Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 jun 2026 20:28



Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Roadtrip / band vervangen na plakken? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Bericht Roadtrip / band vervangen na plakken?
Ter inleiding (mijn vraag staat onderaan):

Ik heb er net een fraaie roadtrip opzitten, naar de Italiaanse Bloemenriviera en een stukje Cöte d'azur.
Heenweg via de San Bernardino-pas, terugweg via de Gotthard-pas (kon lekker achter een Ferrari aanscheuren...).

3400 km precies.

Afbeelding

Afbeelding

In de Boxster was zelfs plaats voor en kampeeruitrusting achterin! Met passen en meten, dat wel, maar wij hadden een noodoplossing als we geen B&B konden vinden... We kregen nog wel commentaar op de camping op onze opvallende kampeercombinatie...
Afbeelding

Langs de Italiaanse kust in mooie etappes naar Monaco gereden, en daar nog even een stuk circuit meegepakt, 3 dagen na F1 race. Ook nog even een staande start gemaakt vanaf P1. Ik kwam beter weg dan Max :wink:

Afbeelding

Was een geweldige trip, die alleen in het begin, nét voor de Italiaanse grens, werd ontsiert door een lekke band... Een verdacht uitziende scherpe punt (leek wel een bijgeslepen schroef), gelukkig midden in het loopvlak. Plakken met het pompje werkte niet (gat te groot, en achteraf gezien was er nóg een gat). Zwitserse ANWB heeft er twee proppen in gezet, en wij konden weer op pad. Daarna nog wel laten balanceren (want ik voelde trilling) en opnieuw van binnenuit laten plakken bij Euromaster.

Afbeelding

Afbeelding


Nu mijn vraag: is het verstandig om de band nu te vervangen, of kan ik de plakpleisters gewoon vertrouwen?


22 jun 2026 17:01
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Volgens mij vulkaniseren de proppen nadat ze zijn ingeschoten en kun je gewoon doorrijden. Mooie trip trouwens!!
_________________________________________
Wim


22 jun 2026 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bergschenhoek
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Wat een mooie trip is dat geweest. Heel knap dat je zoveel kon meenemen, had graag een foto gezien van de vol bepakte P :D
Als de prop correct is aangebracht hoef je de band niet te vervangen, tenzij je nog steeds onbalans hebt. Ik ben er zelf sowieso geen voorstander van om maar één band te vervangen.


22 jun 2026 18:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Ik zou doorrijden, je hebt neem ik aan een bandenspanningsmeter. Kun je kijken of de band op druk blijft.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


22 jun 2026 19:00
Profiel
PorscheForum Rookie
Avatar gebruiker
Porsche 3.2 coupe uit 1989
Schoonhoven
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Mooie trip en lekker kamperen, genieten toch !!

Wij vorig jaar op huwelijksreis o.a ook met de tent gestaan op 2 campings in zuid limburg en in Luxemburg. Hoe leuk twee hobby's combineren :cheers:

85185
_________________________________________
Kan het niet zoals het moet dan moet het maar zoals het kan


22 jun 2026 22:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Wat ik er van weet:

Een rode prop is een noodreparatie, prima om mee naar huis te rijden maar niet ideaal voor lange termijn.

Reparatie van binnenuit met zo’n parapluutje is wel een duurzame oplossing (mits juist uitgevoerd).

Overigens zijn die setjes om een prop te zetten niet duur en goed verkrijgbaar. Ik heb er altijd een in de auto liggen, en al twee keer succesvol gebruikt. Zeker met een compressor en krik, ben je een stuk minder afhankelijk van de wegenwacht
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


23 jun 2026 7:38
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
The Last of the Mohicans ~ 993
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Melvin3.2 schreef:
Wij vorig jaar op huwelijksreis o.a ook met de tent gestaan op 2 campings in zuid limburg en in Luxemburg. Hoe leuk twee hobby's combineren :cheers:


Aparte hobby .. huwelijksreis :roll: :lol:


23 jun 2026 9:31
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
R_911 schreef:
Wat een mooie trip is dat geweest. Heel knap dat je zoveel kon meenemen, had graag een foto gezien van de vol bepakte P :D
Als de prop correct is aangebracht hoef je de band niet te vervangen, tenzij je nog steeds onbalans hebt. Ik ben er zelf sowieso geen voorstander van om maar één band te vervangen.


