Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 08 jan 2026 1:21

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Blij met PTV.. in de sneeuw.. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
2018 718 Boxster, 2013 981 Boxster S
Bericht Blij met PTV.. in de sneeuw..
In deze winterse omstandigheden merk je een enorm verschil tussen een auto met of zonder sperdifferentieel.. Aangezien ik mijn Porsche het hele jaar door rij ben ik blij dat ik er nu één heb met PTV (met mechanisch sper).. Ik wil geen auto meer zonder, dat is me nu wel duidelijk.. Ik heb meerdere BMW Z4's gehad zonder en dat was echt een ramp qua grip op sneeuw etc, met een Porsche 718 zonder PTV ging het al een stuk beter, maar nu ik een 981 S met PTV heb merk ik pas echt wat een sper doet onder deze omstandigheden.. Ik rij overal relatief makkelijk weg, zelfs met "gewone" banden..

Driften is ook een stuk makkelijker.. :mrgreen:

06 jan 2026 18:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Blij met PTV.. in de sneeuw..
Mooi om te lezen...ik zit te denken om een sper in te laten bouwen in mijn 2010 987.2S....wel kostbaar...

06 jan 2026 21:37
Profiel
PorscheForum Super Junkie
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Ik had vroeger een DAF 44. Had ook een soort sper. :mrgreen: Erg leuk in de sneeuw. Rondjes draaien op een voorwiel. :ba:

06 jan 2026 21:49
Profiel
PorscheForum Rakker
psmits schreef:
Mooi om te lezen...ik zit te denken om een sper in te laten bouwen in mijn 2010 987.2S....wel kostbaar...

Eigenlijk belachelijk dat niet elke Boxster/Cayman en zeker 911 ermee geleverd is, sowieso vanaf de S.. Het zorgt ook onder droge omstandigheden voor betere tractie uit bochten etc, al moet je daarvoor dan wel flink gasgeven.. Zal wel kostenbesparing zijn en gedachte dat de overgrote meerderheid van de berijders op de openbare weg het niet nodig heeft omdat ze amper of niet op de limiet rijden zoals b.v. op een circuit.. Maar in de sneeuw en andere zeer gladde omstandigheden helpt het dus sowieso ook veel en het hoort gewoon standaard op een 'echte' sportwagen vind ik..

06 jan 2026 22:38
Profiel
PorscheForum Rakker
Boxster 981 2.7 hbk
Hoe meer koppel of gladde omstandigheden is dat bekend bij terreinwagens etc, vraag me alleen af wat je merkt bij perfecte omstandigheden (droog, warm) en of de cayman boxster niet nog sneller uitbreekt op de limiet daardoor , beetje snappy is die wel nl , aangezien hiermee twee banden gripverlies hebben door koppel (dus zeker beter te driften) en dit bij hogere snelheid wellicht wel de juiste vaardigheden vraagt, gok ook dat esp ingreep en sper lastiger is (geen idee, puur intetesse) .. Bij sneeuw zeker handig, maar die sla ik over (pekelvrees) , ha ha..

07 jan 2026 0:17
Profiel
PorscheForum Rakker
DAF 44 idd. heerlijk slippen en sliden op nat gras op het voorterrein van de TU/e in de jaren 90, nog voor de invoering van de OV-jaarkaart. Daarna deden we massaal de studentenbakkies van de hand. Nog steeds spijt van de at ik de 01-BR-2 in poepbeige -incl gehaakte toiletrolhouder op de hoedenplank- niet gehouden heb.

Staat bij mij hoog op de MOD-lijst van de 981 S, ik denk inmiddels bovenaan (aangezien de meeste andere dure MODS net gedaan zijn). Op de voorganger, een F31-340iX had ik een OS Giken foor Hardeman=Kruiningen laten inbouwen en daardoor heb ik nooit een ESP/ESD of hoe het ook heet ingreep gehad. Altijd tractie vanwege de sper en X-Drive. Op mijn 330E leasert (RWD) daarentegen had ik regelmatig ESD ingrepen. Het electronische deel van PTV (bijremmen) zal ik daarentegen niet activeren, ook niet als de mechanische sper er onder zit.

