Auteur |
Bericht |
SCR
|
Cayman S van deuken naar strak en meer
Hallo Allemaal, Zoals ik in mijn introductie heb geschreven heb ik twee Caymannen S Beide hebben flink wat werk nodig. De oudste van bouwjaar 2006 is wit en komt uit de zandbak. De andere is van 2007 en is Arctic Silver. De auto kocht ik toen ik op zoek was naar een hand geschakelde bak voor de witte. Over de Zilveren gaat dit draadje, de Witte zal ik beschrijven in een ander topic. Maar dat zal nog even moeten wachten. Ik zal de bouw en werkzaamheden hier opschrijven zodat iedereen het kan volgen. Ik heb de auto al sinds sept 2018. Inmiddels is het werk al redelijk gevorderd. Ik zal bij het begin beginnen en zo doorschrijven naar de status zoals ie nu is. Zoals op de foto's te zien is de schade rechtsvoor redelijk. Gelukkig was de draagbalk licht beschadigd. In volgende foto's zal dat beter te zien zijn. De totale schade van de auto was: Rechts voor scherm en binnenscherm Voorklep Dwars voor balk Reservewielbak (waar geen reservewiel in ligt) Koplamp voorbumper Impact pipes Aluminium impact bumper Koelers Ophangbeugel koeler Stuur Airbag Passagier airbag Gordelspanners afgegaan Links achter een deuk Achterbumper ( op de foto te zien) Bodem achterbak iets krom Motor op een hoop Doordat het voorraam kapot was, en de voorklep redelijk beschadigd kon de auto niet buiten staan omdat dit ten koste zou gaan van het interieur en dat zou jammer zijn. Ik was al met de demontage van de Witte begonnen maar ben toen geswitcht naar deze auto. Het demonteren van de voor klep en het rechter voorscherm was zo gedaan. Vervolgens al het plastic werk van het voor compartiment eruit en de spullen die in de weg zouden zitten bij het weghalen van de reservewiel bak. Uiteindelijk heb ik de hele voortrein eronder vandaan gehaald en de hele auto op bokken geplaatst. Het loshalen van de voor dwars balk en de reservewielbak ging wat lastiger. Alle puntlassen losboren en veel stuk knippen. Als ik het nog eens zou moeten doen zou ik een andere manier kiezen. Omdat ik niet precies wist hoe de nieuwe reservewiel bak eruit zou zien ben ik heel omzichtig te werk gegaan. Beter een stap te weinig dan één teveel. Uiteindelijk zijn alleen de twee draagbalken en de binnen schermen blijven staan. Voor nu even genoeg. Ik zal nog wat foto's plaatsen.
|
22 feb 2021 23:13 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
|
22 feb 2021 23:39 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Ongekend, zo’n project hier op PF, erg mooi om te volgen en interessant om de moeilijkheden te lezen, die je moet overwinnen om een moderne Porsche te restaureren. Deze zomer bij een PF meet?
|
23 feb 2021 8:29 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Knap werk! Ben zelf helemaal niet thuis in plaatwerken, ben benieuwd hoe je de maatvoering opvolgt bij de opbouw/plaatsen van de delen!
|
23 feb 2021 8:38 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Erg gaaf om te lezen! Wat leuk dat je dit wilt delen met ons.
|
23 feb 2021 8:39 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Wauw wat een werk zeg! Succes er mee maar ik verwacht dat het goed komt
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
23 feb 2021 15:08 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Leuk om te gaan volgen en veel succes
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
23 feb 2021 18:10 |
|
|
Rijn
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Herkenbaar. Doe het goed , en kwaliteit kost tijd.
