Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Re: Welke banden voor 3,2?

13 okt 2019 1:52

en toch is "Uitdrogen" is de juiste benaming...

Rubber is een hard materiaal, door toevoeging van weekmakers, wordt dat soepel waardoor het de eigenschappen krijgt die we allemaal van een band verwachten; grip hebben. (toevoegen van hitte maakt rubber ook zacht, vandaar de burnouts bij dragraces om de banden op te warmen - maar daar lacht de politie niet mee als je dat op de openbare weg doet.... :bang: )
Die weekmakers verdampen met de tijd, daardoor worden onze banden harder met ouder te worden... en hoe harder de band, hoe minder sleet er zal zijn - hier heeft Olaf gelijk - , maar ook hoe minder grip er zal zijn... bij het accelereren gaat de band sneller spinnen, maar bij het remmen zal je sneller blokkeren omdat je gewoon minder grip hebt... en zonder grip, zal je gewoon doorglijden....(en daar zijn mogelijk heel hoge kosten het gevolg van... :scratch: )

De levensduur van een band wordt algemeen op 5 à 6 jaar geschat, eens ouder ben je beter om ze te vervangen (ter info, motorbanden worden beter vervangen na 4 tot 5 jaar) zelfs al hebben ze nog meer dan de wettelijke verplichte profieldiepte... :shock:

Dat is ook de reden waarom je beter altijd naar de dot code kijkt als de bandenboer nieuwe banden monteert, ouder dan 6 maanden, mag hij bij mij niet meer monteren... (trouwens, als een bandenboer zijn banden zo lang moet stockeren voor hij ze verkocht heeft, denk ik dat je beter aan andere zaak zoekt... banden worden tegenwoordig dagelijks aangeleverd....)

Als je weet dat die zwarte rubberen dingen het enige zijn dat ons op de baan houden, en er voor zorgen dat wij tijdig stil staan, dan snap ik niet dat er beknibbeld wordt op de vervanging van banden .... 4 banden kosten nog altijd minder dan een nieuwe neus op je Porsche....

Re: Welke banden voor 3,2?

14 okt 2019 9:54

Bollocks schreef:... trouwens, als een bandenboer zijn banden zo lang moet stockeren voor hij ze verkocht heeft, denk ik dat je beter aan andere zaak zoekt... banden worden tegenwoordig dagelijks aangeleverd....


Banden en wat dan ook kunnen dagelijks verstuurt worden, dat klopt.
Maar als een bandenbedrijf, een kwik-fitter, een automaterialenzaak of groter autobedrijf zijn banden besteld komen ze bijna altijd van één van de paar grote bandenimporteurs in NL.
Als een bandenbedrijf ze daar besteld kunnen ze wel vragen om een verse band, maar de bandenimporteur gaat echt niet kijken naar DOT codes. Ze hebben duizenden banden op voorraad , daar kunnen en willen ze niet aan beginnen.
Dus bandenbedrijven etc. krijgen regelmatig banden geleverd die ruim een half jaar daarvoor geproduceerd zijn. Soms iets meer dan een jaar geleden. Op zich geen probleem. ( tot er forum's kwamen :D )

Fabrikanten maken niet elke maand of kwartaal een serie banden met N codering van een bepaalde maat. Dus maakt de fabrikant een partij voor de komende periode.
Bij N codering banden met minder courante maten ( voor classics in 15, 16 en 17 inch) produceert de fabrikant een voorraad die ze verwachten nodig te hebben tot de volgende productie. En die volgende productie staat misschien wel pas over een jaar gepland.

Een band geleverd krijgen van meer dan een half jaar oud is heel normaal en als je geluk hebt is deze recenter van de band gerold.

Re: Welke banden voor 3,2?

14 okt 2019 13:45

Een half jaar lijkt me prima normaal en hoeft geen reden te zijn om de banden te weigeren. Een jaar zou ik toch wel al een opmerking durven te maken. Maar ik maak me er niet zo druk om. Setje achterbanden houdt het bij mij minder dan een jaar vol. Voorbanden 2-3jaar dus. Maar bij een klassieker die een stuk minder kilometers maalt kan een jaartje toch al veel schelen.

Re: Welke banden voor 3,2?

14 okt 2019 20:35

Erwin, ik volg je volledig en ook bij mij mag een band ouder zijn dan 6 maanden, geen probleem met de volgende opmerking in acht genomen....:
een half jaar gestockeerd in een (vaak) geklimatiseerd en donker magazijn (dat van de groothandel/importeur die weet hoe, wat en waarom), zal niet voor problemen zorgen...
een half jaar op een rek bij je lokale garage met wisselende omstandigheden, warm/koud en licht/donker (en soms erger, in de volle zon - want ze trekken dat rek vaak buiten als reclame) zal wel zijn invloed hebben....

