12 maart 2010 15:03
12 maart 2010 15:04
Piet schreef:rotterdammer schreef:De bron is het nieuwe Verdrag van Rome, geldig vanaf december 2009. Ook wel bekend als Rome I.
Rome I is geen verdrag, maar een Verordening
Piet
Afgestudeerd in de rechten
12 maart 2010 15:08
horn schreef:Ik ben meer voor een directe linker dan een rechter in een dergelijk geval van de topicstarter...
12 maart 2010 15:11
12 maart 2010 16:54
rotterdammer schreef:In principe mag je de onderhandelingen, dit wordt gezien als de pre contractuele fase - er bestaan 3 fases, zie het arrest van de HR Plas/Valburg-, afbreken zonder dat je schadeplichtig bent. Echter, is er vertrouwen gewekt door de tegenpartij dat de overeenkomst tot stand zal komen, dan is het in strijd met de redelijkheid en billijk om de onderhandelingen af te breken zonder de kosten te vergoeden. In de derde fase is het zo -de odnerhandelingen zijn zo ver gevorderd dat je op het punt van sluiten van de deal, naast de gemaakte kosten zelfs de gederfde winst van de wederpartij moet betalen.
12 maart 2010 17:08
rotterdammer schreef:In de eerste instantie moet er vastgesteld worden welk recht hier van toepassing is. Het standpunt van Devils son is terecht.Immers, bij het aangaan van een overeenkomst kunnen partijen kiezen welk recht van toepassing is (in de overeenkomst zelf of in de voorwaarden).Zij kunnen eveneens de bevoegde rechter aanwijzen in geval van een geschil. Indien zij dat wensen kunnen de partijen overeenkomen de overeenkomst aan een ander recht te onderwerpen (beginsel van de wilsautonomie).
Indien dit niet het geval is, i.c. is dat zo, dan wordt overeenkomst volgens het aanknopingsbeginsel, beheerst door het recht van het land waarmee zij het nauwst is verbonden (het land waar de partij die de kenmerkende prestatie moet verrichten, haar gewone verblijfplaats of hoofdbestuur heeft, het land waar zich de hoofdvestiging bevindt of het land waar zich de vestiging bevindt die de prestatie moet verrichten). Hier bestaan weer uitzondering op (met name m.b.t. onroerend goed en vervoer van goederen). Wat in een concreet geval de meest kenmerkende prestatie is zal moeten worden vastgesteld aan de hand van de specifieke omstandigheden van dat geval. Deze zijn mij niet bekend. Ik ga ervanuit dat (aannames zijn dodelijk voor een jurist,maar enfin) de auto geleverd zou worden in Belgie en waarschijnlijk zou de betaling ook In belgie plaatsvinden. Je komt dan uit bij Belgisch recht.![]()
Hiernaast heb je ook het beginsel van de bescherming van de zwaktse partij. Die worden dan weer beheerst waar de consument woont. In geval van particulieren, is mijns inziens geen zwakkere partij. Dus deze valt ook af.
Aangezien ik geen kaas heb gegegeten van Belgisch recht, kan ik hier niet over oordelen.![]()
Mocht er sprake zijn van een soortgelijke situatie in Nederland, geldt het volgende.
In principe mag je de onderhandelingen, dit wordt gezien als de pre contractuele fase - er bestaan 3 fases, zie het arrest van de HR Plas/Valburg-, afbreken zonder dat je schadeplichtig bent. Echter, is er vertrouwen gewekt door de tegenpartij dat de overeenkomst tot stand zal komen, dan is het in strijd met de redelijkheid en billijk om de onderhandelingen af te breken zonder de kosten te vergoeden. In de derde fase is het zo -de odnerhandelingen zijn zo ver gevorderd dat je op het punt van sluiten van de deal, naast de gemaakte kosten zelfs de gederfde winst van de wederpartij moet betalen.
12 maart 2010 17:12
Devils son schreef:Ingrid911 schreef:
Ik ben ruim 10 jr geleden afgestudeerd in de Rechten
MBO niveau? Ik ken werkelijk geen jurist die zegt dat hij/zij is afgestudeerd in de rechten... en eigenlijk ook geen jurist die denkt dat een contract per sé nodig is om een overeenkomst tot stand te laten komen (wel heel veel die weten dat het bewijstechnisch wel handig is). Over door de mand vallen gesproken...
Ik zou artikel 6:217, lid 1 BW eens lezen:
Een overeenkomst komt tot stand door een aanbod en de aanvaarding daarvan.
Ik vermoed dat ik je zojuist je eerste lesje Nederlands Recht heb gegeven.
Graag gedaan.
12 maart 2010 17:17
12 maart 2010 17:19
12 maart 2010 17:28
12 maart 2010 17:33
12 maart 2010 17:47
Ingrid911 schreef:terwijl er honderden zijn betreffende transacties
12 maart 2010 17:48
Patrick schreef:Nog een vraag voor de experts. Mogen zowel de koper als de verkoper binnen een bepaalde termijn de verkoop ongedaan maken ? En zo ja, hoe lang is de termijn, 7 dagen ?
12 maart 2010 17:48
Patrick schreef:Nog een vraag voor de experts. Mogen zowel de koper als de verkoper binnen een bepaalde termijn de verkoop ongedaan maken ? En zo ja, hoe lang is de termijn, 7 dagen ?
12 maart 2010 17:49
12 maart 2010 17:58
12 maart 2010 18:23
12 maart 2010 19:27
12 maart 2010 20:17
Devils son schreef:Patrick schreef:Nog een vraag voor de experts. Mogen zowel de koper als de verkoper binnen een bepaalde termijn de verkoop ongedaan maken ? En zo ja, hoe lang is de termijn, 7 dagen ?
In beginsel niet. Er zijn uitzonderingen, zoals b.v. colportage.
12 maart 2010 20:29
12 maart 2010 23:48
13 maart 2010 0:13
13 maart 2010 0:17
13 maart 2010 0:27
13 maart 2010 0:50