26 sep 2006 12:09
Jort schreef:Dat is de vraag. Alle percentages opgeteld komen we namelijk wel netjes op 100% uit dus dubbeltelling lijkt uitgesloten.
Ik redeneer niet naar een conclusie toe, maar probeer wel aan te geven dat uitsluiten van deze mogelijkheden leidt tot voorbarige conclusies. Alcohol en snelheid gaan vaak samen, maar het weglaten van 1 van beide sluit ongelukken zeker niet uit.
In Australië zullen ze ongetwijfeld hetzelfde probleem tegenkomen bij telling en onderverdeling.
Je blijft tegen dezelfde problemen aanlopen: het in hokjes duwen terwijl er vaak een samenloop van factoren is, waarbij het weglaten van 1 factor de ongelukken niet op voorhand zou hebben uitgesloten. En natuurlijk het vaak ontbreken van alle benodigde info.
Overigens...iemand van hier recent nog een "Blind Date" gehad in de omgeving van Utrecht?
26 sep 2006 14:21
Je blijft tegen dezelfde problemen aanlopen: het in hokjes duwen terwijl er vaak een samenloop van factoren is, waarbij het weglaten van 1 factor de ongelukken niet op voorhand zou hebben uitgesloten. En natuurlijk het vaak ontbreken van alle benodigde info.
26 sep 2006 17:47
EvR schreef:Door rood rijden kan een gevolg zijn van snelheid of alcohol, maar is niet de oorzaak van dit ongeval; dat is nml. toch echt door rood rijden.
27 sep 2006 2:15
Ook als we die snelheidsoverschrijding niet kunnen nagaan? In veel gevallen erg lastig... Je kent de stukjes in de krant wel: op onverklaarbare wijze op de linker weghelft beland... Inhalen, in slaap gevallen, onwel geworden, te snel de bocht door, suicidaal, wie zal het zeggen.Devils son schreef:Jort schreef:Dat is de vraag. Alle percentages opgeteld komen we namelijk wel netjes op 100% uit dus dubbeltelling lijkt uitgesloten.
Dat bedoelde ik niet: ik bedoelde dat deze dan niet zou zijn ingeschaald bij macht over het stuur verliezen, maar in plaats daarvan bij snelheid.
Alcohol en snelheid gaan vaak samen, net als alcohol en geen voorrang verlenen, enz. Maar de oorzaak blijft dan alcohol, omdat juist de verminderde rijvaardigheid (en je zou er van schrikken, aldus mijn vriendin, die daar een onderzoek naar heeft gedaan) het ongeval op zal roepen. Het is wel waar dat je meer risico's neemt met alcohol op en dus ook met hogere snelheid zal rijden, maar het grote probleem blijft dat je de kunst van het rijden verliest en ook je reactietijd extreem veel hoger wordt.
Wellicht het relatief makkelijk vast te stellen deel, maar gezien je eerdere betoog over de verschillen tussen de weggennetten en omgevingsfactoren van landen onderling, zijn de percentages moeilijk vergelijkbaar en berust een overeenkomst waarschijnlijk op toeval.In Australië zullen ze ongetwijfeld hetzelfde probleem tegenkomen bij telling en onderverdeling.
Maar het blijft opvallend dat de onderzoeken die ik ken naar de oorzaken van ongevallen toch weer iedere keer zo rond de 3% uitkomen.
Overigens...iemand van hier recent nog een "Blind Date" gehad in de omgeving van Utrecht?
944 guy schreef:EvR schreef:Door rood rijden kan een gevolg zijn van snelheid of alcohol, maar is niet de oorzaak van dit ongeval; dat is nml. toch echt door rood rijden.
Ja maar het is voor koos zo handig om het onder snelheid te scharen, kan hij weer een zooi flitspalen rechtvaardigen.
27 sep 2006 9:13
Jort schreef:door hardrijders te pakken, pak je dus ook een groot deel van de alcoholrijders. Helaas wel alleen met staandehouding, maar werkbare alternatieven ken ik ook niet.
27 sep 2006 9:54
Devils son schreef:Ik ben een groot voorstander van snelheidscontroles zonder flitspaal. Zodoende kan de agent de omstandigheden meenemen in de beslissing wel/geen bekeuring en idd. ook de alcomobilist eruit pikken.
Ik ben dus niet tegen snelheidscontroles, maar wel tegen de huidige wijze van geld binnenhalen. Een flitspaal is in beginsel ongeschikt als wetshandhaver.
27 sep 2006 11:50
mhoeneveld schreef:
Een kennis van mij werd vorige maand op weg naar het ziekenhuis, omdat zijn collega een slagaderlijke bloeding had en het ziekenhuis slechts 2 km rijden was, geflitst bij de stoplichten omdat hij er in plaats van met 50 km/u met ruim 70 door groen reed. Tuurlijk is hij fout maar als je dat aanvecht is er weinig begrip bij een officier terwijl wanneer je op dat moment staande was gehouden er waarschijnlijk een waarschuwing zou worden gegeven omdat dit een noodsituatie is.
27 sep 2006 11:59
27 sep 2006 12:06
Jort schreef:
Ach, meer staandehoudingen zou resulteren in hogere belastingen. Broekzak vestzak.
27 sep 2006 12:17