| Auteur | Bericht | 
        
			| twt 
					996Brabant   |   discussie nieuwe bijtellingsregelsvan belang voor vele Porsche liefhebbers:
gelezen:
 
 Uit ondernemerskringen is protest ontstaan tegen de nieuwe bijtellingsregels voor oude auto’s. Vanaf 2010 gaat de leeftijdsgrens voor auto’s die binnen het gunstige regime vallen, van vijftien naar 25 jaar.
 Op dit moment wordt voor auto’s van vijftien jaar en ouder een bijtelling berekend die is gebaseerd op de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Die grens wordt in 2010 opgetrokken naar 25 jaar.
 Een aantal ondernemers is tegen het voorstel in opstand gekomen en is een protestsite begonnen. Zij vinden onder meer dat de regeling op een te korte termijn wordt gewijzigd. Bovendien is het voorstel er volgens hen ‘doorheengemoffeld’. Volgens woordvoerder Wouter van Embden zijn er in Nederland zo’n 900.000 auto’s tussen de 15 en de 25 jaar op de weg. Daarvan worden naar schatting 11.000 stuks door ondernemers gebruikt. Hij heeft voor hen door de wetswijzigingen een lastenverzwaring van 4.500 euro berekend. “In totaal komt dat neer op bijna vijftig miljoen euro.” Ook benadrukt hij dat onderdelenleveranciers, garagebedrijven en taxateurs door de nieuwe regeling worden benadeeld.
 Veel gedupeerde ondernemers hebben zich op de site gemeld. Inmiddels heeft de actie de steun van MKB Nederland en is contact gezocht met CU-kamerlid Cramer, die de wetswijziging heeft bedacht. Verder proberen de initiatiefnemers partijen nog op andere gedachten te brengen en de wijziging alsnog terug te draaien.
 
 
 
    							Laatst bijgewerkt door twt op 11 feb 2009 17:33, in totaal 1 keer bewerkt. 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:14 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Jurgen 
					Westervoort   | Mss handig om de titel te veranderen in bv. ; "Discussie mbt de nieuwe bijtellingsregels".
 Laat 't aan jou over ; je kunt de titel, als topicstarter, zelf veranderen.
  
