 2023 0:49
klinkt inderdaad als beschadigde drijfstanglagers, zeker als er meer dan 5 liter olie bij moest om weer boven het minimum streepje te komen....
deze lagers kosten maar een paar tientjes, maar vragen een complete demontage van je motor. Ik zou in dit geval ook de voorkeur geven aan (totale) revisie van je eigen motor. Leg je oor eens te luister bij enkele verschillende specialisten en laat hen een prijsopgaaf doen, dan krijg je een beter beeld van je alternatieve opties.
22 nov 2023 10:27
degeus schreef:Ik zou in dit geval ook de voorkeur geven aan (totale) revisie van je eigen motor.
Grote kans dat de motor daar allang aan toe was.
Daarom vroeg ik ook de in dit geval belangrijke km stand die nodig is om zinvol mee te kunnen denken, waar ik helaas geen reactie op kreeg.
Want, of er is geen olie gevuld na het aflaten van de olie bij het olie verversen of de motor verbruikt verschrikkelijk veel olie waardoor het niveau zo laag stond of de motor lekt heel veel.
Alle drie de opties zorgen er voor dat er nu een reparatie of revisie nodig is.
degeus schreef:Leg je oor eens te luister bij enkele verschillende specialisten en laat hen een prijsopgaaf doen, dan krijg je een beter beeld van je alternatieve opties.
Niet mee eens. Door bij verschillende bedrijven te vragen krijg je (vaak) verschillende verhalen en beeld bij dit soort problemen.
Want er zit heel veel verschil in kwaliteit en kunde bij de 'specialisten' onderling. Wie geeft het complete en juiste plaatje?
En hoe kun je dan als leek de echte kunde van de specialist op dit gebied bepalen? Het is zaak de juiste man te vinden die het complete plaatje goed doet: diagnose, communicatie, techniek en prijs.
22 nov 2023 12:06
Het is zaak de juiste man te vinden die het complete plaatje goed doet: diagnose, communicatie, techniek en prijs.
Dan zul je toch bij een paar specialisten langs moeten gaan om er achter te komen in welke man/bedrijf je het beste gevoel hebt. Dus eigenlijk komt het op hetzelfde neer als wat hierboven al werd geschreven......Je zult verschillende verhalen/schattingen horen.
22 nov 2023 12:11
ik zou in dat geval graag afgaan op ervaringen van anderen.
22 nov 2023 12:50
outletvalve schreef:Dan zul je toch bij een paar specialisten langs moeten gaan om er achter te komen in welke man/bedrijf je het beste gevoel hebt.
Mee eens, of je moet al ervaringen hebben met een goede en fijne monteur, dan hoef je niet te zoeken.
.....en laat hen een prijsopgaaf doen, dan krijg je een beter beeld van je alternatieve opties.
Ik bedoelde dat het voor een leek verdraaid moeilijk inschatten is aan de hand van een prijsopgaaf wat de beste optie is.
De goedkoopste kan de slechtste en uiteindelijk duurste zijn als de revisie een jaar later nog een keer gedaan moet worden, maar dan goed en zoals het hoort.
Ik heb bijvoorbeeld hier nu 2 gereviseerde motoren liggen die de afgelopen jaren gereviseerd zijn en waar ik nu mee bezig ben goed te reviseren. Op de bijgeleverde oude facturen en de manier hoe de motor in elkaar is gezet kan ik zien wat er toen gereviseerd is en wat er fout gegaan is. De eigenaar kwam er in beide gevallen zo'n 10.000 km later achter dat er indertijd het verkeerde bedrijf gekozen is. En misschien kort na revisie wel andere Porsche rijders heeft geadviseerd om daar ook heen te gaan.
En gisteren is hier een auto gebracht die niet goed loopt maar waarbij de klant wel recent 5000,- heeft afgerekend bij een specialist die van alles vervangen heeft en nu zegt dat de motor gereviseerd moet worden. Ik kreeg de auto incl. de offerte voor revisie waarvan gezegd is dat hier het probleem zit. Ik kom net terug van een proefrit en zag al snel dat er veel verkeerde dingen zijn gedaan en dat juist een revisie niet nodig is.
