10 feb 2013 12:09
10 feb 2013 12:20
10 feb 2013 12:28
10 feb 2013 12:48
10 feb 2013 13:24
erwin996 schreef:Natuurlijk niet bij een regulier beurtje bij een auto die technisch zo'n beetje in topstaat is... Maar een onderhoudsbeurt waar wat achterstallig onderhoud naar voren komt, kan zo op die prijs komen. Zo ken ik een 512BB die vorig jaar een beurtje van 20.000 euro heeft gekregen, bij Kroymans! Dus onderhoud kán zo maar 15 mille kosten als er wat achterstallige dingetjes aan de auto zitten...
10 feb 2013 13:30
10 feb 2013 13:32
JazzyO schreef: Maar als je een 996 of 997 kunt rijden, kun je ook een Ferrari bekostigen
10 feb 2013 14:06
JazzyO schreef:erwin996 schreef:Natuurlijk niet bij een regulier beurtje bij een auto die technisch zo'n beetje in topstaat is... Maar een onderhoudsbeurt waar wat achterstallig onderhoud naar voren komt, kan zo op die prijs komen. Zo ken ik een 512BB die vorig jaar een beurtje van 20.000 euro heeft gekregen, bij Kroymans! Dus onderhoud kán zo maar 15 mille kosten als er wat achterstallige dingetjes aan de auto zitten...
Er is een groot verschil tussen een beurt en achterstallig onderhoud. Kapotte airco, nieuwe ophanging, motorrevisie, dat hoort niet bij een beurt. Mijn BMWeetje 325Ci had 2.500 euro op de eerste rekening omdat de airco kapot was. Ik gebruik dat niet als bedrag voor een beurt.
Een Boxer is een van de duurste Ferraris voor onderhoud. Ik kan het weten want ik heb die van mij net verkocht (365BB maar 512BB is hetzelfde qua kosten). Regulier groot onderhoud vereist dat de motor verwijderd wordt, en dat is kostbaar. Een grote beurt is in de regio van 6.000 euro. En dat is echt de duurste Ferrari die ik ken qua onderhoud. Bovendien, zoals Peter stelt, die auto's zijn nu tussen de 40 en 30 jaar oud. Denk je dat onderhoud op een 2.7RS or 2.8RSR niet in de papieren kan lopen?
De discussie was echter over Ferrari's in het algemeen. En de eerste post ging over een 360 Modena. Een grote beurt voor die auto ligt tussen de 1.500 en 2.000 euro. Slechts 10 keer zo laag als de bedragen die jij noemt. Dus laten we alsjeblieft de dingen in de juiste context plaatsen. Ik blijf bij mijn eerdere statement, gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Een beurt "zomaar 15 mille" (jouw woorden) = onzin. En bigodino schrijft over soortgelijke ervaringen.
Budgetteer 2 - 3 mille per jaar, en heb een reserve van 10 mille, en dan kun je minstens 5 jaar van een Ferrari genieten zonder kopzorgen (alleen geen Boxer) en meestal zul je de reserve niet nodig hebben in die 5 jaar. Het gaat er mij niet om te bewijzen dat een Ferrari goedkoper is dan een Porsche, laat dat duidelijk zijn. Het zijn dure auto's en gemiddeld ben je meer kwijt dan met een Porsche van een vergelijkbaar jaar qua onderhoud. Maar als je een 996 of 997 kunt rijden, kun je ook een Ferrari bekostigen als je de afschrijving meetelt (en die moet je tenslotte betalen). Het verschil is dan dat je een oudere Ferrari moet rijden, en je gebruikt die Ferrari niet als dagelijkse auto terwijl dat met de andere twee wel kan natuurlijk. Dus idd appels met peren, maar ik denk dat jullie dan een redelijk beeld hebben het kostenkader.
Onno
10 feb 2013 14:38
10 feb 2013 15:49
10 feb 2013 16:08
Olaf schreef:JazzyO schreef: Maar als je een 996 of 997 kunt rijden, kun je ook een Ferrari bekostigen
Ik heb nog geen F'rari's voorbij zien komen - onder de 20K Euro -
.. maar mss komt dat omdat ik er niet naar (op) zoek (ben)
10 feb 2013 22:05
drknauf schreef:jongens ik ben meestal de man van 1 of andere meeting/rit/reis regelen
ik ruik hier uit een porsche/ferrari/challenge meetinkie in thé making![]()
lijkt dit jullie wat ?
10 feb 2013 22:10
Patrick D schreef:bigodino![]()
Toen ik je eerste reply begon te lezen dacht ik "die naam ken ik ergens van". Inderdaad. SCN. Jij had volgens mij een zilvergrijze GTT die je geloof ik aan je broer hebt doorverkocht.
Peter en Onno: welkom!
Op de vraag van Peter. Wat kost dat nu zo'n 911.
Ik heb nu al bijna 5 jaar mijn 993 (MY96) en heb deze in onderhoud bij een specialist. Deze laatste geeft aan dat normaal gesproken de langjarige gemiddelde onderhoudskosten ca. 2500 euro p/j zijn. Er vanuit gaand dat je laten we zeggen max. ca. 10.000 km p/j rijdt. Ik zelf ben hier nu nog duidelijk onder kunnen blijven, maar uiteindelijk ben ik een keer "aan de beurt" en zullen mijn gemiddelde OH-kosten weer stijgen.