07 jan 2026 0:38
Profiel
PorscheForum Rakker
MJW schreef:
Staat bij mij hoog op de MOD-lijst van de 981 S, ik denk inmiddels bovenaan (aangezien de meeste andere dure MODS net gedaan zijn).

Nou ben ik wel benieuwd, welke mods heb je allemaal gedaan?

Zelf heb ik tot nu toe alleen een Mr12Volt module geplaatst voor Carplay/AA.. En komt er binnenkort een nieuwe Iskander RVS uitlaat onder met kleppen als vervanging van het fabrieks PSE vanwege een rammel in één van de dempers bij de koude start en omdat het er gewoon weer wat mooier (minder verroest) uitziet..

07 jan 2026 4:28
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
MJW schreef:
DAF 44 idd. heerlijk slippen en sliden op nat gras op het voorterrein van de TU/e in de jaren 90, nog voor de invoering van de OV-jaarkaart. Daarna deden we massaal de studentenbakkies van de hand. Nog steeds spijt van de at ik de 01-BR-2 in poepbeige -incl gehaakte toiletrolhouder op de hoedenplank- niet gehouden heb.
:ba:

Ik had een groene 25-BM-70. Middendemper er onderuit, dikke dubbele eindpijp in het midden van de auto. Mooie brom. :mrgreen:

07 jan 2026 7:26
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Inflatable schreef:
Eigenlijk belachelijk dat niet elke Boxster/Cayman en zeker 911 ermee geleverd is, sowieso vanaf de S..

Ik denk dat hierbij ook een rol speelt dat de lamellen van een sperdiff slijten. Ik heb dingen gelezen over BMW M modellen waarbij de lamellen binnen de kortste keren versleten waren. Dat zal de reden zijn waarom vaak torsen of visco diffs gebruikt worden, maar die hebben niet hetzelfde effect als een lamellen diff.

07 jan 2026 11:38
Profiel
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Inflatable schreef:
Eigenlijk belachelijk dat niet elke Boxster/Cayman en zeker 911 ermee geleverd is, sowieso vanaf de S.. (...) Zal wel kostenbesparing zijn en gedachte dat de overgrote meerderheid van de berijders op de openbare weg het niet nodig heeft omdat ze amper of niet op de limiet rijden zoals b.v. op een circuit.. (...) het hoort gewoon standaard op een 'echte' sportwagen vind ik..

De reden is marketing & sales: op de basismodellen wordt een sper niet eens aangeboden, dus als je dat wil moet je minimaal een S kiezen. Daarnaast is Porsche natuurlijk berucht om de optielijst. Alles kan, maar standaard krijg je (zeker op de basismodellen) nagenoeg niks. Daardoor wordt de uiteindelijke prijs flink hoger dan de vanafprijs.

Ontopic: mijn basis 981 heeft geen sper, maar met dit weer denk ik er niets over om er mee te gaan rijden. maar goed, het is ook niet mijn daily driver.

07 jan 2026 11:49
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Ik heb een LSD op mijn MX-5 Sport. Nu niet dat ik dat nodig heb en bij dit weer blijft die sowieso gewoon binnen, maar ik wou een versie met Bilstein, Brembo’s en Recaro stoelen. Daar komt dat LSD dan “gratis” bovenop.
Wat PolyD schrijft, bij Porsche zijn ze heer en meester bij de samenstelling van de standaard uitrusting, zodat je snel in de verleiding komt geen “instapmodel” te nemen.

07 jan 2026 12:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Een LSD met lamellensper hoeft niet snel te slijten. Ze hebben het meest te lijden van donuts draaien. Veel frictie en weinig koeling. Bij normaal gebruik, regelmatig olie verversen met de juiste olie (wordt nogal eens vergeten) zorgt voor vele tienduizenden kilometers plezier. Ken genoeg auto's waarbij na meer dan 100k km's de sperwerking nog prima is.

07 jan 2026 13:13
Profiel
PorscheForum Rakker
Inflatable schreef:
Nou ben ik wel benieuwd, welke mods heb je allemaal gedaan?..
Zie "mijn Cayman" topic!

07 jan 2026 13:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]