Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: bypass pijpjes 996

11 dec 2010 19:18

vanmiddag pijpjes ingelast en hij klinkt al beter. Ik heb pijpjes van 20mm gebruikt en het verschil stationair is minimaal. Op toeren klinkt het een stuk heftiger als voorheen.Mischien dat ik ze toch nog eens vervang door wat dikkere maar eerst maar eens een poosje rijden en kijken hoe het bevalt.
Ik zal nog eens een filmpje met geluid maken.

Re: bypass pijpjes 996

11 dec 2010 21:04

Kijk uit dat je wel voldoende tegendruk overhoud, anders gaat het fout. 20mm is al heel wat.

Re: bypass pijpjes 996

11 dec 2010 21:45

Heeft iemand al bypass pijpen in de uitlaat gemaakt bij een 964 ?

Zijn er ook, bv kleppen die je ertussen kunt maken om , als je de herrie niet wilt hebben, de bypass kunt te sluiten.

Bv dmv een staalkabel klep bedienen.

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 1:47

@Unteed: heb ik overwogen tijd geleden. Kreeg hier advies vacuüm klep te gebruiken. Is eigenlijk heel simpel mooi oplossing voor te bedenken
( dit was toen het plan althans)
optie 1: links nog een uitlaattip maken (als je die al niet hebt) en dan een buisje doortrekken vanaf bocht primaire demper. Op het punt waar primaire demper en tweede (linker) eindtip samen komen een vacuüm gestuurde klep ertussen.

Deze zo je ook tussen de buizen voor de secundaire demper kunnen doen, om zo de secundaire demper qua geluid bijna te elimineren.

Nadelen eerste optie: vacuüm klep is duurder dan cuppijp en g-pipe samen, en dan moet je het geheel nog lassen. Daarnaast is uitlaattraject dermate kort als je klep voor primaire demper doet, dat je eigenlijk een aangepaste chip moet hebben als je de klep open hebt om hem niet 'arm' te laten lopen bij volle belasting hoge toeren (wat kan leiden tot detoneren).

Tweede optie heeft eigenlijk alleen als nadeel: dat je misschien je primaire en secundaire demper aan elkaar moet lassen om een stevige oplossing voor de vacuum klep te hebben (misschien ook niet) en vacuüm klep is bij deze optie wederom niet goedkoop. ok kan hij hierbij een heel klein beetje armer lopen.
Waarschijnlijk zijn er meer oplossingen, dan de 2 waar ik op kwam.

Mijn oplossing was toen: cuppijp en g-pipe aanschaffen om te testen welk geluid ik überhaupt het mooist vond. Ben geëindigd met een holle katalysator, standaard primaire demper en een g-pipe (eliminiatie secundaire demper). Wat mij betreft ideale oplossing qua geluid en uitlaattraject lengte ( je hebt ook nog een g-pipe met lange bocht mocht je over lengte in je maag zitten).

In de goede hoop dat je hier wat aan hebt Unteed :thumleft:

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 4:32

Justin schreef:Ben geëindigd met een holle katalysator, standaard primaire demper en een g-pipe (eliminiatie secundaire demper).....

Wat zou het effect zijn van alleen een holle katalysator op mijn 997.2?

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 10:31

Ik rijd 5 februari naar Gert Carnewal om de RSR mufflers eronder te laten schroeven....

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 10:34

Subdriver schreef:
Justin schreef:Ben geëindigd met een holle katalysator, standaard primaire demper en een g-pipe (eliminiatie secundaire demper).....

Wat zou het effect zijn van alleen een holle katalysator op mijn 997.2?



ik denk heel weinig, maar geen ervarings deskundige dus

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 12:04

Ik heb thans een volledig gevulde Kat en de middendemper vervangen door een
cup pijp (+/- 80cm lang), de einddemper vervangen door een korte cup bocht.

Dit maakt zoveel herrie dat ik oordopjes in moet doen tijdens rijden.

Voor de "tunnel" challenge Amsterdam wil ik deze herrie wel hebben maar op de
weg erna toe (vanaf limburg) liever niet.

Ik zit te denken om bij de einddemper een buisje van +/- 20mm in diameter
tussen de inlaatbuis en uitlaatbuis te lassen.
Is inderdaad wel erg kort een cm of 4, maar moet wel lukken.
In dit buisje een schuif te maken die ik kan bedienen.

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 12:14

@subdriver:

hangt ervan af wat je wilt bereiken. Vraag je eens af hoe luid je het geluid wilt hebben.
Zoek eens op youtube (bijvoorbeeld 'decat' en 'porsche 997'; of 'porsche 997' en 'muffler bypass')
om een indruk te krijgen wat een aanpassing voor gevolg heeft.
Pin je niet te veel vast op de 'toon' van het geluid in de filmpjes (hoe hij exact klinkt).
Maar je krijgt wel een goede indruk van hoe luid het geluid is.

direct antwoord: holle katalysator alleen, maakt het iets luider, maar minder luid dan wanneer je een demper weghaalt (997 heeft maar een set dempers en een set katalysatoren per cilinderbank). Veel vinden voor dagelijks gebruik primary muffler bypass op een 964 een prettige combinatie tussen ietwat luider en niet te luid tijdens rijden. Voor een 997 worden volgens mij het vaakst sport dempers gemonteerd of een bypass pijpje voor de dempers.

