Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 22:37

Lijkt me sterk als er straks niet allerhande websites en telefoon-/PDA-/navigatie- applicaties zijn waarmee je perfect kunt zien welke en wanneer routes geld besparen en zelfs hoeveel, afhankelijk van evt. ingevoerde variabelen.

Verhoging van brandstofprijzen lijdt alleen maar tot problemen bij de grenzen, zonder dat het effectief de spreiding van het verkeer bevordert (afname van stremmingen) en is ook minder effectief in het stimuleren van zuiniger en schoner rijden (keuze voor een ander vervoersmiddel). An sich ook niet zo eenvoudig uitvoerbaar, omdat je bepaalde sectoren alsnog te zwaar treft (vervoerssector bijv.) en dus moet denken aan schadeloosstellingen.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 22:39

En als mijn baas gewoon al mijn autokosten (lease, óók alle privé km's) blijft betalen, zal ik dan écht minder km's gaan rijden? :lol:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 22:45

Ik denk dat de baas in veel gevallen ook gedragsverandering zal vertonen en een aantal nieuwe eisen zal stellen. Wellicht zelfs i.c.m. meer mogelijkheden tot flexibele werktijden (indien toepasbaar), als dat honderden euro's per werknemer op jaarbasis kan schelen.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 22:48

meestal gaat "de baas "het wel doorbelasten aan zijn klanten. :popcorn:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 22:50

Dat is inderdaad ook aannemelijk in bepaalde gevallen. :wink:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 22:53

ook gedragsverandering zal vertonen en een aantal nieuwe eisen zal stellen


Nog vroeger m'n nest uit :evil: om de spits voor te zijn.

Heb net even gekeken wat het voor m'n (zakelijke)busje betekend; van € 30,-- HSB naar € 80,-- :!: :!: :bang:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:00

is het overigens ook niet een beetje dubbelop (al weten we al bijna niet beter in Nivellerend Nederland), eerst kostendifferentiatie bij aanschaf (bijtelling, BPM boete en korting, slurptax e.d.) en dan ook in KM tarief? Bij het zien van de eerste Km-bedragen bekroop mij het gevoel dat het huidige onderscheid dat wordt weerspiegeld in de wegenbelastingdifferentiatie zeer fors zal toenemen bij de KM-beprijzing. Slechts een minderheid die hiernaar zal kraaien natuurlijk.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:04

o ja, nog iets, zo'n kastje inschroeven in de Porsche, daar heb ik sowieso al helemaal geen zin in :twisted: ! (of hebben jullie dat niet, dat dat op voorhand al pijn doet, die gedachte?)

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:12

zijn meer de consequenties van dat kastje waar ik problemen mee zou hebben :!:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:20

Kortom de gewone burger betaald het gelach DUBBEL en waarschijnlijk zelfs meer dan dubbel :bang:

De zakelijke rijder zal direct, dan wel indirect de kosten doorberekenen in zijn product.
Ergo een bedrijf met vertegenwoordigers langs de weg en handelend in consumptieartikelen zal deze extra kosten doorbereken.
Jan met de pet die toevallig in de een of andere ongelukkig gesitueerde forensen stad woont met een beroerde openbare verbinding betaald dus TWEE keer. Een keer direct middels het rekeningrijden en de tweede keer middels de producten die hij koopt.

En Bos nu al roepen: "En wat als ze minder gaan rijden.......???"
Eeeeeh, Woutertje, waar gaat het nu echt om? Het milieu of gewoon grof geld?

Het laatste dus, kijk maar eens als je een bekeuring ontvangt.
Heeeeel slinks is op deze administratieve afhandeling van een overtreding (zeg maar eens zo'n 4 km te hard gereden) een postje administratiekosten aan toegevoegd. Ik hoop op een vast bedrag (die van mij was € 6,00), maar ook deze zou zomaar variabel kunnen zijn.

Een ruwe schatting van de inkomsten, er schijnt voor een half miljard aan kleine overtredingen afgehandeld te worden. Gemiddeld bedrag misschien € 25,00 en dat maakt dan 20 miljoen bekeuringen x 6 euro administratiekosten.....
Tsjakka......kassa :bang:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:23

HV schreef:is het overigens ook niet een beetje dubbelop (al weten we al bijna niet beter in Nivellerend Nederland), eerst kostendifferentiatie bij aanschaf (bijtelling, BPM boete en korting, slurptax e.d.)


