28 mei 2006 18:00
Maultier schreef:Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche)
Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?
Thx
28 mei 2006 22:36
Rescue911 schreef:Heb er nog één:
Als je de snelweg afkomt bovenaan de oprit heb je een lange remweg gehad, of gewoon als je een beetje vlot door gereden hebt en je remmen (schijven) dus lekker warm zijn, en je komt bij een stoplicht, NIET je voet op de rem houden! Op de plaats waar je blokken de schijf raken kan de schijf de warmte niet kwijt, resultaat: kromme schijven. Dus : altijd voet van rem als je stilstaat en het liefst nog een stukje "rollen" dat de schijven de warmte/hitte gelijkmatig af kunnen voeren.
Hoop dat jullie er iets aan hebben
Gr Rescue
29 mei 2006 16:08
30 mei 2006 23:25
Maultier schreef:Is het inderdaad zo dat wachten voor stoplicht in versnelling met koppeling ingedrukt slecht is voor een auto (en meer in het bijzonder voor een Porsche)
Zijn er nog meer van deze algemene wijsheden?
Thx
30 mei 2006 23:29
30 mei 2006 23:48
WdePundert schreef:Volgens mij mag je dan wel de handrem aantrekken. (Trommel?)
31 mei 2006 10:11
31 mei 2006 10:55
911-lover schreef:Wel niet vergeten met je versnellingspook in neutraal stand van links naar rechts te bewegen na het tanken.
Zo meng je de oude met de nieuwe benzine waardoor je een homogeen mengsel krijgt en je Porsche steeds een gelijke verbranding krijgt
-Koen die steeds zijn koppeling ingedrukt heeft aan een verkeerslicht-
31 mei 2006 12:13
31 mei 2006 12:18
31 mei 2006 14:33
patrick911 schreef:Vond 'm in de categorie 'doosje bougievonkjes' vallen...
31 mei 2006 15:53
patrick911 schreef:Nou ja Koen, er zullen vast mensen zijn die denken dat benzine in de versnellingsbak komt,
17 jul 2006 16:30
17 jul 2006 16:56
17 jul 2006 17:06
17 jul 2006 18:52
Meneer aard schreef:
@ starten en warm laten lopen verhaal:
Ik doe s`ochtends altijd ff 10 seconden of iets in die trand laten draaien (ffkes riem aan, je kent het wel). Daarna gewoon rustig wegrijden. En dan na 15 km af en toe keertje wat meer gas en bij 30 km kan ie ook wel wat meer hebben. Maar echt vollaan door trekken doe ik ook niet enkel als die meer als 50 km heb gereden.
17 jul 2006 19:38
tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen
17 jul 2006 19:55
DeniS2 schreef:tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen
Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.
17 jul 2006 20:30
2.2VTEC schreef:DeniS2 schreef:tussen 5-10 km niet boven de 4.000 opm, maar dan gaat het richting rood (7.800 opm) als de verkeerssituatie of 'the mood' daar om vragen
Houd je er wel rekening mee dat er in het geval van een 911 ik dacht 13 liter olie in zit. Dat is meer dan in mening normaal mobiel . Dus niet helemaal vergelijkbaar.
Helemaal akkoord DeniS2 voor een luchtgekoelde motor, maar uit Meneer Aards avatar leid ik af dat hij 'watergekoeld' rijdt - ik rij geregeld met een BMW R1100GS twinboxer en die rij ik ook anders warm dan mijn watergekoelde VFR800 (wat is dat toch met die Duitse boxers, 50 km wachten eer je echt mag gassen?)
17 jul 2006 20:36
17 jul 2006 21:45
DeniS2 schreef:maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?
klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.
17 jul 2006 22:14
DeniS2 schreef:maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?
klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.
17 jul 2006 22:33
mhoeneveld schreef:Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.
17 jul 2006 22:37
2.2VTEC schreef:ik heb het er een tijd terug over gehad met de eigenaar van een lucht/olie gekoelde (motorfiets) Suzuki GSXR1100 die in een concours-staat verkeerde ondanks een respectabel # kms en die ging uit van de stelregel "warmrijden dient te gebeuren à rato van 2 km per liter olie in het carter" -> dus voor het goede begrip bij 5L olie, 10 kilometer warmrijden.
Kunnen de technische mensen van dit forum even duiden of dit steek houdt of eerder "volkswijsheid" is (sorry, ken geen andere omschrijving)?
17 jul 2006 23:11
mhoeneveld schreef:DeniS2 schreef:maakt het water gekoelde tov het luchtgekoelde hierin nog uit ?
qua capaciteit om iets op te warmen?
klopt inderdaad dat in het geval van mr aard er minder liters warm gemaakt moeten worden.
Lastig te zeggen. In zijn algemeenheid is het wel een gegeven dat een watregekoelde motor veel gelijkmatiger warm wordt. Daardoor is ook de spanning in de metalen beter verdeeld. Ook blijft de olie op een veel gelijkmatiger temperatuur waardoor je (kijk maar naar de 996 en 997) minder snel de olie 'kapot' rijdt en dus minder vaak hoeft te verversen (ehh de circuit gebruikers uitgesloten natuurlijk )
En zoals 2.2vtec terecht opmerkte zijn di luchtgekoelde motoren eigenlijk oliegekoeld. De olie voert de warmte af naar het carter.
Maar of een luchtgekoelde of watergekoelde nu eerder warm is dat hangt helemaal van de massa metaal en hoeveelheid vloeistoffen af.