Switch to full style
Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Cruise aan 120

27 jan 2006 22:23

Vorige week cruise control 120 km/h , verbruik 12,4 l /100 km

maandag onderhoud en banden opgepompt

..................cruise control 120 km/h, verbruik 9,5 l /100 km

Ik dacht al de laatste tijd dat mijn poske zo gulzig was.
Wie checkt zijn banden wel meer dan ik deed ... :oops:

27 jan 2006 22:25

Idd, weer wat geleerd, ook een handige tip voor anderen hier ?

27 jan 2006 22:29

924 schreef:Idd, weer wat geleerd, ook een handige tip voor anderen hier ?

Tja, eigenlijk wist ik dat maar de laatste maanden gingen zo snel voorbij, en dat dit eigenlijk aan mijn neus voorbij ging,
nu ga ik toch mijn bandenspanning eerder checken .

28 jan 2006 1:14

met zo eentje geen probleem...
Afbeelding

28 jan 2006 1:15

Ook ideaal om je geperforeerde schijven eens te doorblazen

28 jan 2006 1:51

Standaard controleren van de banden minstens 1 keer per week. Bespaart benzine, overmatige slijtage, houdt wegligging "normaal", "sporen" van de auto minder
Dat sporen valt wel minder op met servostuur, nieuwere ophangingen enz...

28 jan 2006 7:47

Beltar schreef:met zo eentje geen probleem...
Afbeelding

van waar komt ie?

28 jan 2006 7:53

Aldi!

Re: Cruise aan 120

28 jan 2006 13:08

F@RGO schreef:Wie checkt zijn banden wel meer dan ik deed ... :oops:


Denk er alleen maar eens aan dat je bijvoorbeeld in Augustus je banden op 2,5 bar hebt gezet .... hoeveel denk je dat de druk nu in Januari bedraagt :?:

Scheelt sowieso een graadje of 26 celsius aan buitentemperatuur :idea:

Re: Cruise aan 120

28 jan 2006 13:11

F@RGO schreef:Wie checkt zijn banden wel meer dan ik deed ... :oops:

Bij elke tankbeurt controleer ik de spanning. Als je niet veel rijd is dat geen garantie dat de spanning dan voldoende is, maar het risico van te lage spanning beperkt zich dan wel tot hooguit zo'n 600 km.

28 jan 2006 13:26

Wie pompt waar of met wat zijn banden bij,
met welk toestelletje , of wat gebruiken de meesten...?

28 jan 2006 13:28

Soms controleer ik thuis tussendoor mijn bandenspanning wel eens met een meter waarbij een stift uit een houder geperst wordt. Ik weet niet hoe zo'n apparaatje heet, maar deze geeft de spanning volgens mij wel goed aan. Controles bij een benzinestation geven gemiddeld ongeveer dezelfde waarde aan. Bij het benzinestation breng ik de banden altijd op spanning.

28 jan 2006 16:24

Elke maand check ik de druk op de banden.
Kwestie van 5 minuutjes na het tanken en het geeft je een zekerder gevoel :wink:

28 jan 2006 21:31

Moet me aansluiten bij Koen, ik heb er idd een vaste gewoonte van gemaakt om alles(niveau's/banden) 1x p/m te checken!

31 jan 2006 20:55

Tis een kleine moeite die je een hoop ellende of kosten kan besparen. Alleen zo achterlijk dat het bij de meeste tankstations tegenwoordig €0.50 kost, voor iets dat de veiligheid en het milieu ten goede komt :?

31 jan 2006 22:14

Daar geef ik je gelijk in.
Maar ik los dit simpel op.
Moet ik voor deze service betalen , ga ik naar een ander tankstation tanken (minstens 3x per week) waar deze service wel nog gratis is.
Laat ze maar "slim" spelen :twisted:

31 jan 2006 22:19

F@RGO schreef:Wie pompt waar of met wat zijn banden bij,
met welk toestelletje , of wat gebruiken de meesten...?

Meting op verschillende plaatsen geeft verschillende resultaten. Bovendien altijd meten bij koude banden. Thuis dus, gewoon met een handzame bandenspanningsmeter en eventueel vullen met handpomp. Als je regelmatig controleert zijn maximaal een paar slagen daarvan tenslotte voldoende en anders helpt slechts reparatie/vervanging. :wink:

Re: Cruise aan 120

01 feb 2006 1:57

Olaf schreef:
F@RGO schreef:Wie checkt zijn banden wel meer dan ik deed ... :oops:


Denk er alleen maar eens aan dat je bijvoorbeeld in Augustus je banden op 2,5 bar hebt gezet .... hoeveel denk je dat de druk nu in Januari bedraagt :?:

Scheelt sowieso een graadje of 26 celsius aan buitentemperatuur :idea:


Iets met P * V / T of zo? Maar uitrekenen doe jezelf maar hoor :D

01 feb 2006 9:59

924carreragt schreef:Standaard controleren van de banden minstens 1 keer per week.



Iedere week? Poeh...

Doe het zelf ong iedere 6 weken, en verschil is te verwaarlozen , dus ga 't zeker niet vaker doen...

Wel makkelijk gewoon thuis ; motor van een diepvries (zijn duidelijk sterker dan die uit een koelkast), en daaraan bevestigd een flexibele slang, waarmee ik zowel de fiets als de auto kan oppompen.

01 feb 2006 10:06

Double G schreef:Tis een kleine moeite die je een hoop ellende of kosten kan besparen. Alleen zo achterlijk dat het bij de meeste tankstations tegenwoordig €0.50 kost, voor iets dat de veiligheid en het milieu ten goede komt :?

Wat mij opvalt is dat die apparaten waar geld in moet er zo nieuw uitzien! 8)

01 feb 2006 10:59

En ze blijven er ook zo nieuw uit zien :wink:
Worden ze toch wel gebruikt?

01 feb 2006 21:10

Gewicht he... :wink:

01 feb 2006 21:59

Ok, die 2.5 bar, is dat een vast getal of is dit anders bij verschillende banden maten?
(sorry, hield me tijdens natuurkunde meer bezig met de propjes op het plafond, stom stom stom)

02 feb 2006 12:22

Elven schreef:
F@RGO schreef:Wie pompt waar of met wat zijn banden bij,
met welk toestelletje , of wat gebruiken de meesten...?


Heeft jullie Porschke dan geen compressortje aan boord :roll: :wink:

Jazekers,maar het is een beetje omslachtig om te gebruiken , zit heel kompact verpakt en kost wat moeite om opnieuw te kunnen opbergen .
Is niet ideaal om iedere week te gebruiken.

02 feb 2006 23:44

De bandendrukcontrole elke week is wel met mijn firmawagen, wekelijks ong 800 km. daarom de controle. Verlengt ook de levensduur van je banden, en wegligging blijft zekerder.
bij de P's voor de rit wanneer het lang geleden is.
Heb thuis ook compressor staan. :?
Plaats een reactie