10 feb 2013 22:57
10 feb 2013 23:01
Dat is bij Porsche geen enkel probleem.Wat wellicht nog wel een verschil is: de verkrijgbaarheid van onderdelen. Dat kan bij Ferrari nog wel eens een probleem zijn. Hoe zit dat bij Porsche?
10 feb 2013 23:46
drknauf schreef:ik opper het misschien in het voorjaar nog wel een keertje,
maby dat het enthousiasme er dan wel vanaf vonkt![]()
10 feb 2013 23:58
bully schreef:Dat is bij Porsche geen enkel probleem.
11 feb 2013 1:32
erwin996 schreef:Bij een auto hoort niet alleen normaal onderhoud, maar ook de meer uitgebreide reparaties, zeker als je er lang in rijdt. Ik heb nergens gezegd dat een standaard grote beurt 15K kost, ik weet wel beterIk heb wél gezegd dat ik denk dat een gemiddelde Ferrari uit de jaren 90-00 (456/550/575/599) 2x zo duur is in gebruikskosten als een Porsche uit de jaren 90-00. Dat is wat ik zei. Dat heb ik er niet voor over bij een kilometrage van 40.000km per jaar... Als je bij een Ferrari (bijv. een 456) tegen onverwachte kosten van 15K aanloopt (ik heb het dus niet over reguliere beurten), dan kom ik bij gelijksoortige mankementen aan mijn 996 waarschijnlijk uit op 7,5K... Concluderend: met 40.000km per jaar stap ik niet in een 456, want ik denk dat ie (minimaal) 2x zo duur is in gebruikskosten als mijn 996. Dat heb ik er niet voor over
11 feb 2013 1:34
bigodino schreef:drknauf schreef:jongens ik ben meestal de man van 1 of andere meeting/rit/reis regelen
ik ruik hier uit een porsche/ferrari/challenge meetinkie in thé making![]()
lijkt dit jullie wat ?
Lijkt me geweldig, als ik jullie tenminste bij kan houden![]()
Serieus, een ritje zie ik altijd wel zitten, ben alleen wel een mooi weer rijder (want zo'n Italiaan roest al in de folder, haha!)
11 feb 2013 9:24
964HP schreef:.... rij door een kuil en bang! binnen 5 seconden ligt alle olie op straat. Op een gegeven moment had Ferrari hierdoor tijdelijk geen nieuwe 456 motoren meer op voorraad...ahum:(
11 feb 2013 10:46
JazzyO schreef:erwin996 schreef:Bij een auto hoort niet alleen normaal onderhoud, maar ook de meer uitgebreide reparaties, zeker als je er lang in rijdt. Ik heb nergens gezegd dat een standaard grote beurt 15K kost, ik weet wel beterIk heb wél gezegd dat ik denk dat een gemiddelde Ferrari uit de jaren 90-00 (456/550/575/599) 2x zo duur is in gebruikskosten als een Porsche uit de jaren 90-00. Dat is wat ik zei. Dat heb ik er niet voor over bij een kilometrage van 40.000km per jaar... Als je bij een Ferrari (bijv. een 456) tegen onverwachte kosten van 15K aanloopt (ik heb het dus niet over reguliere beurten), dan kom ik bij gelijksoortige mankementen aan mijn 996 waarschijnlijk uit op 7,5K... Concluderend: met 40.000km per jaar stap ik niet in een 456, want ik denk dat ie (minimaal) 2x zo duur is in gebruikskosten als mijn 996. Dat heb ik er niet voor over
Met deze post ben ik het geheel eens. Of dat is wat je eerder zei of dat ik dat verkeerd geinterpreteerd heb, dat laten we dan maar even in het midden.
Ik zou sowieso nooit een Ferrari 40.000 per jaar rijden, want ik wil graag dat mijn Ferrari me een speciaal gevoel geeft. Als ik er iedere dag in stap dan begint het gewoontjes te worden. En voor je dagelijkse vervoer doe je alleen maar suffe dingen. Naar de supermarkt, in de file staan. Waarom zou je dat in een Ferrari doen?
Onno
11 feb 2013 20:13
11 feb 2013 20:26
12 feb 2013 11:36
dobbelsteen schreef:964HP schreef:.... rij door een kuil en bang! binnen 5 seconden ligt alle olie op straat. Op een gegeven moment had Ferrari hierdoor tijdelijk geen nieuwe 456 motoren meer op voorraad...ahum:(
Heeft Ferrari wel een voorraad motoren? Ooit nog een reportage gezien van ferrari en alles wordt daar met de hand gemaakt op het moment dat iets besteld wordt.
Onderdelen zullen er natuurlijk wel op voorraad zijn, maar motoren?
12 feb 2013 11:46
erwin996 schreef:Voor boodschappen heb ik een andere auto, maar dagelijks woonwerkverkeer zou ik graag in een Ferrari doen (of liever nog: een Bugatti Veyron Super Sport) (ik sta vrijwel nooit in een file). Maar dat wordt me te duur vergeleken met mijn 996. Overigens: het speciale gevoel van een Porsche of Ferrari blijft altijd bij me, al zit ik er elke dag in![]()