Auteur |
Bericht |
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Even terugkomen op alle reacties. Tot zover allen bedankt voor alle adviezen en raadgevingen. De ellende met de kromme schijven begon na een trip door Oostenrijk en Italië in 2019. Als je in de bergen regelmatig achter campers en de Berlingo's, Kangoos, Yaris Verso's, Bippers en en dat soort auto's komt te rijden dan ben je helaas veel te vaak veroordeeld tot het gebruik van het middelste pedaal. Zeker bij afdalingen. En je kunt veel maar niet alles op de motor afremmen. Inhalen is niet altijd een optie. Stoppen ook niet want je rijdt zo weer achter zo'n gevalletje. Tijdens die trip begonnen de remmen ook te piepen. En daarna dus trilling in het stuur. Daarvoor had ik werkelijk zeker al 70000 km (vanaf aanschaf in 2011) geen centje pijn. Het spul zal bij die reis misschien een opdonder hebben gehad. In 2020 geen reis met de 993 gemaakt, dus ook weinig km's. Vorig jaar voor de trip naar Kroatië remschijven en blokken voor vernieuwd. Achterremmen compleet los gehad en gereinigd. Ook de remvloeistof is toen vervangen. Pakweg 9000 km totaal geen probleem. Prima remmen en totaal geen trilling. Dus als het aan de naven, remslangen, remvloeistof of wat al niet meer zou hebben gelegen, dan zou er direct na de vervanging van de remschijven ook al sprake moeten zijn geweest van trillingen. Het complete onderstel is zowel voor als achter voorzien van nieuwe (Bilstein B6) schokbrekers en nieuw rubber spul. Ik ben bang dat het probleem zich toch concentreert op de schijven. Als het aanlopende remmen zouden zijn dan zou ik bij gebruik in Nederland, waar je nauwelijks hoeft te remmen, steeds zwarte velgen moeten hebben. Niet dus. Zouden de remslangen overblijven. Zou kunnen natuurlijk. Het is per slot van rekening een bijzondere auto zo'n Porsche. Maar ik heb er nog nooit van gehoord. Vóór de volgende trip, eind augustus, hoop ik het gevonden en hersteld te hebben, want het vergalt wel een deel van je rijplezier. Ik laat het weten.
|
23 jun 2022 22:11 |
|
|
erwin964c4
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Als ik het verhaal zo lees is het een kwestie van overhitten van de remschijven. Een oplossing zou zijn airducts,en dan niet puur cosmetisch maar ook echt functioneel en het achterliggende gebeuren van slangen en buizen die frisse (koele)lucht brengen naar de schijven. Porsche heeft dat niet voor niets op de auto's gemaakt die veel en hard moeten remmen.
|
23 jun 2022 22:37 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Maar ik ben bang dat er maar weinig rijwind is met de snelheden waarmee ik afdaal. Ik sta niet helemaal stil natuurlijk maar gevoelsmatig rij ik niet echt hard. Dus of die duck dingessen dan echt van pas komen weet ik niet. Ik zie meer het nut van die ding voor circuit gebruik of voor de Autobahnraser auf die linker Streife.....
|
24 jun 2022 15:50 |
|
|
HaVrie
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Misschien overbodig en al lang bekend, maar ik weet wel uit ( lang ) vervlogen tijd waar ik nog heel regelmatig op circuit kwam dat het eigenlijk altijd kromtrekken door verhitting / afkoeling kwam. En dan bedoel ik het in een positie laten afkoelen waardoor de schijf en het stuk remschijf tussen de remblokken verschillend van temp wisselt, het ingrediënt voor kromme schijven, dus aan eind remweg lossen van de rem en hem laten verdraaien. Gewoon betje op en neer gaan, komen de blokken ook wat losser van de schijf. Dan komen verschillende gedeelten van de schijf qua afkoeling gelijkmatiger op temp. Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat dit wel bekend is ?
|
24 jun 2022 16:07 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Zeker HaVrie. Ik doe niet anders, juist om kromtrekken te voorkomen. Helaas is het toch gebeurd.
|
24 jun 2022 16:29 |
|
|
HaVrie
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Ik vind bv dat remspul van Wilwood wat je veel tegenkomt in tuning videos in de VS er prachtig uit zien, lees er hier niet heel veel over, dat topspul moet er toch wel tegen kunnen ? moet het ook op circuits uithouden, toch ?
|
24 jun 2022 16:58 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Ehhhh, als je remt blijven je wielen gewoon doordraaien (tenzij dat je je remmen blokkeert ...) En als dat zo is dan hoor je dat hoor je vrij duidelijk ... Dus ik weet niet wat je hier probeert te beschrijven.. Maar als je gewoon normaal remt (zonder te blokkeren) tijdens het afdalen kun je dus nooit de door jouw beschreven situatie krijgen en wordt de gehele schijf over het gehele oppervlakte verhit. Het is wat anders misschien als je na een lange afdaling meteen stil gaat staan, dan zou het kunnen dat de schijf niet over de gehele oppervlakte gelijkmatig afkoelt, maar het gedeelte dat tussen de remklauwen zit langer heet blijft in vergelijking met de rest van de schijf.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
24 jun 2022 18:10 |
|
|
HaVrie
MI16, 760i, 2000GTV Bertone, X6 Act. Hybr. , 991 Black edition, Tesla M S LR
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Het is dat laatste, de afkoeling gebeurt niet gelijkmatig over de hele remschijf omdat er een stuk is wat binnen de remblokken valt. bij de renschool was dan ook altijd het advies dat bij hele hete remmen de wielen wat rond te laten draaien zodat de schijf niet op een plek binnen de blokken blijft.
