Alle overige technische vragen of opmerkingen kun je hier plaatsen.
Plaats een reactie

Re: Heel & toe / side-flip

10 okt 2014 22:50

PB gestuurd.

Ter afronding van dit onderwerp een prachtige engelse one-liner:

Shifting Gear Must Be Rewarding

Slaap lekker en een goed weekend !

Re: Heel & toe / side-flip

18 nov 2014 18:20

Ok, ik zal jullie uit de brand helpen, na vele jaren racen in een kart, zonder koppeling, maar wel in de Porsche BMW cup en de Seat Ibiza cup. ...
Double clutchen heet niet voor niets double clutchen , koppeling intrappen, uit de versnelling, koppeling op laten komen en tinus tussengas spelen en koppeling weer intrappen naar de volgende versnelling in die tussentijd. ( Eigenlijk zou een versnelling bak een vertraging bak moeten heten btw )
Behalve dat je je Synchro messen spaart maakt niet uit want alles gaat kapot in de racerij is er een veel en veel belangrijker voordeel, inderdaad snellere ronde tijden, omdat je inderdaad de tandwielen op de zelfde snelheid brengt voorkom je dat je koppeling / aandrijf as / achterwielen deze klap opvangen, hetgeen vertragend werkt.

Ja daarnaast wil je ook HT omdat je toch een beetje moet afremmen voordat je de Tarzan induikt.

Wie bremmst verliert !

Re: Heel & toe / side-flip

18 nov 2014 18:37

Super. Helemaal duidelijk zo, bedankt hè. :thumleft:

Ik kan weer slapen. Mag een slotje op nu.

:mrgreen:

Re: Heel & toe / side-flip

18 nov 2014 19:44

SpeedyF schreef:Ok, ik zal jullie uit de brand helpen, na vele jaren racen in een kart, zonder koppeling, maar wel in de Porsche BMW cup en de Seat Ibiza cup. ...
Double clutchen heet niet voor niets double clutchen , koppeling intrappen, uit de versnelling, koppeling op laten komen en tinus tussengas spelen en koppeling weer intrappen naar de volgende versnelling in die tussentijd. ( Eigenlijk zou een versnelling bak een vertraging bak moeten heten btw )
Behalve dat je je Synchro messen spaart maakt niet uit want alles gaat kapot in de racerij is er een veel en veel belangrijker voordeel, inderdaad snellere ronde tijden, omdat je inderdaad de tandwielen op de zelfde snelheid brengt voorkom je dat je koppeling / aandrijf as / achterwielen deze klap opvangen, hetgeen vertragend werkt.

Ja daarnaast wil je ook HT omdat je toch een beetje moet afremmen voordat je de Tarzan induikt.

Wie bremmst verliert !


Maar wat gebeurt er dan als je de koppeling indrukt en tussengas geeft en de koppeling weer loslaat in de nieuwe versnelling.
Dus tussengas geven zonder te dubbelklutsen. Want daarbij komen de toeren ook omhoog. Dus ik zie nog altijd niet in waarom je 2x zou gaan ontkoppelen als het in 1x kan en wat dus ook veel sneller is. Behalve die lamellen sparen misschien, maar die gaan toch lang genoeg mee merk ik.

Re: Heel & toe / side-flip

18 nov 2014 21:01

Ik probeer wel eens te HT-en, maar ik kan er helemaal niks van, en ben groot genoeg om dat toe te geven.

Ik denk ook dat het overgewaardeerd is voor sportief rijden op de openbare weg. Op het circuit, als je al tot het gaatje gaat, is het gemakkelijker omdat je de rem veel harder intrapt. Maar als je op de openbare weg subtiel wilt remmen, dan is dat een stuk moeilijker te combineren met tussengas dan wanneer dat rempedaal toch al vol ingetrapt wordt.

Re: Heel & toe / side-flip

18 nov 2014 22:54

We kunnen dit hele topic nou wel weer dunnetjes overdoen maar bekijk het filmpje van Senna in die NSX nog eens goed. Vertelt je alles wat je wil weten over H&T. En wat DC betreft, Senna DC in het hele filmpje welgeteld één keer (rond de 40s) omdat hij daar een keer misschakelt.