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:25 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Olaf 
					The Last of the Mohicans ~ 993   | De moderators zijn niet meer wat het geweest is    Vroeger - toen schepen nog van hout waren en mannen van staal   
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:32 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| twt 
					996Brabant   | dank je bedoel je zo ? 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:34 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Jurgen 
					Westervoort   | Zelfde resultaat zónder het ge**** van mensen dat je buiten hun weten om de topictitel veranderd hebt.
 C'est le ton, qui fait la musique...    En ja, dat bedoelde ik ; let maar niet op Ollie   
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:36 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| MS964 
					Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S   | Heel goed Jurgen! Het lukraak aanpassen van titels door mods zit mij, net als wel meer mensen, ook niet lekker. 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:44 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Jurgen 
					Westervoort   | Het was eigenlijk als geintje bedoeld, en ik onthoud me dan ook niet het recht om desgewenst een titel te veranderen MS. We doen dit als mods dan ook praktisch altijd om het leesbaarder en vooral duidelijker te maken voor de forummers, waar de huidige titel een mooi voorbeeld van is, toch? Sorry voor de storing in jouw draadje twt       ; on topic verder mensen aub.
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 17:51 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Marco 
					Carrera 3.2,
996 Cabrio, 
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492   | _________________________________________ik meen ergens gelezen te hebben dat die nieuwe regels pas in 2012 in zullen gaan
hier  bijvoorbeeld
 edit: dat gaat dus alleen over de wegenbelasting   Got coffee?
 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 18:37 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| Ewout 
					ex 997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel   | Gaat de nieuwe regeling al vanaf 1 januari 2010 in of wordt het later?
Ik sprak vandaag iemand die beweerde dat het pas aan het eind van 2010 ingevoerd zou worden. Weet iemand hier hoe het echt zit?
 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 20:20 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Airhead 
					1986 C1Friesland   |  _________________________________________Bovenaan 2e pagina is er sprake van "per 1 jan 2012", verderop weer van 2010. 
 Maar misschien is er in de tussentijd wat veranderd, maar dat kan ik zo 123 niet vinden in de Haagse puinhopen van onze democratie.    http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/sess ... 124813.pdf http://parlando.sdu.nl/cgi/showdoc/sess ... 124813.pdf|  |  |  |  |  | Citaat: Tweede Kamer der Staten-Generaal 2Vergaderjaar 2008–2009
 KST124813
 0809tkkst31704-70
 ISSN 0921 - 7371
 Sdu Uitgevers
 ’s-Gravenhage 2008 Tweede Kamer, vergaderjaar 2008–2009, 31 704, nr. 70 1
 Artikel XIXA
 Artikel 72, eerste lid, onderdeel b, van de Wet op de motorrijtuigenbelasting
 1994 komt met ingang van 1 januari 2012 te luiden:
 b. die voor het eerst in gebruik genomen zijn vóór 1 januari 1987, en
 die, voor zover het vrachtauto’s of autobussen betreft, niet bedrijfsmatig
 worden gebruikt;
 Toelichting
 Dit amendement ziet op twee wijzigingen. Voor de bijtelling en
 onttrekking privégebruik van de auto van de zaak wordt uitgegaan van de
 catalogusprijs van de auto met inbegrip van de BPM. Voor een auto die
 meer dan 15 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen, wordt
 daarentegen uitgegaan van de waarde in het economisch verkeer. Als
 gevolg van dit amendement wordt deze grens met ingang van 1 januari
 2010 verhoogd naar 25 jaar. De opbrengst van deze wijziging bedraagt
 jaarlijks € 21 mln. Deze dient ter dekking van verdere vergroeningsmaatregelen,
 zoals een sloopregeling, per 2010.
 Ten tweede bewerkstelligt dit amendement een wijziging in de
 vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25
 jaar. Door dit amendement wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting
 voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren.
 Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn
 onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum
 jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. Een
 beperking van de vrijstelling ligt in de rede, gelet op de toegenomen
 rijwaardigheid van moderne auto’s, waardoor grotere aantallen oudere
 auto’s, op reguliere basis, van de weg gebruik maken, terwijl ze minder
 energie-efficiënt zijn dan nieuwere auto’s. Hiernaast kan handhaving van
 de vrijstelling verstorende effecten hebben op de invoering van de
 kilometerbeprijzing. De maatregel treedt in werking op 1 januari 2012.
 Deze wijziging heeft een budgettaire opbrengst tot gevolg vanaf 2012. Het
 vervallen van de vrijstelling werkt door naar de provinciale opcenten. Voor
 de rijksoverheid wordt de extra opbrengst geraamd op € 3 miljoen in
 2012, € 10 miljoen in 2013, € 16 miljoen in 2014, € 22 miljoen in 2015 en
 € 28 miljoen in 2016 (structureel niveau is € 60 miljoen). Hierbij is
 rekening gehouden met de in het Belastingplan 2009 opgenomen
 tariefstijging van de motorrijtuigenbelasting in deze jaren. Voor de
 provincies wordt de opbrengst geraamd op € 1,5 miljoen in 2012, € 4,5
 miljoen in 2013, € 7,5 miljoen in 2014, € 10,5 miljoen in 2015 en € 13,5 in
 2016.
 Cramer
 Tang
 Sap
 |  |  |  |  |  | 
1986 3.2 kopen?
 Nu relatief nog goedkoop.  Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
 [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 20:34 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| HV 
					3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen   | blijft sowieso van de gekke dat je bij een auto van 15 jaar oud de nieuwwaarde moet bijtellen. In slecht geval zegt de werkgever: hier jongen, een leuke afgetrapte S500 full options, heb ik voor je op de kop getikt voor 7 ruggen, mooi toch!? O ja, nieuwwaarde is 110.000 Euro.. sorry!'. 
 Het klopt principieel niet dat je wordt bijgeteld voor een theoretische waarde, namelijk de oorspronkelijke waarde van 15 jaar (of meer) geleden. Ik vindt dit overigens ook al gelden voor auto's beduidend jonger dan 15 jr - was voor mij een reden om maar weer snel een nieuwe aan te schaffen - als je dan toch het volle pond krijgt bijgeteld, dan ook maar voor een (behoorlijk) nieuwe auto.
 