Dat wou ik zeggen met ouder dan 6 maanden in stock bij de bandenboer... als ik er binnen ga om bv prijs te vragen, en ik kan de banden onmiddellijk laten monteren, dan klopt er iets niet (zeker al niet voor dit type banden) ....Als hij de banden moet bestellen, is er 9/10 geen probleem met ouderdom....

:popcorn: Voor de liefhebbers.... achtergrondinfo: de productieplanning bij een grote bandenfabrikant loopt tegenwoordig over een termijn van 12 tot 32 weken, zelfs voor minder courante maten is er regelmatig een productie voorzien.... (info specifiek voor Bridgestone, momenteel ongeveer 180 productiezetels/28 landen waarvan 77 productie van banden, in Zeebrugge grootste magazijn (1.3 miljoen stockplaatsen) voor Europese distributie (ook eentje in Spanje en eentje in Tsjechië, iets kleiner), +- 3 miljoen stockplaatsen, jaarlijkse distributie in Europa +30milj banden.... dwz dat de inhoud van het magazijn gemiddeld om de 6 weken volledig vernieuwd wordt....).
Michelin is vergelijkbaar qua grote, elk jaar is er een strijd tussen de beide groepen om de grootste te zijn.... :popcorn:

Re: Welke banden voor 3,2?

14 okt 2019 22:14

Maar dan ga je bij die omlooptijden uit van de meest courante bandenmaten. Wat voor veel 911jes helemaal niet het geval is. Grote kans dat voor die uitzonderingsmaat er een keer per jaar een batch gemaakt wordt of zelfs minder.

Bestel je je banden bij een online banden discounter dikke kans dat voor die ene speciale maat en die lage prijs je een oude band geleverd krijgt. Soms staat het er online bij maar niet altijd.

Re: Welke banden voor 3,2?

12 apr 2020 18:01

Ik ben ook aan de beurt voor een vers setje rubber, na het doorlezen van deze oude berichten valt het niet mee banden in deze maten te vinden.
Of kijk ik verkeerd?

voor 205/55/16 achter 225/50/16

Conti's niet meer leverbaar en Michelin in 225 niet meer leverbaar?

Re: Welke banden voor 3,2?

12 apr 2020 18:16

Bridgestone heeft beide maten nog wel :drive:


... en anders Vredestein of Hankook :wink:

Re: Welke banden voor 3,2?

12 apr 2020 19:06

Bij deze geef ik Quickstep toestemming mijn topic te kapen :mrgreen:
Ik heb in ieder geval nog geen banden gekocht en weet ook niet of ik dat ga doen deze zomer maar ik lees graag mee.

Re: Welke banden voor 3,2?

13 apr 2020 13:07

:D

De bridgestones hebben (volgens mij) als enige een N codering.
Lig er geen nacht wakker van, maar liever wel.

Is er een recente uitgave van Porsche banden met N codering beschikbaar, ik zie alleen een verwijzing naar Porsche dealer.
#Corona!

Re: Welke banden voor 3,2?

13 apr 2020 21:33

Dial_888 schreef:Ik heb toentertijd mijn Michelins vervangen omdat ik bij fors remmen doorgleed bij een rotonde met droog weer, geen gepiep oid wat je eigenlijk verwacht maar domweg glijden...banden waren 10 jaar of meer oud. Kennelijk uitgedroogd....

Kortom, ik heb ze hierna gauw vervangen.....dan maar iets over de 400 euro uitgeven..... :mrgreen:


Ik heb ooit met mijn redelijk oude Conti's dwars op een vluchtheuvel gestaan, kort
na een regenbui. Insturen en hop ! Met een C4 ! Gelukkig niets geraakt, en weer door ...
Conti's zijn relatief stug, en al helemaal als ze oud worden.

Re: Welke banden voor 3,2?

13 apr 2020 21:50

Hier ook met een 964 C4, op 12 jaar oude pirelli’s, een bocht niet kunnen halen.

Maar dat is gelukkig al erg lang geleden ;)

Re: Welke banden voor 3,2?

29 apr 2020 21:48

Hoe zit het eigenlijk met die steuntjes die op de velg zitten tegen het afbreken van het ventiel door hoge g-kracht? Ik heb mijn steuntjes er ooit afgesloopt omdat ik niet zeker wist wat het waren, maar volgens mij was ook een steuntje verbogen.
Nu rij ik eigenlijk nooit harder dan 240, maar zijn die steuntjes nodig? Of kunnen er ook stalen ventielen in? Heeft iemand een mening hierover?
Oude foto:
Afbeelding

Re: Welke banden voor 3,2?

