Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 20 apr 2024 13:17



Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Einde fossiele brandstoffen 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
begin jaren 80 had ik een docent op de autotechnische school in Apeldoorn die een aantal voorspellingen deed over de ontwikkeling van brandstofprijzen in de toekomst (litertje kostte toen 1,50 gulden)
Hij stelde toen een prijsontwikkeling voor van een verdubbeling per 25 jaar met een verdubbeling per 5 jaar naarmate de schaarste in zicht komt (50 jaar)
Tot nu toe heeft hij gelijk gehad dus als we dit doortrekken kost een litertje over 20 jaar tegen de 4 euro (als de euro dan nog bestaat) :mrgreen:
Het zou dus ook 10 Nieuwe florijnen kunnen zijn. :thumleft:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


14 dec 2015 20:52
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
964 Turbo 3.6 / 996 GT2 / 924 Turbo / 924 / 924 / Defender 110 ex 924/ex 924/ex 911 2.7/ex 911SC/ex 911 3.2/ex 911 3.2/ex 964C4/ex 993Turbo/ex 964C4
Koekhapper PBVH
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Gevolg ook van de inflatie.
Benzine word morgen weer 4 cent goedkoper.


14 dec 2015 21:01
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
thedutchguy schreef:
begin jaren 80 had ik een docent op de autotechnische school in Apeldoorn die een aantal voorspellingen deed over de ontwikkeling van brandstofprijzen in de toekomst (litertje kostte toen 1,50 gulden)
Hij stelde toen een prijsontwikkeling voor van een verdubbeling per 25 jaar met een verdubbeling per 5 jaar naarmate de schaarste in zicht komt (50 jaar)
Tot nu toe heeft hij gelijk gehad dus als we dit doortrekken kost een litertje over 20 jaar tegen de 4 euro (als de euro dan nog bestaat) :mrgreen:
Het zou dus ook 10 Nieuwe florijnen kunnen zijn. :thumleft:


Maar goed dat hij leraar autotechniek was en geen economie doceerde. :wink:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


16 dec 2015 16:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Hij schreef ook wiskundeboeken en legde ons het begrip algoritme uit! Het was dus een wiskundedocent. :salut:
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


16 dec 2015 17:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Ja precies, geen economie. :mrgreen:
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


16 dec 2015 18:22
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 993 Targa
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Gelukkig wel :mrgreen:

http://www.scientificamerican.com/article/finance-why-economic-models-are-always-wrong/
_________________________________________
Black Cars Look Better In The Shade


16 dec 2015 20:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Tja en weer vol in het nieuws :(
Wat gaat dit voor ons betekenen? Straks zijn onze oude auto's alleen nog om naar te kijken of te verkopen in het Buitenland?


07 dec 2016 21:24
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
wat denk je zelf :twisted: de gemiddelde ambtenaar, ook in Den Haag, heeft een denk en uitvoer snelheid van een slak. meestal na hun sterfdag denken ze nog steeds over iets wat nooit of veel later ten uitvoer wordt gebracht. m.a.w. hoeven wij ons voorlopig geen zorgen te maken. daarbij komt nog het gegeven dat als een of andere ambtenaar iets roept over onze vehikels wij gelijk helemaal stijf van commentaar staan (zoals ik :mrgreen: ) weet wel dat deze ambtenaar al sinds de jaren 70 al aan het broeden is op dit voorstel :cheers: en eindelijk zijn ei er uit gekregen (met de nodige hechtingen hoop ik) nu moet er nog een ambtenarenkip op het ei gaan zitten om het uit te broeden. ik zie het zo voor mij, een stel vette Haagse broedkipambtenaren die zich aan een termijn moeten houden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Picasa album


07 dec 2016 21:43
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Wat flauw om zo over ambtenaren te praten.
Heel kinderachtig. Erg jaren 70.


07 dec 2016 21:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Dit is fantastisch nieuws. Worden die wagens van ons nog exclusiever.
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


07 dec 2016 22:30
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayman S 2009, 924 1977
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
De schaarste die ontstaat wordt wel opgelost met alternatieven waar onze auto ook op rijdt, daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Wat mij wel zorgen baart is dat wij wrs over 10-15 jaar overal waar we rijden worden uitgejouwd omdat we 'asociaal zijn', 'niet denken aan de kinderen' omdat onze P de aarde opwarmt. Waar je rijdt wijzen mensen naar hun voorhoofd en als je je auto ergens hebt geparkeerd is ie bij terugkomst verrot geslagen.

Over x-aantal jaren is het gewoon 'not done' om niet groen bezig te zijn en zijn onze auto's museumstukken waarover we kunnen vertellen maar ons niet meer mee kunnen vertonen in het openbaar
_________________________________________
Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!


