Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Winterslaap

30 aug 2023 21:27

Ik weet het is nog lang geen winter maar toch even advies voor wat gaat komen,
Ik wil mn 996 eventueel van de winter uit de verzekering en wegenbelasting halen , maar eigenlijk wil je voor de behoud van je auto 1 a 2 keer in de maand even een stukje rijden……
Hoe lossen jullie dat op? Gewoon aan de lader ? en dan maar 5 maanden stil staan.
Of zijn er andere oplossingen?

Re: Winterslaap

30 aug 2023 21:51

Het behoud van je auto is er lekker mee rijden daar zijn ze voor.
Ze kunnen prima tegen regen hoor. :drive:

Re: Winterslaap

30 aug 2023 21:55

Mao schreef: ...eventueel uit de verzekering halen... maar eigenlijk voor de behoud van je auto 1 a 2 keer in de maand even een stukje rijden……


Eens met renetrzes. ( we schreven tegelijk ongeveer hetzelfde)

Puur voor het behoud van de auto? Eerlijk antwoord? Voor het behoud van de auto is ook goed onderhoud nodig, ook aan de onderkant van de auto. Als dat gebeurd is kun je gewoon lekker doorrijden en de 911 veel gebruiken. En als je in de pekel hebt gereden, daarna ook rijden als het hard is gaan regenen. Daar kan een moderne 911 net zo goed tegen als elke andere auto. :idea:

Re: Winterslaap

30 aug 2023 22:10

Mijn 911 zit in de overgangsregeling (3.2 van bouwjaar 1986) en staat jaarlijks ten minste 3 maanden aaneengeschakeld stil. Kan ze prima hebben, zou me daar ook voor een 996 geen zorgen over maken.
Accu houd het die maanden, mits niet te koud gestald, wellicht ook vol zonder problemen, evt. loskoppelen.
Wegzetten met volle benzinetank, na winterslaap bandenspanning checken en gaan met die banaan.

Re: Winterslaap

31 aug 2023 9:11

Ik schors mn 964 altijd van 1/10-1/4 maar laat altijd de verzekering doorlopen. Wil voor die paar honderd euro geen risico lopen vanwege brand diefstal oid.
Doorrijden is natuurlijk beter maar ik rij al nauwelijks in de zomer en dit bevalt me prima. Heb wel een hoofdstroomschakelaar erop zodat er geen beroep op de accu wordt gedaan.

Re: Winterslaap

31 aug 2023 9:54

Gebruik de zoekfunctie en je vindt een hoop topics. Elk jaar rond oktober start iemand nl wel zo’n topic :mrgreen:

Verzekering zou ik idd door laten lopen. Je zal toch na een maand je garage inlopen en die leeg aantreffen. Penny wise pound foolish imho

Succes

Re: Winterslaap

31 aug 2023 11:09

ik zet hem, afhankelijk van het weer, meestal ergens rond oktober - November stil.
hij staat altijd al binnen, in een verwarmde garage, dus dat is al prima.
even wassen voordat hij op stal gaat, de oude velgen en banden erop en stofhoes erover, en af en toe zet ik hem aan de druppellader, niet constant.
verzekering loopt gewoon door, alleen de belasting zet ik stop en inderdaad even een behoorlijke sloot V-power erin.
meestal gaat hij er rond April weer uit, ook afhankelijk van het weer.

oh ja, de eerste start na die paar maanden doe ik meestal met de brandstofpomp zekering eruit, even starten zodat de olie lekker rond pompt, max. een seconde of 5.
Waarom: geeft mij een beter gevoel, na 5 maanden stilstaan met alle olie onder in het carter.

Re: Winterslaap

31 aug 2023 11:43

Deltadick schreef: af en toe zet ik hem aan de druppellader, niet constant.


Hier heb ik 'n vraagje over...

2 jaar geleden de Turbo in de winter aan de druppellader gehangen, wou 'm starten bij de eerste dag lekker weer: batterij zo dood als een pier.
Verleden week in de backdate OOK weer 'n nieuwe batterij moeten steken want, ik ben lui / denk er niet aan.

