Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Re: Porsche....? of toch niet

13 mei 2011 22:57

Rondkijken ga ik zeker doen, praat natuurlijk nu ook over mijn eerste Porsche ervaring.

Nu is het rondkijken naar dezelfde Porsche met handbak :)


BTW het geluid was idd een echte impressie..... met draaiende motor een gesprek voeren is er niet bij :cheers:

Re: Porsche....? of toch niet

13 mei 2011 23:01

Afbeelding

Zie hier achtereenvolgens:

de 356, de 2.2, de 3.2, de 964, de 993, de 996, de 997

Ik zou het wel weten :cheers:

Re: Porsche....? of toch niet

13 mei 2011 23:05

Audi_naar_Porsche schreef:BTW het geluid was idd een echte impressie..... met draaiende motor een gesprek voeren is er niet bij :cheers:

Blondje ernaast en :drive: :mrgreen:

Re: Porsche....? of toch niet

13 mei 2011 23:09

Haha ! Gelukkig heeft mijn vriendin zwart haar :)

Re: Porsche....? of toch niet

13 mei 2011 23:11

Dan moet er een andere uitlaat onder :mrgreen:

Re: Porsche....? of toch niet

13 mei 2011 23:14

MarkS schreef:Als willekeurig welke moderne TDI van zo´n 170PK sneller "aanvoelt" dan een 325PK 911 Carrera dan lijkt me dat er iets mis is met je "gevoel", met je 911 of dat je TDI een hele bijzondere is.

:wink:


Moet je voor de grap eens met een atmosferische 911 naast een dikke diesel rijden en samen het gas onderin trappen. Weet je precies wat ik bedoel. :wink:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 0:01

bully schreef:
Audi_naar_Porsche schreef:BTW het geluid was idd een echte impressie..... met draaiende motor een gesprek voeren is er niet bij :cheers:

Blondje ernaast en :drive: :mrgreen:


Blondje heb ik... nu nog dat geluid :mrgreen:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 0:04

Een 996 turbo! Weet nog een mooie voor niet teveel geld te staan., handbak. :wink: Beleving: sensationeel! 8) Als je wilt kun je wel een keer meerijden om het mee te maken.

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 0:27

Franz schreef:
MarkS schreef:Als willekeurig welke moderne TDI van zo´n 170PK sneller "aanvoelt" dan een 325PK 911 Carrera dan lijkt me dat er iets mis is met je "gevoel", met je 911 of dat je TDI een hele bijzondere is.

:wink:


Moet je voor de grap eens met een atmosferische 911 naast een dikke diesel rijden en samen het gas onderin trappen. Weet je precies wat ik bedoel. :wink:


Waarom zou ik dat doen? Om er dan achter te komen dat m'n 911 toch echt veel sneller is?

Heb jaren BMW320D gereden en een Porsche 911 Carrera (3.2 & 993). Je kunt het gas wel "onderin" intrappen maar ook een TDI kun je niet te laag laten zakken. Daarnaast, bij volgas zit je ook niet lang onderin qua toeren. Tegen de tijd dat je TDI dan allang buiten adem is geraakt, doet je 911 er nog vrolijk een schepje bovenop. Cijfers spreken ook wel voor zich, BMW320D 0-100 +/- 8 sec, een beetje 911 doet dit ruim binnen de 6 (soms dichterbij de 5) seconden. Hier hoef ik echt geen praktijkonderzoek (lees race) voor te houden hoor dat is echt een wereld van verschil.

Als je het een 911 Carrera dan echt moeilijk wilt maken met je diesel neem dan een gekietelde Phaeton V10 TDI (400PK) mee. Staat ook een leuk filmpje van op youtube. Maar dan praten we toch echt over hele andere categorie dieseltjes.

Maar als TS het niet vertrouwt dan adviseer ik ook een turbo

:mrgreen:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 0:42

Ik ben van een Audi S3 8P met handbak (300pk) naar een 996 MkII 3.6 tiptronic (325pk) gegaan. Ik kan een tiptronic van harte aanraden, in de praktijk ben ik daarmee altijd sneller dan met een handbak. Rijdt erg relaxed, en ongeveer net zo snel als mijn S3 met handbak. Als je weinig gas geeft, rijdt de auto in de tweede versnelling van de tiptronic weg en dan schiet je niet echt weg uit de startblokken. Wil je echt snel weg, dan herkent de bak dat, en schakelt automatisch naar de eerste versnelling, en dan ga je ook echt snel weg. Ik heb ook met een handbak gereden (in een 996 4S) en ik snap dat dat anderen aanspreekt, maar voor mij deed de handbak deels afbreuk aan het Porsche gevoel. Juist omdat ik met de handbak minder snel onderweg was dan met de tiptronic. Ik kan verder nog opmerken dat mijn Audi veel comfortabeler was op hoge snelheid (180+) (veel minder interieurgeluid) dan de Porsche, en dat de rechtuitstabiliteit van een Audi quattro mijns inziens beter is. Maar dat zijn kleine details. Im Großen und Ganzen zijn het allebei mooie auto's, elk in hun soort :thumleft:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 0:52

Ik begrijp wat je bedoelt Erwin maar dit is er toch wel één om in te lijsten. :wink:

erwin996 schreef:Voor mij deed de handbak deels afbreuk aan het Porsche gevoel.