07 dec 2016 22:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
nou dan wrap ik hem wel met millieu papier, tegen die tijd dat auto`s niet meer te horen en ruiken zijn kijkt de hele gemeente naar ons om met de vraag wat dat toch voor vreselijk onbekend mooi spul is wat voor bij kwam. iedereen naar de kruidvat om die geur via een doosje in hun kamer te hebben. :mrgreen: :mrgreen: zag waarschijnlijk ook een ambtenaar voorbij komen in voorgaande topics, kerel rust verder. :ba: :ba: :popcorn:
_________________________________________
Picasa album


07 dec 2016 23:23
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Lang geleden was een eigen auto voor de elite. Later werd dat de gegoede burger en nog later werd het autobezit gedemocratiseerd.

Nu gaat de slinger de andere kant op. Ik lees dat de nieuw verkopen van auto's in Nederland op het niveau van 30-40 jaar geleden zitten (bron Autoweek) ondanks de bevolkingsaangroei, in België loopt het zo een vaart nog niet.

Kijk naar jullie eigen opgroeiende kinderen, vaak hebben ze niks met auto's in vergelijking met onze generatie. Zij zien verplaatsingen als "mobility as a service". Zeg nu zelf, ik doe 30K km per jaar met mijn leaser aan gemiddeld 60 km/h volgens de boordcomputer. Dit is 500h per jaar. Een jaar telt 8760h, dus grofweg 94% van de tijd staat die auto stil.

Mijn hobby auto doet 2K km per jaar aan pakweg 50 km/h gemiddeld (lekker cruisen over kleine wegen). Dus 40h per jaar en snel gerekend 99,5% van de tijd wordt die niet gebruikt.

Of je het als mede autoliefhebber nu leuk vindt of niet, maar ik ben ervan overtuigd dat dit eruit gaat binnen nu en 1 generatie hoe jammer het ook is. De tijd dat je aan 200km/h door Frankrijk naar het zuiden kon cruisen is ook lang verleden tijd :bang: - wel leuk dat we net nog meegemaakt hebben :D

En for the time being nog zo lang mogelijk genieten van een fijne hobby auto is mijn devies :wink:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


Laatst bijgewerkt door 2.2VTEC op 08 dec 2016 19:17, in totaal 1 keer bewerkt.



07 dec 2016 23:37
Profiel
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Wijze woorden, helaas :cry:
Maar inderdaad, ondertussen...... :drive: :thumleft:


07 dec 2016 23:41
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
LEEUWARDEN
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Hiermee is het vooruitzicht dat fossiele auto's later nog geld opleveren wel vaarwel.
S-jes, Turbotjes, zaken in waarde? luchtgekoeld nog erger als water gekoeld :bang: :( :shock: :roll:
Lekker snel afschrijven van je hobby!
Of verkopen die boel aan de Amerikanen. Onder Trump ben je wel geliefd met een slurpende auto op fossiele brandstof. Goed voor de werkgelegenheid en economie. Welke opwarming van de aarde? :mrgreen:


07 dec 2016 23:46
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Zie de opmars van Uber, AirBNB, carpooling van cargo en consoorten. Ook lokale initiatieven op wijkniveau die enorm groeien op basis van het delen van "assets". Mijn hakselaar en mijn verticuteerder staan niet zoals mijn hobby auto 99,5% op non-actief, maar 99,9xx%. Idem bij mijn buren. En bij hun buren. Enz.

Wij vonden en vinden dit vooralsnog normaal, maar stellen er ons stilaan vragen bij. De jongere generaties niet, die vinden dit complete waanzin.

"Sharing becomes the new normal" en we kunnen daar nostalgische gedachten bij hebben en "vroeger was alles beter" reflexen, maar tegen de tijdgeest ingaan is doorgaans vrij kansloos.
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


07 dec 2016 23:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Helemaal niks mis met vooruitgang en een beetje realisme maar sommige "autoliefhebbers" schetsen wel een (voor mij) erg sombere toekomst.

Vraag me ook serieus af of het reëel is te veronderstellen dat we binnen 15-20 jaar dit soort auto's niet meer zouden (kunnen) rijden. Ook onze Porsches zijn gewoon auto's met een verbrandingsmotor net als die andere 8 miljoen auto's die hier (alleen al in Nederland) rondrijden. Maar we doen nu net alsof dat er een "big bang" (doem) scenario aanstaande is.

Let wel we hebben het hier over de (wereldwijde) klimaat agenda en ons overheidsbeleid. Het overheidsbeleid van ons (ei)land(je) in Europa, diezelfde overheid die vanaf volgend jaar besluit de fiscale voordelen van plug-in hybrides weer terug te draaien. Nee natuurlijk, we moeten allemaal zsm volledig elektrisch gaan rijden. Dat snap ik. En dat wil ik (zakelijk/dd) ook best doen. Maar met welke auto? En met welke actieradius. Vanaf 2020 komen pas de echte (na Tesla) alternatieven van de gevestigde fabrikanten en belangrijker, met de volgende generatie accu's en hopelijk bereikbaarder voor een grotere doelgroep. En zelfs dat betekent nog niet dat je dan direct het complete wagenpark op batterijen hebt rondrijden. Maar ik zal tzt in ieder geval zelf weer een poging gaan wagen.