Op het lumineuze idee gekomen van in mijn garage (waar er 3 auto's tegen elkaar kunnen staan, waarvan de middelste de DD T6 is) 2 kabelhaspels thv beide Porsches te installeren, en direct ook 2 nieuwe Ctek laders van 5A besteld. Een druppellader constant aansluiten was bij de Turbo geen succes. Daarmee vroeg ik me af :
Ik kan die kabelhaspels aansluiten via de verlichting. Die verlichting brandt 1 a 2 uur per dag, elke dag. Is dat genoeg (of zelfs beter) dan de druppellader 24/7 te laten inzitten?
En dan een bijkomende vraag: trekt die druppellader de batterij niet leeg als de verlichting dan niet brandt?

Re: Winterslaap

31 aug 2023 11:45

Dat niet constant aan de druppellader lijkt me nou juist niet waarvoor een druppellader bedoeld is toch? Anders laat je de accu steeds ontladen als je de druppellader eraf doet. Maar wie weet zie ik het verkeerd. Ik zet iig de P direct aan de druppellader als ie binnen staat en hij gaat er pas af als ik ga rijden

Re: Winterslaap

31 aug 2023 12:04

Ontzeg je jezelf niet ontzettend veel potentieel plezier door je P zo lang onder een doek in een garage te stallen? Voor die 2 weken pekel per winter tegenwoordig...
:popcorn:

Re: Winterslaap

31 aug 2023 12:16

mark996 schreef:Dat niet constant aan de druppellader lijkt me nou juist niet waarvoor een druppellader bedoeld is toch?


Wel, dat dacht ik ook, maar toch was de batterij van de Turbo dood na enkele maanden druppellader, vandaar dat ik me afvroeg: sluit ik aan op iets dat gegarandeerd enkele uren per dag spanning geeft, of sluit ik aan op 24/7 spanning?

En idd, er wordt er hier TE weinig mee gereden. Maar de huidige gebakjes zijn ook te mijden als 't regent wegens aanslaan van de ruiten, etc... Ze zijn niet van chocolade maar hoe minder ze in zo'n weer zitten, hoe beter het voelt voor mij.
Vandaar ook de zoektocht naar een ietsje recenter model: regen, koud, who cares? :thumleft:

Bijkomend probleem hier is dan ook dat als er meerdere staan te wachten om uitgelaten te worden, ze ook al eens langer blijven staan. Ieder om beurt zeg maar ;)

Re: Winterslaap

31 aug 2023 12:26

ik heb al van meerdere kanten gehoord dat het continu laden van de accu niet goed is.
ik heb ok een C-TEK en zet hem op de "winterstand" met dat sneeuwvlokje, (dacht ik), en misschien 1 keer per maand een dag of 2.
auto staat ook niet op slot, weet niet of dat scheelt....

Re: Winterslaap

31 aug 2023 12:48

Staat hier altijd aan de c-tek. Auto nooit op slot.
De winterstand ken ik niet (MXS 5.0).
Heb wel een extra stand voor de koude dagen/nachten. Dan staat die op 'autoladen + modus koude dagen'. Zal per lader anders zijn.


"De MXS 5.0 acculader biedt een modus voor geoptimaliseerd opladen op koude winterdagen"

zie later dat de MXS 3,8 inderdaad een sneeuwvlok heeft als modus.

Re: Winterslaap

31 aug 2023 15:26

Volgens mij laadt een moderne ctek ook niet ‘constant’ maar alleen als het nodig is. Bij mij staat de motor de hele winter aan de ctek en start meteen de eerste keer in het voorjaar

Re: Winterslaap

31 aug 2023 19:28

Leuk idd dit jaarlijks terugkerende topic!

Mijn 3.2 gaat deze winter voor de 21ste keer in winterslaap. Oude banden eronder, volgetankt met Vpower (hier in CH nog zonder ethanol) en aan de druppelaar.

Nog nooit een probleem geweest en volgens mijn specialist is mijn auto in een buitengewoon goede staat.

De 944S gaat dit jaar voor de zevende keer, met zelfde recept, naar bed.

Re: Winterslaap

31 aug 2023 20:03

Deltadick schreef:oh ja, de eerste start na die paar maanden doe ik meestal met de brandstofpomp zekering eruit, even starten zodat de olie lekker rond pompt, max. een seconde of 5. Waarom: geeft mij een beter gevoel, na 5 maanden stilstaan met alle olie onder in het carter.


