Auteur |
Bericht |
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Restaureren 3.2
Vandaag ben ik dan eindelijk begonnen met het demonteren van verschillende delen ivm het compleet overspuiten van de auto. Eerst begonnen met het kaal maken van de motorkap. De boutjes van het rooster draaide prima los, en de achterruitenwissermotor ook maar gelijk eraf gepakt. Daarna was de achterreflector aan de beurt. Aangezien ik die vorig jaar had aangepast stelde dat niets voor. En de gaten die ik daarin had uitgezaagd voor de mistlampen waren nog geheel roestvrij. Lang leve de tectyl
De bouten van de achterbumper en de achterste zijpaneeltjes draaiden allemaal wonderbaarlijk ook zonder problemen los. Alleen een tapeindje van een harmonicastuk draaide ik af , maar voor zover ik nu kon zien gaat dit bij de montage geen probleem opleveren.
Vervolgens waren de ruiten aan de beurt. Voorzichtig eerst alle metalen strippen uit de rubbers gehaald, waarbij die van de achterruit er toch iets gebobbeld uit kwamen. Gelukkig kon ik het nog terug recht buigen, dus maar hopen dat je hier straks niets meer van ziet. Het rechter achterruitje lekte wel eens wat water, maar nu weet ik waarom. Het rubber was helemaal gescheurd. De binnenrand zat klem op de carrosserie, terwijl het buitenste deel op z'n plek werd gehouden door het metalen lijstje. Links is nog wel in orde. Toen begon het feest met de achterruit. Voorzichtig in de rechter bovenhoek begonnen met eruit drukken, totdat ik ineens een aansluiting van de achterruitverwarming tevoorschijn zag komen . Maar gelijk een schroevendraaiertje gepakt om de stekkertjes los te duwen voordat ze af zouden breken. Toen de ruit eruit was gekeken of er ergens een stekker aan het rubber zat, maar achter het brandstoffilter in de motorruimte zitten volgens mij alle losse draden aan de juiste stekkertjes. Ik laat voorlopig het rubber maar los in de auto hangen met de stekkers gewoon aangesloten.
Bij het schuifdak een tegenvaller; ik weet nu dat deze afdichtingen maar voor eenmalig gebruik zijn. Nieuwe afdichtstrippen hiervoor bestellen dus. Het is gewoon een metalen stripje met daar omheen een linnen bandje. Maar dat mag de pret niet drukken.
De voorbumper was een ander verhaal. Eerst de zijkantjes losgemaakt, en daarna de grote rubberen strip eraf gehaald. Daarna de 4 moeren los gedraaid, maar geen bewegin in de bumper te krijgen . Terug naar binnen in m'n Haynes boek gekeken, maar er staan toch echt maar 4 moeren afgebeeld. Terug naar de garage en nogmaals geprobeerd. Nog steeds muurvast. Daarna een oude schroevendraaier tussen de steun en de bumper geslagen en uiteindelijk kwam er beweging in. Richtingaanwijzers los, geen probleem. Koplampsproeiers, groot probleem! De slangklem draaide goed los, maar de slang wilde met geen mogelijkheid van de sproeier af. Daarom maar even geprobeerd bij het T-stuk, en daar lukte het wel om hem los te koppelen. En zolang ik deze slang omhoog hield ging het goed, maar als ik hem los liet bleef de ruitensproeiervloeistof rijkelijk stromen. Gelukkig had ik een paar weken gelede maij achterremmen vervangen, en daardoor lag er nog een mooi stekkertje van een slijtageindicator in m'n prullenbak. Deze zijn van rubber en passen na enig aandringen perfect in de slang, zodat de ruitensproeiervloeistof in het reservoir kan blijven.
