Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

08 mei 2025 15:45

Jawel.... hoe is het nu met...

Na de 'Zoek' functie te hebben gebruikt kan ik eigenlijk maar niet of nauwelijks ervaringen vinden van 996 / 997 / boxster / Cayman rijders die hun motor na bore-scoring / IMS / AOS ellende hun motorblok hebben laten reviseren en er vervolgens redelijk wat kilometers bij hebben gezet :drive:
Met reviseren bedoel ik hier dan ook het plaatsen van Nikasil- of stalen cilinders en de daarbij behorende aanpassingen.

Ik ben niet op zoek naar de namen en/of ervaringen met de bekende specialisten die verschillende oplossingen aanbieden; ik ben gewoon heel benieuwd wie er inmiddels een redelijk aantal kilometers hebben afgelegd met hun gereviseerde motor en hoe is het nu dan met het motorblok ? Olieverbruik, weer bore-scoring etc. en andere ellende.
Maar natuurlijk zeer zeker ook positieve ervaringen of opvallendheden !

Wie o wie komt er uit de kast ? :D :popcorn:

Gr.

Dick

Re: Hoe is het nu met....

08 mei 2025 17:10

Ben dan ook wel benieuwd wie er meteen een 4.1 van heeft laten maken :mrgreen:

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

12 mei 2025 6:58

Ja Spastblast, daar ben ik ook wel benieuwd naar... Heeft iemand van z'n torretje gelijk een 3.9 / 4.0 / 4.1 laten maken ? en hoe bevalt dat ?

Maar gezien de 'zero' reacties tot nu toe, lijkt het erop dat de mensen die ooit hun blok hebben laten reviseren, hun 996 / 997 niet meer in bezit hebben :scratch:

Gr.
Dick :popcorn:

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

12 mei 2025 7:09

Dick schreef: Olieverbruik, weer bore-scoring etc. en andere ellende.


Wellicht rijden de mensen die zoveel geld hebben uitgegeven nu met een fluwelen sok aan hun rechtervoet ...


Ik ben nog altijd van mening dat veel van dit soort kwalen ook te wijten zijn aan het gedrag van de bestuurder/eigenaar. :idea:

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

12 mei 2025 9:40

ik denk dat je het goed omschrijft, veel van dit soort kwalen.
Soms is het gewoon pech of toch een fabricageprobleem.

Ik doe gewoon wat Erwin zegt, op tijd olie verversen, goed warmrijden en dan flink gassen :mrgreen: .

Over 10 jaar kan ik vertellen wat het resultaat is ;).

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

12 mei 2025 9:55

Bij 218.00 km het blok laten reviseren van mijn 996 cabrio uit 1999. Ondanks dat het IMS-lager al vervangen was bij 188.000 km, daar stond het op toen ik hem kocht, toch in de prijzen gevallen vanwege een defect aan de AOL (?).
Nu op de teller 258.000 op de teller. 40.000 probleemloze kilometers gemaakt in 2 jaar tijd. in mijn bezit altijd de beurten gehad en er zijn al veel onderdelen vervangen. Ik gebruik hem als dagelijks vervoermiddel. Olieverbruik is ongeveer een liter op 3.000 km. Echter een maandje of twee geleden een vervelende rammel in het motorblok. Motor loopt wel mooi. Vanwege drukte bij de specialist moet ik even op mijn beurt wachten. Ik hou de vingers gekruist.

Op zich ben ik een rustige rijder, die het gaspedaal op zijn tijd wel flink indrukt, daar zijn ze tenslotte ook wel voor bedoeld.
Een week geleden een OPEL CASCADA erbij gekocht die ik als dagelijkse auto ga gebruiken.

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

12 mei 2025 11:33

Hallo Peter,

Ah, dat zal de AOS (Olie-afscheider) wel geweest zijn; kan ook voor vervelende problemen zorgen.
Dat is al een respectabele kilometerstand met 258.000 !
Ben benieuwd wat de rammel in het motorblok is; wellicht kan je dat nog laten weten in deze topic.

Gr.
Dick

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

13 mei 2025 8:23

Voor dit soort ervaringen moet je op internationale forums zijn of op FB, denk ik.
Er zijn teveel meningen ook over Nikasil, stalen bussen etc.
Maar er zijn nog maar weinig die na revisie 200K km hebben gereden en pas dan zegt het echt iets.

Feit is wel dat deze motoren gewoon niet zo goed zijn helaas.
Helaas, want het zijn wel fijne motoren vind ik. Klinken goed en fijne powerafgifte met die Variocam.
Maar ik zou er zelf niet meer eentje kopen.

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

13 mei 2025 11:49

Mijn motorblok heeft nog geen 40k km gelopen, meteen de 'benodigde' modificaties gehad en sindsdien zijn jaarlijkse oliewissels en meteen rustig warmrijden tot 3k rpm het recept geweest. Ik ga er van uit er op deze manier nog lang van te mogen genieten :mrgreen:

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

13 mei 2025 16:37

Ach, als je blok de 200.000km passeert mag je niet meer zeggen dat het een slechte/zwakke fabricage betreft toch?
Vele Lufties hebben dan ook al een revisie doorgemaakt.
3-400.000km lijkt ook geen zeldzaamheid, dus waar hebben we het over, het zijn gewoon allemaal “Deutsche Grunlichkeit” motoren , waarbij je ook wat mazzel moet hebben :mrgreen:

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

13 mei 2025 16:51

Bij elke motor heb je mazzel nodig en als je mazzel hebt is elke motor goed. Elke motor kan je om zeep helpen door ijskoud de beste op het gaspedaal te trappen, te bezuinigen op oliewissels, minderwaardige benzine te tanken, onderhoud uit te stellen ... en dan komen vertellen op fora dat motor x/y of z op geen hol trekt. Het is een bezigheid als een andere.

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

13 mei 2025 21:33

Die van mij heeft na revisie 10k gelopen.

Is gereviseerd door Auto-Resto. Of het echt heel erg nodig was: denk het wel. Hij reed nog prima, maar olieverbruik werd ineens veel hoger.
Ik heb gekozen voor stalen bussen met grafiet erin. Zoals Hartech ze ook gebruikt. De standaardmodificaties op AOS, IMS en koeling zijn uiteraard ook uitgevoerd.

Ervaringen tot nu toe zijn uitstekend maargoed; 10k km is natuurlijk niets.

On a personal note:
Ik heb een goede aankoopkeuring laten doen waaruit naar voren kwam dat er idd al "vegen" in de cilinderwanden zaten. De prijs van een revisie (en nog wat meer zaken die naar voren kwamen) zijn toen van de overeengekomen prijs afgegaan. Op die manier doet het absoluut geen zeer en geeft het eigenlijk een heel veilig gevoel want nu is het eigenlijk nieuw. Beste €250 ooit.

Re: Hoe is het nu met....de 996/997/Boxster motoren?

13 mei 2025 21:49

Peter62 en CJ : bedankt voor jullie verhaal.
Stalen bussen met grafiet; die had ik nog niet gehoord. Of zouden alle stalen bussen met grafiet zijn ‘opgebouwd’ ?

Op naar de volgende reactie :wink:

Nog iemand die voor Nikasil cilinders heeft gekozen bij de revisie ?

Gr.
Dick
Plaats een reactie