| Auteur |
Bericht |
|
DStout
|
 Van 718 Boxster S naar Panamera?
Aangezien ik weinig rijd overweeg ik mijn 2016 718 Boxster S en 2012 Volvo V70 3.0 T6 AWD te verkopen en verder te gaan met één auto. Een Panamera is dan misschien een mooi compromis tussen plezier en praktische bruikbaarheid. Ik heb nog drie thuiswonende (grotere) kinderen dus een 911 is geen optie. Ik heb recent een proefrit gemaakt met een nieuwe Panamera 4S 2.9 V6 Hybrid. Die vond ik niet echt snel en qua wegligging merk je het gewicht behoorlijk. Misschien past een lichtere benzineversie beter. Budget is ongeveer 50-60k. Een gts, turbo of turbo s ligt daarmee waarschijnlijk boven budget. Jullie gedachten en suggesties zijn welkom. Een foto voor de sfeer: 
|
| 23 aug 2026 19:23 |
|
 |
|
Targa Floriaan
993 Targa en M340i Touring; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
 Re: Van 718 Boxster S naar Panamera?
Tsja: 1 beeld (zie boven) zegt meer dan 1000 woorden. Je hebt nu the best of both worlds: 1x ruimte en 1x fun, en levert op allebei in met een Panamera. Het gaat er m.i. niet om hoeveel je rijdt (met de Boxster), maar hoeveel je daarvan geniet. Levert een Panamera je evenveel plezier op, dan is de keuze misschien makkelijker. Maar ik zou t wel weten.
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
| 24 aug 2026 7:29 |
|
 |
|
maxbricks
|
Taycan? Past precies in het budget, rijdt leuk. Wel elektrisch..
_________________________________________ Overdag: software, AI & finance ’s Avonds: bouwen aan Octane
|
| 24 aug 2026 8:59 |
|
 |
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Dongen
|
Eén auto is altijd een compromis. Maar als ik eenzelfde keuze zou moeten maken, dan zou ik eerder kijken naar een BMW 540i Touring of als dat lukt M5 Touring, of een Audi (R)S6 Avant, of iets soortgelijks.
Is je genoemde budget + inruil, of verwacht je 50-60K voor de combinatie 718 en V70 te krijgen en is dat je totaalbudget?
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
| 24 aug 2026 9:30 |
|
 |
|
Johann
981 GT4, 718 Cayman, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Grappig genoeg is het bij mij precies andersom gegaan. Interessant dat de hybride je niet overtuigde, het was voor mij precies hetzelfde. Daarnaast is al het financiële voordeel verdwenen zodra een hybride een occasion is. Maar ja, dat gewicht voel je inderdaad snel terug in de wegligging en dat gaat ten koste van de sportiviteit. Ik had toen de 4S gekocht maar heb hem na 2,5 jaar toch ingeruild voor de 718 als daily, vooral omdat ik hem in Nederland een zeer onhandige auto vond door de omvang, met name in de stad en parkeergarages. Als ik op zakenreis ging naar Duitsland was het een fenomenale auto, en op de snelwegen in NL ook nog best te doen. Maar zodra de wegen smal werden, was het een crime. Ter vergelijking, je V70 is klein naast een Panamera, dus die stap in formaat ga je echt voelen. En qua laadruimte stelt de Panamera, ondanks zijn formaat, ook niet zoveel voor. Een paar gedachten: - Overweeg de GTS. Die is wellicht iets boven je budget, maar de V8 en het sportievere karakter maken het verschil met de 4S groter dan je zou verwachten. Ik heb zelf spijt dat ik daar destijds niet voor gekozen heb.
- Overweeg ook eens een Macan als alternatief. Ik reed zelf een Macan S diesel als daily voor de Panamera en vond die aanzienlijk praktischer, kleiner en handzamer, en stiekem ook sportiever. Ook hier zou ik voor de GTS gaan.
|
| 24 aug 2026 10:29 |
|
 |
|
DStout
|
De overweging gaat ook met enige pijn in het hart. De Volvo verkopen en de 718 houden is helaas geen optie omdat er nog geregeld twee kinderen meerijden. De oudste kan ook de auto van haar vriend kapen.
Een Taycan is geen optie omdat mijn parkeerplaats niet direct naast mijn huis ligt wat laden lastig maakt.
Budget is zonder inruil en na particuliere (of consignatie) verkoop van de 718 en de V70. Voor een goede auto op te rekken tot 70k.
Een GTS (of Turbo) met een V8 lijkt relatief sportiever en aantrekkelijker. Maar behoorlijk duurder. Mij staat bij dat er tot midden 2018 ook een probleem was met vastlopende turbo’s bij de turbo.