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 20:52 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Ewout 
					ex 997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel   | Ik vind de protestsite een leuk initiatief. Het is altijd goed om een tegengeluid te laten horen.
 Ik vrees alleen dat het verder niet veel zal veranderen.
  
 
 | 
		
			| 11 feb 2009 20:57 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| DeniS2 
					911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank   | _________________________________________maar wie niet schoten is altijd mis, dus mensen even hier je stem kenbaar maken: 
http://www.bijtellingoldtimer.nl/index.php/home Ze vragen nu ook om de cat. waarde en de dagwaarde om te proberen  de maatregel in geld uit te drukken.Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 8:36 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| lindemans 
					911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem   | Ik had inderdaad ook al opgemerkt dat mijn 1989-er niet belastingvrij zal worden ....
_________________________________________
 Tav bijtelling: het bijtellen van een MB 500S uit 1993 was ook wel erg uit proportie tov veel "gewone" leaserijders.
 Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 11:13 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| DeniS2 
					911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank   | _________________________________________Inderdaad is het volledig buiten proporties, in mijn (specifieke) geval betekent dit een vertienvoudiging  van de te betalen bijtelling     Dat is het protesteren waard, anders maar gaan uitkijken naar een ander speeltje. Porsche heeft voldoende auto's gemaakt die wel aan de nieuwe regels voldoen    Alleen hoe ik dit het thuisfront nog moet verkopen weet ik nog niet  Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 11:27 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Ewout 
					ex 997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel   | Je kan de auto toch ook gewoon privé gaan rijden? Ik moet er niet aan denken dat ik mijn 964 in zou moeten ruilen. Hij gaat uiteraard wel van de zaak af in 2010. 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 11:30 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| DeniS2 
					911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank   | _________________________________________Tuurlijk kan dat, maar het is om duidelijk te maken hoe buiten proportioneel de maatregel is en als het even kan houd ik de auto liever op de zaak. 
 Kun jij voor 19cent per km een 964 rijden    Misschien was het voordeel van de 15jr oude auto's, maar de maatregel schiet zo ver door en daarbij worden ook onjuiste argumenten gebruikt. 
 Mss laat 2010 het financieel toe om een 911 in de zomer op de zaak te rijden en vervolgens in de winter de prive auto. Maar ik weet nog niet hoe de belastingdienst hierover denkt.Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 11:39 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Ewout 
					ex 997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel   | Ik ben het trouwens helemaal met je eens hoor, ik vind de nieuwe maatregel ook nergens over gaan. Uiteraard heb ik de auto ook liever op de zaak. Hij gaat er alleen niet voor weg, daarvoor heb ik er teveel plezier van.  
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 11:49 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Marco 
					Carrera 3.2,
996 Cabrio, 
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492   | _________________________________________ik weet nog niet wat mijn baas wil, ik hoor het aan het eind van het jaar wel   Got coffee?
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 11:50 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| horn 
					PF #57   | _________________________________________Tegen het eind van het jaar heb jij toch wel zicht op een stoeltje in de F1?   Life is too short to drive boring cars
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 12:01 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Marco 
					Carrera 3.2,
996 Cabrio, 
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492   | _________________________________________gold3 denk ik     bijtelling in zimbabwe is helemaal afschuwelijk begreep ik
 Got coffee?
 
 
 | 
		
			| 20 maart 2009 12:11 | 
					
					         | 
	
	
		|  | 
	
			| DeniS2 
					911 3.2 | MJ 1989Omgeving Posbank   |   Re: discussie nieuwe bijtellingsregels_________________________________________Mail die ik ontving van de actie site |  |  |  |  |  | Citaat: Ten eerste willen wij iedereen van harte bedanken die de waardegegevens van zijn of haar auto doorgegeven heeft! 
 Groot nieuws!
 Zoals u weet zijn wij al een tijd druk bezig om politici te benaderen om hen ervan te overtuigen dat de verhoogde bijtelling een slecht plan is. Inmiddels hebben wij een serieus luisterend oor gevonden bij Paul Tang (2de Kamerlid van de PVDA en woordvoerder voor Financiën) en Pieter Omtzigt (2de Kamerlid van het CDA en woordvoerder voor Financiën). Beide hebben wij telefonisch gesproken en we kunnen nu officieel melden dat er op 12 mei een gesprek met hen zal plaatsvinden. Daarna volgt er ook nog een bespreking met Ernst Cramer (2de Kamerlid voor de CU en indiener van het bewuste amendement) plaatsvinden. Beide ontmoetingen worden bijgewoond en/of ondersteund door MKB-Nederland en VNO-NCW.
 
