Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

06 feb 2010 20:48

Het geval:
Aan het ventilatorhuis in de motorruimte zit een kunststof deel met een rubber aftakking naar de fan voor de verwarming.
Deze was gescheurd, bij Johan een verse besteld en deze wilde ik vandaag maar eens gaan monteren.

Tevens had ik besloten de grote ventilator maar eens een kleurtje te geven en zodoende de complete unit, ventilatorhuis / dynamo en ventilator gedemonteerd en om uiteindelijk de unit uit te kunnen nemen moet de bedrading van de dynamo worden losgekoppeld (uiteraard na loskoppeling van de min pool bij de accu :wink: ).

Het viel mij op dat terwijl ik aan het werk was er rode stukjes plastic lagen, en wat bleek . . . . . . van zowel de dikke plus kabel als de massa kabel bij de dynamo was de buitenmantel uitgedroogd (zeer waarschijnlijk door de warmte van de motor) en voor een deel losgeraakt. Onschermde bedradingkernen dus.
En ja, plus en min verdragen elkaar niet zo goed (kortsluiting) en temeer daar deze voedingskabel direct van de dynamo naar de accu gaat (ongezekerd ?) had er wel iets vreselijks kunnen gebeuren :pale:

Hoe nu verder, het stukje kabelboom oplappen zie ik niet zo zitten.
Zijn er berijders onder jullie die dit ook geconstateerd hebben?
En zo ja oplossingen hebben ?

En zonder te willen doemdenken, hoeveel potentiele kortsluitingen rijden er in de rondte?
Is dit alleen een 993 probleem?
Volgens mij heb ik ooit wel eens iets gehoord over het door Porsche vervangen van bedrading bij een 993. Klopt dit?

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

06 feb 2010 20:52

:pale: :pale: :pale: :pale: :pale: :pale:

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

06 feb 2010 20:52

Toevallig vandaag ook een topic over geweest:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=33&t=26378

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

06 feb 2010 21:05

Inderdaad, ik lees het net ook (Nine-eleven, ik weet niet inhoeverre dat bij jou nog een rol speelt):
Het is belangrijk flink wat foto’s te maken zodat je achteraf alle bekabeling en vacuüm lijnen weer op dezelfde manier kan monteren. Met die motorkabel van een 993 is overigens nog wat speciaals aan de hand. Wagens van voor mei 1996 kunnen een motorkabelboom hebben waarvan de isolatie door de warmte van de motor volledig vergaan is. Dit is een terugroep actie van Porsche geweest (volgens mij 1991 of 92). Er rijden echter nog steeds wagens rond die niet gecontroleerd zijn. Mijn kabelboom was in prima staat, de isolatie was nog heel soepel. Paul is echter al wagens tegengekomen die een veel mindere kabelboom hadden. Het gevaar is kortsluiting met evt. een motorbrand. Laat dit controleren.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

06 feb 2010 21:36

Mijn zorgen en ernstige vermoedens zijn dus niet geheel onterecht :(

Van het stukje bedrading (een rode plus, een bruine massa en nog een dun draadje) die uit de zwarte ommanteling steekt was de mantel van ieder behoorlijk vergaan. Hoe de bedrading verderop in de zwarte ommanteling er aan toe is weet ik niet. Ga ik wel controleren.

Verder zal ik de importeur (of dealer) benaderen i.v.m. de terugroep aktie, volgens mij wordt op chassisnummer dergelijke akties bijgehouden.

Feit blijft dat ik behoorlijk geschrokken ben van de erbarmelijke staat van de bedrading en dit van een 15 jaar oude 993 met slechts 130.000 km.

En ik vermoed dat er best nog wel meerdere 993's (of speelde dit probleem ook al bij de 964) rondrijden met slechte bedrading.
Als ik wat verder ben, dan post ik het wel.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 0:32

Ik wil niemand ongerust maken maar er zijn heel wat auto's met wat hogere leeftijd die dit fenomeen kennen. (en niet alleen Porsche). Van de 993 had ik de verhalen ook al eerder eens vernomen tijdens mijn zoektocht een jaar of 3 terug.
Niet voor niks dat bij een goede onderhoudsbeurt niet alleen olie vervangen moet worden maar ook de staat van leidingen en bekabeling gecontroleerd moet worden.
Gelukkig heb je het tijdig ontdekt. Het kan lang goed gaan maar je zult degene maar zijn waar het mis gaat. En ik weet van kortsluitingsgevallen dat de brand enorm snel veroorzaakt wordt maar ook bijna niet uit te krijgen is aangezien bekabeling aan elkaar smelt en de kortsluiting, dus oververhitting, in stand blijft.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 0:54

motorfikkie is niet ongewoon bij een ouwe porsche, zover mijn bijdrage.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 1:16

En wat zouden jullie doen,als het werkelijk goed brandt? Ik weet het wel dan 8) :oops:

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 10:26

Je kunt de kabelboom vervangen zonder dat de motor eruit moet (met slange handen, dat wel). Vervangen is de enige optie, ga niet liggen kl@#$ten met stukken aan solderen/zetten. En inderdaad, jaarlijks even controleren door het kijkluikje (zal er wel voor gemaakt zijn :wink: :wink: ).

