Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hoog HC bij 74'er 911

21 jan 2024 14:07

911 uit 74 heeft een te hoog hc waarde wat zou de oorzaak kunnen zijn

Re: Hoog hc

21 jan 2024 14:10

staat van de motor niet meer al te best





.

Re: Hoog hc

21 jan 2024 17:48

Net gereviseerd 3000 km

Re: Hoog hc

21 jan 2024 21:01

En hoe waren de rest van de waardes? zoals co,co2 en lambda waarde?

Re: Hoog hc

21 jan 2024 21:48

car-3.0 schreef:Net gereviseerd 3000 km


Motormeister :?: :)

Re: Hoog HC bij 74'er 911

21 jan 2024 23:22

Temperatuur sensor kapot,waardoor er een verkeerd brandstofmengsel gevormd word wat niet juist verbrand met als gevolg een te hoge hc gehalte?

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 10:20

Goed dat je een vraagteken gebruikte :mrgreen:

Want een 74-er 911 heeft geen (temperatuur) sensor die de mengselsamenstelling kan beïnvloedden. :D





.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 14:31

Dat weet ik,maar wel een olietemp sensor.
Dat vraagteken zette ik dat misschien de auto niet weet hoe warm de motor is en daardoor een verkeerd mengsel inspuit.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 14:33

Hoog koolstofgehalte krijg je toch als je geen zuivere verbranding hebt? Dus arm of rijk mengsel?

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 16:27

'74 heeft toch CIS (K-jetronic) injectie?

Dat systeem heeft alleen iets aan elektronica wat de ontsteking regelt, de rest is allemaal mechanisch.

Als alle componenten van het systeem goed zijn, dan werkt het top. Maar als 1 component minder is dan niet.

Wat ik er van weet (ik ben geen specialist, maar heb er wel aan gesleuteld)

- Na de tank zit een pomp en die zet het brandstofsysteem onder druk
- Ook wordt met een accumulator in de leidingen naar de motor deze druk behouden, dus motor uit zou inhouden dat het systeem nog steeds onder druk staat
- Brandstof gaat naar de WUR (Warm Up Regulator) en die veranderd de brandstofdruk naar gelang de motor warm wordt.
- Ook zit er een temperatuursensor in de motor die bij een koude motor (bi-metaal maakt contact) een koudestart injector aanstuurt.
- De spinnenkop krijgt brandstofdruk die gereguleerd is door de WUR en het CO is te stellen door de weger iets omhoog of omlaag te draaien (rijker en armer maken mengsel)
- Iedere injector spuit continue brandstof in, deze moeten goed zijn en niet lekken / druppelen

meest voorkomende problemen;

Slecht (warm) starten --> Accumulator stuk, temp sensor maakt geen contact
Te rijk mengsel --> WUR niet goed afgesteld --> moet op een testbank en kan je niet zelf OF luchtweger niet goed afgesteld
Te arm mengsel --> lucht lekkage langs alle delen in inlaat zoals O-ringen rond injector etc. OF luchtweger niet goed afgesteld

In Zoetermeer zit iemand die de WUR opnieuw af kan stellen en kan reviseren. Verder is het ook wel een beetje de hand van de meester om de luchtweger goed af te stellen.

Beetje een korte en simpele uitleg, het systeem omvat meer dan alleen dit. Op internet zijn hele goede originele handleidingen in PDF vorm van Bosch te vinden. Als het je interesseert, leuk om door te nemen.

Succes :-)

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 16:33

erwin964c4 schreef:Dat weet ik,maar wel een olietemp sensor.
Dat vraagteken zette ik dat misschien de auto niet weet hoe warm de motor is en daardoor een verkeerd mengsel inspuit.

De auto weet dondersgoed hoe warm het is, maar niet door een sensor met betrekking tot de injectie. Er is geen sensor die daar invloed op heeft.
De olietemperatuursensor waar je nu op doelt geeft alleen info aan de linker klokje op het dashboard. Net als bij de meeste andere Porsche's.


.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 16:53

erwin964c4 schreef:Hoog koolstofgehalte krijg je toch als je geen zuivere verbranding hebt? Dus arm of rijk mengsel?

Dat kan.
Maar het hoeft niet aan het injectiesysteem te liggen, die kan heel goed werken en juist afgesteld zijn en toch kan de motor een hoog HC hebben.
Onverbrande benzinedelen resulterend in een hoog aandeel koolwaterstoffen (HC) in de uitlaatgassen kunnen verschillende oorzaken hebben.


