De motor deels, maar voordat zo'n motor geschikt is voor weggebruik moet er ook heel wat gebeuren en dan heb je alleen nog de motor.
Tussen een prototype en een productiemodel zit niet alleen tijd maar vooral veel geld.
Tussen de 7.183 en 7.589 geproduceerd (afhankelijk van de bron) en dan tellen we voor het gemak de 512TR (en de klassieke TR

) maar even niet mee. Van de F40 zijn er 1.315 gemaakt.
Gebrek aan concurrentie o.a.
4 dingen, een oververzadigde markt (daardoor dus deels ook overproductie, ondanks de relatief kleine aantallen), inderdaad het vervallen van de V12, de plotseling gestegen prijs t.o.v. de origineel aangekondigde prijs en zelfs de concurrentie uit "eigen" (TWR) huis in de vorm van de XJR15.
Tussen break even en verlies ziet heel weinig.

"Zelfs" doet mij ernstig vermoeden dat ook rekening gehouden was met het laatste. Bij de Veyron hadden ze vooraf vast ook al rekening gehouden met een verlies, alleen niet op deze schaal.
Vergeet niet dat bijvoorbeeld activiteiten in de motorsport (zeker de F1) minstens zoveel kunnen kosten. Beide kunnen promotionele voordelen opleveren. Porsche heeft vanwege het prijskaartje o.a. de F1 al lang geleden de rug toegekeerd, maar er blijven genoeg potjes over (laatst nog een extra kadootje voor alle ruim 11.000 werknemers van €5.000) om dit soort auto's te kunnen ontwikkelen zonder direct winst te maken. Kwestie van keuzes maken/prioriteiten stellen denk ik.