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 0:59

MS964 schreef:Een 996 turbo! Weet nog een mooie voor niet teveel geld te staan., handbak. :wink: Beleving: sensationeel! 8) Als je wilt kun je wel een keer meerijden om het mee te maken.


Dat is een goeie 'tip', neem voor de zekerheid een turbo ...als de portemonnee het toelaat :mrgreen:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 1:02

MarkS schreef:Ik begrijp wat je bedoelt Erwin maar dit is er toch wel één om in te lijsten. :wink:

erwin996 schreef:Voor mij deed de handbak deels afbreuk aan het Porsche gevoel.


Ik snap dat je 'm in wil lijsten, het is dan ook enigszins gechargeerd. Ik heb ook in een 993 turbo S met handbak gereden, en dat reed heerlijk. Maar in die 996 4S ging het schakelen met de handbak gewoon niet zo lekker, en namen vele auto's een voorsprong op me bij het wegrijden bij een stoplicht (richting snelweg). De Golf TDI's vlogen me om de oren bij wijze van spreken. En ik zat in een Porsche! Dat voelde gewoon wat minder goed aan. Met de tiptronic geef ik gas en laat 90% van de verkeersdeelnemers achter me :thumleft:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 1:08

MarkS schreef:Waarom zou ik dat doen? Om er dan achter te komen dat m'n 911 toch echt veel sneller is?


Ik hoor het al, je begrijpt me niet. Ik heb het over beleving terwijl jij duidelijk feiten en cijfers aanhaalt. Een turbo(diesel) geeft je het gevoel alsof je heel hard gaat vanwege de vermogenspieken terwijl een atmosferische motor met vermogen een lineair vermogensopbouw heeft. In praktijk betekent dat dat de eerste meters vaak in het voordeel zijn van de turbo/compressor aangedreven auto's vanwege het hoge koppel en vermogen onderin. Dat in praktijk een atmosferisch aangedreven auto 'm uiteindelijk opvreet is een heel andere discussie.

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 9:32

De Golf TDI's vlogen me om de oren bij wijze van spreken. En ik zat in een Porsche! Dat voelde gewoon wat minder goed aan.

Dat had ik ook bij mijn eerste Boxster (2.5). Nu bij de S geeft het mij wel het juiste Porsche-gevoel. (Turbo's maken het helemaal af. :cheers: )
Ik zou zeggen: neem de hierboven aangeboden 996 turbo! :thumleft:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 10:00

erwin996 schreef:
MarkS schreef:Ik begrijp wat je bedoelt Erwin maar dit is er toch wel één om in te lijsten. :wink:

erwin996 schreef:Voor mij deed de handbak deels afbreuk aan het Porsche gevoel.


Ik snap dat je 'm in wil lijsten, het is dan ook enigszins gechargeerd. Ik heb ook in een 993 turbo S met handbak gereden, en dat reed heerlijk. Maar in die 996 4S ging het schakelen met de handbak gewoon niet zo lekker, en namen vele auto's een voorsprong op me bij het wegrijden bij een stoplicht (richting snelweg). De Golf TDI's vlogen me om de oren bij wijze van spreken. En ik zat in een Porsche! Dat voelde gewoon wat minder goed aan. Met de tiptronic geef ik gas en laat 90% van de verkeersdeelnemers achter me :thumleft:



Dan kun jij niet schakelen.
Een 996 4S komt anders aardig uit de startblokken.
John Radder heeft zo'n ding gehad, die zegt van zichzelf dat ie niet kan rijden,maar wel als 1e weg bij het verkeerslicht.
Of had je stiekem een tippie, John?? :mrgreen:

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 10:22

Franz schreef:
MarkS schreef:Waarom zou ik dat doen? Om er dan achter te komen dat m'n 911 toch echt veel sneller is?


Ik hoor het al, je begrijpt me niet. Ik heb het over beleving terwijl jij duidelijk feiten en cijfers aanhaalt. Een turbo(diesel) geeft je het gevoel alsof je heel hard gaat vanwege de vermogenspieken terwijl een atmosferische motor met vermogen een lineair vermogensopbouw heeft. In praktijk betekent dat dat de eerste meters vaak in het voordeel zijn van de turbo/compressor aangedreven auto's vanwege het hoge koppel en vermogen onderin. Dat in praktijk een atmosferisch aangedreven auto 'm uiteindelijk opvreet is een heel andere discussie.