BPM en slurptax vervallen toch?

Als Jan met de Pet ongelukkig woont en daardoor teveel betaalt, zal hij (indien mogelijk) er beter aan doen dichter bij zijn werk te gaan wonen.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:29

bpm zou moeten vervallen, maar dat staat toch weer ter discussie (tja, geld dat van de balans verdwijnt, da's nooit leuk!). V.w.b. slurptax weet ik eigenlijk niet, zou wel zo fair zijn als die geheel vervalt, maar ik kan mij dat eigenlijk nauwelijks voorstellen, al was het maar omdat de invoering startte toen het rekeningrijden al op de agenda stond. Ik hoop dat je gelijk krijgt!

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:30

Is meegenomen in het rekenmodel en gepland te vervallen op het moment van invoering van kilometerheffing.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

18 nov 2009 23:40

Inderdaad Jort, even opgezocht en inderdaad, de slurptax zoals we die nu kennen vervalt. Maar beter kun je stellen dat deze wordt vervangen door een CO2-gerelateerd BPM bedrag, dat de komende jaren zeer forst gaat stijgen. Bovenop een basis BPM bedrag zal per gram co2/km (volgens theoretische waarde per model) moeten worden bijbetaald, waarbij dit extra bedrag met name fors toeneemt naarmate de CO2 waarden hoger komen te liggen.

De vaste BPM als zodanig zal vermoedelijk straks vervallen, maar of de CO2 gerelateerde BPM zal vervallen, waag ik te betwijfelen. Maar ja, we zullen wel zien, het blijft een boeiend onderwerp voor petrol heads 8) .

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 1:00

Vooralsnog gewoon overgangsmaatregelen omdat directe overgang van systeem zoals we dat nu hebben naar rekeningrijden sowieso onmogelijk is. Ik denk dat de vraag eerder is hoe lang we mogen genieten van slurptax, CO² heffing en consorten, als blijkt dat rekeningrijden wegens technisch lastig en nog te duur wederom wordt uitgesteld.

CO²-heffing is onderdeel van de BPM-regeling en ligt Europees gezien niet lekker (lees: sowieso lastig houdbaar op de lange termijn).

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 7:13

Het lijkt het mij dat we in ieder geval naar de instanties moeten waar we zelf bij zijn aangesloten en die met de kilometerhefing te maken hebben.
En daar zo veel mogelijk herrie gaan maken; dus bij de ANWB, politieke partij, enz.
Vervolgens je ook aansluiten bij stichtingen of verenigingen die worden opgericht tegen het rekeningrijden.
En vergeet daarbij ook niet actie te voeren voor het verlengen van de vrijstelling van oldies. Want als over vijf of tien jaar jouw auto ook ouder is dan 25 jaar heb je daar anders helemaal niks aan en betaal je net zo hard mee; immers zoals het er nu uitziet wordt op 1 januari 2012 met de invoering van het rekeningrijden die vrijstelling bevroren.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 12:23

Neemt iedereen eigenlijk wel alle factoren mee in het berekenen? Ik bedoel, op zich leuk om je MRB te vergelijken met de kilometerprijs, maar geheel eerlijk is dat niet he.

Aanschafwaarde gaat (als het goed is) flink omlaag, dus je "renteverlies" is minder. Daarnaast zal de verkoopwaarde uiteraard ook dalen, MAAR je afschrijving zal minder zijn. Dat moet je ook bereken met je kilometerprijs en is in genoemde website (uiteraard) niet meegenomen.

Ik vind het op dit moment een beetje koffiedik kijken en ga me er dus nog niet mee bezig houden :cheesy:

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 12:33

paSCal schreef:Aanschafwaarde gaat (als het goed is) flink omlaag, dus je "renteverlies" is minder.