.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

22 jan 2024 20:34

DLotus schreef:'74 heeft toch CIS (K-jetronic) injectie?

Dat systeem heeft alleen iets aan elektronica wat de ontsteking regelt, de rest is allemaal mechanisch.
Klopt niet helemaal,De warm-up regulator heeft een elektrische aansluiting, net als je lucht omloopklep.
tbv het opwarmen van het bi-metaal wat in deze onderdelen zit.


Als alle componenten van het systeem goed zijn, dan werkt het top. Maar als 1 component minder is dan niet.

Wat ik er van weet (ik ben geen specialist, maar heb er wel aan gesleuteld)

- Na de tank zit een pomp en die zet het brandstofsysteem onder druk
- Ook wordt met een accumulator in de leidingen naar de motor deze druk behouden, dus motor uit zou inhouden dat het systeem nog steeds onder druk staat
- Brandstof gaat naar de WUR (Warm Up Regulator) en die veranderd de (stuurdruk) naar gelang de motor warm wordt.
- Ook zit er een temperatuursensor in de motor die bij een koude motor (bi-metaal maakt contact) een koudestart injector aanstuurt.
- De spinnenkop krijgt een stuurdruk die gereguleerd is door de WUR en het CO is te stellen door de weger iets omhoog of omlaag te draaien (rijker en armer maken mengsel)
- Iedere injector spuit continue brandstof in, deze moeten goed zijn en niet lekken / druppelen

meest voorkomende problemen;

Slecht (warm) starten --> Accumulator stuk, temp sensor maakt geen contact
Te rijk mengsel --> WUR niet goed afgesteld --> moet op een testbank en kan je niet zelf OF luchtweger niet goed afgesteld
De wur is met een paar kunstjes zelf wel af te stellen.
Te arm mengsel --> lucht lekkage langs alle delen in inlaat zoals O-ringen rond injector etc. OF luchtweger niet goed afgesteld

In Zoetermeer zit iemand die de WUR opnieuw af kan stellen en kan reviseren. Verder is het ook wel een beetje de hand van de meester om de luchtweger goed af te stellen.

Beetje een korte en simpele uitleg, het systeem omvat meer dan alleen dit. Op internet zijn hele goede originele handleidingen in PDF vorm van Bosch te vinden. Als het je interesseert, leuk om door te nemen.

Succes :-)


Een '74 was de eerste met k-jetronic,dit systeem is door de jaren heen verschillende keren gewijzigd.
De juiste schema's en aftelgegevens zijn een must.

Om verwarring te voorkomen, Je systeemdruk en je stuurdruk zijn 2 verschillende dingen.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

23 jan 2024 10:16

De 911-2.4T was er in 1973 ook al met K-jetronic.





.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

23 jan 2024 22:11

Voor de Amerikaanse markt volgens mij.

Re: Hoog HC bij 74'er 911

26 jan 2024 13:22

goede middag,

Een hoog HC duid op veel onverbrande benzine.
Loopt hij netjes op alle cilinders? Kun je controleren door met lopende motor een voor een de bougiekappen los te trekken. Als na het lostrekken de motor slechter gaat lopen, dan is die cilinder in orde. Misschien ligt het aan 1 bougie?!
De warmloopregelaar blijft ook wel eens hangen. Is er verschil tussen tussen koude en warme motor?
De O2 waarde is ook belangrijk, als de motor teveel zuurstof krijgt klopt t mengsel ook niet en zal niet alle benzine verbrandt worden.

succes

Re: Hoog HC bij 74'er 911

28 jan 2024 20:02

[quote="car-3.0"]911 uit 74 heeft een te hoog hc waarde wat zou de oorzaak kunnen zijn[/quote]
Beste car-3.0,
Zijn de Injectors al eens vervangen of heeft Uw auto carburateurs? Dat kan ook nog natuurlijk! Heeft U een Lambdawaarde ? alles onder 1 is een rijk mengsel alles erboven een arm mengsel .
Een slechte bougie(kabel)kan al genoeg zijn voor een hoge Hc maar ook een druppelende injector of bv een vlotter die blijft hangen.
Alle extra info over de huidige staat van uw auto maakt het gemakkelijker om tot een oplossing voor uw probleem te komen .
Plaats een reactie