_________________________________________ http://www.theovanrijn.nl/
|
23 feb 2021 18:20 |
|
|
porschenot
ex 993 ex 996
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
En geld suc6 met je bouwdoos
|
23 feb 2021 21:41 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Bedankt voor jullie reacties. Erg leuk om te horen dat jullie het waarderen. De maatvoering blijft altijd een belangrijk ding. Goed meetgereedschap is het halve werk en logisch denken. Kruismetingen en vergelijken tussen links en rechts help altijd wel. Ook heb ik het voordeel dat ik nog een onbeschadigde body heb staan waaraan ik kan meten. Ook is het erg belangrijk om goed te blijven kijken of je wel alle schade hebt gevonden. Zoals ik al heb geschreven is de auto al in een ver gevorderd stadium. Getwijfeld of het zou lukken heb ik nooit maar je vraagt je af en toe wel eens af waarom je het in godsnaam doet. Ik ga dan vaak wel eens met iets anders aan de auto aan de slag. Vooral dat uitboren van die puntlassen is minder leuk. Niettemin gaat het altijd wel eens fout en dan is de vraag hoe los je het op. Toen de hele voorkant erin zat en ik de body-panelen ging monteren kreeg ik de naden tussen de panelen niet overal goed. Wat bleek, aan de linker kant was er ook iets krom en dat heb ik toen op een trekbank rechtgetrokken. Daarna paste de naden. Vrienden van mij vonden het allang goed, maar ik niet ik wil het top. Trekbank dus. Volgende keer zal ik anders te werk gaan. Weer wat geleerd. Hierboven zie je de rechter draag balk klaar voor proefpassen. Het voorbereide donorstuk en proefpassen met klemmen. Hier een ander aanzicht van het stuk met klemmen vastgezet. Het liefst had ik de bovenrail waar het spatbord aan vast komt ook vervangen maar daar vragen ze zoveel geld voor. Ik heb zo goed mogelijk gelast en daarna afgewerkt zodat roest geen kans krijgt. Verder het proefpassen van de wielbak. Deze heb ik nieuw gekocht. De maatvoering was goed.
|
23 feb 2021 23:25 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Zou qua hoeveelheid werk wat nog moet gebeuren moeten kunnen. Laten we hopen dat corona geen roet in het eten gooit.
|
23 feb 2021 23:27 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Toen het rechter binnenscherm erin zat, gelast en wel, was het passen van de onderbak en het sluitstuk voorop, of dwars balk de volgende stap. Alles paste top dus al snel kon er gelast worden. Op de plek waar het stuurhuis zit moet de wielbak ook vast gelast worden. Volgens Porsche moet je daar puntlassen. Hiervoor zitten o.a. die ronde gaten in de wielbak zodat je kunt puntlassen. Helaas heb ik geen puntlassen apparaat dus hier iets afgeweken. Proplassen dus, maar wel mooi geworden en stevig. Alle lasnaden zijn met zink gespoten speciaal voor lasverbindingen. Toen ik begon met de bak vast te lassen kwam ik er al vrij snel achter dat er iets niet klopte. Het lassen ging voor geen meter. Het duurde even voor ik erachter kwam dat het aan de zinkverf lag. Ondanks dat het veel werk was en ik de nieuwe bak moest beschadigen heb ik hem er toch af gehaald. Het moet goed. Zo'n bak kost ca. Eur. 1.000. Die gooi je niet zomaar weg. Herstellen dus. Nieuwe strip gemaakt en erin gelast. Nieuwe zinkverf, dit keer wel de goede en lassen maar. Uiteindelijk konden de bak en de dwarsbalk afgelast worden en primer eroverheen. Alle las verbindingen zijn met carrosseriekit van 3M afgedekt en daarna lak erop. Voorzijde klaar, op naar de achterzijde de achterkant.
