Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

14 mei 2008 19:48

DeniS2 schreef:volgende keer weer met de beamer


Afbeelding :roll: :?: :wink:

Gaaf mich! Leuke ervaring op Spa, leuk om te lezen. :thumleft: Dus die Toyo 888's die ik van mijn 964 heb laten slopen kunnen dus toch wat :wink:

14 mei 2008 19:54

Lijkt me een fantastische ervaring! Hoe veel sneller/langzamer dan met de Z4 zijn je tijden eigenlijk?

14 mei 2008 20:01

Moet wel een héél plezierige dag geweest zijn. Met ook nog knap fotomateriaal als resultaat :!:


@Horn, als ik een euro kreeg voor elke keer dat je die beamer grap gemaakt hebt, zou ik niet meer geven om de hoge brandstofprijzen :lol:

14 mei 2008 20:04

wet van de grote getallen. Boven de 100 wordt hij weer leuk :cheesy: :wink:

14 mei 2008 20:36

nog 2 keer wachten dus :lol:

14 mei 2008 20:55

Goed verhaal, mooi om te lezen! :thumleft:

14 mei 2008 22:51

ik ga met beide nog op het circuit!!! zeker weten!...de RS is zoveel puurder en meer challenge...de Alpina is leuk om andere auto's mee te k*kken te zetten en hun dan in de pits rond de auto te zien wandelen :lol:

Alpina is wel 2-3s sneller dan de RS hoor...en dat op gewone straatbanden (Michelin PS2, wel een uitzonderlijk goeieband!)...hoewel er volgens mij in mijn ouwe Corsa's op de RS ni veel meer grip te vinden was in vgl met de Michelins op de Alpina. Waar wint de Z4 dan terrein? => acceleratie (370Nm tegenover slechts 305 in de RS)...ik voel dat motor "platter" is, er is een probleempje zoals ik al aangaf...het geheel moet es tegoei afgeregeld worden...dat in samenhang met goeie cups moeten van de RS een sub-3min auto maken op Spa!

Boven op Eau Rouge haal ik 165km/u (met lege tank maar 160). Door onderstuur kan ik ni rapper want danzit ik tever van de apex en haal ikde bocht niet...met goeie banden moet dat 170km/u of meer kunnen zijn (Alpina = 170)...dan het hele rechte stuk door accelereren om aan Combes aan 215 km/u te komen (Alpina = RS)

Horn, die Toyo's zijn geweldig goed!!! Ni weggooien man, maar ook ni te lang laten liggen :lol: :wink:

De Michelins (zoals de Fransen vertelden) zijn dé track banden van het moment...fenomenale grip!!! Ze kosten wel wat meer dan de Toyo of Pirelli Corsa's maar ze zijn het waard...zouden ook iets slijtvaster zijn.

Denk wel dat ik es een setje Michelin Cups eronder pleur...

2 juli rijdenwe opnieuw => Alpina waarschijnlijk
21 juli ook => RS indien mogelijk

14 mei 2008 23:22

jammer dat je in het filmpje de snelheden niet ziet...eigenlijk zou je 2 camera's moeten hebben hé...eentje om de weg te volgen, en tegelijk ook de snelheidsmeter...daar zou ik wel effe naar kunnen turen achteraf :lol:

15 mei 2008 0:13

Mooi verslag Mich. Ik zou ook zenuwachtig zijn.
Ik hoop dat ik bij gelegenheid ook eens een ritje kan versieren als passagier in jouw/mijn droomporsche :P

15 mei 2008 5:56

Top ervaring, lijkt me.

En mooie plaatjes ook...!

Beter dan de P altijd maar vanaf de oprit te fotograferen, zoals wij hier meestal doen :wink:

15 mei 2008 17:03

Mooi verslag en ook een mooie ervaring lijkt me.

15 mei 2008 17:25

leuk verslag !

Fransen zullen niet snel zeggen dat de Toyo's beter zullen zijn... zal mekaar niet veel maken denk ik, gewoon beide eens proberen...gezien je circuitgebruik zal je dit wel snel kunnen terugkoppelen..

gr

Steef

15 mei 2008 17:38

Fransen zijn chauvinistisch :lol: ...maar ze hebben toch wel gelijk hoor. Als je her en der op de fora de vergelijkingen leest, dan blijkt de Michelin er toch net ietsje bovenuit te steken.