Voor eventuele kandidaten houd ik mij aanbevolen.
|
| 24 aug 2026 12:29 |
|
 |
|
Olaf
The Last of the Mohicans ~ 993
|
Voor je budget en in de klasse Panamera zijn er toch nog heel veel andere auto's waar je wellicht een grotere glimlach van op je gezicht krijgt Wil je een Panamera "om toch Porsche te blijven rijden"  Dan zou ik die gedachte al naast me neer leggen ... en op zoek gaan naar een auto die functioneler is voor jou en je gezin. Zelf zou ik eerder een Cayenne overwegen dan een Panamera, maar dat ter zijde.
|
| 24 aug 2026 13:07 |
|
 |
|
Ewout
ex 997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Een Macan zou ook een optie zijn, als je graag bij Porsche wil blijven rijden.
|
| 24 aug 2026 17:04 |
|
 |
|
MJW
2015 Cayman 981 S SaffierblauwNet onder Rotterdam
|
Mijn F31 340iX met ook de nodige aanpassingen was destijds ook bedoeld als "sport"auto (met trackday ambities). Maar dat is het nooit geworden ondanks de aanpassingen. Het gewicht en formaat werken het "sport" gevoel tegen. Een heerlijke lange afstandscruiser/beuker en 250+ op de autobahn was geen probleem. Ook een bochtige rit door Eifel of Alpen is heerlijk. Meer dan genoeg power en bergen koppel. De B58 6 pitter is de beste BMW motor sinds tijden. Maar.... het haalt het in het geheel niet met de sportbeleving in mijn huidige 981C-S. Dat is toch echt van een andere orde. De wegligging, het geluid, trackdays. Eigenlijk alles wat de F31 toch niet bracht (en voor de fietsvakanties staat er nog een W639 Viano 3.0CDI op de oprit). Imho heb je nu de ideale combi: een ruime AWD EN een sportauto. Beide combineren in een auto is imho niet mogelijk. Hybrides vindt ik helemaal nix. Vlees nog vis en veel extra gewicht. Ik had een G20 330e en inmiddels vervangen door een Golf 50jaar hybride als leasert. Nee, prive zou ik nooit een hybride nemen. De range van de 330e was pathetic en ook de 2025-Golf (van VW mag je hem niet meer dan 80% opladen...) is met een beetje doorrijden een km of 80 in de zomer.
|
| 25 aug 2026 9:57 |
|
 |
|
DStout
|
Dank voor de reacties. Ik heb gereden in een Cayenne hybride (V6?) en die vond ik door zijn motor, gewicht en SUV hoogte niet echt sportief. Een Macan heb ik nog nooit in gereden. Vooralsnog - nu ik nog in en uit de 718 kom - prefereer ik geen SUV.
Misschien moet ik eens gaan proefrijden in een Panamera, dan wordt het waarschijnlijk vanzelf duidelijk.
Hebben jullie nog gedachten over een late 970 GTS of turbo versus een vroegere 971?
|
| 25 aug 2026 10:16 |
|
 |
|
Martin D
997.1 C4SBollenstreek
|
In je eerste post schrijf je dat je al hebt proefgereden in een Panamera, in je laatste post lijkt het of je er nog niet in gereden hebt? Of bedoel je meer specifiek proefrijden in een benzineversie, zonder hybride-aandrijving? Mijn ervaring met de hybride-panamera: op zich snel zat voor daily driving, maar je merkt weinig van de snelheid: 150km/h lijkt gewoon 100km/h te zijn. Als reisauto top, als sportieve auto weinig beleving.
_________________________________________ Life is simple..Eat..Sleep..Drive a Porsche
|
| 25 aug 2026 10:47 |
|
 |
|
DStout
|
Ik bedoel inderdaad proefrijden met een benzine Panamera.
De 2.9 V6 hybride reed goed, maar voelde niet echt snel, mede vanwege het grotere gewicht.
|
| 25 aug 2026 11:15 |
|
 |
|
mark996
Taycan CT 4S, ex 997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
En een Cayenne? Die zijn ruim achterin (een Macan zou ik om die reden nooit nemen). Ik heb 2 weken met een 2025 basis Cayenne hybrid gereden, deed wat ie moest doen (werd er niet heel warm van, maar ik ben wat verpest door de turbo die ik hiervoor had; ik werd wel blij van iedere keer instappen in een Porsche, waardoor ik niet snel voor een Audi/BMW etc zou gaan..). Of toch nog een keer een Taycan overwegen (laden in de buurt)? Als je er een keer mee hebt gereden, ben je om.. 
|
| 25 aug 2026 11:21 |
|
|