29 apr 2020 21:53

Nee, niet nodig. Stalen ventielen zullen wel passen, maar er is niks mis met de originele rubberen ventielen. Zelf zou ik wel die steuntjes weer monteren. Niet duur en tijdsgetrouw.






.

Re: Welke banden voor 3,2?

30 apr 2020 11:36

Klopt het nu dat voor een 3.2 / 16" 205 en 225 / alleen nog Bridgestone leverbaar is met N-codering ... ?

Is er ervaring met andere merken zonder N codering met toch voldoende stevige zijwangen ... ?

Re: Welke banden voor 3,2?

07 mei 2020 0:53

https://www.longstonetyres.co.uk/classi ... e/911.html

autobandenmarkt.nl ->

Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico 225/50 ZR16 (92Y) N5
Pirelli P Zero Direzionale 205/55 ZR16 91Y N3

Re: Welke banden voor 3,2?

07 mei 2020 7:11

Gisteren de Bridgestone Potenza S-02 besteld voor die van ons.

Re: Welke banden voor 3,2?

10 mei 2020 11:31

Ik heb een set Michelin Pilot Exalto’s besteld (N0). Maten 205/55/16 en 225/50/16. De achterbanden waren een tijd niet meer in productie maar volgens mijn bandencentrum zijn deze vanaf half mei weer leverbaar. Ik hoop dus op een telefoontje zeer binnenkort.
Eerder ooit deze banden gehad en was daar zeer over te spreken.

Re: Welke banden voor 3,2?

19 mei 2020 20:01

Michelin Pilot Exalto is weer beschikbaar in maten 205/55/16 en 225/50/16!

Re: Welke banden voor 3,2?

26 aug 2020 23:39

Beste allen,
Heb vorig jaar met m’n P SC in de nazomer klapband gehad rechtsachter, op de snelweg met 190 k/u.
Reed links en kon al remmend toch nog rustig naar rechts terugsturen, waarna ik de vluchtstrook heb opgezocht.
Geen schade aanneemt velg, wel enorm schrikken.
Dus goede/nieuwe banden is ozo belangrijk.

Re: Welke banden voor 3,2?

27 aug 2020 10:45

Hoe oud waren de banden.... :?:

Re: Welke banden voor 3,2?

20 feb 2021 15:50

Iemand recente ervaringen met N-bandjes die momenteel leverbaar zijn?

Helaas moeten mijn SportContactjes er dit jaar aan geloven.
3.2; 16 duims; 205 voor, 225 achter.

Re: Welke banden voor 3,2?

20 feb 2021 16:45

https://www.porsche.com/netherlands/nl/ ... en-velgen/

Geen recente ervaring. Toen ik m’n 3.2 nog had zaten daar conti’s onder.

Re: Welke banden voor 3,2?

21 feb 2021 0:13

Je moet tegenwoordig tijdig toeslaan als ze weer even leverbaar zijn....

Ik heb recent achter 225/50/16 van Michelin gescoord.
De 205 voor de voorkant is momenteel niet leverbaar, ik heb nog 5 mm profiel maar zodra ze er weer zijn scoor ik die ook meteen, ik heb ze in backorder staan...

Ik heb r ca 35.000 km mee gereden en ze bevallen erg goed.

De 225 is nu leverbaar, als je wacht tot de 205 er weer is loop je kans dat de 225 dan al weer op is....

Re: Welke banden voor 3,2?

21 feb 2021 11:04

MarkS schreef:https://www.porsche.com/netherlands/nl/service/maintenance/technicalserviceinformation/banden-velgen/

Geen recente ervaring. Toen ik m’n 3.2 nog had zaten daar conti’s onder.


Conti is, vlgns. mij, momenteel niet vers leverbaar.
Zie ook post hierboven. :)

Re: Welke banden voor 3,2?

21 feb 2021 11:32

Even los van de beschikbaarheid. Volgens Porsche (is dat actueel nog?) hebben Pirelli en Bridgestone een N3 codering. Op basis daarvan zou ik denken dat die merken de meest actuele band/doorontwikkeling van hun band voor de 3.2 hebben. Conti heeft een N1 en Michelin zelfs alleen een N0 codering. Misschien dat dit ook nog een overweging is. Ik ken zo de testresultaten van deze merken niet.

Pirelli P Zero Asimmetrico
Bridgestone Potenza S-02
Continental ContiSportContact
Michelin Pilot Exalto PE2
Laatst bijgewerkt door MarkS op 21 feb 2021 11:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Plaats een reactie