Er is gewoon een issue qua prijs...ongeveer een jaar terug moest je de Michelins 2 keer zo duur betalen als de Toyo's...tegenwoordig is dat verschil een pak minder en kan je gersut voor de Michelins opteren...we zien wel

15 mei 2008 19:55

Goed verslag Mich en ik kan alleen maar zeggen dat het bekend klinkt. Zoals gezegd heb ik even aan de Cup's moeten wennen. Het "drijft" nl bij het ingaan van de bocht een heeel klein beetje, wel voelbaar, en daarna kleeft het als superglue aan het asvalt. Ik kan ze van harte aanraden. Zou ook je magnesiums voor een paar alu vervangen als je aan de gang gaat - veiliger voor je echte velgen en je kunt zo 2 setjes naast elkaar houden.

Je opmerkingen over overstuur kan ik minder plaatsen. De mijne heeft net een grote beurt gehad (ook klepdeksels voor alu vervangen - loslatende coating op de magnesium deksels = bekend probleem). Ik weet niet of je nieuwe draagarmen hebt (ik inmiddels wel) en ook het vetten van je unibals en vervangen van stuurrubbers kan helpen. Vervolgens door een race expert laten lijnen en wegen. De mijn stuurt weer als een mes, en wat soepeler.

Verslavend he... 26 mei weer op zandvoort :) Wel een EVO voorbij zag ik 8)

16 mei 2008 1:11

geen overstuur....onderstuur

...maar het was vooral in de voormiddag toen ik nog minder hard ging...doorheen de dag "leerde" ik de auto beter begrijpen en remde ik een pak later en harder waardoor de neus makkelijker de bocht in dook en het onderstuur al veel minder werd :wink: ...moet me erbij neerleggen dat een 911 niet zo snedig is als een BMW, dat is nu eenmaal de karakteristiek van de Porsche. De RS waarmee ik kon meerijden "plakte" met de Toyo's veel beter dan de mijne maar had op de limiet ook wat onderstuur. Ik kijk echt uit naar een setje goeie cups :D

16 mei 2008 12:33

Ge hebt u precies wel zeer goed geamuseerd Mich ;)
Zeer leuk verslag en de foto's geven leuke sfeerbeelden.

Wel interessant om eens die rondetijden te zien die daar worden neergezet.
Ben je met zo'n tijden dan een beginner of gevorderde? (met excuses voor de onwetendheid) :oops:

16 mei 2008 14:10

de rondetijden...tja daar kan je wel effe over doordrammen...wat is een goeie rondetijd?

- de piste is sneller de ene dag als de andere
- welke banden rij je? semi-slicks, straatbanden?
- welk soort auto heb je? een Golf GTI met een super piloot is trager dan een GT3 met gemiddeld piloot
- wat heb je veranderd aan je auto? De ene auto rijdt in standaard trim, de andere heeft een paar upgrades
- spa is de laatste jaren een paar keer aangepast qua tracé dus tijden zijn moeilijk te vergelijken met vroeger

Alleszinds, als je onder 3 min rijdt met een straat auto dan ben je heel hard aan het fietsen hoor...BMW M3, 911, SLK AMG, Cayman, Elise,... moeten daartoe in staat zijn. Voor een aantal van die auto's zijn misschien semi-slicks nodig om onder de 3 min te geraken.

Met 996 GT3 moet het mogelijk zijn om 2.55-3.00 te draaien...997 GT3 met semi-slicks raakt waarschijnlijk onder de 2.55 maar dan heb je een goede stuurman nodig.

Globaal genomen stelt men dat alles onder 3.10 "goed" is...

Met m'n tijden van 3.00 (Alpina) en 3.03 (RS) zit ik eigenlijk wel goed. Ben je daarom een "gevorderde"??...Moeilijk te zeggen...Heeft veel met je natuurlijke aanleg te maken denk ik...er zijn er die na een paar rondjes al snel gaan, er zijn er die er meer dan 50 laps voor nodig hebben.

26 mei 2008 12:08

Vorige vrijdag nog es de RS bij Power Plus in Brussel gebracht om zich es te buigen over de verborgen pk's in de 3.6 :lol: ...run van 2 wken terug gaf 275pk en 306Nm aan...klinkt misschien gezond voor de meesten van jullie, maar dat is het eigenlijk helemaal ni (vooral het koppel)

...de standaard waarden van de RS geven 260pk aan en 325 Nm (250 en 310 voor een c2/c4). Mijne heeft een ander inlaatsysteem met hittedraad LMM en daarmee vergezeld ook een ander chip...qua uitlaat zit er een G-bocht op en kat is leeggehaald. De pk's zouden 285-290 moeten zijn en het koppel =>??? weet ik zelf ni, ik ga dat es uitzoeken...alleszinds zou er toch 360Nm moeten kunnen uitgehaald worden (100Nm/l)...lijkt me plausibel.