Zou er na 2 weken zomervakantie niet net zoveel olie in het carter zitten?

De samenstelling van de huidige benzine i.c.m. stilstand zou me meer zorgen baren.

Re: Winterslaap

31 aug 2023 20:12

hoofdstroomschakelaar op tyre savers gepoetst onder lekkere hoes :thumleft:

Re: Winterslaap

31 aug 2023 21:14

Bedankt voor de adviezen, misschien toch maar zo nu en dan een stukje rijden.
Btw, Waarom vol tanken met Vpower?

Re: Winterslaap

01 sep 2023 9:47

Het hoeft geen V-power te zijn, maar in ieder geval minimaal RON98 zonder ethanol. Anders krijg je sneller condensvorming in je tank. Voor een niet volle tank geldt ook dat je sneller condensvorming krijgt.

Maar dat risico geldt alleen bij vrij langdurige stilstand. Als jij er een a twee keer per maand een fatsoenlijk stuk mee rijdt, zou ik me daar niet druk om maken en hoef je je auto echt niet iedere keer af te tanken voor je hem stil zet.

Re: Winterslaap

01 sep 2023 10:44

Aangezien we nauwelijks echte winters hebben, zou ik er lekker mee blijven rijden. Zelf vermijd ik alleen de pekel, maar die weken zijn op één hand te tellen. Genoeg zon-overgoten koude januari dagen die uitnodigen voor een ritje. Ik overweeg nog een chassis-sproeier voor de hogedrukspuit te kopen.

Re: Winterslaap

01 sep 2023 20:12

Enguess schreef:Leuk idd dit jaarlijks terugkerende topic!

Mijn 3.2 gaat deze winter voor de 21ste keer in winterslaap. Oude banden eronder, volgetankt met Vpower (hier in CH nog zonder ethanol) en aan de druppelaar.

Nog nooit een probleem geweest en volgens mijn specialist is mijn auto in een buitengewoon goede staat.



Exact dezelfde recept muv banden want die pomp ik iets harder op, voor :thumleft: mijn 3.2…. :thumleft:

De ctek lader bijv. controleert de accu en houdt hem op niveau; continu aangesloten en hij doet de rest, geen omkijken meer.

81896

Re: Winterslaap

01 sep 2023 20:40

Dial_888 schreef:Exact dezelfde recept muv banden want die pomp ik iets harder op, voor :thumleft: mijn 3.2…. :thumleft:


Dat doe ik net anders om. :shock:

Als ik een auto lang niet rijdt laat ik eerst lucht uit de banden tot er nog een kleine 1 bar in zit. Ik ben zuinig op mijn banden.


En dat lang niet rijden is ligt nooit aan de winter maar omdat de auto vanwege groot onderhoud dan tijdelijk niet kan rijden.

Re: Winterslaap

02 sep 2023 14:04

Hij staat nu in de garage gelukkig op zachte vloerkleden, dus rust zacht…. :mrgreen:

82036

Re: Winterslaap

13 sep 2023 22:59

Mijn 718 Boxster gaat in de loop van november ook weer onder zeil; schoonmaken, tank vol, banden rondom op 3.8 bar, rubberen tegels onder de wielen, vochtvreter erin. Eénmaal per week een dag aan de druppellader; ik laat de verzekering doorlopen. Eind april / begin mei hef ik de schorsing weer op.

Re: Winterslaap

14 sep 2023 8:27

Erwin schreef:
Dial_888 schreef:Exact dezelfde recept muv banden want die pomp ik iets harder op, voor :thumleft: mijn 3.2…. :thumleft:


Dat doe ik net anders om. :shock:

Als ik een auto lang niet rijdt laat ik eerst lucht uit de banden tot er nog een kleine 1 bar in zit. Ik ben zuinig op mijn banden.


En dat lang niet rijden is ligt nooit aan de winter maar omdat de auto vanwege groot onderhoud dan tijdelijk niet kan rijden.


Leg eens uit Erwin. Ik pomp mijn banden 1 bar hoger op ter behoud
Althans dat dacht ik totdat ik dit bericht van de meester lees
Plaats een reactie