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 12:48

Peter 993 schreef:Je kunt de kabelboom vervangen zonder dat de motor eruit moet (met slange handen, dat wel). Vervangen is de enige optie, ga niet liggen kl@#$ten met stukken aan solderen/zetten. En inderdaad, jaarlijks even controleren door het kijkluikje (zal er wel voor gemaakt zijn :wink: :wink: ).


Stukjes solderen is niet mijn ding (ben helaas een beetje perfectionist) vervangen is dus de optie.

En of de terugroepaktie nog van toepassing is weet ik niet, ga ik uitzoeken en ik weet ook niet of men gecharmeerd is van het feit dat e.e.a. al is uitgebouwd.

Het kijkluikje (oftewel dat deel waar het in den beginne bij mij om draaide en aan vervanging toe was) levert geen soelaas.
Je kunt namelijk niet in de kabelboom kijken, die ziet er bij mij perfect uit. Maar toen ik de dynamo ging loskoppelen werd het euvel pas zichtbaar, om nu bij iedere grote beurt het ventilatorhuis / dynamo uit te bouwen om de bedrading te controleren . . . . .

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 14:11

Nine-eleven, heb je hier toevallig een foto van?

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 15:09

Tja, de bedrading van mijn startmotor en dynamo zag er ook niet meer zo best uit toen ik de auto kocht. Gelukkig was het goed op te knappen, deels door vervangen en deels door repareren. Kan inderdaad behoorlijk fout aflopen.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 15:28

Weet jij ook hoe het staat met de latere 993's ? Is dat probleem bijn deze serie opgelost af fabriek?
ps schreef:Inderdaad, ik lees het net ook (Nine-eleven, ik weet niet inhoeverre dat bij jou nog een rol speelt):
Het is belangrijk flink wat foto’s te maken zodat je achteraf alle bekabeling en vacuüm lijnen weer op dezelfde manier kan monteren. Met die motorkabel van een 993 is overigens nog wat speciaals aan de hand. Wagens van voor mei 1996 kunnen een motorkabelboom hebben waarvan de isolatie door de warmte van de motor volledig vergaan is. Dit is een terugroep actie van Porsche geweest (volgens mij 1991 of 92). Er rijden echter nog steeds wagens rond die niet gecontroleerd zijn. Mijn kabelboom was in prima staat, de isolatie was nog heel soepel. Paul is echter al wagens tegengekomen die een veel mindere kabelboom hadden. Het gevaar is kortsluiting met evt. een motorbrand. Laat dit controleren.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 22:24

Ludo,
om correct te zijn, ik heb een de tekst die je aanhaalt van Peter 993 gekopieerd, uit anderre topic waarin hij zijn motor reviseert. :res:

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 22:48

Ok PS Tnx. Blijft mijn vraag even staan :cry:

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 23:11

Ik heb hier een technisch rondschrijven van Porsche uit november 2002. Hier staat in dat het alleen wagens betreft van my 95 en 96 (dus niet 94 en 97). Zover ik weet moet de productiedatum van de kabelboom na feb of maart 1996 zijn. De productiedatum staat op een labeltje wat aan de kabelboom zit wat zich bevindt in het kastje links in de motorruimte. Hier zitten 2 grote en 1 kleine stekkers in.

Als je zekerheid wil dan moet je naar je dealer/specialist. Die moet dit soort bulletins van Porsche krijgen en moet dus op de hoogte zijn.
Laatst bijgewerkt door Peter op 07 feb 2010 23:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 23:14

Peter 993 schreef:Ik heb hier een technisch rondschrijven van Porsche uit november 1992. Hier staat in dat het alleen wagens betreft van my 95 en 96 (dus niet 94 en 97).


Zo die waren helderziend bij Porsche. Hadden ze het niet gelijk goed kunnen doen dan?
En wie komt er met een schrijven uit 1996 dat de 996 3.4 serieuze motorproblemen kan hebben :?:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 23:18

Ik heb nog wat gevonden. Als de productiedatum van de kabelboom na 1 mei 1996 is dan heb je een goede kabelboom. Hoe dit dan zit met auto's uit my 1994 begrijp ik niet. Deze worden namelijk in dit bulletin expliciet niet genoemd.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

07 feb 2010 23:19

maurice schreef:
Peter 993 schreef:Ik heb hier een technisch rondschrijven van Porsche uit november 1992. Hier staat in dat het alleen wagens betreft van my 95 en 96 (dus niet 94 en 97).


Zo die waren helderziend bij Porsche. Hadden ze het niet gelijk goed kunnen doen dan?
En wie komt er met een schrijven uit 1996 dat de 996 3.4 serieuze motorproblemen kan hebben :?:

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Oeps, november 2002.........