Re: Heel & toe / side-flip

19 nov 2014 1:32

Sinds dit topic probeer ik meer met HT en side-flip, en naar gelang ik het meer doe vind ik het ook prettig rijden. Doe het nu eigenlijk standaard.

Re: Heel & toe / side-flip

19 nov 2014 8:04

@ Dobbelsteen, Omdat je dan je bak ontkoppelt van de motor, het gaat er ook om dat je die assen / tandwielen op gelijke snelheid brengt.

Probeer maar eens te schakelen zonder te koppelen, je zal merken dat bij een bepaald rpm je versnelling heel soepel inglijdt. In neutraal, alleen gas geven terwijl auto rolt
en druk uitoefenen op he pook naar bv 3 of 4.

Re: Heel & toe / side-flip

20 nov 2014 1:04

1. Pedaal losmaken van ijzeren pal erachter.
2. Op ideale hoogte zetten voor jouw heel and toe gedrag.
3. Verschil meten t.o.v. normale positie.
4. Pal helemaal losmaken.
5. Een helft doorslijpen en verlengen met lengte bij punt 3.
6. Pal vastlassen en ff coaten of verve tegen roest.
(Wil je het goed doen. Pak dan meteen langere pedalen a la een pedalbox)

Re: Heel & toe / side-flip

20 nov 2014 19:01

Cazzo Super Veloce schreef:Is voor fossielen :mrgreen:

Als Alfa rijder leerde je pas dubble clutchen..... :drive:
Synchro's van 2e waren bijna altijd naar de kl..te :flush:

Re: Heel & toe / side-flip

21 nov 2014 23:57

Leuk onderwerp van Bob c4
Zowel zijn tekst als die van speedy f klopt als een bus
Wie ooit een echte racecursus heeft gedaan en het spelletje snapt doet nooit meer anders. Het bij mij zelfs zo'n gewoonte geworden dat ik dat standaard ook in mijn Landcruiser diesel doe.

Ook ik ben ooit begonnen met een c kadett (originele Gte) en een heel rijtje ascona's ( voor de jongeren onder ons, dat is de verre voorloper van de insignia, maar dan veel leuker, want achterwiel aandrijving en ging nooit stuk) Daar kun je prima mee HT'n.

Toch heb ik met al mijn P's ( van 930 tot aan 996) nooit problemen gehad om het mezelf in enkele km's aan te leren. Volgens mij zijn er diverse fabrikanten die hulpstukken leveren zoals cargraphic en techart die je op de bestaande pedalen kunt schroeven.

Re: Heel & toe / side-flip

22 nov 2014 1:07

SpeedyF schreef:het gaat er ook om dat je die assen / tandwielen op gelijke snelheid brengt.

Vanwege de compressie, anders sta je gelijk andersom :wink:

Re: Heel & toe / side-flip

22 nov 2014 1:11

Ook een Porsche-rijder met Opel background ! Die oude achterwiel-aangedreven Opels
waren echt niet verkeerd ! Heb e.e.a. aangeleerd tijdens een race-cursus op Zandvoort
met een Ascona B. Geen wegligging, geen vermogen, maar net zoveel plezier als de rest
en ik heb er veel van geleerd. Met een piepjonge Tom Coronel als (mede) instructeur.

De pedaal-opstelling van een Ascona B was standaard ideaal voor de side-flip. Heb nog ergens
een beker voor de beste (niet snelste) ronde op Zandvoort, tegen de rijrichting in gereden.

Mooie herinneringen ....

Re: Heel & toe / side-flip

22 nov 2014 9:37

Cursus van 1987?

Re: Heel & toe / side-flip

22 nov 2014 11:39

Vlg. mij een paar jaar later.

Re: Heel & toe / side-flip

23 nov 2014 20:42

SpeedyF schreef:@ Dobbelsteen, Omdat je dan je bak ontkoppelt van de motor, het gaat er ook om dat je die assen / tandwielen op gelijke snelheid brengt.