 Nieuwe enquête
 Binnenkort ontvangen alle gedupeerden een nieuwe (en voorlopig laatste) enquête van ons. Wij willen inzicht krijgen in de volgende zaken:
 - het aantal gereden kilometers per jaar
 - het percentage zakelijke kilometers
 - wat u zou doen als de verhoging onverhoopt toch door zou gaan
 Momenteel treffen wij de voorbereidingen voor deze enquête; u kunt deze binnen een week verwachten. Deze cijfers zijn erg belangrijk voor het gesprek met de Kamerleden en dus van groot belang voor de uitkomst van onze pogingen om de politiek de zaken terug te laten draaien.
 
 Zoals beloofd: DE CIJFERS!!!
 Inmiddels hebben wij inzicht in de werkelijke omvang van de lastenverhoging. Deze is niet 21 miljoen euro zoals het ministerie van Financiën berekende, ook geen 41 miljoen zoals wij eerder berekenden, maar 150 miljoen euro per jaar! Niet alleen hebben wij de hand weten te leggen op de exacte berekening van het ministerie, maar dankzij iedereen die aan onze enquêtes heeft meegewerkt, beschikken wij over significante, goed onderbouwde cijfers die aantonen dat de door ons berekende 150 miljoen betrouwbaar is.
 
 Om een goede berekening te maken van de lastenverhoging zijn de volgende variabelen nodig:
 - het aantal gedupeerden
 - de gemiddelde cataloguswaarde van de youngtimers van de gedupeerden
 - de gemiddelde economische waarde van de youngtimers van de gedupeerden
 - de gemiddelde belastingdruk van de gedupeerden
 
 Hieronder de tabel met de cijfers:
 
 Item  Ministerie     BijtellingOldtimer
 
 Aantal gedupeerden  13.500
 25.000
 
 Cataloguswaarde  € 15.500
 € 56.236
 
 Economische waarde  € 2.500
 € 5.649
 
 Belastingdruk  47%
 47%
 
 Bijtelling NU per jaar  € 294
 € 664
 
 Bijtelling per 01-01-10 per jaar  € 1.821
 € 6.608
 
 Verhoging van bijtelling per jaar  € 1.527
 € 5.944
 
 
 Totale lastenverzwaring  21 miljoen
 150 miljoen
 
 
 De verschillen nader verklaard:
 
 Aantal gedupeerden
 Als een ondernemer een auto koopt dan wordt het kenteken op naam van het bedrijf geregistreerd. Maar als het een ZZP-er/eenmanszaak betreft dan kan dit niet en wordt het kenteken op de privénaam geregistreerd. Het is dus lastig om het aantal gedupeerden goed te bepalen omdat er geen cijfers op te vragen zijn over het aantal ZZP-ers met een youngtimer op de zaak. Om inzicht te krijgen in de omvang van deze groep hebben wij het CBS om een analyse gevraagd. Daaruit blijkt dat er in Nederland ruim 1.100.000 youngtimers zijn, waarvan er 14.000 in bezit zijn van een rechtspersoon. Uit onze enquêtes blijkt bovendien dat de verhouding rechtspersoon / ZZP-er  fifty / fifty is. Dit betekent dus dat er naast de 14.000 gedupeerde rechtspersonen er ook nog 14.000 ZZP-ers gedupeerd zijn. Voorzichtigheidshalve hebben wij het totaal naar beneden afgerond op 25.000 gedupeerden. Mocht u meer inzage in deze cijfers willen, neem dan contact met ons op.
 