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

10 feb 2010 18:23

Vandaag bij PCR (Rotterdam) geweest en een bijzonder enthousiaste Service Adviseur gesproken.

Er bestaat inderdaad nog een terugroepaktie (welke overigens nog steeds aktief is), nummer W301. Deze bestaat uit een aantal onderdelen (1 t/m 7), waarbij de eerste bestaat uit het controleren van het chassis-, motor- en kabelboomnummer en de laatste uit het volledig vervangen van de motorkabelboom.

Volgens een andere medewerker zijn er in het verleden zeer veel kabelbomen van de 993 vervangen en het grootste euvel zit inderdaad bij de aansluiting t.p.v. de dynamo (maar ook breuken bij injectoren komen voor).
Een aantal kabelbomen zijn geleverd door Leonische Drahtwerke AG en deze hebben een tijd geexperimenteerd met Thermoplastic Elastomeer (TPE), uiteindelijk hebben zij geconstateerd dat TPE niet voldoet bij hoge temperaturen.
De belangrijkste klachten waren van electrische aard: motorcontrole lampje gaat aan, uit zichzelf starten van de motor, of juist in het geheel niet, lege accu en in een enkel geval kortsluiting.

Hoe nu verder?
Ondanks dat de 993 oorspronkelijk in Belgie is geleverd EN ik zelf al e.e.a. heb gedemonteerd wordt mijn 993 (kostenloos) met een autoambulance bij mij thuis opgehaald en voor controle c.q. reparatie naar Rotterdam gebracht :thumleft:

Ik kan niet anders zeggen dat dit weer ouderwetse service betreft en neem zeker in overweging bij deze dealer in onderhoud te gaan.
Dit was overigens ook zijn motivatie v.w.b. het kostenloos ophalen.

Ik hou jullie verder wel op de hoogte.

Hier staat een foto van het probleem
http://members.rennlist.com/pcaracing/files/wiring_harness/wiring_harness2.jpg

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

10 feb 2010 18:37

:sick: :sick: da's ff schrikken

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

10 feb 2010 20:21

Net even in het onderhouds boekje van mijn 94er, 993 gekeken. Het enigste wat ik kan vinden is dat PCR in 1999 de aktie WR 03 en WR 04 heeft uitgevoerd. (wat die ook mogen zijn)
Zie niets terug van W301, mmmmhh toch maar ff langs de dealer.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

17 feb 2010 17:08

Vandaag was het dan zover, Porsche Centrum Rotterdam is de 993 komen ophalen.

Afbeelding

Vanmiddag de Service medewerker gesproken en men was al bezig de motorbekabeling uit te bouwen, de nieuwe bekabeling was al besteld en zou met een paar dagen binnenkomen.

Tevens wordt op mijn verzoek het alarm opgewaardeerd naar een (gelijkwaardig) klasse 3 alarm. Navraag bij mijn verzekeraar blijkt dat deze het bijgesloten schrijven van Porsche accepteerd als een klasse 3 alarm.
Iets duurder en geen SCM, ik weet het, maar ik hou liever dergelijke zaken zo origineel mogelijk.

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

17 feb 2010 21:33

Heb zelf dus ook een 993 uit 1994.
Mogelijk heb ikzelf dus ook te maken met een aankomend probleem mbt. de kabelboom.

Mijn auto is in onderhoud bij een specialist (Aarts Porsche Service).

Wat kan ik volgens jullie nu het beste doen om evt. problemen voor te zijn?
-PCGelderland bellen of deze terugroepactie ook nog voor mijn auto geldt?
-Aarts Porsche bellen en vragen of dit onderzoekt?

Wat zijn de kosten bij een een terugroepactie?
Zijn deze volledig voor Porsche ondanks dat mijn auto niet bij hen in onderhoud
is?

Re: Horror scenario - motorbrand voorkomen . . . . ?

17 feb 2010 23:35

Wat ik heb begrepen is dat een specialist niet of nauwelijks kan inzien welke terugroepacties er zijn, c.q. welke voor jouw 993 nog van toepassing is.
Overigens kan hij hier sowieso niets mee.

Mijn 993 kwam van origine uit Belgie en daar was in het verleden al een andere terugroepactie / modificatie uitgevoerd.
De terugroepactie W301 stond nog open.

Ik heb begrepen dat de kosten voor rekening importeur / fabriek zijn. De dealer voert de reparatie uit en krijgt hier een vastgestelde vergoeding voor.

Ergo, ik zou even een bezoek brengen aan PCG en hun e.e.a. laten controleren.
Ik zou het zeker doen, het risico op storing of erger (!!!) is meer dan aanwezig. De monteur die mijn 993 kwam ophalen stond versteld van de zeer slechte staat van de bedrading t.p.v. de dynamo.
Plaats een reactie