Tot op heden sta ik er van te kijken dat alles zonder problemen netjes heel los kwam. Niet slecht voor een auto die 21 jaar geleden de fabriek heeft verlaten. Hieruit blijkt toch wel weer de degelijkheid van een P
Binnenkort zal ik eens wat foto's maken van mijn vorderingen tot nu toe en ook de rest van het project zal ik van foto's en tekst voorzien.
_________________________________________ NPC 0577
|
21 jan 2007 22:02 |
|
|
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Double G, veel succes! Ik blijf het volgen...
|
21 jan 2007 22:26 |
|
|
Martin K.
Boxster 3.4 STwente
|
vreemde volgorde..?
Beetje vreemde volgorde
Ik heb destijds van buiten naar binnen gewerkt, dus eerst demontage alle kleine delen, o.a. knippers , rubbers ,harmonica's en dan pas de grote delen...
In je verhaal lees ik dat jij gelijk voor de hoofdprijs gaat, eerst 4 bouten van de voorbumper en daarna pas de knippers demonteren, lastig lijkt me dat, als je de bumper wilt eraf trekken en de draden van de knippers zitten nog vast aan de knippers
Niet blind staren op de Haynes manual, heeft 't ook niet altijd tot perfect in detail. Use common sense
Tip: bij montage wordt de juiste volgorde uiterst belangrijk, ik spreek uit ervaring
Ga je de voorschermen er ook nog afhalen
_________________________________________ Groeten uit Twente
|
21 jan 2007 22:55 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Interessant, DoubleG, Ik blijf het volgen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 jan 2007 23:32 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Veel suc6, het compleet overspuiten staat ook op mijn verlanglijstje...
|
22 jan 2007 4:28 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: vreemde volgorde..?
|
22 jan 2007 7:33 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
De ruiten moet je altijd met rubber en metalen strip in één er uit halen. De kans is groot dat de strippen zodanig verbogen zijn dat ze niet meer (netjes) te monteren zijn. Ik heb destijds ook mijn ruiten eruit gehaald, zag er een beetje tegenop, het was bij mijn specialist echter letterlijk in 5 minuten (voor en achter) gebeurd.
|
22 jan 2007 10:46 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Ik blijf ook volgen.
Een hele job , zeker als je het zelf gaat doen.
De mijne zijn ze aan het doen
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
22 jan 2007 14:19 |
|
|
DeniS2
911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank
|
Zonder nu te veel het draadje van GG te vervuilen, vanwaar jouw spuit actie Koen?
_________________________________________ Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
|
22 jan 2007 15:18 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Schuivertje vanwege koelvloeistofplek in een bocht
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
22 jan 2007 15:18 |
|
|
Mark
911 cabrio 3.2
Cayenne SHelmond
|
Veel Succes! De mijne is nu ook compleet gedemonteerd. Zoals het er nu naar uit ziet gaat hij over 2 weken naar spuiter. Een aantal weken geduld hebben en dan kan ik hem weer opbouwen.
Nogmaals veel succes... enne foto's zijn altijd leuk om te zien!
|
22 jan 2007 20:48 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Zo, je hebt je een aardige klus op je nek gehaald, en dat terwijl je nu eigenlijk je krachten zou moeten sparen, voor wat komen gaat dit jaar....
Veel suc6 Guido!!
Ik heb er veel bewondering voor en zal dit topic zeker blijven volgen!
Is die wel klaar voor de 1e slalom, of heb je de hoop al opgegeven om de 944 te kunnen verslaan?
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
22 jan 2007 21:14 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Re: vreemde volgorde..?