 Gemiddelde cataloguswaarde en economische waarde
 Het grote verschil tussen de gemiddelde cataloguswaarden nader verklaard: het Ministerie van Financiën heeft als uitgangspunt de gemiddelde cataloguswaarde van auto's genomen die 15 tot 25 jaar geleden werden geproduceerd. Men heeft er dus geen rekening mee gehouden dat niet elke auto even lang meegaat. Goedkopere auto's zijn eerder "op" dan duurdere van hogere kwaliteit. Natuurlijk kiezen ondernemers voor auto's die nog zoveel mogelijk aan de eisen van tegenwoordig voldoen. Een typisch voorbeeld daarvan is een goed aangeklede Volvo 850.
 BijtellingOldtimer heeft zelf een enquête gedaan onder de gedupeerden. Wij hebben hen gevraagd om de cataloguswaarde, economische waarde en kenteken van hun youngtimer. Het kenteken hebben wij gebruikt om steekproefsgewijs de opgegeven waarden te controleren. Bij 50, 250 en 500 respondenten hebben wij de gemiddelden berekend. Deze kwamen steeds overeen. Inmiddels beschikken we over 1.000 respondenten en nog steeds zijn de gemiddelden gelijk. Deze cijfers zijn dus betrouwbaar en representatief voor de gedupeerden.
 
 Conclusie
 Het Ministerie van Financiën heeft zich gebaseerd op verkeerde cijfers. Zo is enerzijds de groep ZZP-ers niet meegenomen in hun berekening. En anderzijds is de cataloguswaarde veel te laag ingeschat. Dit leidt samen tot een meer dan 3 maal hogere individuele stijging van de fiscale bijtelling. Deze stijging is een schrikbarende € 500,- netto per maand. De totale lastenverzwaring bedraagt maar liefst € 150.000.000,- per jaar.
 
 Verantwoording
 Uiteraard beschikken wij over alle basisgegevens waarop bovenstaande cijfers gebaseerd zijn. Pers en media kunnen contact met ons opnemen indien zij inzage in deze geanonimiseerde gegevens wensen.
 
 Met vriendelijke groet,
 
 
 |  |  |  |  |  | 
Een dag niet geleefd, is een dag niet gelachen.
 
 
 | 
		
			| 24 apr 2009 16:33 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| MetalGreen911SC 
					911 3.0 SC &                               911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S   |   Re: discussie nieuwe bijtellingsregels_________________________________________Gaan ze echt niet aanpassen hoor. Die 129miljoen boeken ze in Den Haag gewoon weg naar de technische tussenrekening "Meevaller"  8600cc & 18 cylinders
 
 
 | 
		
			| 24 apr 2009 18:18 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Airhead 
					1986 C1Friesland   |   Re: discussie nieuwe bijtellingsregels_________________________________________Lijkt nu toch wat te gaan veranderen.http://www.bijtellingoldtimer.nl/index. ... oed-nieuws Als ik het goed begrijp zal er waarschijnlijk een hoger bijtellingstarief gaan gelden. Maar wel berekend over de dagwaarde/huidige waarde ipv. de oorspronkleijke catalogusprijs. Maar niets is nog zeker.  Heb wel        voor de mensen die zich hiervoor hebben ingespannen. Ik gaf ze weinig kans. totaal off-topic: Wat een land; opschieten om voor het Kerstreces een wet aan te passen zodat ie 6 dagen later in werking kan treden.  Geen wonder dat de gemiddelde advocaatonderknuppel de grootse boef vrij krijgt/houdt door rammelende wetgeving.Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
 [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
 
 
 | 
		
			| 08 okt 2009 23:03 | 
					
					     | 
	
	
		|  | 
	
			| Jeroen914 
					foxtrot / oscar   |   Re:_________________________________________Ipv die schofterige 19ct regeling moeten we het gewoon anders doen: de regels voor privé gebruik omgedraaid toepassen Je declareert vanuit privé gewoon het zelfde tarief aan je zaak zoals je andersom ook hoort te doen Het is tenslotte niet erg onwaarschijnlijk dat je jaarlijks minder dan 500 zakelijke km's rijdt met je privé auto Dus declareer je jaarlijks 24% van de catalogus prijs van je privé auto (en vergeet ook niet de 12% BTW terug te vorderen) Denk je dat de overheid de regeling dan nog steeds zo 'redelijk' vind  W W W . 9 G E A R . N L
 
 
 | 
		
			| 08 okt 2009 23:52 | 
					
					       | 
	
	
		|  |