Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wegenvignet België vanaf 1 mei 2027 voor iedereen

10 jul 2026 8:49

Het is zover, iedereen, ja ook de Nederlanders, zullen vanaf 1 mei volgend jaar een wegenvignet moet kopen om op onze Romeinse heirbanen te logen rijden. 125 euro per jaar. Maar vooral, wij Belgen zullen de rekening betalen. Ik heb 4 auto's, 2 dagdagelijkse en 2 oldtimers en dit gaat mij vanaf volgend jaar +/- 400 euro per jaar meer kosten. :bang:

85228

Voor wie het interesseert: https://www.hln.be/mobiliteit/belgie-vo ... ~a044d284/

Re: Wegenvignet België vanaf 1 mei 2027 voor iedereen

10 jul 2026 9:18

Tuttuttut, het is “budgetneutraal” :lol:
En als je dat gelooft, geloof je allicht ook nog in Sinterklaas. Is platte belastingverhoging en denk maar niet dat het geld zal gebruikt worden voor het wegennet.

10 jul 2026 11:13

Plus met een paar jaartjes de Antwerpse tunnel tol ... het gaat nog rustig worden op de Belgische wegen zo ... maar ja ... de eerste jaren betaal je dan om uitgebreid in de file te staan op de ring. Dat wordt weer in Nederland tanken, wel lekker dichtbij en makkelijk ...

10 jul 2026 12:51

Al met al een rekensom ... rij ik 15 km (en 30 minuten :!: ) om en vermijd ik daarmee de wegen waar ik 70 km/uur of meer mag, of koop ik toch het vignet en verreken ik het met een paar keer in België tanken :?:

Er zijn momenteel geen specifieke vrijstellingen bekend voor grensarbeiders, buitenlandse forenzen of particulieren. Omdat de Europese Unie discriminatie tussen inwoners en buitenlanders verbiedt, zal iedereen die van de hoofdwegen gebruikmaakt, moeten betalen. Zelfs Belgen zullen moeten betalen, al worden zij in hun eigen gewest deels gecompenseerd via een lagere verkeersbelasting

10 jul 2026 13:32

Van AD.NL:

"Het voorstel zou vrijdag besproken worden door de Vlaamse regering. Een soortgelijk voorstel dat Duitsland wilde invoeren, werd in 2019 verworpen door het Hof van Justitie van de EU. Dat stelde dat het niet mag dat via compensatie uiteindelijk alleen buitenlandse weggebruikers de tol moeten betalen."

Eerst nog zien of het er komt. Gelukkig voor mij ligt de afslag Hazeldonk nog net in Nederland en kom ik na het tanken weer in Nederland pas weer de snelweg op.

10 jul 2026 15:21

Bij de invoering van een betaald wegenvignet door een EU-lidstaat gelden strikte voorwaarden volgens het Europees recht (vastgelegd in de [Eurovignet-richtlijn] en jurisprudentie van het [Europees Hof van Justitie]
Nee, een EU-land is niet verplicht een gratis alternatief (zoals lokale wegen) aan te bieden. Een land mag beslissen om tol te heffen op het gehele wegennet. Wel gelden er strenge eisen om discriminatie en misbruik te voorkomen:

1. Het non-discriminatiebeginsel (Geen nadeel voor buitenlanders)
Het belangrijkste principe is dat een vignet geen verboden indirecte discriminatie naar nationaliteit mag opleveren.

* Het Duitse voorbeeld: Duitsland wilde eerder een vignet invoeren waarbij Duitse burgers de kosten volledig mochten aftrekken van hun reguliere motorrijtuigenbelasting. Het Europees Hof van Justitie streepte dit plan in 2019 definitief weg, omdat de financiële lasten hierdoor feitelijk puur op buitenlandse automobilisten terechtkwamen.
* Gevolgen voor België: Als [België het vignet invoert, moeten ook Belgische inwoners dit vignet verplicht aanschaffen. Eventuele compensaties via de verkeersbelasting moeten "creatief en voorzichtig" worden ingericht om niet opnieuw als buitenlander-pesten te worden aangemerkt door de Europese Commissie.

2. Proportionele kortetermijnvignetten
Een land mag buitenlandse automobilisten die alleen op doorreis zijn niet financieel uitmelken.

* De prijzen van vignetten voor korte periodes (zoals een dag, 10 dagen of een maand) moeten in een redelijke en proportionele verhouding staan tot de prijs van een jaarvignet.
* Het is volgens EU-regels verboden om doorreizigers te verplichten direct een (duur) jaarvignet te kopen.

3. Vrij verkeer van goederen en personen

Tolheffingen mogen het vrije verkeer binnen de EU niet onevenredig belemmeren. Dit betekent onder andere dat de verkoop en controle van het vignet de doorstroom aan de binnengrenzen niet mag ophouden. Fysieke grenscontroles voor vignetten zijn niet toegestaan; daarom wordt er tegenwoordig vrijwel altijd gekozen voor een digitaal e-vignet gekoppeld aan kentekenregistratie.

4. Uitfasering van vignetten (Toekomstvisie)
Volgens de meest recente herzieningen van de EU-wetgeving moeten tijdgebonden vignetten op het kernnetwerk van Europese snelwegen (het zogenaamde TEN-T netwerk) stapsgewijs worden uitgefaseerd ten gunste van kilometerheffing (betalen naar gebruik). Dit is waarom veel landen op termijn de overstap (moeten) maken naar trajectbeprijzing.
Plaats een reactie