Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 25 apr 2024 14:28



Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
993: Bandenspanning ? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 993: Bandenspanning ?
Porsche noemt de volgende bandenspanning voor de 993:
voor: 2,5 bar voor alle maten wielen
achter: 2,5 voor 17" en 3 bar voor 16" en 18".

Mijn ervaring is dat de 17" banden ACHTER duidelijk sneller aan de buitenkant(en) slijten en dus lijkt de 2,5 te laag.

Ervaring, goede adviezen i.v.m. optimale slijtage/wegligging?
Graag wel vermelden over welke velgmaat het gaat!


23 mei 2006 23:39
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Ik rijd al jaren op 17-ers met de bandenspanning voor 2,5 en achter 3
Ik ben steeds tevreden van de wegligging en de banden slijten mooi gelijk af.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


23 mei 2006 23:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Bericht 
Ik doe met 18" 2.5 bar, voor en achter :wink:
_________________________________________
what is understood
need not be discussed.


23 mei 2006 23:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Bij mijn 964 C4 op 17":
achter: 3,0 bar
voor: 2,5 bar

Maar dat wist je al! :wink:


23 mei 2006 23:44
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
N.a.v. Koen's reactie: alleen de ervaring met 911 modellen is voor mij in dit verband interessant.

En dat heeft uitsluitend een technische achtergrond en niets te maken met andere actuele discussie's :wink:


24 mei 2006 0:04
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Bandenspanning 993?
Paul van Engelen schreef:
Ervaring, goede adviezen i.v.m. optimale slijtage/wegligging?


De krijtjes-truuk van Jeroen914 :idea: :wink:


24 mei 2006 5:05
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: Bandenspanning 993?
Olaf schreef:
De krijtjes-truuk van Jeroen914 :idea: :wink:


Is inmiddels verwijderd op de prikpagina en hier wordt er nog een beetje over nageborreld. Wellicht dat Jeroen het nog eens wil opschrijven. Maar wat ik eruit opmaak is dat je op al je banden aan de linker en rechterzijde van het loopvlak een krijt streep zet en dan even de wielen laten spinnen. Als allebei de krijtstrepen weg zijn is de camber en de spanning oke? (of zoiets).
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


24 mei 2006 6:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex-993 C2Cabrio (1997) ex-993 C4 (1995)
Regio Amersfoort
Bericht 
Mijn 993 rijdt op 18 inch, met 2,5 voor en 3 achter.


24 mei 2006 8:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
964.c4 met 18" voor 2,6 en achter 3,0




(zou het nog aan de wiel stand kunnen liggen? :roll: )



robert
_________________________________________
remmen is angst


24 mei 2006 8:16
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
2.4 voor en 2.8 achter om 18" .


24 mei 2006 8:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: Bandenspanning 993?
Olaf & Horn schreef:
De krijtjes-truuk :idea: :wink:


Heb dat begrip wel eens genoemd gezien, maar weet niet waar het precies over gaat.

Zou inderdaad natuurlijk aan de wielstand kunnen liggen. Maar anderzijds: beide buitenkanten van beide wielen?

Als het relevant kan zijn: misschien wil Jeroen zo vriendelijk zijn... 8)


24 mei 2006 8:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
N.a.v. Koen's reactie: alleen de ervaring met 911 modellen is voor mij in dit verband interessant.

En dat heeft uitsluitend een technische achtergrond en niets te maken met andere actuele discussie's :wink:


4,5 jaar met 911 gereden en idem bandendruk.
Vandaar ook mijn bijdrage :twisted: :wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


24 mei 2006 10:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
je banden spaning staat onder de motorkap.
en in je boekje hou dit gewoon aan dat doe ik ook en ben zeer tevreden.
ik doe altijd 2.5 voor 3.0 achter zoals voorgeschreven.
een telage banden spaning is levens gevaarlijk.
bij hogere snelheden worden de banden dan veel tewarm waardoor ze helemaal aan flaren gaan.

gr anton964


24 mei 2006 12:00
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
anton964 schreef:
ik doe altijd 2.5 voor 3.0 achter zoals voorgeschreven.


Quick reminder: je hebt 17"...


24 mei 2006 12:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
17": 2,5 voor en 2,8 achter


24 mei 2006 12:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
@Koen: dank voor je bijdrage dan(twijfelde achteraf ook al over welke auto je sprak :roll: )

@Anton: weet wat er in het boekje staat :idea: ; spreek je over 17" (zoals de Devil schrijft) en dan 3 bar achter, dan is dat toch niet standaard, maar harder precies zoals ik denk?

Dat beeld ontstaat nu toch al: afgezien van 1/10 meer of minder wat er IMHO weinig toe doet, achter een 1/2 bar meer...


24 mei 2006 13:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997.2 4s pdk
tholen
Bericht 
hallo

ik heb 17 achter en ja ze schrijven voor mijn auto 3bar voor als je dat bedoelt.

anton964


24 mei 2006 13:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
anton964 schreef:
hallo

ik heb 17 achter en ja ze schrijven voor mijn auto 3bar voor als je dat bedoelt.

anton964


Met 16"... Niet met 17", dan is het 2,5 rondom.


24 mei 2006 13:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: 993: Bandenspanning ?
Paul van Engelen schreef:
Porsche noemt de volgende bandenspanning voor de 993:
voor: 2,5 bar voor alle maten wielen
achter: 2,5 voor 17" en 3 bar voor 16" en 18".