De bedrading van de richtingaanwijzers had ik al los gehaald, maar de moertjes waarmee de behuizing aan de bumper vast zit moeten toch echt langs de achterkant losgehaald worden Ik heb door mijn werk veel demontage ervaring, en bij huis tuin en keuken auto's kun je tegenwoordig alles in de bumper laten zitten als je deze demonteerd. Maar goede tips zijn altijd welkom Maar het linker voorscherm zal er ook nog af moeten aangezien er wat roestblaasjes rond de tankklep zitten. Vandaag heb ik verder de voorbumper kaal gemaakt, waarbij de nodige WD40 van pas is gekomen. De rubber balgen zijn na veel geduld netjes los gekomen, en ik heb nu ook ontdekt dat de slang van de koplampsproeiers aan de sproeier zelf zo los te halen was Ach ja, nu is die slang tenminste uit de weg. Ook gelijk nog maar de dorpelkappen eraf gehaald en van de gelegenheid gebruik gemaakt om de daarachter lopende olieleidingen te controleren. Die zagen er gelukkig nog perfect uit. Voor morgen staan de beide voorportieren en nog wat interieurdelen op het programma. Dit valt wat werk betreft wel mee, dus misschien dat ik een begin ga maken aan dat linker voorscherm. De buitenspeigels laat ik nog even zitten, zodat ik er over de weg mee naar mijn werk kan rijden
De reden dat ik deze klus nu doe is juist omdat de kleine eind maart wordt verwacht. Ik kan het dus beter voor die tijd gedaan hebben, want daarna komt het er toch niet van. De kinderkamer is al een poos klaar, dus moet ik mijn energie ergens anders kwijt En voor de 1e slalom zal hij zeker klaar zijn, en ik wil graag de strijd met je aan gaan, maar gezien de staat waar Kristy dan in verkeert lijkt het mij verstandig om in die periode niet te ver van huis te gaan. En van Lelystad terug naar Middelburg op zondagmiddag duurt toch al gauw 2,5 uur (en dat terwijl de heenweg probleemloos in 2 uur gaat ). En mocht je je nieuwsgierigheid tegen die tijd toch niet kunnen bedwingen mag je altijd op kraamvisite komen hoor .
_________________________________________ NPC 0577
|
22 jan 2007 22:15 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
hallo
nou ik heb vandaag ook mijn linker voorscherm er afgehaald wat een klus!
de bouten zitten overal er is vooral veel kit gebruikt!en het moet ook nog heel blijven.
veel sucses er mee.
gr anton964
|
23 jan 2007 1:14 |
|
|
MyFirst964
964C4Amsterdam
|
Anton,
Vanwaar de demontage van je linkerscherm?
Heb je er foto's van? De demontage van mijn schermen staan ook nog op mijn lijstje... ff kijken of alles er netjes uitziet... maar geen hoge prio...
|
23 jan 2007 22:53 |
|
|
Sjeezerrr
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)Apeldoorn
|
Nou ik kan het bovenstaande beamen.... als je ruitrubbers goed zijn, bij demontage beter de lijsten erin laten zitten!!! Het monteren van de lijsten is niet echt een fijn klusje als het niet je dagelijkse werk is...
Mijn auto is recent overgespoten en alle ruitrubbers waren nog goed te hergebruiken.... op het achterruitrubber na
Nu heb ik een achterruitverwarming met 6 aansluitingen op de ruit. (in verband met de voorruitverwarming) Deze draden zitten inderdaad in het rubber.
De lijst in het nieuwe rubber krijgen is knap lastig, maar wat je nog meer problemen kan geven is de lijst in het rubber houden bij de montage van de achterruit in de auto.
Het monteren van de ruit ging uiteindelijk redelijk goed (de lijst bleef goed zitten) en het eindresultaat is super ...
|
24 jan 2007 20:00 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
_________________________________________ NPC 0577
|
24 jan 2007 23:05 |
|
|
Auke231
996 GT3 Mk1Het Oosten
|
Mooi dat je ons laat mee kijken met de restauratie.. Wel jammer van dat scherm.. , ik hoop dat nog ergens eentje kunt vinden. Wel goed dat je de wagen nu aanpakt. Ik hoop niet dat je nog meer van dit soort dingen tegenkomt. Succes!
|
24 jan 2007 23:12 |
|
|
cabrio wim
|
restaureren 3.2
Guido, heb dat met m'n rooie marie ook gehad.
