Re: Porsche EV ervaringen
Ik ben tijdje terug van een Taycan GTS Sport Turismo naar een Macan 4S gegaan.. De Taycan heb ik nog geen jaar gehad, rijdt echt super maar de software en navigatie van de wagen zelf (en die heb je nodig als je de laadplanning wilt gebruiken zodat je accu goed op temp is bij je laadstation) vond ik een drama. Porsche had er geen oplossing voor en er kwam voor Type 1 geen update. Ik heb gehoord dat Porsche ongeveer 1 miljard heeft gestoken in het doorontwikkelen van de Taycan naar huidige facelift model...er wordt in type 1 dus geen geld meer gestoken.
De Macan is qua looks minder fraai dan de Taycan vind ik maar aan de andere kant ook niet te vergelijken want het zijn gewoon heel andere concepten. Ik dacht dat het rijden in Macan qua beleving tov Taycan minder zou zijn maar dat viel mee heel erg mee. Sterker, ik merk het niet eens. Nu heb ik wel op de Macan achterasbesturing wat m gewoon net ff scherper maakt dan zonder.
Het laden onderweg...Met wintersport Taycan vorig jaar de eerste stop 1,5 uur lopen klooien want accu was niet op temp, storingen etc..en dat midden in de nacht op een achteraf parkeerplaats.. Reis duurde 4 uur langer dan 'normaal'.
Door deze (mindere) ervaring en het uitblijven van updates ben ik, in goed overleg en met een prima aanbod van de dealer, overgestapt naar een Macan, De software in Macan is Android en werkt razendsnel. Het is de eerste auto waarbij ik de navigatie van de wagen zelf gebruik (ipv bv google maps) omdat deze zo accuraat en snel is dat het feilloos werkt.
Net terug van wintersport...bestemming erin en je knippert met ogen en de laadplanning (met voorkeur laadstations) staan er al in. Taycan had dit na 15 minuten nog niet voor elkaar. Het voorbereiden van de accu exact op temp bij aankomst laadstation. Laden zonder issues en op beloofde snelheden. Op een rit van 1000 km heeft het me totaal 1 uur aan laden gekost. Tanken is sneller maar ik vind het dikke prima. Qua rijden en verbruik is Macan echte reisauto, verbruik is echt verrassend voor het hoge model en flinke gewicht,
Voor wie nog richting het zuiden gaat op wintersport/ vakantie...De Porsche Charging Lounges (zijn er veel te weinig van helaas) zijn een aanrader. Heb die bij Wurzburg en Stuttgart gebruikt en het is top. Schone toiletten, lekker in een lounge stoel zitten binnen, een automaat met snack en koffie (voor een automaat prima te doen) en tegen hetzelfde laadtarief als bij ionity. Binnen no time met schone billekes, opgewarmd door een koffie weer achter het stuur