Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: 102 octan

21 maart 2016 9:33

Het verschil is niet zozeer meer vermogen. Het is de koppel/toeren kromme die veel gelijkmatiger verloopt. Dat voelt als meer vermogen maar is eigenlijk zoals de motor zou moeten lopen.
Wil je echt voordeel dan moet je een mapping in de ECU laten maken naar RON102. Dat heb ik zelf gedaan en dan zie je duidelijk in de meetingen op de rollenbank dat er een hele mooie vloeiende lijn vanaf 1000 toeren gaat ontstaan. Dat komt omdat de voorontsteking veel gelijkmatiger gaat verlopen. In rijden merk ik met de Turbo S duidelijk verschil. Hangt meer aan het gas en reageert dus veel directer.
Ik heb de auto meermaals op de rollenbank gehad om het ook zichtbaar te maken.

Re: 102 octan

21 maart 2016 14:03

Nu 6000 km gereden in 4 mnd met de net compleet gerestaureerde 911 swb uit 1968. Het verschil in tanken van brandstof is enorm. Normale benzine is gewoon slecht en na verbranden/ knallen. Super benzine 98 octane prima en in uk (goodwood reisje) 102 getankt en verschil was bijzonder! Niet normaal hoe fijn de 911 dan loopt. Let wel met 6 webertjes is natuurlijk anders als met een moderne inspuit motor.

Octaan verhoger werkt ook prima.

Ik zou zeggen op die gevoelige oude motoren doen als het kan

Re: 102 octan

21 maart 2016 18:01

Kan er ook een litertje ethanol van de Action bij een tank in gooien, werkt super. Dat is 109 RON dus geeft je ook een lekkere boost. Echter niet lang laten zitten, is niet zo lekker voor de rubbertjes.

Dat is mij bij JD Engineering aangeraden, die hebben toch wel erg veel ervaring met verschillende benzines en octaan getallen.

Re: 102 octan

21 maart 2016 18:26

Zit allemaal tussen de oren......zet er een uitlaat op die iets meer lawaai maakt en je denkt ook dat je harder gaat :mrgreen:

Re: 102 octan

21 maart 2016 18:29

Helaas echt meetbaar.
Zal de uitdraaien van de rollenbank een keer delen hier als ik weer in Nederland ben.

Re: 102 octan

21 maart 2016 22:52

JD in Lochem , die ken ik wel. binnenkort maar een rol afspraak maken dan.
Zal mij benieuwen.

Re: 102 octan

22 maart 2016 0:12

janz schreef:JD in Lochem , die ken ik wel. binnenkort maar een rol afspraak maken dan.
Zal mij benieuwen.

Ik was er met mijn Audi toen ze me dat vertelde maar ik volgens mij kunnen ze ook wel met een 993 overweg.

Re:

22 maart 2016 7:53

MichM3 schreef:Ik denk niet dat het een succes, je hebt gelijk...maar als je ziet wat voor kerels er in en rond London wonen en als je ziet naar het soort auto's dat ze rijden dan kan ik me wel inbeelden dat de ene om de ander te overtreffen expres deze benzine tankt...gewoon voor de fun!

Naar verluid komen er wel mensen tanken die met de auto een dagje gaan circuit rijden...maar dan nog, ik zou het zelf nooit tanken


Heeft geen zin in een 964, klopsensor detecteerd/corrigeerd tot 98ron. 98ron is de beste brandstof voor de 964.
Tijdens een Eifelritje gooi ik ook er altijd Ron100......werkt goed tussen de oren.

Om de 964 maximaal op Ron98 te laten lopen moet je mappings aanpassen (chip ECU).
Voor meer info stuur maar een PB?

Re: 102 octan

22 maart 2016 11:24

Het is dat het niet vlakbij te krijgen is. Met mijn oude getunede gti was het goed merkbaar. Zeker vanaf onder in de toeren pakte die beter op. Voelde krachtiger. Sowieso rij ik altijd op bp ultimate met de P.

Re: 102 octan

22 maart 2016 17:58

Ik weet wel zeker dat je er naast zit Kappi,en dat het niet tussen de oren zit,heb vorig jaar meer dan 12.000 km gereden met een 3.2 ( die ik al 20 jaar heb overigens) met sinds april een 3.6 blok(964) met nog geen 40.000 km op de klok
En ik Denk dat ik toch wel over ervaring kan spreken,ik ken m'n elfje uit m'n duim,maar de benzine is echt een aanrader,heb meer P rijders er over gehoord en niet P rijders oa ook een 993 rijder,die was ook erg enthousiast !!!
Klopt helemaal Maurice, heb door Jou aanraden
in m'n coupe 3.2 van '89 vorige jaar November er ook 102 ingegooid
En het was echt shocking,wat liep dat ding prachtig en ligt veel en veel beter aan het gas,voor mij geen andere benzine,
Maar is niet overal verkrijgbaar,dus er zal zo af en toe wel 98 in moeten
Maar ben er erg positief over !!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door MR.GUZZI. op 22 maart 2016 18:44, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: 102 octan

22 maart 2016 18:42

Blij dat ik dan vlakbij de grens woon.vorige week nog € 1.25 p liter betaald. Terwijl ik hier op de hoek voor de 98 octaan € 1.56 betaal.

Re: 102 octan

22 maart 2016 19:16

Nogmaals ron102 heeft geen zin. Timing op basis klopsensor reikt tot ron98 voor de 964.
Ik word regelmatig gevraagd ECU mappings in eproms te branden voor de racerij. Het is voor de 964 niet mogelijk voordeel te halen uit een brandstof met een Ron hoger dan 98. Ik ga verder niet in op compressie verhouding en dergelijke. Dat je P beter loopt is dat timing (lees latere verbranding is meer compressie) op 98 ontsteking timed.
Neem van mij aan de jongens die ik ken uit de racerij kunnen het bevestigen.
Maar wat echt belangrijk is, je P rijdt beter met ron102, dus lekker blijven tanken (-:

Re: 102 octan

22 maart 2016 19:26

Even een domme vraag,

Wat gebeurt er als je een liter ethanol in een dieseltank gooit?
Betere verbranding, hogere motor temperatuur, nadieselen of nix???

Re: 102 octan

22 maart 2016 19:31

Ethanol (alcohol) + diesel = Bio-diesel.

Re: 102 octan

22 maart 2016 19:33

En verschil met gewone diesel?

Re: 102 octan

22 maart 2016 19:45

Zelfde verhaal. Ontsteking timing wijzigt, echter geen idee of dit mengsel beter presteert dan gangbare diesel.

Re: 102 octan

22 maart 2016 19:48

Gaat naar Action.

Re: 102 octan

23 maart 2016 7:41

... en komt thuis met allemaal shit waar hij niet voor ging (turkse cocacola, inpakpapier, chocola, tuinstoelen, opblaasbaar zwembad, goedkoop gereedschap en 40 verfrollers die nu in de aanbieding waren). Succes :twisted:

Re: 102 octan

23 maart 2016 8:31

:shock: :cry: :lol:

Re: 102 octan

23 maart 2016 8:38

Hee een brandstoftopic, nu is het voorjaar echt begonnen :lol:
Plaats een reactie