Denk je een paar blaasjes en kom je dat tegen, balen
Gewoon aan het eind resultaat denken, en bedankt dat je ons mee laat kijken in de keuken
|
24 jan 2007 23:17 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Zag je helemaal niks of zaten er al blaasjes bij de tankopening?wolf wordt toch wat nerveus
|
24 jan 2007 23:30 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Nou hier ben ik weer met een update. Afgelopen week elke avond en gisteren de hele dag druk bezig geweest er weer wat proberen ervan te maken .
Allereerst een bijkomend verhaal. Ik woon 2,5 km van mijn werk, dus dat is nou niet echt de moeite. Vrijdagavond moesten er toch een paar mensen daar overwerken, dus ik besloot mijn auto daar alvast naartoe te brengen zodat ik zaterdagochtend gelijk aan de slag zou kunnen. Op nog geen 500m van huis wordt ik aangehouden door 2 agenten op de fiets. Blijkbaar klopte er het een en ander niet aan mijn auto. Geen linker koplamp, geen nummerplaat voor, geen richtingaanwijzers voor, geen bumper voor, geen autopapieren bij me, dus een hele waslijst. Natuurlijk moest ik uitleggen hoe het kwam dat ik zo over straat ging. Ze konden er wel begrip voor opbrengen en toonde ook best wel interesse. Uiteindelijk kwam het er op neer dat als ik nu toch besloot om verder te rijden het volledig op eigen risico was. Ik heb ze maar verteld dat ik heeeeeeeeel voorzichtig verder zou rijden, en ondanks dat wenste ze mij toch ook nog een prettige avond. Ze bestaan nog, begripvolle agenten .
Maar nu terug naar mijn auto, hier eerst nog een paar foto's ervan zoals je er dus eigenlijk niet mee over straat mag. (de achterbumper met nummerplaat en de achterlichtglazen zaten er tijdens mijn ritje nog wel op)
Vervolgens eerst maar eens begonnen om de voorruit eruit te halen. Eerst de antennedraad losgemaakt. Daarna langs binnen een draad tussen het rubber gedaan waardoor het wat open gaat staan, en vervolgens voorzichtig tegen de ruit duwen en hij komt er probleemloos uit. Bedankt mensen voor de tip om de lijsten te laten zitten. Dit werkte prima . Nu was het tijd om alle sponnigen dicht te plakken om te zorgen dat het meeste stof buiten de auto blijft. Na wat overleg over wat kleine plekjes hier en daar met m'n collega's kon ik met het schuren beginnen. Het uiteindelijke resultaat is op de volgende foto's zichtbaar.
Aan de kleur van het schuurstof is duidelijk het verschil in lakken te zien. Het helderblauwe op het dak en het lichtblauwe van de neus en portieren zijn nog gewone uni-lak zonder blanke lak. Van de beide achterschermen en motorkap kwam wit schuurstof, wat er op duidt dat deze in het verleden al eens waren over gespoten met uni-lak met blanke lak. De bedoeling zoals ik het nu wil doen is nog een stapje verder, namelijk de uni-kleur met 2 lagen blanke lak, waarbij tussen de beide lagen blanke lak eerst nog een keer wordt tussengeschuurd om de kleinste oneffenheden eruit te halen en waardoor de uiteindelijke laklaag een mooie diepe glans krijgt. Op de foto's zijn nog een paar plekjes te zien die ik niet heb geschuurd (linker voorportier, rechter achterscherm) maar waar een stukje plakband zit geplakt. De reden hiervoor is dat er op deze plaatsen zich een heel klein deukje zich bevindt. Aangezien ik niet alles zelf kan is dit nu niet meegeschuurd zodat mijn collega's van de week kunnen zien waar er eventueel een klein likje plamuur op moet.