Probeer maar eens te schakelen zonder te koppelen, je zal merken dat bij een bepaald rpm je versnelling heel soepel inglijdt. In neutraal, alleen gas geven terwijl auto rolt
en druk uitoefenen op he pook naar bv 3 of 4.

Eens uitgeprobeerd, echt gek. Ik wist niet dat dit mogelijk was :D.
Is dit eigenlijk schadelijk?

Re: Heel & toe / side-flip

23 nov 2014 21:31

Leuk topic! Maar om nog even iets aan te wakkeren.... Met al die automaten en PDK bakken in Porsche, is het niet handiger om te leren remmen met links? :cheers:

Re: Heel & toe / side-flip

27 nov 2014 6:30

Nope, totaal niet schadelijk, je voelt toch hoe soepel het gaat zonder tandjes poetsen. :D

Ja linker voetje remmen, ook leuk, vooral de eerste keer en vooral toen ik dat deed in een Citroen CX 20 jaar geleden, zat gelijk op de voorruit.

Maar ja met karten rem je ook links en dan gaat het wel altijd gelijk goed.

Re: Heel & toe / side-flip

27 nov 2014 18:23

Het hoeft niet per se onschadelijk te zijn omdat het soepel verloopt natuurlijk :P

Bij karten is de remverhouding ook helemaal anders. Op zich vind ik met links remmen geen slecht idee, maar zolang manueel rijden nog blijft bestaan zou ik het niet doen.

Re: Heel & toe / side-flip

13 mei 2015 23:32

Heb dit draadje nog eens zitten lezen en verbaas me toch dat het zo onbekend is en er gesuggereerd worden dat het met een Porsche moeilijk kan. In een BMW staan de pedalen dichter bij elkaar en is de remdruk kleiner. Hier werkt het sideflippen beter en is het makkelijkste te leren omdat je je voet niet hoeft te draaien alleen maar te kantelen. Ik doe het bij de BMW eigenlijk altijd; klinkt ook leuk! Bij koude bak of op circuit is heel en toe double clutch nog beter daar je hierbij je synchromesh spaart en de temperatuur van de bak laag houdt (wrijving=warmte) en je kunt nog sneller schakelen.
Bij een luchtgekoelde Porsche staan de pedalen iets anders maar Porsche heeft de auto echt dus wel gemaakt voor heel en toe!!! Zoek maar eens op filmpjes met Gan San zie link; bij 7.28 min

https://youtu.be/uCxdwQhGysI

Re: Heel & toe / side-flip

14 mei 2015 3:53

Flink oefenen in deze blijft het beste. Alleen door heel veel te doen wordt het je tweede natuur.

Re: Heel & toe / side-flip

14 mei 2015 8:43

Ik zie Senna ook niet double clutchen, wel HT'en, in die NSX.[/quote

Prachtig om te zien hoe Senna de pedalen als een piano bedient en ook speelt met het gaspedaal..
Maar het mooiste vind ik zijn hoogglans schoenen. :res:

Re: Heel & toe / side-flip

14 mei 2015 14:15

Ik sprak laatst iemand die regelmatig het circuit aandoet met zijn 964.

Hij heeft gewoon een gaspedaal gekocht en dat op het bestaande gaspedaal geschroefd waardoor de hoogte van de pedalen goed overeenkomt.
Schijnt prima te werken en kost in verhouding niks.

Tussengas bij het terugschalen voor een vlotte bocht doe ik altijd. Dat rijdt heerlijk.

Re: Heel & toe / side-flip

14 mei 2015 21:46

SpeedyF schreef:Wie bremmst verliert !

Heb een jaar of 15 geraced en ben tot de conclusie gekomen dat niet alleen remmen maar ook sturen vertraagd.
Als je die 2 dingen zo weinig mogelijk doet, win je :drive:

Re: Heel & toe / side-flip

14 mei 2015 23:52

Als je genoeg oefent of rijtraining volgt is aanpassingen van de pedalen van je Porsche niet nodig is mijn ervaring. Dus flink oefenen en is toch wel een lekker gevoel als het helemaal soepel gaat en voor je het weet maak je een heel and toe double clutch downshift! :D
Plaats een reactie