Kan iemand dit technisch enigszins duiden voor de A-banden : waarom een hogere bandenspanning voor resp. de 'kleinere' (16") en de 'grotere' (18") wielen ?


24 mei 2006 22:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
@Koen: dank voor je bijdrage dan(twijfelde achteraf ook al over welke auto je sprak :roll: )



Geen probleem :wink:

ps :Off Topic :arrow: Met de 68 rijd ik op dezelfde druk op de 17ers
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


24 mei 2006 22:24
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht Re: 993: Bandenspanning ?
2.2VTEC schreef:
Kan iemand dit technisch enigszins duiden voor de A-banden : waarom een hogere bandenspanning voor resp. de 'kleinere' (16") en de 'grotere' (18") wielen ?

Duiden kan ik het niet, maar het lijkt er wel op alsof de 'afwijkende' 17" ook beter met de hogere spanning kan worden gereden 8)


25 mei 2006 0:41
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
ok, op veler verzoek de "krijtjes test" nog een keer dan :D

het doel van de juiste bandenspanning is om het loopvlak van de band zo goed mogelijk op het asfalt te krijgen (dat levert tenslotte het meeste grip)

als de banden spanning te laag is, zal de band (in de breedte) over de velg bewegen en ipv alleen over het loopvlak, rij je dan ook over de wang van de band

is de banden spanning te hoog, dan staan je banden te bol, en dan rij je alleen op het middelste deel van het loopvlak

om dit op de "huis-tuin-en-keuken" manier te controleren, kan je met een krijtje (of een lakstift oid) een paar streepjes op je band trekken
zet de streepjes zo dat ze op de overgang van het loopvlak naar de wang van de band staan, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van de band

ga nu een stukje rijden... niet trutten, want dan heeft het geen zin
je moet 'm effe flink door een paar bochten knallen zodat je banden echt aan het werk gezet worden en ook op temperatuur komen
rij niet alleen linkse of rechtse bochten, maar van allebei ongeveer evenveel (en even hard)
't gaat niet om snelheid, dus je kan ook gewoon effe een stukkie slalommen op een parkeerterreintje

meet nu eerst je banden spanning en kijk dan hoe de krijtstreepjes zijn afgesleten

zie je het streepje nog op het loopvlak staan, dan is de spanning te hoog

is het streepje van de wang afgesleten, dan is de spanning te laag

pas de bandenspanning aan, zet nieuwe krijtstreepjes, ga weer een stukje rijden en controleer 't opnieuw
herhaal dit totdat je het slijtpatroon van de krijtstreepjes zo optimaal mogelijk hebt
dan staan je banden op de goeie spanning

denk er wel aan dat als je de spanning nu meet (dus bij een warme band) de spanning hoger is als bij een koude band
je zal de spanning dus ook nog een keer moeten meten als je band is afgekoeld
deze afgekoelde meting moet je aanhouden als je later je banden weer gaat oppompen

bedenk wel dat je met het aanpassen van de bandenspanning alleen niet alle problemen kan oplossen

zo kan het bv. zijn dat de krijtstreepjes aan de binnenkant van de band netjes tot op het loopvlak afslijten (je dus niet op de wang van de band rijdt) maar aan de buitenkant wel (of andersom)
in dat geval is de uitlijning niet goed/optimaal en zal je die dus moeten (laten) aanpassen

rijdt je aan de buitenkant van de band over de wang, en aan de binnenkant niet, dan heb je meer negatief camber nodig (en andersom minder)

met een goeie spanning en uitlijnen benut je het loopvlak van de band optimaal en levert 'ie de meeste grip
als je het allemaal goed voor elkaar hebt, slijten je banden dan ook mooi gelijkmatig af :mrgreen:
Afbeelding

zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode...
wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer
Afbeelding
daarmee kan je de temperatuur over de breedte van het loopvlak meten (binnenkant, midden, buitenkant)
aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc.

als je 'm een dagje wilt lenen, dan hoor ik het wel...
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


25 mei 2006 5:01
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Jeroen914 schreef:
zoals gezegd, is het een "huis-tuin-en-keuken" methode...
wil je het beter doen, dan heb je een "pyrometer" nodig, een soort speciale thermometer
waarmee je de temperatuur over de breedte van het loopvlak kan meten (binnenkant, midden, buitenkant)
aan de verschillen in temperatuur kan je dan opmaken hoe de bandenspanning of uitlijning van de auto zou moeten worden aangepast, of je meer onder of overstuur hebt etc.


Ik RUIK (weer) een P-Forum uitje in Zuid Holland :twisted:

Dagje (krijt)strepen rijden en Pyro-meten :idea: :wink:


25 mei 2006 5:26
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Jeroen914 schreef:
als je 'm een dagje wilt lenen, dan hoor ik het wel...


Kom is naar de NPC slalom (as zondag), altijd iedereen bezig met het spanningsgedoe..................je moet iets de schuld geven als je een slechte tijd rijd.



Ik..................ken er toch niks van, ik kom voor de lol..spanning genoeg in het echte leven :lol:


25 mei 2006 11:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Westervoort
Bericht 
John4S schreef:
Ik..................ken er toch niks van, ik kom voor de lol..spanning genoeg in het echte leven :lol:


Dat zeggen ook alle gastrijders van TG...maar op het moment supreme... :wink:


25 mei 2006 12:12
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.