22 nov 2023 14:58
Als ik jou was zou ik de Carrera 3.2 op een trailer zetten en de kilometers naar Steenwijk heen en weer voor lief nemen
Thomasvhb schreef:Hij stelde onmiddellijk voor een ander motorblok te plaatsen. Stevige som geld, geen gereviseerd blok en mijn blok zou ik moeten afstaan. Een soort dure ruilhandel. Heb ik onmiddellijk geweigerd...
Met een (niet gereviseerde) ruilmotor weet je niet wat je koopt. Ik vind wat dat betreft je keuze/beslissing verstandig
Nu nog een specialist raadplegen die jou goed kan adviseren - en je de verschillende mogelijkheden op kan noemen
Succes met de overpeinzingen
24 nov 2023 10:28
Om te antwoorden op de vraag van de tellerstand: hij staat momenteel op een goeie 260.000 km, maar mogelijks heeft ie er een pak meer. Ik heb inderdaad een goeie 5 liter olie moeten toevoegen om net op het minimum uit te komen. Dus mijn beestje heeft redelijk wat olie gedronken de laatste 100 kilometers. Ik denk inderdaad tijd voor een volledige revisie (waar ik jammer genoeg natuurlijk niet op gerekend heb)... Nu is natuurlijk de hamvraag: wie?
24 nov 2023 10:37
Wanneer het mijn keuze zou moeten zijn, dan zou ik mij goed inlezen op het forum in de verhalen over revisies en tevredenheid over de uitvoerende specialisten.
MIJN keuze zou dezelfde zijn als die van Olaf denk ik:
Olaf schreef:Als ik jou was zou ik de Carrera 3.2 op een trailer zetten en de kilometers naar Steenwijk heen en weer voor lief nemen
……..
24 nov 2023 11:23
Alle respect voor Erwin, maar er zijn natuurlijk meer goede Porsche specialisten te vinden in Nederland/België.
24 nov 2023 13:42
Eens.
Vandaar mijn opmerking over het inlezen. Daarnaast gaf ik aan wat mijn voorkeur zou zijn.
24 nov 2023 18:22
outletvalve schreef:… maar er zijn natuurlijk meer goede Porsche specialisten te vinden in Nederland/België.
Helaas ook veel die de schijn hebben goed te zijn
Inderdaad - even inlezen
25 nov 2023 1:04
Iedereen die niet een paar keer per jaar een 911 motor revisie “doet” is m.i. per definitie geen specialist.
Een poetser die autos verkoopt, olie kan wisselen en wellicht kleppen kan stellen is geen specialist op een 3.2 revisie.
Een advies om van een 3.2 de motor te wisselen is op zich al zeer twijfelachtig, los van waar hij die vandaan denkt te halen zou ik eerst je eigen blok laten beoordelen voor herstel.
Offerte vooraf aanvragen heeft m.i. ook beperkt zin, je weet helaas pas wat er gebeuren moet als de motor uit elkaar op tafel ligt.
In basis kun je wel afspraken maken over geschatte uren voor demonteren en opbouwen en uurtarief als minimum/basis.
Dure delen als krukas, oliepomp, zuigers, cilinders etc is kwestie van pech of geluk….
Uiteindelijk moet je een goed gevoel en click hebben met je specialist, ik rij er graag 2 uur voor richting noord Overijssel
25 nov 2023 9:07
Had je de oliemeters nog afwijkende waarden zien geven (vlak) voordat je stopte?
Olie-niveau-meter zou toch lager moeten staan, alhoewel die niet meer dan een indicatie schijnt te geven.
Succes met het oplossen van de tik. Je wilt toch weer
.
25 nov 2023 23:39
Die laat toch alleen het oliepeil zien bij stationair toerental?
26 nov 2023 9:30
Klopt, de juiste waarde geeft hij aan bij een warme motor bij stationair toerental en stilstand (mits de auto op een vlakke ondergrond staat).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.