M'n neefje van 4 is trouwens helemaal gek van auto's. Vooral één bepaald merk (geen Tesla of Prius overigens).
Waar je mee omgaat ...
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 dec 2016 0:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Sint-Niklaas (B)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
MarkS schreef:
Helemaal niks mis met vooruitgang en een beetje realisme maar sommige "autoliefhebbers" schetsen wel een erg sombere toekomst.


Belangrijke nuance : ik heb het in mijn post over de volgende generatie dus niet over een tijdsbestek van pakweg 5 jaar.

Ik werk als consultant in de logistieke sector en zie de laatste 2 jaar meer dingen bewegen dan de voorbije 10-15 jaar. Stevige paradigma shift. Ik ben ervan overtuigd dat dit ook zal doorsijpelen naar persoonlijke mobiliteit onder impuls van de jongere generaties.

Om blij van te worden als autoliefhebber waartoe ik mezelf reken? Nee. Toekomstig scenario? Ik vrees van wel....

Maar dan kunnen we binnen 35 jaar ten Huize Avondrood nog herinneringen opdissen uit the good old days toen mobility as a service nog mobility as a pleasure was :lol:
_________________________________________
MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster
Honda VFR800FI


08 dec 2016 0:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Ik heb afgelopen jaren regelmatig meetings en lezingen van singularity university / center for the Edge / Google etc bijgewoond. De verwachting is dat we de komende jaren (korte termijn) een exponentiële groei (kunnen) gaan meemaken ingegeven door ontwikkelingen op het gebied van onder meer Robotica/AI, Microbiologie, exponentiële toename van de (reken)capaciteit van chips/computers, etc. En dan specifiek op die gebieden die aan de rand liggen van wat we nu beschouwen als onze traditionele economieën/organisaties/bedrijven. Omdat juist daar de grootste kansen ontstaan voor nieuwe concepten, visies en bedrijfsmodellen. Technisch gezien is veel zo niet alles mogelijk en ook nog eens in een heel hoog tempo. Of wij dat ook daadwerkelijk allemaal en in dat hoge tempo gaan meemaken ligt niet zo zeer aan die technische mogelijkheden veel meer aan de wijze waarop we in staat zijn politieke, juridische, etische randvoorwaarden te realiseren. Denk bijvoorbeeld aan de volledig autonoom rijdende auto (niet Tesla maar Google), bitcoin/blockchain, drones, je noemt zelf al AirB&B wat men nu ook al weer probeert te beperken. De tijd zal het idd leren maar ik denk dat sommige ontwikkelingen die we misschien juist niet verwachten of zagen aankomen ineens erg snel blijken te gaan terwijl andere wat meer tijd zullen kosten.

_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


08 dec 2016 1:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4 1991 Fiesta 2015
Drechtsteden
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Er is ooit gezegd dat de uitvinding van de auto de redding was van het paard :
het paard hoefde niet meer te werken en werd als hobby/race-paard/en luxe artikel
gebruikt. Die kant kan het ook op gaan met de auto. Er zullen betere en verstandigere
alternatieven komen i.p.v. de verbrandingsmotor, als deze globaal gebruikt
worden geeft dat ruimte voor klassieke auto's om af en toe uitgelaten te worden.

Wat dat betreft is er dus nog hoop.

Kijk nu naar foto's van 100 jaar geleden (of ouder) : het lijkt het stenen tijdperk wel.
Zo zullen komende generaties ook naar ons kijken.

Benzine tanken ?
Olie verversen ?
Bougies vervangen ?
Losse Tomtom in de auto of wegenkaarten ?
Eerst rustig warm rijden en daarna gas geven ?

En dan ben ik nog van de generatie die met een handchoke startte en een winterstand
had op het luchtfilter ...

De volgende generaties gaan ons uitlachen (maar ze weten niet wat ze missen) :drive:
_________________________________________
Win on sunday, sell on monday.


08 dec 2016 1:23
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Bob C4 schreef:
(maar ze weten niet wat ze missen) :drive:


Spijker op z'n kop :!:

Het ras van petrol-heads dreigt uit te sterven :|


08 dec 2016 9:32
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Mijn oudste zoon is een echte petrol-head.
Mijn middelste wil niet eens een (gratis) rijbewijs :scratch:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


08 dec 2016 10:30
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
... en de jongste :?:


08 dec 2016 10:36
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 996 Turbo Coupe 2003,ex 993 Coupe 1996, ex 3.2 Coupe 1984 ex 3.2 Coupe 1987 ex MB R-107 afwachten naar de rest. EN EEN HELE MOOIE STALLING VOOR MEERDERE BEAUTY`S AANGEBODEN
Gelderland
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
die wilt er een koekje bij :mrgreen: :mrgreen:
_________________________________________
Picasa album


08 dec 2016 10:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Einde fossiele brandstoffen
Pas 13, wil wel op kartles :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


08 dec 2016 10:51
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.