Heb helaas geen foto's gemaakt van de belading, was inderdaad heel leuk geweest. In de praktijk zat de achterkant vol met tent, luchtbed, slaapzak, stoeltjes e.d. en de voorkant met kleding. Maar hij was echt afgeladen vol, ik moest mijn vriendin een beetje beperken in de kleding die ze mee kon nemen ;-).

Op de terugweg een tussenstop gemaakt bij vrienden in Zwitserland, die ons vroegen een Italiaanse wijn en watermeloen mee te brengen. Twee flesjes wijn hebben we nog ergens tussen kunnen drukken, maar een dag lang met een watermeloen op schoot leek ons geen goed idee... :D

Onbalans had ik zeker met de twee proppen, dat was heel duidelijk. De ANWB man adviseerde me om de band te vervangen voor de veiligheid, maar dat hij van binnenuit nogmaals geplakt was en gebalanceerd had ik zelf zeker ook wel een goed gevoel bij. Ik heb tijdend de vakantie, vooral kort na het plakken, nog wel een paar keer de druk gecontroleerd. En inderdaad, ik had ze denk ik sowieso als set vervangen, wat het ook een dure grap maakt natuurlijk.


de Fiscalist schreef:
Overigens zijn die setjes om een prop te zetten niet duur en goed verkrijgbaar. Ik heb er altijd een in de auto liggen, en al twee keer succesvol gebruikt. Zeker met een compressor en krik, ben je een stuk minder afhankelijk van de wegenwacht


Inderdaad, dat noemde een vriend van me (automonteur) ook al. Hij heeft ook altijd zo'n setje in de auto liggen. En het is inderdaad niet moeilijk, en een compressor heeft de auto natuurlijk al standaard aan boord. Een krik dan weer niet, maar het gaat misschien desnoods ook zonder. Ik heb net twee setjes besteld, voor in de Porsche en de Volvo.


23 jun 2026 10:37
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Gaat helemaal prima

85186


23 jun 2026 12:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Ik heb overigens nog even online gezocht, en wat ik lees is dat een bandprop van buitenaf alleen als tijdelijke reparatie wordt geaccepteerd bij bv de APK. Een plakker van binnenuit mag wel permanent.

Niet echt een onafhankelijke bron, maar wel de duidelijkste die ik kon vinden.


23 jun 2026 12:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
The Last of the Mohicans ~ 993
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Hen3 schreef:
En inderdaad, ik had ze denk ik sowieso als set vervangen, wat het ook een dure grap maakt natuurlijk.


Dure grap is zeer relatief ... achterstevoren de vangrail in gaan door bijv. een klapband kost je meer.

:arrow: ben je een brave rijder, gewoon door blijven tuffen.
:arrow: ben je iets meer een gaspedaalridder, band(en) vervangen.


Neem in je overweging zeker ook mee de huidige leeftijd van je banden en het profiel wat er nog op zit :idea:


23 jun 2026 14:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Taycan CT 4S, ex 997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
ik twijfel nog of ik zo'n setje voor de Taycan haal. Lijkt me wel prettig als je een lekke band kunt verhelppen met deze noodoplossing, en dan thuis de band laten vervangen (is dus echt alleen maar als nood). Maar als ik google wordt het eigenlijk alleen maar afgeraden, zeker voor zware EV's.. Iemand een verhelderende visie hierop?


23 jun 2026 16:55
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Boxster 981 2.7 hbk
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Binnen 20 min ben je weer onderweg, alleen daarvoor al een aanrader, spreek uit ervaring (helaas)


23 jun 2026 19:32
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Bericht Re: Roadtrip / band vervangen na plakken?
Als je geoefend hebt, en het gat is duidelijk, dan kan het binnen 6 minuten….

2 maal kort achter elkaar, met de Polestar…


Weet ik uit ervaring.

PS hoe denk je dat de ANWB je band oplapt?

En PS2: kijk ook even naar wie het afraadt…. Er zou een commercieel belang kunnen zijn.
_________________________________________
Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag


23 jun 2026 19:53
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 14 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.