Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
26 okt 2010 17:39
Jay911 schreef:Wel een mooie vraag: welke porsche?
En er staat ook geen budget bij. Vandaar mijn advies voor een 997 turbo
26 okt 2010 17:54
bij de vraag welke porsche was/ben ik vooral nieuwsgierig
naar de reacties luchtgekoeld of watergekoeld
om zo een keuze te kunnen maken welke het beste dagelijks
te rijden is omdat ik zo meer van de auto kan genieten ipv af en toe een weekend
luchtgekoeld 964/993
watergekoeld 996/997 of een boxster S
budget is ongeveer 50.000
gr ton
26 okt 2010 18:07
Voor dat geld zou ik de Ferdinand GT3 RS (RadtSport) nemen met ULC.
Deze:
http://www.autoblog.com/2010/06/01/aluminum-foil-porsche/
26 okt 2010 18:15
batavus cabrio. rijdt ook lekker warm op 15km
26 okt 2010 18:27
die laatste twee rijden wel lekker zuinig
maar moet dan wel eerder van huis want ik trap niet meer zosnel
gr ton
26 okt 2010 18:38
Elke P is geschikt om dd te rijden... alleen het onderhoud en slijtage zal er onderlijden!
Dus als je het kunt betalen is iedere P geschikt om te rijden
26 okt 2010 19:48
Als ik de reacties van Porschenot lees, zal het me niet verbazen als hij volgende week plots Hasporsche heet.
Lijkt me een typ van jullie l*llen maar, ik doe straks toch wat ik zelf wil ...
Voor 50k kun je echt je eigen perfecte DD uitzoeken:
succes dus met je keuze (koop een Boxster S!)

Maar vergeet ook nu de AKK niet
27 okt 2010 9:12
Staan op mp 996 GT3's die in de buurt komen van de 50k... dan wist ik het wel
27 okt 2010 9:47
ik zou een makkelijke auto kopen voor woon werk (combi, suv) en een porsche voor het plezier
daarmee ga je voor gebruikersgemak en houd je je speeltje gezond (en waardevol)
rens
27 okt 2010 9:52
en dan maar een recreatie woning op de veluwe kun je lekker toeren
gr ton
koop het liefst bij de dealer (ned/dld) en met garantie
27 okt 2010 11:10
Zoals gezegd hebben wij sinds kort een boxster 2.7 tip. Vrouwlief rijdt er dagelijks mee naar het werk (ca 8 km enkele rit). In het weekend gaan we er een beetje mee touren.
Kan een van de techneuten/experts hier dan eens uitleggen wat er dan precies sneller slijt/eerder stukgaat tijdens korte ritten ? Motor komt niet helemaal op bedrijfstemperatuur nee. Maar dat komt de motor van een Fiat Panda ook niet en die houdt het wel 15 jaar uit. En de automaat houdt het toerental wel laag hoor.
Heb trouwens een buurvrouwtje met een hyundai-tje geloof ik. Staat al een paar jaar elke ochtend te gassen alsof haar leven ervan af hangt. En ik maar wachten tot dat stuk blik het eindelijk eens opgeeft, maar nee hoor.
27 okt 2010 11:31
ik hoop niet dat je een vergelijking wil tussen een 1.1 blokje van een panda en die van een delicate sportwagen? Ook een 964 zal best een hele tijd blijven rijden als je er elke dag - rustig - 8 km heen en 8 km terug mee rijdt. Vroeger had je toch altijd de opmerking van huisartsenauto die alleen maar kleine stukjes (huisbezoeken) had gereden? Dus als je maar netjes onder de 3000 toeren blijft zolang de motor niet warm is zal je het een hele tijd volhouden. Ook met een luchtkoeler.
27 okt 2010 11:53
horn schreef:Dus als je maar netjes onder de 3000 toeren blijft zolang de motor niet warm is zal je het een hele tijd volhouden. Ook met een luchtkoeler.
Eigenlijk net zoals bij een Panda 1.1 dus
27 okt 2010 11:56
Beetje extreme vergelijking ja maar je snapt mijn insteek ?
Waar kan een blok van een delicate sportwagen niet tegen waar een Panda-blok wel tegen kan ? 'Delicaat' staat in mijn beleving ook voor 'kwaliteit' of heb
ik het mis ?
Ander extreem voorbeeld :
Een formule 1 blok gaat 2-3 westrijden mee maar ondergaat een giga-belasting. Dus regelmatig knallen met je Porsche = extra belasting = extra slijtage zou je zeggen.
Korte ritten met een laag toerental is niet helemaal waar de auto voor bedoeld is maar is in mijn ogen ook geen extra zware belasting voor het blok.
Let wel, dit is de redenering van weinig-technisch-vernuft
27 okt 2010 12:01
de toleranties in een lufti blok zijn een stuk hoger wat betekent dat er meer slijtage is bij suboptimale motortemp.
27 okt 2010 14:04
Okeej
Opwarmen naar bedrijfstemperatuur duurt 10-15 km ? Is dus een afstand/periode waar je ook doorheen moet als je een lange(re) rit gaat maken. Alleen nu gaat de motor na 8 km weer uit. Dus langer doorrijden/verder opwarmen is minder slijtage ?
Uurtje vroeger op dus en via Den Haag terug naar Rotterdam dan maar
27 okt 2010 15:18
Eric B schreef:Okeej
Opwarmen naar bedrijfstemperatuur duurt 10-15 km ? Is dus een afstand/periode waar je ook doorheen moet als je een lange(re) rit gaat maken. Alleen nu gaat de motor na 8 km weer uit. Dus langer doorrijden/verder opwarmen is minder slijtage ?
Uurtje vroeger op dus en via Den Haag terug naar Rotterdam dan maar

