21 maart 2006 1:10
wolf schreef:Google: als iedereen zich aan de snelheidslimiet houdt scheelt dat 5 doden per week oftewel 25% van het totaal aantal doden.
Tja...
21 maart 2006 1:18
Jort schreef:
Is dat logisch?
21 maart 2006 1:20
21 maart 2006 1:30
Devils son schreef:Jort schreef:
Is dat logisch?
Zoals het er staat is het logisch. Immers, het aantal verkeersslachtoffers is geen variabele, maar reeds een bekende.
Een oorzaak voor de lagere slachtoffercijfers kun je, naast de electronische hulpmiddelen, onder meer zoeken in de steeds betere passieve veiligheid. Interessant zou dus zijn om ook te kijken naar het aantal ongevallen zonder letsel...
Maar goed, die cijfers ken ik niet.
21 maart 2006 1:36
wolf schreef:Alle andere info op internet geeft echter wel een duidelijke relatie hoge snelheid/ meer ongevallen; ook omgekeerd : snelheidsbeperking geeft minder ongevallen en minder doden. Dat maakt de relatie statistisch wat harder.
Ook logisch nadenken leidt tot deze conclusie.
21 maart 2006 1:42
wolf schreef:
Vooralsnog vind ik Devils argumenten weinig overtuigend als het erom gaat aan te tonen dat er geen relatie is tussen strenge controle op maximumsnelheid en aantal ongevallen.
21 maart 2006 1:46
21 maart 2006 1:49
21 maart 2006 2:04
21 maart 2006 2:10
wolf schreef:Meeste onderzoek steunt de hypothese dat lagere snelheden tot minder ongevallen lijden.
21 maart 2006 2:16
21 maart 2006 2:22
wolf schreef:
Uiteindelijk zal je ook statistiek toe moeten passen op de snelheid/ongeval relatie, belangrijk is dan met name dat je over goede cijfers beschikt. Daar lijkt het nogal aan te ontbreken als ik jou mag geloven.
21 maart 2006 2:29
21 maart 2006 2:42
wolf schreef:Ik denk niet dat je de rechter kunt overtuigen van jouw standpunt.
21 maart 2006 2:43
wolf schreef:Ongevallen met letsel (en daar gaat het toch om) worden trouwens meestal onderzocht door de technische dienst van de politie, met name om de snelheid voorafgaand te bepalen.
21 maart 2006 8:13
21 maart 2006 9:31
dynamic schreef:Altijd zeggen of: ik reed niet te hard
21 maart 2006 10:31
Devils son schreef:Zonder twijfel: ook te hoge snelheden vormen een risico in het verkeer. Maar ik denk dat we teveel bezig zijn met snelheid en daardoor een hele hoop gedragingen over het hoofd zien, die veel grotere risico's met zich dragen.
21 maart 2006 11:39
Jort schreef:Devils son schreef:
Ik zou de juiste cijfers erbij moeten zoeken, maar bovenstaande is zo'n beetje hoe het zit.
Ik heb hier een tabelletje van de gecombineerde CBS en AVV cijfers t/m 2004. Aantal slachtoffers per 100.000 inwonders laat een duidelijke daling zien volgens de cijfers van beide bronnen.
21 maart 2006 12:20
Gerco schreef:Ook, in Duitsland mag je legaal 280 rijden, dus daar zal echt wel een reden voor zijn. En Duitsland is nog niet eens zo vlak als Nederland
Gerco schreef:Op de snelweg kan je dan lekker opschieten zodat je in de stad geen haast hoeft te hebben en veiliger kan rijden. Die duiters zijn zo gek nog niet zou ik denken
Of zeg ik dan iets vreemds ? Ja komt u maar
21 maart 2006 12:32
944 guy schreef:Jort schreef:
Ik heb hier een tabelletje van de gecombineerde CBS en AVV cijfers t/m 2004. Aantal slachtoffers per 100.000 inwonders laat een duidelijke daling zien volgens de cijfers van beide bronnen.
Dat is slechts creatief boekhouden. Kijk naar de jaartallen. Als je eerst per 3 jaar meet, en vervolgens per jaar, zul je per 100.000 inwoners natuurlijk pak 'm beet een derde van de ongevallen constateren. Deze site is dus alleen maar crap.
21 maart 2006 12:36
JPS schreef:2) Het is ook geheel ondoordacht gebeurd. Ik ben niet zo gek om 180 km te rijden met een 1/2 jaar voorwaardelijk op zak. Maar ja iedereen heeft wel een moment van onoplettendheid en zeker als je moe op vakantie vertrekt.
23 maart 2006 14:30
paSCal schreef:Ik zal wel een uitstervend soort zijn...