Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 14:23

Er staat hier m.i. inmiddels zoveel onzin tussen dat ik afhaak.
Tank wat je emotioneel het beste past, als je je motor niet stuk rijdt en je het gevoel heb dat je jouw perfecte mix hebt van power en kosten: gewoon blijven gaan !

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 14:30

Ik vind 'm eigenlijk wel vermakelijk worden hoor. :mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 15:14

lindemans schreef:Er staat hier m.i. inmiddels zoveel onzin tussen dat ik afhaak.
Tank wat je emotioneel het beste past, als je je motor niet stuk rijdt en je het gevoel heb dat je jouw perfecte mix hebt van power en kosten: gewoon blijven gaan !


Onzin? Ik heb nog nooit zoveel geleerd als tijdens dit topic, over calorische waarde, invloed van seizoenen, bandendruk, motortype, een of andere brandstofexpert die Ron heet, ik vind t niet alleen hilarisch te lezen maar ook heel leerzaam. :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

03 dec 2012 16:38

Onze vrienden uit Stuttgart hebben een sticker aan de binnenkant van mijn tankdop geplakt met het type benzine erop wat zij vinden dat ik moet tanken. Ik respecteer die mannen wel daar ze al 50 jaar prachtige autos bouwen :res: en heb daarom besloten hun tankadvies gewoon op te volgen. Ik hou het nu op dit draadje daarmee ook voor gezien :salut:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

04 dec 2012 9:07

Wat weten die er nou van :mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 15:43

lagunamak schreef:Heb de RON-vraag aan Shell gesteld, even antwoord afwachten.



Zie hier het antwoord van Shell:

Ron is het Research Octane Number, met andere woorden het echte gemeten oktaangetal, en een Vpower is 97
Er bestaat echter ook een oude schaal : de EN 228. In deze oude europese schaal bestaan maar 3 categoriën ; 92,95 en 98.
Gezien de RON van Vpower 97 is, valt die terug in de EN 228 95 klasse. Dat heeft dus niets te maken met "wetgeving" maar een oude schaal die eigenlijk niet meer actueel is, maar nog steeds door de overheid gebruikt wordt. Om dezelfde reden zal een race fuel van RON 100 n de EN 228 98 klasse vallen.

Dit is eigenlijk een erfenis van vroeger, wanneer de oktaangetallen van benzines een rol speelden tegen het tegengaan van pingelen. Tegenwoordig is dat helemaal voorbij gestreef : alle wagens zijn sinds de jaren 90 uitgerust met knoksensoren, en stellen zichzelf af naargelang het oktaangetal dat ze krijgen. Je kan dus met elk oktaangetal rijden, zelfs 92....je zal enkel nboeten in power

Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
Belgian Shell S.A.


mooie afsluiting zo?

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 16:05

Zo gelukkig als een hond met 7 jippies. :mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 16:23

lagunamak schreef:mooie afsluiting zo?

dat telt niet. dat is een Belg.




















:^:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 17:41

lagunamak schreef: Met vriendelijke groeten, Bien à vous, kind regards
Dany Vlaminck
Technical Information Centre (TIC) BeNeFrUx
Belgian Shell S.A. [/i]

Ik vertrouw het niet. Een Belg met zo'n achternaam :shock:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 18:12

Zou er overigens niet klakkeloos 95 ingooien als je auto getuned is.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 20:53

Delnoy, je bedoelt een hond met 7 geslachtsdelen, oftewel l.u.l.l.e.n?
Dan snap je t volgens mij nog steeds niet :mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 21:45

Ja, zo'n hond :mrgreen:
Maar snap het wel hoor, ben er alleen klaar mee. :popcorn:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

05 dec 2012 21:58

Rad911 schreef:
"In The Netherlands, V-Power has a 95 RON rating, although officials from Shell stated it is effective 97 RON, but classes are limited to 92 RON, 95 RON, 98 RON and 100 RON."

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

06 dec 2012 8:59

BeNeFrUx?

Nooit van gehoord.

Zullen we anders daar 7 pagina's over doorl*llen?

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

06 dec 2012 15:48

Ik tank altijd 95 :wink:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

06 dec 2012 17:29

Nuttige toevoeging van lagunamak en zeer duidelijk verhaal van Shell. Ik begrijp eigenlijk niet waarom daar zo raar op gereageerd wordt. Ik zou willen dat op dit Forum vaker dergelijke goede onderbouwde en degelijke antwoorden kwamen waar je wat mee kan!