koude starts zijn niet fijn. over 1000 km maak jij 30 koude starts terwijl een toerrijder er misschien 10 maakt...
27 okt 2010 16:22
koude starts zijn niet fijn. over 1000 km maak jij 30 koude starts terwijl een toerrijder er misschien 10 maakt...
Ja snap je al (al

)
Een recre-rijder doet 4-6 keer per week een koude start en wij (woon-werk + recre) 12-14 keer. Tsja, als je iets 2x zoveel gebruikt, slijt het ook 2x zo snel natuurlijk he ??
Ik ga wel wat vaker op de Koga als het mooi weer is
27 okt 2010 16:27
Eric B schreef: Ja snap je al (al

)....Tsja, als je iets 2x zoveel gebruikt, slijt het ook 2x zo snel natuurlijk he ??
90% van de slijtage zit in de koude start. er is dus geen lineair verband tussen gebruik en slijtage.
27 okt 2010 16:30
Doe jij je visites op de fiets Wolf?
27 okt 2010 16:31
Rodger that! schreef:Lees dit eens even door

27 okt 2010 16:41
Ewout schreef:Doe jij je visites op de fiets Wolf?
Wat denk je Ewout?
27 okt 2010 16:45
Denk eerder zo:
22 nov 2010 12:18
En, ben je er al uit?
Mijn conclusie:
- 15 km woon-werk met een porsche kan, geeft geen problemen, zeker bij een nieuwer type motor
- echt plezier (ff doortrekken) ga je niet doen op deze afstand, want motor koud; daarvoor heb je dan het weekend...
- naar verhouding veel verbruik bij korte ritjes, want motor koud
- bij iedere ander merk auto heb je hetzelfde, zij het dat een porsche er langer over doet om warm te worden, want bevat doorgaans twee keer zoveel olie
22 nov 2010 21:33
hoi jip
ben er nog niet helemaal uit maar het wordt zo goed als zeker
een model 911 (993/996/997) want daar gaat toch wel mijn voorkeur naar uit
verder moet het een schakel bak zijn en de kleur zwart/grijs/zilver/wit hebben mijn voorkeur
groetjes ton
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.