Dat denk ik dus niet. Nederland (+ Denemarken) staat alom bekend als het land waarbij autofabrikanten hun auto's tegen lagere prijzen aanbieden dan in andere Europese landen vanwege die BPM :twisted: . Na afschaffing van de BPM zullen autofabrikanten hun prijzen meer aanpassen aan het "gemiddelde" Europese prijsniveau van nieuw te leveren auto's.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 12:37

Ja, en in Duitsland/Belgie/Frankrijk zijn de auto's een stuk goedkoper als hier, of zie ik dat verkeerd? Let wel, de aanschafwaarde van de auto ZONDER BPM he. Lijkt me toch dat de "effectieve" aanschafwaarde wel degelijk gaat dalen.

Mijn huidige auto is een kleine 40k incl. BPM, en daarvan was zo'n 10k BPM. Zelfs als de "kale" prijs met 15% stijgt, komt hij dus uit op 35k, ipv. 40k ;) (dat idee)

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 12:57

paSCal schreef:
Ik vind het op dit moment een beetje koffiedik kijken


Ik niet hoor. Het systeem brengt een last van 1,5 miljard mee jaarlijks (begroot, dus reken op 2,5 mjd in de praktijk). Die moet worden betaald. Dat is lastenverzwaring 1.

Daarnaast is er maar één goede reden om over te gaan op rekeningrijden en dat is dat je de lasten van de auto verder kan verzwaren dan met accijns op benzine (hetgeen in de grensgebieden een probleem gaf). Rekeningrijden zal dus ook onder de streep meer op moeten gaan leveren (officieel niet, maar in de praktijk zal dat gewoon het geval zijn).

Reken dus op een fikse lastenverzwaring van gemiddeld 100-200 euro per auto per maand in de toekomst.

En dat is toch niet mijn grootste probleem. Dat is de privacy. De GPS die moet worden ingebouwd geeft een schat aan informatie. De overheid is en blijft een overheid en dus gaat men die informatie gebruiken voor ieder doel dat ze uit komt (de NL-se overheid is daar sowieso enorm bedreven in).

Ik zal dan ook de oproep beantwoorden met het exporteren van mijn auto. Dat is niet goedkoper, maar ik weiger zo'n GPS in mijn auto te laten bouwen.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 13:41

Ik verwacht weinig tot geen "herrie" meer van de ANWB. Door het kritiek dat ze in het verleden leverde op de overheid mbt dergelijke KMheffing plannen etc..heeft ze de wegbewijzering deal gekost. De ANWB is voor hun kritiek gestraft.

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 15:58

Devils son schreef:
paSCal schreef:Ik vind het op dit moment een beetje koffiedik kijken
Ik niet hoor. Het systeem brengt een last van 1,5 miljard mee jaarlijks (begroot, dus reken op 2,5 mjd in de praktijk). Die moet worden betaald. Dat is lastenverzwaring 1.
Klopt, maar ik bedoel meer dat er op dit moment zo enorm veel onduidelijkheden zijn, dat het niet logisch te voorspellen is, wat er betaald moet gaan worden :cheesy: Dat idee met koffiedik dus...

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 18:38

Devils son schreef:En dat is toch niet mijn grootste probleem. Dat is de privacy. De GPS die moet worden ingebouwd geeft een schat aan informatie. De overheid is en blijft een overheid en dus gaat men die informatie gebruiken voor ieder doel dat ze uit komt (de NL-se overheid is daar sowieso enorm bedreven in).

Ik zal dan ook de oproep beantwoorden met het exporteren van mijn auto. Dat is niet goedkoper, maar ik weiger zo'n GPS in mijn auto te laten bouwen.

+ 1 Dát is ook mijn grootste probleem...

Knettergek zijn ze hier in NL... Ik wil zo'n ding helemaal niet in mijn auto Volgende stap is logisch; kunnen ze precies zien wáár en hóe hard je ergens rijdt... nog even en dan krijgen we allemaal een enkelband om, we zijn toch geen criminelen

http://www.kilometerheffing-nee.nl

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 18:56

1984

Re: Reken je Porsche uit Rekeningrijden

19 nov 2009 19:07

paSCal schreef:Dat idee met koffiedik dus...


Wordt het een klap of een dreun dus... :wink:
Plaats een reactie