Op sommige plaatsen ben ik ook nog wat roestplekjes tegengekomen. Welbekende punten zijn de hoeken van de voorruitsponning. Toen de ruit er nog in zat was er bij mij niets te zien, maar na demontage was zichtbaar dat het hier toch aan het beginnen was.
Zoals op de foto's is te zien was ik er nu nog op tijd bij en was de roest nog oppervlakkig en dus volledig weg te schuren. Als het vanonder het rubber was gekomen hadden er hier en daar waarschijnlijk plaatjes ingelast moeten worden. Een ander plekje waar de roest begint te komen in op het bunt waar het achterpaneel en het achterscherm samen komen. Door de lastige vormen hier gaan we dat maandag even stralen, aangezien je er met een schuumachientje niet goed bij kan.
Tot slot nu natuurlijk nog het linker voorscherm. Door de blaasjes vlakbij de tankdop ben ik ooit op verder inspectie uitgegaan, en zodoende heb ik de roest in de vulhals ontdekt. Gisteren eerst maar eens begonnen het bakje eruit te halen. Deze zit met 4 lasjes aan het scherm en met een bandschuurmachientje lag het geheel binnen 10 minuten eruit. Vervolgens de coating aan de binnenzijde van het scherm bij de roestblazen weggehaald, en toen was duidelijk te zien dat het metaal al behoorlijk is aangetast, maar nog wel te redden is. De buitenzijde waar de blaasjes zaten heb ik kaal geschuurd, en hier was slechts 1 plekje te zien van 2x2 mm.
Maandag zullen we gelijk de binnenzijde van het scherm mee stralen om de "echte" schade te kunnen zien. Tot slot heb ik de beslissing genomen het bakje niet meer op te lappen en voor een naar mijn ide betere oplossing gekozen. Ik heb bij van Zweeden (om de hoek van mijn werk) het bakje van een 964 gehaald. Dit zit aan het scherm geschroefd en is van kunststof, waardoor ik niet meer bang hoef te zijn dat het ooit weer gaat roesten. Het enige wat er nu aan het scherm gedaan hoeft te worden is het eraan lassen van 4 oogjes waar het bakje aan geschroefd kan worden en het doorvoerbuisje van de ontgrendelingskabel moet een paar centimeter verplaatst worden. Van de vulpijp van de tank moet de bevestigingsbeugel af worden gehaald, dus uit veiligheidsoverweging deze toch maar eerst even demonteren . Op de volgende foto is het verschil tussen het oude bakje en die van de 964 zichtbaar.
Tot zover deze update, en ik hoop dat de reden waarom ik de laatste tijd niet veel aanwezig ben geweest weer wat duidelijker is.
_________________________________________ NPC 0577
|
28 jan 2007 13:50 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
Leuk topic Guido!
Wel even van die verschillende kleuren die er onder de 911 vandaan kwamen, of had je er wel een beetje op gerekend?
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
28 jan 2007 13:55 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Bedoel je hiermee de verschillende kleuren blauw, of die lelijke bruine kleur? Dat blauw maakt niets uit, maar dat bruine viel me eigenlijk nog mee. De plekken waar ik roest had gezien of verwachte waren nog niet dusdanig aangetast dat ze niet meer te redden waren. Maar het is maar goed dat ik heb besloten het nu te doen en niet nog 2 jaar te wachten, want dan was het ongetwijfeld een ander verhaal geweest. Het is tenslotte nu al een auto van 21 jaar oud.
_________________________________________ NPC 0577
|
28 jan 2007 14:25 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Interessant topic. Ik blijf het met belangstelling volgen.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
28 jan 2007 14:34 |
|
|
mafke
Opglabbeek, België
|
Heel tof om te volgen ( of ben ik nu een 'ramptoerist').
Vraagje van een absolute leek: kunnen die kleine deukjes er niet uitgehaald worden? (uitdeuken zonder spuiten)
Indien dit kan toch leuker dan plamuur op je auto...
|
28 jan 2007 14:48 |
|
|