Ik sprak laatst een meneer die zijn Alpina wilde verkopen. We raakten aan de praat en hij vertelde over de Alpina club waar hij bij zit (wist niet eens dat er genoeg Alpina's waren voor een 'club'), wat ze allemaal organiseren, welke trips ze maken etc etc.
Dat zette me aan het denken. In Nederland heb je natuurlijk Ferrari clubs, Lamborghini clubs en vooral ontzettend veel Porsche clubs. Bij Porsche heb je sowieso het idee dat de liefhebbers bovengemiddeld fanatiek zijn.
Maar je hoort bijvoorbeeld veel minder over een Audi RS club of Mercedes AMG club.
Hetzelfde valt me op bij advertenties. Als we bijvoorbeeld iets met een AMG doen, converteert dat vaak voor geen meter. Bij Porsche reageren mensen veel sneller, klikken ze door en lijkt er gewoon veel meer betrokkenheid rond het merk te zitten.
Waar komt dat volgens jullie vandaan? Heeft Porsche simpelweg jarenlang veel beter een community en merkbeleving opgebouwd? Of trekt het merk een bepaald type eigenaar aan dat sowieso fanatieker met auto's bezig is?