|
24 feb 2021 0:03 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Gaten voor puntlassen ... die zijn toch juist om te kunnen proplassen Hoe meet je je referentie punten, als je dit zonder richtbank doet
|
24 feb 2021 8:16 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
zeer interessant dit! ik ben benieuwd naar de vorderingen
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
24 feb 2021 12:13 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Mooi project om te volgen
_________________________________________ Less is more !
|
24 feb 2021 13:49 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
De gaten voor het proplassen heb ik er zelf ingezet. Bij Porsche in de productie worden de puntlassen al aangebracht voordat de draagbalken worden samengesteld. Bij een chassis wat al buiten de fabriek is kun je de bak aan de onderzijde alleen nog proplassen maar het schot tussen de reservewiel ruimte en de stuurinrichting zou je via de grote gaten in de bodem van de bak nog kunnen puntlassen. De referenties waren in dit geval de uiteinden van de draagbalken omdat die nog ok waren. De bak kun je aan het schot plaatsen waarachter de stuur inrichting zit. Kort gezegd het kan maar op één manier in elkaar als de dwars balk is gepositioneerd. Verder zitten er op de rails waar de schermen op geplaatst worden 4 gaten waar je meetgereedschap op kunt plaatsen. Hier kun je een kruismeting doen met een soort grote schuifmaat. Bij mij is de afwijking daar op minder dan een mm.
|
24 feb 2021 16:55 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Da’s kleiner dan de tolerantie die Porsche hanteert
|
24 feb 2021 18:58 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
knap werk hoor!
|
25 feb 2021 10:37 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Ja dat is niet zo moeilijk. Porsche moet steeds kiezen tussen nauwkeurig en kosten effectief. Nauwkeuriger kost nu eenmaal meer tijd en dus geld. Wij hobbyisten kunnen het ons veroorloven om er eenvoudig meer tijd in te stoppen en iets nauwkeuriger te zijn. De marges zijn in de loop der jaren wel flink kleiner geworden omdat de fabrikanten er in slagen steeds nauwkeuriger te werken. Mijn auto is van 2007. Ik ben erg onder de indruk van het chassis en de carrosserie wat Porsche destijds bouwde. Ik kan niet anders zeggen dan hoge kwaliteit. Ik heb ook aan een Jeep Cherokee gewerkt enige tijd geleden. Wel........ da's andere koek. Zowel het staalwerk als de bedrading.
|
25 feb 2021 12:15 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
|
25 feb 2021 13:46 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Subliem!! Heerlijk dit soort oplossingen!! Was het niet gelukt met hamers en tasjes denk je? Leuk topic om te volgen, kunnen we weer een hoop van leren met ze allen!!
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
25 feb 2021 14:05 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Wauw zeg, dat is vakmanschap !!!
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
25 feb 2021 14:40 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
@ Neppert: ik heb het geprobeerd maar kon er niet echt bijkomen met de hamer. Ik weet niet of ik met hamers de mooie ronde vouwen terug had gekregen in de ril. Dat wilde ik absoluut. Dus de moeilijke weg, het moet goed.
@GinnFizz: dankjewel. Ik ben blij met het resultaat, maar zou het nog beter willen. Ik vraag me na zoiets altijd af hoe een vakman het zou hebben opgelost.
Zoals gezegd aan het begin van dit topic, ik ben al veel verder in real live dan volgens het topic is te vermoeden. Er komt nog meer. Motor geschikt maken, bak en motor erin (in mijn eentje op de grond) Wielen, voorbumper (niet een originele) Modificatie van de achterbumper, plaatsen van een vleugel, vervangen van het dashboard, het richten op een trekbank, uitlezen van alle computersystemen, toevoegen van sport chrono. Het is zo gaaf dit te doen.
Bedankt voor alle reacties.
|
25 feb 2021 16:06 |
|
|
Rijn
Zelfstandig ondernemer autoplaatwerker spuiter
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Heel goed bezig, leerzaam topic voor velen.
_________________________________________ http://www.theovanrijn.nl/
|
25 feb 2021 20:50 |
|
|
SCR
|
Re: Cayman S van deuken naar strak en meer
Dank je Theo. Dit is één van de auto’s waar ik je in een mail over heb verteld. Ik kom binnenkort bij je kijken.
|
25 feb 2021 21:47 |
|
|