Volgorde van standaard naar luid voor een 964 ( niet-turbo) is volgens mij (dit zegt dus enkel over de luidheid):
1. originele katalysator, originele primaire demper en originele secundaire demper.
2. holle katalysator, originele primaire demper en originele secundaire demper.
3. originele katalysator, bypass primaire demper en originele secundaire demper.
4. holle katalysator, bypass primaire demper en originele secundaire demper.
5. holle katalysator, originele primaire demper en bypass secundaire demper.
6. originele katalysator, bypass primaire demper en bypass secundaire demper (hoofdpijn tijdens rijden).
7. holle katalysator, bypass primaire demper en bypass secundaire demper (je hoofd scheurt open van luidheid).

Met aftermarket sport katalysator, aftermarket dempers, 'spaghettti spruittukken per cilinderbank voor gelijke lengte ( zoals de 993)' kun je nog meer variatie verwezenlijken.

voor een 997 (niet-turbo) verwacht ik dan:
1. originele katalysatoren, originele dempers.
2. sport katalysatoren, originele dempers.
3. originele katalysatoren, sport dempers (veel variatie in, dus deze kan ook op plek 4 staan)
4. holle katalysator, originele dempers.
5. originele katalysator, bypass dempers (ik zou hier zonder twijfel voor kiezen! : http://www.youtube.com/watch?v=ksckf0vN3zU&feature=related vindt dit echt weer lijken op het oude geluid)
6. holle katalysator, bypass dempers (hoofdpijn).

Je hebt bij een 997 volgens mij ook iets als een X-pipe / cross section om flow van uitlaatkanalen van de afzonderlijke cilinderbanken te laten kruisen.


voor een 964 geldt: hoe minder demping, hoe minder tegendruk, hoe armer de motor gaat lopen zonder aangepaste chip. En ook de lengte van het uitlaattraject heet invloed op manier waarop de motor zijn vermogen opbouwt (Marc, Renntech, etc. weten hier ongetwijfeld alles van), hoe korter hoe meer hij bij relatief hogere toeren pas zijn vermogen echt opbouwt.
Voor een 997 weet ik niet of deze armer lopen automatisch voorkomt, door hoeveelheid injectie benzine aan te passen.

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 13:06

Subdriver schreef:
Justin schreef:Ben geëindigd met een holle katalysator, standaard primaire demper en een g-pipe (eliminiatie secundaire demper).....

Wat zou het effect zijn van alleen een holle katalysator op mijn 997.2?


Dat ie niet meer door de APK komt....

Op mijn ex-964 heb ik toendertijd een cuprohr gemonteerd en een eindstuk met grotere diameter. En qua geluid was dit super zonder storend te zijn.

Zie filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=32xoUac0zIQ

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 13:20

Wat klinkt ie mooi he? :)

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 13:41

Yep! Mooier dan een GT3.... :mrgreen:

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 14:11

Wat Marc idd zegt, reserve (originele) katalysator voor keuring is een goed idee.

Marc, idd erg mooi geluid. Ik kwam bij mijn Porsche met mijn eerder
genoemde setup dus bij het geluid wat ik het mooist vond.
Vond het met die secundaire demper erop zo stil :D
Maar met allebei de dempers bypass was stevige hoofdpijn.

En als je de Gt3 niet mooier vind klinken....Heb je daar nog steeds
standaard uitlaatsysteem onder hangen? (zal toch niet :!: )

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 15:37

Bedankt voor alle antwoorden. Het is mijn daily driver dus hij moet niet al te luid zijn. Ik denk nog steeds aan vervanging van de standaard demper door eentje met schakelbare klep (AKRA, P Sport of FABSPEED).
Misschien is een holle kat een leuk begin (emissie eisen hebben we hier niet).

Re: bypass pijpjes 996

12 dec 2010 16:10

na een testrit vandaag, ben ik er achter gekomen dat ik meer vermogen onderin de toeren heb gekregen.
voorheen stoorde ik me er weleens aan dat er zo weinig kracht onderin was maar nu is hij wat soepeler.Ik merk een fijn verschil en het geluid is ook wat beter maar absoluut niet storend of overheersend.
Ik laat het hierbij.

Re: bypass pijpjes 996

14 dec 2010 15:08

@resto ben benieuwd naar het geluid. plaats je nog filmpje met geluid?

Re: bypass pijpjes 996

14 dec 2010 20:07

filmpje maak ik nog, de auto staat nu bij de spuiter voor wat parkeer schade...de buurman heeft zijn deur even nonchalant opengegooid!!!!! :evil:

Re: bypass pijpjes 996

15 dec 2010 12:03

Balen... :bang:

Hoop dat ie mooi hersteld wordt. muziekje hoor ik nog wel :mrgreen:
Plaats een reactie