's Morgens zei Stef (zaakvoerder Power Plus) me dat hij met dat inlaatsysteem met hittedraad ni helemaal vertrouwd was, maar dat hij "er wel es naar zou kijken"...'s avonds was het wel duidelijk dat 'm het onder de knie had => 290pk!...koppel zit op een 345 Nm!! 8)

...Maar...er is een probleempje: men ontdekte dat de LMM stuk is...en de nummers op het onderdeel zijn uitgevaagd. Gelukkig had ik aan de vorige eigenaar uit Parijs nog gevraagd wie alle preparatie aan de autogedaan had...daarmee wist ik dat het inlaatsysteem van Cargraphic afkomstig was. Snel es naar hun site gesurfed en inderdaad hoor, hij levert dergelijke kitjes ...het motormanagement (de chip) was gemaakt door Robert Stutzmann (ook een Franse Porsche specialist)...z'n naam stond blijkbaar op de doos :lol:

=> dus, eerst effe een nieuwe LMM bestelen en dan terug naar PPE voor het fijner afstellen van de chip...ik denk dat er nog een handvol pk's en een dozijn Nm's inzitten...je ziet duidelijk aan de gekartelde lijn van air/fuel ratio van de testbank dat de LMM "ziek" is...de ene keer te arm, dan weer te rijk...dit moet opgelost worden!

Heb net gemaild met Cargraphic en ze vragen een paar foto's van het onderdeel om het juiste type te herkennen. Dan kunnen ze eentje opsturen...Prima service van die mannen!!! Na een kwartier al antwoord!

=> Weet iemand van jullie hoeveel koppel ik uit die motor moet kunnen halen? Qua pk's zit ik goed (290), maar qua koppel? 360Nm moet toch kunnen en ik denk eerlijk gezegd nog meer! Wat is jullie idee?

26 mei 2008 12:32

schitterend verwoord en mooi in beeld gebracht allemaal mich 8) dope shit :wink:

17 jul 2008 9:58

maandag 21/07 aanstaande wordt de RS weer es uitgelaten op Spa...wat is er veranderd sinds vorige keer:

- de wagen is afgesteld voor Spa...dwz, opnieuw uitgewogen en uitgelijnd waarbij er meer gewicht naar de voortrein verplaatst is om de wagen betere grip te levere en een scherper aansnijden van bochten te geven. Ook de antirollbars zijn aangepast...harder voor, zachter achter. En je voelt het hoor...de RS is veel minder onderstuurd dan voorheen en rijdt snedig.

- er komen zaterdag 4 nieuwe Michelin Pilot Sport Cups onder...de eerste keer dat ik met die band zal rijden

- gisteren is de motor nog es tegoei afgesteld...mega resultaat!! => 306pk en 366Nm uit de ouwe 3.6l geperst...meer dan ik had kunnen hopen.

ben zeer benieuwd voor maandag!

17 jul 2008 11:20

Eerst maar eens goed een stukje rijden met die nieuwe bandjes vooraleer je Spa opgaat.

17 jul 2008 12:41

inderdaad eerst even rustig beginnen...

de grip zal je verbazen !

veel plezier.

gr
Steef

17 jul 2008 16:14

MichM3 schreef:Ook de antirollbars zijn aangepast...harder voor, zachter achter
vreemde combi als je last hebt van onderstuur, want dan moet je het precies andersom doen... :idea:

17 jul 2008 16:54

Jeroen914 schreef:
MichM3 schreef:Ook de antirollbars zijn aangepast...harder voor, zachter achter
vreemde combi als je last hebt van onderstuur, want dan moet je het precies andersom doen... :idea:


ik was aan het wachten op degene die het zou opmerken...had net dezelfde reactie...zo heeft hij het tegen mij gezegd en heb de vraag herhaald maar hij bleef bij z'n standpunt...en warempel de auto rijdt ook echt snediger in 't echt!!...heb nog de tijd ni genomen om es onder de auto te gaan hangen maar ik ga het wel es nakijken...misschien is het net het omgekeerde :wink:

17 jul 2008 18:39

hij leest tognog mee hoah die joentje :wink:
Plaats een reactie