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

06 dec 2012 19:28

Ron,Ron,......wie riep mij?? Afbeelding

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

07 dec 2012 15:33

Je toont precies het deel van Ron waar het hem in zijn films nou niet om te doen is!

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

07 dec 2012 15:56

Johan2 schreef:Je toont precies het deel van Ron waar het hem in zijn films nou niet om te doen is!


Teleurgesteld, jongen? :mrgreen:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

09 dec 2012 10:14

Ik heb hier al verschillende malen over gepost. V-Power is RON 97 en uitstekend geschikt voor Porsches. Ik heb zelf al meer dan 60.000 km met een 3.2 op V- Power gereden. Het maakt zeker verschil. Oudere Porsches varen wel bij brandstof met een hoger octaangetal (de octaanbehoefte kan met de jaren ook toenemen door slijtage of vervuiling van de motor) maar ook nieuwere Porsche's waarbij de nocksensor de brandstofkwaliteit detecteert en het vermogen hier op afregelt. Autofabrikanten geven het minimale octaangetal aan. Daarnaast wordt vaak nog aangegeven dat premium brandstof de voorkeur heeft. Bij mijn Audi A5 staat bijvoorbeeld 'min 95 RON, Premium' waarmee wordt aangegeven dat premium aanbevolen is maar 95 ook werkt.

Naast het octaangetal is het reinigende vermogen van belang. Merkbenzine's zoals Shell Fuelsave hebben additieven die de motor schoon houden 'keep clean' terwijl premium benzines zoals Shell V-Power de motor ook reinigen 'clean up'. Verder is er een verschil in verbrandingssnelheid. Voor V-Power wordt een andere basisbrandstof gebruikt die speciaal volgens de specificatie geraffineerd wordt. De rest is het geheim van de chef. :wink:

Ik ben de marketing manager van Shell maar hier nadrukkelijk prive aanwezig. Heb indertijd V- Power geintroduceerd in de Nederlandse markt en de keuze gemaakt voor de Nederlandse specificatie aan de hand van de omstandigheden in het Nederlandse verkeer. Het merk valt nog steeds onder mijn verantwoordelijkheid, maar ik heb hier absoluut geen commercieele doeleinden. Ik ben hier als Porsche fanaat!

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

09 dec 2012 10:37

:thumleft:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

09 dec 2012 10:39

JorisLoet schreef:Ik ben de marketing manager van Shell

Tot hier geloofde ik je verhaal.... :^:

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

09 dec 2012 10:44

JorisLoet schreef:Ik heb hier al verschillende malen .... YADAYADAYADA ... t/m ... fanaat!


Enorme betonplaat heb jij voor je marketing-kop!!

Een 3.2 gaat gewoon kapot met V power 97, net zoals met RON 95.

Vpower 97 komt gewoon uit dezelfde voorraad als RON95, additieven zijn een sprookje, die zijn er gewoon niet. Is al verschillende malen wetenschappelijk aangetoond.

Kan een moderator deze door marketing cq verkoop argumenten gedreven onzin-post van "JorisLoet' verwijderen, het is quatsch.

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

09 dec 2012 10:53

Beste Turbocruiser.

Ik heb een 3.2. Mijn 2e al. Met de vorige heb ik ruim 60.000 km op V-Power gereden. Met mijn huidige exemplaar al ongeveer 15.000 km. Zonder enig probleem.

V-Power komt niet uit dezelfde voorraad als 95. Dat kan niet omdat octaangetal een eigenschap is van de basisbrandstof. Het is een volledig separaat raffinageproces.

Ik ben hier niet om marketing praatjes te verkopen. Je kunt nagaan dat ik hier regelmatig post over vanalles en al jaren actief lid ben van het Porsche forum. Een beetje nuance zou je sieren. We zijn hier voor de lol toch?

Re: Ron 95 of toch 98. V power?

09 dec 2012 11:24

@ JorisLoet, dank voor je bijdrage. Bovenstaande post van mij was een geintje. Ik geloof je nl wel. :salut:

@ turbocruiser - ik heb toch al meerdere tests gezien in diverse autobladen dat het verbruik met V-power beter wordt in vergelijking met gewone RON 95 benzine. Hoe zou dat dan kunnen als het exact gelijk is? Of zijn de tests onbetrouwbaar wellicht?
Gesloten onderwerp