Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 24 apr 2024 1:08



Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
achteras 993 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
Even een disclaimer: Ik ken eigenlijk nul van een 993. Niet echt interesse in gehad aangezien er genoeg te leren is betreffende de impact bumper modellen en de oudere 911. Maar...ik ben wel op een paar seminaries geweest waar me de achter ophanging van een 993 is uitgelegd.

Eerstens:
Het is bekend dat de 911 modellen kleine afwijkingen hebben in de monocoque aangezien ze grotendeels handgebouwd zijn. Die afwijkingen bestonden in 1964, en die bleven tot 1997. Het is alleen een probleem als je bredere, buiten de specificatie van de fabriek wielen + banden monteert. Ik herinner me de Lydia ooit een vraag posste betreffende haar "froggy" en de zoekfunctie kan je nog meer uitstelsel geven.

Tweedens:
het verschil met de voorlopers zoals de 964, torsion bar 911 is dat de 993 is uitgerust met een multi-link achterophanging. Dat wil zeggen dat je nu niet alleen de Camber, de castor, de ride height kan instellen, maar ook de kinematic toe.

Afbeelding

Citaat:
A new rear suspension was the 993's biggest single advance. Largely rendered in lovely aluminum castings, it replaced the feared semi-trailing arms of old with what amounted to double-wishbone geometry. Porsche called the arrangement "LSA," for "Lightweight-Stable-Agile," but it was really like Detroit's familiar "long-/short-arm" setup. Here, a solid A-arm sat below a triangulated two-piece upper member with bushings that gave stabilizing toe-in under braking -- the now-famous "Weissach" effect pioneered by the V-8 928.

Better yet, the whole assembly mounted on a cast-aluminum subframe -- a first for a rear-engine car -- which was rubber isolated to dampen noise and soften ride. The new rear end was also claimed to reduce unsprung weight and be easier to build.


De grote uitdaging met een 993 is die achterophanging instellen volgens de principes die Porsche toepast en met kennis van hoe die "kinematic toe" bovendien moet worden ingesteld.

Afbeelding

Citaat:
Kinematic toe is a function of the 993 multilink rear suspension. Using a combination of compliant bushes and an 'extra' control arm, when cornering loads are applied to the suspension an element of toe is applied to the rear wheels. When correctly adjusted, the heavily loaded wheel will toe in slightly while the lightly loaded wheel will toe out, encouraging 'safe' understeer. Of course, if the adjustment is not correct, incorrect amounts of toe can be applied at the wrong time, resulting in scary handling ...

Any change in ride height will require adjustment of kine toe, but it's a good idea to check it annually, or if any wayward handling is evidenced.


De 18 inch wheels op een 993 maakt de wagen erg gevoelig voor tramlining en ook in een erg gevoelige baanligging. Wat ik hoor vanuit Porsche CLub GB is dat:
-normaal baanverkeer 17 inch wielen
-elke 40.000 km toch even kijken of je schokbrekers ok zijn. (veel vervangen)
-velen kiezen bij vervanging voor de Bilstein HD shockers
-dat in combinatie met de M030 veren ipv de standaard veren (optie code M033)
-corner weighing
-jaarlijks een afstelling van je ophanging op een biesbarth ofwel een porsche factory alignment rig, met ook een instelling van die kinematic toe.

Jouw OPC in Duitsland kan dit voor je doen. Dan kijken of er problemen zijn, dan kijken of er de juiste aangeraden velgen onder zitten enz.


Hoop dat dit een beetje helpt!


Groetjes,


Bert
_________________________________________
http://911carrera3.com
Registrar for the Carrera 3.o and Turbo 3.o worldwide register


11 feb 2009 15:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
Goed verhaal Bert :thumleft:
_________________________________________
Factory original Porsche Special build Turbo S


14 feb 2009 1:03
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.