|
24 jun 2022 18:22 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Update wat betreft de trilling bij het remmen. Vanmorgen de voorwielen verwijderd en aan beide zijden de slingering in de remschijven met een micrometer opgemeten. Ten einde alle eventuele speling op te heffen werden de wielbouten met behulp van afstandsbussen op de naaf gedraaid, zodat de schijven niet alleen met de twee kleine boutjes vast zaten. Kortom een situatie gecreëerd zoals onder rijdende omstandigheden. Er werd gemeten aan het uiteinde van de schijf en aan de binnenzijde, zeg maar aan de naafkant. Zou er sprake zijn van een kromme naaf dan was dat zo aan het licht gekomen. Bij de metingen werd vastgesteld, dat de beide remschijven slechts een "slingering" vertoonden van maximaal 0,03 mm. Het werkplaatshandboek geeft voor de zijdelingse slingering van de schijven een tolerantie van 0,09 mm aan. De slingerering blijft dus ruim binnen de marges van Porsche. Tijdens het met de hand verdraaien van de remschijven werd geen enkel zwaar punt waargenomen. Beide schijven konden rondgedraaid worden zonder extreem veel kracht of verschil in kracht. Dat is weliswaar een gevoelskwestie, maar als één van de schijven zwaarder zou hebben gedraaid ten opzichte van de ander dan had ik dat gevoeld/gemerkt. Ook na het intrappen van de rem en weer loslaten kwamen de schijven gewoon vrij. Proefrit gemaakt en vastgesteld dat het remmen vanaf 200+ trillingsvrij verloopt tot het snelheidsgebied tussen de 120 en 80. Dan begint het trillen. Overigens heb ik helemaal geen trilling in het stuur wanneer er gewoon gereden wordt, dus onbalans sluit ik vrijwel uit. Wie het nu nog weet mag het zeggen. Ik hoor het uiteraard graag.
|
12 jul 2022 16:07 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Dat wordt dus altijd 200+ rijden...
Zonder gekheid, heel vervelend dat je de oorzaak niet kunt achterhalen. Ik ga er voor het gemak maar even van uit dat je remleidingen ontlucht zijn en van versie remolie zijn voorzien, alle wielen zijn gebalanceerd en uitgelijnd, je veren en dempers in orde zijn en dat alle bouten op het juiste moment zijn aangedraaid? Kortom: je onderstel is verder helemaal strak?
Edit: en er is ook niks mis met je ABS (als je auto dat überhaupt heeft, ben geen kenner van de oudere modellen).
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
Laatst bijgewerkt door Polydeukes op 12 jul 2022 17:40, in totaal 2 keer bewerkt.
|
12 jul 2022 17:38 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Yep. Alles wat je noemt is goed.
|
12 jul 2022 17:40 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Misschien een boude opmerking, maar je zou een stuurstang 360 graden kunnen verstellen en dan een proefrit maken. Dan heb je die ook makkelijk teruggesteld. Iets andere afstelling, misschien doet het iets.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
12 jul 2022 20:16 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Toch hou ik het op de schijven. Wissel ze gewoon voor brembo schijven. Kosten de wereld niet. Wat kan je gebeuren.
|
12 jul 2022 20:38 |
|
|
Hans44
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Ik houd het op versleten draagarmrubbers. Dat is iig bij BMW meestal oorzaak nr. 1 Brembo schijven hebben geen meerwaarde tov Sebro of Zimmermann
|
12 jul 2022 21:48 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Ja ik dat is zeker ook goed, maar ze zijn zo mooi gecoat en heb daar zelf alleen ervaring mee. Draagarm rubbers worden elk jaar nagekeken. Heb er gezien bij 964 en 993 die echt slecht waren en dit probleem niet hadden. Ze hebben onbalace gemeten dus ik zou zou net zolang pielen tot ik dat er uit had. Die cijfers van porsche moet je niet naar kijken. Je auto mag van hun ook 1 liter olie gebruiken op 1000km.
|
12 jul 2022 22:05 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Klopt allemaal. Ik had voor de vakantie al een net aanbod van leverancier Alpo gehad. Daar maak ik gebruik van en ik heb inmiddels bij Alpo nieuwe schijven besteld. Dat is voor nu de eenvoudigste oplossing. Ik laat jullie uiteraard het resultaat weten.
|
12 jul 2022 22:11 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Van de week twee nieuwe remschijven voor gemonteerd en vandaag getest. Resultaat: nul trilling in het stuur! Bij welke snelheid dan ook. Helemaal goed. Een verademing. De oorzaak lag dus wel degelijk voor 99% in de schijven. Jammer dat hier kennelijk geen andere garantie op gegeven kan worden, dan een korting op nieuwe schijven. Zal wel te maken hebben met de mogelijkheid dat ik het zelf ook veroorzaakt zou kunnen hebben. Maar als mij wordt verteld dat het nog nooit is voorgekomen bij deze schijven, dan geeft dat toch te denken. Maar goed, even pijn lijden en dan weer trillingsvrij doorrrrrrrr
|
23 jul 2022 21:03 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Hehe eindelijk! Veel plezier met rijden nu
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
23 jul 2022 23:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Dat is altijd als je nieuwe remschijven monteert. Het trilprobleem komt na groot aantal kilometers gereden te hebben. En als alle omstandigheden gunstig zijn of als je geluk hebt komt het niet. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 jul 2022 23:29 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Maar Erwin. Ik vind 10000 km echt niet heel veel kilometers. Trouwens, de schijven die bij de beurt bij de aankoop waren gemonteerd hebben het 60 of 70000 km volgehouden.
|
23 jul 2022 23:50 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: kromme schijven na 10000 km
Kijk dat zijn mooie berichten, hopen dat het zo blijft
|
24 jul 2022 1:47 |
|
|