Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 11:35

Sta Sharky bij in zijn verhaal qua benzine. :idea:

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 11:41

pingelsensors op een 3.2 :(

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 18:24

Sharky_80 schreef:... Maar deze motor ziet dit pingelen en kan dan ook zelf de ontsteking bijregelen (het is een computer gestuurde injectie)...


Zoals Wolf al schreef: ding heeft geen pingelsensor.
Hoe "ziet" de motor dan dat ie sprake is van pingelen? :scratch:

In mijn "Betriebsanleitung" (van 6/87) staat, voor niet katalysator-versie: is type 930/20 met 231PK(deze versie is volgens mij ongewijzigd gebruikt van 1984-1989):
"...mindestens 98 ROZ.."
Daarna; in dikke letters:
"Unverbleiter Super-Kraftstoff hat zur zeit nur 95 ROZ und 85 MOZ.
Diese Oktanzahlen reichen nicht aus!
"
Dan gaan ze verder: als je langere tijd 95 wilt/moet rijden moet je naar je Porschevrienden en is een Korrektur van je Zündungssteuergerät-Einstellung nodig.
Voor die kosten kan je vast redelijk wat liters 98 tanken. :drive:


Over de katalysator versie (mijn boekje is uit 6/87, dus dan gaat het om de 920/25 met 217PK, de katalysatorversie uit 84-86 is de 920/21 met 207 PK):
"Krafftstoff Oktanbedarf: Euro-Super 95ROZ..." ; dat is de Euro 95 van tegenwoordig.

De Duitse term ROZ is identiek aan de NL/US term RON.

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 19:09

jaja, toch tank ik al jaren 95, motor heeft geen slag gemist of teveel gemaakt

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 19:13

Uit jouw eerdere posts in dit draadje maak ik op dat je een ex-US exemplaar hebt met kat.
Die kan dus wel op 95 lopen, alleen niet zo snel. :wink:
De EU/non-kat kan op de wat langere termijn(volgens Zuffenhausen dus) niet op 95 lopen, maar wel snel. :mrgreen:

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 19:14

als je een 930-21 motor hebt is dat ook geen enkel probleem. lagere compressie.

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 19:49

vandaar die 964 nokkenas, is ie weer wel snel :wink:

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 20:27

Airhead, ik weet niet hoever jouw technische kennis gaat. Ik heb dus totaal geen kennis van techniek en laat me leiden wat de specialist - in dit geval MH Automobielen - me vertelt.

Daarnaast heeft een forumgenoot van ons me toevertrouwd dat een 3.2 met een gereviseerde motor gewoon op euro 95 kan lopen...

Mijn conclusie; ik ga lekker bij de BP Ultimate tanken. En wanneer dat om reden niet mogelijk is gooi ik er euro 95 in... :wink:

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 20:37

Volgens mij gaat het er om of je een non-kat motor hebt, of een motor (oorspronkelijk) met katalysator.
Eerste hoort/moet 98 in, tweede kan 95 in; voor zover ik het op een rijtje heb. :D
In Morgan staat dat in 1986 de non-kat 231 pk (930/20)een motornummer hebben van 63G00001 en oplopend.
Motoren met katalysator (930/21) in 1986 hebben een motornummer van 64G00001 en oplopend.

Ik weet niets van autotechniek. Maar kan wel lezen. :wink:

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

02 dec 2009 23:27

Aangezien we nu toch lekker bezig zijn heb ik nog een geval waar Morgan en alle andere die ik het heb voorgelegd geen duidelijk antwoord op weten. Ik heb een 930.20 motor die af fabriek met katalysator is geleverd. In welke groep moet die ingedeeld worden? Ook bij Pon konden ze daar niet met zekerheid uitsluitsel op geven.

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

03 dec 2009 2:35

vlg mij gaat het om de compressie. 930-20 met of zonder cat altijd 98.

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

08 dec 2009 13:38

Ik zou persoonlijk ook voor de 98 gaan... (staat ook aan de binnenkant van mijn klep)
voor de zelfontbranding tegen te gaan.... (ookal is het enkel bij hoge toeren)

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

11 dec 2009 1:29

Tank al van het moment dat ik de auto heb Super "Plus" benzine
met een octaan gehalte van 98 aan de Duitse pomp.
Dat is het voordeel als je dicht aan de grens woont :wink:

Re: katalysator -Carrera 3.2- '86

17 jul 2010 21:35

Robbierob schreef:Tank al van het moment dat ik de auto heb Super "Plus" benzine
met een octaan gehalte van 98 aan de Duitse pomp.
Dat is het voordeel als je dicht aan de grens woont :wink:


Maar is het dan ook verstandig om af en toe wat lood toe te voegen, ik heb ook een 3.2 uit 1986 zonder kat. en tank altijd loodvrij euro 98.

Mvrgr Herman
Plaats een reactie