Ik begrijp je wel maar zoals jij het schets is het geen fair vergelijk. De diesel voelt snel door de piek in de koppelkromme laag in de toeren, die piek in de koppelkromme zit bij een atmosferische 911 veel hoger in de toeren, wil je een (tussen)sprintje doen tegen een snelle diesel moet je dus flink terug schakelen, maar dan ben je ook echt weg en een 170 pk diesel heeft dan echt geen schijn van kans en voelt ook veel langzamer als een 911.

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 10:37

:popcorn: :popcorn: :popcorn:


Heh heh heh, dieseltjes vs een Porsche . . . kansloze discussie


@ Audi_naar_Porsche
Porsches worden op emotie gekocht en niet op ratio.
Wij accepteren de Porsches zoals ze zijn, hate it or love it . . .

And I love them, all of them

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 11:54

MarkS schreef:Als willekeurig welke moderne TDI van zo´n 170PK sneller "aanvoelt" dan een 325PK 911 Carrera dan lijkt me dat er iets mis is met je "gevoel", met je 911 of dat je TDI een hele bijzondere is.

:wink:



Dat valt wel mee hoor. De TDI bouwt heel snel veel trekkracht op en dat ervaar je als een duw in de rug. Een Porsche (non turbo) heeft dat minder. Dat geldt overigens voor veel turbo wagens.

Wat de P doet is beginnen met sleuren en die kracht verder opbouwen naarmate je meer toeren maakt. Dat geeft toch een ander gevoel, minder dus in de rug, meer snelheid... Beetje gewenning lijkt me.

Enne,... Die Turbo van MS964 is inderdaad een geweldenaar, prachtig ding!

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 12:07

Nine-eleven schreef:Heh heh heh, dieseltjes vs een Porsche . . . kansloze discussie


Lezen blijft toch een probleem voor een aantal mensen. Die vergelijking maak je er namelijk zelf van. :wink:

@ Joost993: Het is ook geen fair vergelijk maar dat was ook juist het punt wat ik wilde maken. De TS ervoer namelijk dat de Audi sneller aanvoelde en dat probeer ik juist te verklaren waar dat aan ligt.

@ Fiscalist: Precies.

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 12:35

Franz schreef:Lezen blijft toch een probleem voor een aantal mensen. Die vergelijking maak je er namelijk zelf van. :wink:


Valt wel mee hoor, ik vind de discussie net zo iets als een appel en een peer proberen te vergelijken . . .

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 12:38

Het is allebei fruit.

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 12:43

En gaat prima samen.

Afbeelding

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 13:09

de Fiscalist schreef:Dat valt wel mee hoor. De TDI bouwt heel snel veel trekkracht op en dat ervaar je als een duw in de rug. Een Porsche (non turbo) heeft dat minder. Dat geldt overigens voor veel turbo wagens.
Wat de P doet is beginnen met sleuren en die kracht verder opbouwen naarmate je meer toeren maakt. Dat geeft toch een ander gevoel, minder dus in de rug, meer snelheid... Beetje gewenning lijkt me.
Inderdaad, mijn SC destijds, had nog veel koppel onderin (is bij de 3.2 al redelijk weg)... Echter, de SC reed leuk weg, maar boven de 4.000rpm kreeg je wel de befaamde schop in de rug.... Bij een dieseltje (destijds 130pk tdi) kreeg je die schop al bij zo'n 1.900rpm ;). Mijn 356 is veel alerter dan mijn 911, hij is zeker niet sneller, maar wel 'vlotter' ;)

Heb in het verleden in een lollige bui nog wel eens een paar sprintjes gedaan met mijn zwager in zijn Impreza (MY00, ding had 260pk ofzo, mijn SC dus iets van 200 ;) ).... Hij is sneller weg, en richting het einde van de 2e versnelling ging ik hem weer voorbij... Conclusie op 140km/uur: 20cm verschil ;)... Ervaring in de auto is heel anders... Gerard (zit nu bij Porsche Groningen ;) ), omschreef het altijd als een stiekje wat je aanspant...

Kan me voorstellen dat de tiptronic voor het gevoel langzaam reageert, maar met een tiptronic (lees: elke automaat) moet je leren rijden ;)

Re: Porsche....? of toch niet

14 mei 2011 16:45

@ MS964:
Ik ben wel nieuwsgierig naar de 996 die je aanbied...!

Verder sla ik (uiteraard) niet af om eens mee te mogen rijden in een 996 van een forumlid :)
Plaats een reactie