10 mei 2006 14:23
10 mei 2006 14:27
10 mei 2006 14:58
Jort schreef:.......
Er staat toch ook duidelijk dat hoge toerentallen vermeden moeten worden? Als je dan alsnog 60 gaat rijden in de eerste versnelling, dan is een cursus begrijpend lezen een goede volgende investering.
10 mei 2006 20:35
10 mei 2006 21:06
10 mei 2006 21:27
10 mei 2006 21:35
RED CABRIOLET schreef:Heb ook wel eens begrepen dat te rustig warmrijden ook funest is omdat het hele opwarmen dan te lang duurt. Als je gewoon met het normale verkeer meerijd tot de motor/olie warm is zit je volgens mij altijd goed.
Overigens is "de grote motor" in een P. niet de reden dat het opwarmen zo lang duurt maar de enorme plas olie in het dry-sump systeem.
10 mei 2006 21:55
10 mei 2006 22:19
ruud964 schreef:Volgens de boeken en het onderhoudsboekje van een 964.
Starten, rustig wegrijden in geen geval boven de 4000 toeren. En inderdaad als de motor warm is is het soms schadelijker om de motor met te lage toeren te rijden. Geadviseerd wordt om regelmatig de motor op toeren te brengen (boven de 4.000 toeren), heb daar dus ook geen moeite mee (is hij ook voor gemaakt he, anders hadden ze er wel een diesel in gelepeld).
Tja in file rustig mee pruttelen. Het is pas schadelijk als je altijd pruttelt en denkt dat boven de 5000 toeren schadelijk is. (dat laatste overigens uit eerste hand van Gijs van Lennep gehoord, die weet er ook wel iets vanaf)
10 mei 2006 22:23
ruud964 schreef:Geadviseerd wordt om regelmatig de motor op toeren te brengen (boven de 4.000 toeren), heb daar dus ook geen moeite mee
10 mei 2006 23:45
11 mei 2006 8:58
944 guy schreef:Ruud:
Door niet af en toe flink in de toeren te trekken kan vuil zich ophopen, met name in bijv injectoren, en koolafzetting in de cilinders. Even schoonblazen doe je dus door precies dat te doen: blazen.
11 mei 2006 11:45
944 guy schreef:Hier is dus vrij moeilijk over jou punt te oordelen en wat jij noemt zou je eigenlijk alleen van de ingenieur vd desbetreffende motor aan kunnen nemen. (naar mijn mening dan...)
16 mei 2006 10:01
16 mei 2006 17:05
16 mei 2006 17:35
16 mei 2006 17:40
16 mei 2006 17:44
16 mei 2006 19:15
16 mei 2006 20:31
26 mei 2006 16:11
27 mei 2006 10:51
944 guy schreef:Koppeling inhouden bij t stoplicht en je belast 2 kleine prutslagertjes (lager in de krukas->as naar de versnellingsbak, en het koppelingslager, ik weet de exacte namen niet...). .
27 mei 2006 22:33
27 mei 2006 23:17
ome piet schreef:944 guy schreef:Koppeling inhouden bij t stoplicht en je belast 2 kleine prutslagertjes (lager in de krukas->as naar de versnellingsbak, en het koppelingslager, ik weet de exacte namen niet...). .
Je bedoelt toplagers
28 mei 2006 11:08
Elven schreef:Je bedoelt dus eigenlijk het price-as toplager en het druklager, respectievelijk soms een naaldlager of een enkelrij-ig kogellager(radiaal belast) en een taatslager(axiaal belast)....shame on you, werktuigbouwer, ik ben van origine slechts een onderwijskundige.....ik ken ze